2020-09-23, 18:25
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Tror du mästrar fel person här. Ingen aning om hur du fabulerar kring vilken typ av människa jag är vad gäller bekvämligheter och förströelser.

Jag har ingen panik inför något, jag är trött på panik. Låt mig och andra få tycka vad vi vill utan att tillskriva oss en massa saker. Det är en väldigt liten del av befolkningen som är rädda för covid; säger inte det dig någonting? Folk i min omgivning försöker följa restriktioner och tänker på sina äldre, men det är ingen som är rädd.
Det var ju du som skrev att folk var panikslagna och då syftade på de som inte tyckte som du. Men det är bra att du inte är rädd. Jag kan förstå om man är det om man är i riskzonen. Men vad riskerar vi andra. Att behöva ha munskydd, eller att vi kanske behöver ha våra barn hemma på dagarna och att puben stänger kl 22? Inte mycket att gnälla över. Det finns mat i affären och det kommer vatten ur kranen och el ur uttaget. Jag bara menar att det är mycket gnäll för ev. restriktioner, vad är man för vekling om man inte tål det. Att det är trist det är en annan sak, men det måste vi tåla det med. Vi människor som lever nu är oerhört bortskämda, tumma lite på våran bekvämlighet och våra nöjen och vi… ja jag vet inte vad. Vi lever i en pandemi våran livsstil har skapat den och vi vill inte offra något. Men tyvär är det inte bara pandemier vi bäddar för och en dag kan vi komma att behöva offra mer en att bara ha munskydd när vi åker buss.
Citera
2020-09-23, 18:33
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Från senaste Excel, FHMs hemsida:

Vecka 38: 9 avlidna
Vecka 37: 13 avlidna
Vecka 36: 13 avlidna
Vecka 35: 11 avlidna
Vecka 34: 20 avlidna
Vecka 33: 18 avlidna
Vecka 32: 22 avlidna

Det pendlar mellan 1-2 i genomsnitt de senaste 4 veckorna.
Jag bara älskar när någon tror på icke fullständiga kurvor som kommer att fyllas på. Det är skrattretande om något. Men vist du trodde kanske på Tegnell när han sa 60 om dagen också? Tyvärr är jag inte så lättlurad. Det tar minst tre veckor innan dagarna blir någorlunda fullständiga. I bland är eftersläpningarna så stora som över en månad. Kom du ihåg när vi uppdagade eftersläpningarna. Det var ju TT som sa att det troligen dött dubbelt så många, var det 4 april eller något sådant och Tegnell svarade att det handlade om ett 10-tal hit eller ditt. Det visade sig ju senare att det nästan var så stora som dubbelt så många. Men vist titta på våra myndigheters kurvor som äger den förmågan att alltid slutta neråt, det är trevligare att se på om inget annat.
Citera
2020-09-23, 18:42
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det var ju du som skrev att folk var panikslagna och då syftade på de som inte tyckte som du. Men det är bra att du inte är rädd. Jag kan förstå om man är det om man är i riskzonen. Men vad riskerar vi andra. Att behöva ha munskydd, eller att vi kanske behöver ha våra barn hemma på dagarna och att puben stänger kl 22? Inte mycket att gnälla över. Det finns mat i affären och det kommer vatten ur kranen och el ur uttaget. Jag bara menar att det är mycket gnäll för ev. restriktioner, vad är man för vekling om man inte tål det. Att det är trist det är en annan sak, men det måste vi tåla det med. Vi människor som lever nu är oerhört bortskämda, tumma lite på våran bekvämlighet och våra nöjen och vi… ja jag vet inte vad. Vi lever i en pandemi våran livsstil har skapat den och vi vill inte offra något. Men tyvär är det inte bara pandemier vi bäddar för och en dag kan vi komma att behöva offra mer en att bara ha munskydd när vi åker buss.

De restriktioner som du skriver är ingenting som jag har det minsta emot. Jag vänder mig mot totala nerstängningar och åtgärder som vi kan se i andra länder och som ändå inte tycks ha någon särskilt god effekt. Vi måste förstå att vi kommer leva med detta länge och det måste kunna gå att leva på ett vettigt sätt under tiden.

Munskydd, så som de vi ser att folk bär i t-banan och liknande, kan vara en falsk trygghet. Det kan finnas poänger med munskydd men du bör ha ett visir samtidigt. Men visst, skulle det bli tvång på detta så kommer jag sätta på mig ett i lokaltrafiken - skyddsutrustning är ingen nyhet för mig men det ska användas på rätt sätt i rätt situation.
Citera
2020-09-23, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jag vet 4 som dött, den äldsta var 51. Inga underliggande eller fetma/rökning. Det är 4 för många. Tvekar starkt på att de dött av vanlig influensa.
Helt omöjligt.

Det är ungefär sjuttio svenskar som dött i det åldersspannet, medräknat dem med fetma, rökning och/eller underliggande sjukdom.

Att du skulle "känna till" fyra friska svenskar i det ålderspannet som dött med covid19 är helt omöjligt. Det handlar om högst några dussin personer i hela Sverige, om ens det.
Citera
2020-09-23, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Visste inte att influensa leder till hjärnskador, förlust av lukt och smaksinne, permanenta lung/hjärtskador, personlighetsförändringar, diffusa symptom även om man blivit friskförklarad. Rätt många som gått runt i en dimma i 6 månader.

Jag vet 4 som dött, den äldsta var 51. Inga underliggande eller fetma/rökning. Det är 4 för många. Tvekar starkt på att de dött av vanlig influensa.

Sen när man nämner influensa ska man ha koll på den statistiken. Gissningarna på hur många som insjuknar varje år är enorma. "mellan 60-180 000" är inget att hänga i granen. Influensa är en jävla gissningslek. I Kina har de officiellt knappt några döda i influensa.

Men den är en universal sanning för dig, just för hur influensan funkar. Det är en normalitet liksom. Du har dock ingen aning om fakta eller siffror kring det överhuvudtaget. Jävla mellanmjölk.

Fast vi har ju sett ditt beteende i flera månader nu. Trevligt att du krupit fram ur grottan. Blivit släppt från häktet eller?
Känner du 4 under 51år som dött i covid? Det låter väldigt osannolikt i så fall / du är mytoman. Totalt har 73 personer under 50 dött, av dessa majoriteten riskgrupp.
Citera
2020-09-23, 18:49
Medlem
AreYouBacks avatar
Det är bara löjligt. Sorry, dör du så dör du. Men denna hysteri är sjuk. Släpp corona fritt det är höst.
Citera
2020-09-23, 18:49
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Men det saknas nyktra röster här oberoende intelligentsia.

Jag vet inte vad du anser vara nyktert. Inlägg gödslade med svordomar?

Citat:
Det tycks inte gå in folks huvuden att covid är här för att stanna, punkt slut.

Det är den oundviklighets-filosofin som har varit så destruktiv för Sverige. Redan från början, så utgick Folkhälsomyndigheten från oundviklighets-filosofin. I det skedet var viruset nytt och okänt. Dessutom så vägrade Folkhälsomyndigheten ta lärdom från asiaterna.

Citat:
Fullständig dårskap att agera såsom Nya Zeeland exempelvis, lönlöst. Exakt som att försöka gömma sig ifrån influensa, går en stund men..

Folkhälsomyndighetens stora tabbe, var att betrakta Corona-viruset just som en influensa. Ifall viruset hade betett sig som influensa-virus, så hade viruset svept igenom samhället, och flock-immunitet hade uppstått. Men Corona-viruset beter sig helt annorlunda än influensa-virus.

Ifall Folkhälsomyndigheten hade visat ödmjukhet inför det okända, så hade Sverige befunnit sig i ett bättre läge idag. Helst skulle hela Europa ha haft bättre beredskap att stänga viruset ute från Europa. I så fall hade vi kunnat slippa mycket bekymmer.

Viruset hade kanske likväl trängt in i Europa till slut. Men man hade köpt sig tid att lära sig hur sjukdomen skulle hanteras. Man hade kanske kunnat undvika att stänga ner hela samhällen. Att stänga ner samhällen är en mycket dyr åtgärd. Och det kan vara smärtsamt för medborgarna.

Citat:
Och nu när vi vet att covid bara är marginellt farligare än influensa så finns det för bövelen inga incitament för lockdowns.

Vad baserar du det på? Tittar du enbart på dödsfallen? Har du funderat på vad överlevarna går igenom?

Hur vanligt är det att influensa-patienter behöver intensiv-vård? Hur vanligt är det att influensa-patienter får bestående skador?

Dessutom finns aspekten med dom ekonomiska skador som epidemin har skapat.

Citat:
CNN och sociala mediers fel att denna panik har uppstått.

Jag klandrar kineserna, och europeiska smittskyddsmyndigheter som inte hade vett att agera tillräckligt snabbt.

Citat:
Slutnotan kommer att bli ofantlig

Ja.

När slutnotan visar sig, så trot jag att Anders Tegnell kommer att avslöjas som en ekonomisk katastrof.
Citera
2020-09-23, 18:51
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
De restriktioner som du skriver är ingenting som jag har det minsta emot. Jag vänder mig mot totala nerstängningar och åtgärder som vi kan se i andra länder och som ändå inte tycks ha någon särskilt god effekt. Vi måste förstå att vi kommer leva med detta länge och det måste kunna gå att leva på ett vettigt sätt under tiden.

Munskydd, så som de vi ser att folk bär i t-banan och liknande, kan vara en falsk trygghet. Det kan finnas poänger med munskydd men du bör ha ett visir samtidigt. Men visst, skulle det bli tvång på detta så kommer jag sätta på mig ett i lokaltrafiken - skyddsutrustning är ingen nyhet för mig men det ska användas på rätt sätt i rätt situation.
Men så fint då. Men falsk trygghet? Tegnell gillar att säga det men är det inte mer falsk trygghet när FoHM säger att vi fortsatt har ett gynnsamt läge fast antalet ny smittade ökar? Eller att vi har landat på en platå och det dör 60 om dagen fast det var uppenbart för alla med lite kritiskt tänkande att det inte var så. Är det någon som inger falsk trygghet är det våran herr Tegnell! Där kan vi väl knappt tvista om saken och det kan man ju med munskydd.
Citera
2020-09-23, 19:08
Medlem
.Dostoj.s avatar
Ytterligare bevis för att Björn Olsen är överlägsen Anders Tegnell.
De nya restriktionerna kommer att gälla lokalt och begränsat - alltså klustersmitta vilket Björn hävdat hela tiden. Nu öppnar även FHM för munskydd vilket de hävdat inte har ngn betydelse för smittspridning.

Hade vi haft Björn från början hade Sverige legat bra till. Synd att vi inte fick uppleva den stoltheten, vi hade behövt det för att ena landet igen och känt framtidshopp.

https://omni.se/
Citera
2020-09-23, 19:12
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men så fint då. Men falsk trygghet? Tegnell gillar att säga det men är det inte mer falsk trygghet när FoHM säger att vi fortsatt har ett gynnsamt läge fast antalet ny smittade ökar? Eller att vi har landat på en platå och det dör 60 om dagen fast det var uppenbart för alla med lite kritiskt tänkande att det inte var så. Är det någon som inger falsk trygghet är det våran herr Tegnell! Där kan vi väl knappt tvista om saken och det kan man ju med munskydd.

Till skillnad från många skribenter här, så har jag ganska så högt förtroende för Tegnell. Självklart fanns det brister, särskilt i början, men nu är FHM en större grupp än Tegnell. Ogillar fixeringen vid honom.

Har du arbetat i skyddsutrustning någon gång? Vet du hur omständigt det är att ta på sig den på rätt sätt? Även ett simpelt munskydd måste hanteras på rätt sätt. Så ja, det kan vara en falsk trygghet för många människor.
Citera
2020-09-23, 19:14
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ytterligare bevis för att Björn Olsen är överlägsen Anders Tegnell.
De nya restriktionerna kommer att gälla lokalt och begränsat - alltså klustersmitta vilket Björn hävdat hela tiden. Nu öppnar även FHM för munskydd vilket de hävdat inte har ngn betydelse för smittspridning.

Hade vi haft Björn från början hade Sverige legat bra till. Synd att vi inte fick uppleva den stoltheten, vi hade behövt det för att ena landet igen och känt framtidshopp.

https://omni.se/

Fasar lite för att de ska införa munskydd på lokaltrafiken och samtidigt fortsätta ha fulla t-banor och bussar. Kommer hjälpa föga. Fler avgångar krävs och mindre trängsel - avstånd måste väl ändå vara det absolut bästa.
Citera
2020-09-23, 19:15
Avslutad
Tröttsamt tjat om alarmister så fort någon ens antyder en oroväckande trend. Oavsett nivå. Några fler som isåfall borde klassas som ”alarmister”:

Folkhälsomyndigheten. Som bland annat redan den 10 mars bedömde att risken för spridning i Sverige var ”mycket hög”. Vilket är den högsta möjliga risknivån, på en femgradig skala. Den nivå som vi har legat på utan undantag sedan dess.

Statsministern, som höll TV-tal till nationen om att ta det här på högsta allvar. Som pratade om tusentals dödsfall tidigt i våras.
WHO. Som kanske varnar mest av alla när det gäller detta virus.
EU
OECD
Kungen
Ministrar
Politiker
Läkare
Sjukvårdare
Osv.

Samtidigt sitter en del och klagar på att ”andra” inte lyssnar på myndigheter och experter... Vad gör ni själv då som även avfärdar de som bara följer råden från ovanstående ”alarmister”?

Ett flertal (nä inte exakt ”alla”) som i tid och otid gapar om alarmism för rena skitsaker resonerar ju själv som typiska foliehattar och verkar vara precis lika skeptiska till den officiella bilden och till officiella siffror... Med undantag för när det råkar ”passa”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in