2020-09-23, 16:25
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Der er jo forskel på hvor mange der har haft brug for IVA og hvor mange der har fået adgang.

I foråret regner SSI med at 70000 danskere var smittet, 323 kom på IVA.
Så omkring 0,5% af alle smittede. Hvis tallene kan sammenlignes giver det omkring 500000 smittede svenskere.

Den gennemsnitlige IVA patient i Danmark var en mand på 68 år, omkring 7 år ældre end i Sverige

Ja, precis. Jag fick det till mellan 0,2 och 0,4% om man räknar baklänges på dödlighet mellan 0,25% och 0,5%
Citera
2020-09-23, 16:25
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Jag har under våren arbetat som sjuksköterska på ett äldreboende. Under den värsta tiden distanserade jag mig otroligt, för att inte riskera att sprida vidare till min arbetsplats - även min familj.

Det var bra gjort.

Citat:
Jag är varken rädd för ensamhet eller vill offra några män. Jag tror dock på rimliga avvägningar, sunt förnuft och viss försiktighet i vissa situationer. Många i det här forumet har tjatat sen tidig vår om lockdowns, munskydd, militär och gud vet vad.

Min åsikt är att epidemin borde ha stoppats vid gränsen. Jag är arg och besviken att Sveriges myndigheter inte ens gjorde minsta försök att hejda smittan från att komma in i Sverige.

Att stänga ner delar av samhället under en period, är mycket dyrt. Men det är priset man får betala ifall man är dum nog att välkomna resenärer från länder med pågående epidemi. Jag hoppas att det aldrig behöver gå så långt att Sverige inför utegångsförbud, som bevakas av militär.

Citat:

Vi måste inse att vi inte kan leva under sådana extrema förhållanden år ut och år in - det öppna samhället med de restriktioner vi redan har, är vad som är realistiskt för ett samhälle att hålla igång.

Vadå år ut och år in? Är det någon som har förespråkat att sätta samhället i karantän under flera år? Eller är det din fantasi, för att utmåla dina meningsmotståndare som onda?

Citat:
Den verklighet som alla panikslagna önskar är lite av ett mardrömssamhälle.

Just för att slippa allt elände, så borde man ha försökt att stoppa smittan vid gränsen.

Tyvärr hade Anders Tegnell, med anhang, fastnat i en oundviklighets-filosofi. Anders Tegnell har förkunnat sin oundviklighets-filosofi för svenska folket, och svenska folket har lyssnat. Oundviklighets-filosofin har försatt Sverige i nuvarande elände.
Citera
2020-09-23, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
En snäll fråga, hur många pølse får du plats med i röven innan det börjar göra ont?

Bara inse att Danmark är nordens nya Sverige när det kommer till Corona och det skiter du i för att du och dina 9 lärjungar har suttit och runkat bulle till hur jävla duktiga dom är när det kommer till corona.

Så jävla genomskinligt

Jag förstod att det skulle gå åt pipsvängen för Danmark när de öppnade sina hjärtan för svenskar i somras.
Citera
2020-09-23, 16:29
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Den gennemsnitlige IVA patient i Danmark var en mand på 68 år, omkring 7 år ældre end i Sverige
Detta är en sak som jag kan tycka är lite märkligt med Sverige i våras: jag vill minnas att dödligheten på IVA endast var cirka 20% i Sverige, medans det i andra länder 50% eller till och med högre.

Medelåldern hos IVApatienterna i Sverige var alltså 61 år ... 4/5 som lades in på IVA klarade sig..

Är intensivvård ännu ett område som Sverige är bäst i världen på och därför har hög överlevnad, eller kan det bero på något annat?
Citera
2020-09-23, 16:29
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det var bra gjort.

Min åsikt är att epidemin borde ha stoppats vid gränsen. Jag är arg och besviken att Sveriges myndigheter inte ens gjorde minsta försök att hejda smittan från att komma in i Sverige.

Att stänga ner delar av samhället under en period, är mycket dyrt. Men det är priset man får betala ifall man är dum nog att välkomna resenärer från länder med pågående epidemi. Jag hoppas att det aldrig behöver gå så långt att Sverige inför utegångsförbud, som bevakas av militär.

Vadå år ut och år in? Är det någon som har förespråkat att sätta samhället i karantän under flera år? Eller är det din fantasi, för att utmåla dina meningsmotståndare som onda?

Just för att slippa allt elände, så borde man ha försökt att stoppa smittan vid gränsen.

Tyvärr hade Anders Tegnell, med anhang, fastnat i en oundviklighets-filosofi. Anders Tegnell har förkunnat sin oundviklighets-filosofi för svenska folket, och svenska folket har lyssnat. Oundviklighets-filosofin har försatt Sverige i nuvarande elände.

Hur många länder har lyckats stoppa smittan vid gränsen då din dumme fan? Man blir ju upprörd faktiskt över hur blåsta alarmisterna på denna tråd är.
Citera
2020-09-23, 16:30
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Detta är en sak som jag kan tycka är lite märkligt med Sverige i våras: jag vill minnas att dödligheten på IVA endast var cirka 20% i Sverige, medans det i andra länder 50% eller till och med högre.

Medelåldern hos IVApatienterna i Sverige var alltså 61 år ... 4/5 som lades in på IVA klarade sig..

Är intensivvård ännu ett område som Sverige är bäst i världen på och därför har hög överlevnad, eller kan det bero på något annat?

Nä. Så låg har den nog bara varit på slutet. Över 30% på vårkanten om jag minns rätt.
Citera
2020-09-23, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem

I början tog vi in de flesta till IVA, men ganska snabbt började vi ta in allt färre 70+ vilket både förklarar medelåldern och dödsantalet. 70+ fick dö annorstädes
Citera
2020-09-23, 16:32
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag får medel till 1,54/dag för september, 1,50/dag de senaste två veckorna och 1,00/dag den senaste veckan. Var får du siffran 3?
Tippar på att du räknar från en icke fullständig kurva. Jo, den blir ju bäst men då kan man ju inte räkna fören en månad senare tidigast. Jag räknar på antal som det rapporteras och med avrundning. För annars blir det ju som Tegnells 60 om dagen.
Citera
2020-09-23, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Jag förstod att det skulle gå åt pipsvängen för Danmark när de öppnade sina hjärtan för svenskar i somras.

Eftersom Köpenhamn haft högre smitta än Skåne så vem öppnade för vem?
Citera
2020-09-23, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tippar på att du räknar från en icke fullständig kurva. Jo, den blir ju bäst men då kan man ju inte räkna fören en månad senare tidigast. Jag räknar på antal som det rapporteras och med avrundning. För annars blir det ju som Tegnells 60 om dagen.

Som sagt du ser vad jag räknat på. Varifrån får du 3? Period etc?
Citera
2020-09-23, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Eftersom Köpenhamn haft högre smitta än Skåne så vem öppnade för vem?

Lär väl inte bara ha varit skåningar som åkt dit på sommaren, var inte särskilt många andra ställen ressugna svenskar kunde ta sig.
Citera
2020-09-23, 16:37
Medlem
As I’ve said for months — the R0 is now raising as the pollen season has ended. Should be hovering around 1.5 and increasing. Trams are packed. Schools and Universities are open. The people are fatigued, distance is no longer being held — and Sweden’s population and government will be slow to react to a second wave.

Next two months will be squeaky bum time as that R0 climbs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in