Citat:
Ursprungligen postat av
Abacus
Jag tror att anledningen till att abborren inte odlas i någon större skala helt enkelt beror på att den är så lätt att själv fiska upp i kombination med att den finns i nästan alla sjöar och vattendrag i hela landet. Jag skulle aldrig gå och köpa en abborre, jag skulle gå ner till vattnet och dra upp en själv.
Abborren är en fantastiskt fin matfisk som det går att göra mycket gott med. Tyvärr har den fått ett oförtjänt dåligt rykte om sig att vara både torr, träig och framförallt benig - inget av det är sant. Om den är torr har man tillagat den på fel sätt eller så är det nåt fel på den. Om den är träig kan det bero på att det är en gammal och stor fisk. Särskilt benig är den inte men det är däremot mörten, och abborren blandas ofta ihop med mört av dem som inte är så hemma på fiskar och fiske.
rullkragen: Stort lycka till med din odling! Jag hoppas verkligen att det går bra!
Jag tror inte alls att du behöver vara orolig för att vattnet ska få för låg syrehalt eftersom vattenytans area är så pass stor i förhållande till djupet. Däremot måste du hålla koll på syrenivån i den "lilla" dammen ifall det blir en riktigt varm sommar och tempen börjar närma sig 30 grader.
Tjenis!
Jag tackar så mycket för ett trevligt svar!
Jag håller fullständigt med om att det är enkelt att gå ut och själv fiska.
Ja för oss som gillar att vara i naturen och göra något där.
Men jag tror det är massor av folk i städerna som inte har det intresset.
Dom köper hellre färdig fiskat och lagar till det.
Det är som du säger en mycket fin mat fisk som går att göra väldigt mycket av.
Min odling är inte tänkt som en vinst givande projekt.
Utan bara kul och se om det går.
Jag tar till mig av flera råd jag fått här på FB.
Så lite är att vi bygger denna odling tillsammans.
Ska bli väldigt kul och spännande nästa år och se om vi kan fiska upp några
stora Abborrar och röka dem.
Tänk vilket sommar party det kan bli.
Rullkragen