2020-09-22, 17:26
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vet inte varför du tror att du har mer kontroll för att du har papperspengar istället för guldklimpar i madrassen

Hm säger ju just att man skall diversifiera sina rikedomar ..

Papperspengar är förvisso avsevärt lättare att omsätta än ädelmetaller..
Åtminstone i mindre köp/transaktioner.
Citera
2020-09-22, 18:01
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Vet inte varför du tror att du har mer kontroll för att du har papperspengar istället för guldklimpar i madrassen

Det har jag inte ens hävdat, tvärs om handlar kontanter om så många olika saker. Bland annat möjlighet till anonymitet vid betalning. Jag vill inte ha mina köpmönster registrerade och sålda till tredje part av banken exempelvis. Need to fucking know gäller alltid sådant här, du behöver inte ens vara för det personligen. Det enda du INTE skall vara är emot kontanternas existens för effekterna kan och kommer troligen drabba även dig vad det lider.

Självklart har man en liten "backup" i form av investeringsmynt både silver och guld, hittills har den stigit rätt bra på bara några år
Citera
2020-09-23, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Papperspengar är förvisso avsevärt lättare att omsätta än ädelmetaller..
Åtminstone i mindre köp/transaktioner.
Jo för Swish och kort är väldigt svårt att omsätta 🙄.. du tycker kanske det är lättare att gå till bankomaten och först ta ut stålar för att sedan gå rätt in i butiken bredvid och handla istället för att trycka en kod på din mobil (där du dessutom slipper andras bakterier)
Citera
2020-09-23, 13:06
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Jo för Swish och kort är väldigt svårt att omsätta 🙄.. du tycker kanske det är lättare att gå till bankomaten och först ta ut stålar för att sedan gå rätt in i butiken bredvid och handla istället för att trycka en kod på din mobil (där du dessutom slipper andras bakterier)

om du inte hade hoppat över första stycket i vad jag skrev, utan citerat mig i sin helhet, så ser du ju att jag skrev "Diversifiera".

Att ha alla pengarna i elektronisk form, och så ett kort kopplat till detta, och så Swish kopplat till samma kort & konto är alltså raka motsatsen till att "Diversifiera"

du verkar medvetet eller omedvetet missa hela grejen ?
Citera
2020-09-23, 13:20
Medlem
bobo909s avatar
Riktiga män har inget behov av att hålla i papper för att rationalisera bort varför man har så lite pengar. Riktiga män har inte svårt för sig att evolutionerna med tekniken, och behöver inte klänga sig fast i gamla farfar vanor. Riktiga män föredrar säkerhet, istället för att försöka impa på kassörskan på pressbyrån med en femhundring, i hopp att få ligga med sin lilla penis.
Citera
2020-09-23, 15:01
Bannlyst
Ändå anledningen att hållas med kontanter idag är väl om du har kriminella sidoprojekt.
Apple Pay med flera lösningar har gjort betalningar extremt smidiga och lätthanterliga jorden runt.

Kontanter har flera negativa aspekter, rånrisk, kan gå sönder eller nötas sönder i fickor, kan glömmas och förläggas på fel platser, nackdelarna är många.

Frågan som borde ställas är varför du är teknikfientlig och inte vill underlätta din vardag med elektroniska och säkra transaktioner?
Ränna till bankomaten i tid och otid, ha för stora sedlar som det inte går att växla med, gillar du, och njuter av att ha friktion i vardagen? Tvättar du även för hand i ån? Har du ingen elektricitet? Eller är du av åsikten att tekniken ”peakade” År 1985? Är du gammal och känner att du inte hänger med längre?
Citera
2020-09-23, 15:22
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Du låter som en foliehatt.. vem fan bryr sig om dina köpmönster, tror du att du e nån jävla prinsessa eller.. bara en narcissist kan tro att man är så viktig och speciell så att folk bryr sig om va den köper

Bevisligen registreras köpen. Jag antar att det krävs en narcissistisk läggning för att tro sig vara så viktig att man måste göra alla köp spårbara.

Banksystemet är systemiskt osäkert. Bäst att ha tillgångar utanför dess kontroll.

Detta är ingen teknisk fråga, utan en fråga om säkerhet. Det hade gått alldeles utmärkt att ha säkra betalningssystem utanför bankernas och statens kontroll och det hade gått alldeles utmärkt att ha smartphones utanför Apples och Google kontroll.

Men sådana säkra betalningssystem för säkra smartphones finns inte. Gissa varför. Narcissism är nog en del av svaret.

Att använda kontanter (eller e-valutor) handlar om civilt motstånd.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-09-23 kl. 15:30.
Citera
2020-09-23, 15:33
Medlem
brianmolkos avatar
Jag vill kunna köpa det jag vill och det kan jag inte göra med pengar live ....längre
Citera
2020-09-23, 15:48
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Ändå anledningen att hållas med kontanter idag är väl om du har kriminella sidoprojekt.
Apple Pay med flera lösningar har gjort betalningar extremt smidiga och lätthanterliga jorden runt.

Kontanter har flera negativa aspekter, rånrisk, kan gå sönder eller nötas sönder i fickor, kan glömmas och förläggas på fel platser, nackdelarna är många.

Frågan som borde ställas är varför du är teknikfientlig och inte vill underlätta din vardag med elektroniska och säkra transaktioner?
Ränna till bankomaten i tid och otid, ha för stora sedlar som det inte går att växla med, gillar du, och njuter av att ha friktion i vardagen? Tvättar du även för hand i ån? Har du ingen elektricitet? Eller är du av åsikten att tekniken ”peakade” År 1985? Är du gammal och känner att du inte hänger med längre?

Om vi håller oss någorlunda realistiska, så kan jag för egen del säga att set främst är av två skäl jag gillar kontanter(förutom det rent barnsliga att jag gillar att fysiskt hålla i saker), det ena (Rent praktiska)är dom relativt få tillfällen (2) då strömmen varit nedstängd på mitt lokala köpcentrum, Maxi hade öppet och tog kontanter, alla andra stängde ned.
Folk som inte hade kontanter kunde inte handla alls.
Nåja det är ju ovanligt.

Sedan är det rent ideologiskt, funkar inte elektroniska pengar, vilket är jättebekvämt, så funkar det inte alls.

Det är verkligen ”ettor ELLER nollor”
Där.

Så tja, jag är väl gammaldags.
Så gammaldags att jag gillar Guld också.
DET är verkligen ålderdomligt.
Citera
2020-09-23, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Om vi håller oss någorlunda realistiska, så kan jag för egen del säga att set främst är av två skäl jag gillar kontanter(förutom det rent barnsliga att jag gillar att fysiskt hålla i saker), det ena (Rent praktiska)är dom relativt få tillfällen (2) då strömmen varit nedstängd på mitt lokala köpcentrum, Maxi hade öppet och tog kontanter, alla andra stängde ned.
Folk som inte hade kontanter kunde inte handla alls.
Nåja det är ju ovanligt.

Sedan är det rent ideologiskt, funkar inte elektroniska pengar, vilket är jättebekvämt, så funkar det inte alls.

Det är verkligen ”ettor ELLER nollor”
Där.

Så tja, jag är väl gammaldags.
Så gammaldags att jag gillar Guld också.
DET är verkligen ålderdomligt.

Absolut, kontanter har ett värde, och kommer fortsätta ha det, om elen går, du befinner dig långt, långt ut i skogen.
Vid vissa utlandssemestrar så är kontanter att föredra för att slippa kortbedrägerier, men det är få undantag som bekräftar regeln.

Jag önskar dig all lycka med dina kontanter i din konservativa bubbla, själv omfamnar jag generellt de tekniska framstegs som gör, vilket har underlättat livet på många sätt, apple carplay fick mig senast häromdagen att fundera på hur fan man gjorde innan det fanns, sitta och bläddra i gamla kartböcker...

Eller precis som när jag handlar på Ica med ”blippen” eller ”pistolen”, jag slipper köer, kan kryssa fram som jag vill, och det är automatiskt kopplat till mitt ”Apple Pay” och går på sekunder, oavsett tid på dygnet.
Citera
2020-09-23, 16:48
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Absolut, kontanter har ett värde, och kommer fortsätta ha det, om elen går, du befinner dig långt, långt ut i skogen.
Vid vissa utlandssemestrar så är kontanter att föredra för att slippa kortbedrägerier, men det är få undantag som bekräftar regeln.

Jag önskar dig all lycka med dina kontanter i din konservativa bubbla, själv omfamnar jag generellt de tekniska framstegs som gör, vilket har underlättat livet på många sätt, apple carplay fick mig senast häromdagen att fundera på hur fan man gjorde innan det fanns, sitta och bläddra i gamla kartböcker...

Eller precis som när jag handlar på Ica med ”blippen” eller ”pistolen”, jag slipper köer, kan kryssa fram som jag vill, och det är automatiskt kopplat till mitt ”Apple Pay” och går på sekunder, oavsett tid på dygnet.

Ja det är jättebra, snabbt och fint.

Jag förstår dock inte varför ni tycks tro att vi konservativa INTE använder även nymodigheterna?
Citera
2020-09-23, 17:14
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Du låter som en foliehatt.. vem fan bryr sig om dina köpmönster, tror du att du e nån jävla prinsessa eller.. bara en narcissist kan tro att man är så viktig och speciell så att folk bryr sig om va den köper

Snarare du som inte har tänkt färdigt. Både ordförande och vice ordförande för riksbanken och MSB har samma hållning, riksdagen klubbade en ny (för tam) lagstiftning förra året för att skydda kontanterna.

Du behöver inse att det är mycket viktigare saker som står på spel än huruvida vi har tillgång till papperslappar eller ej, som det är nu framstår du bara som obildad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in