2020-09-23, 10:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Svara på frågan.
Så här: det krävs en hel del IQ-enheter att föra komplexa abstrakta resonemang. Jag vill tro att du är ganska intelligent och kan det.

Eller?
Citera
2020-09-23, 10:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Vi får hoppas att kommande vaccin kan råda bot på samtliga mutationer av viruset.

Hoppas fortfarande på kvartal 1 nästa år som det kommande vaccinationsåret.
Citera
2020-09-23, 10:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Ganska gamla siffror va?

Japp, menar du att de inte stämmer?
Citera
2020-09-23, 10:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Däremot blir det semantiskt att prata om en andra våg eller inte. Att INTE kalla det en andra våg när smittan ökar som det gör nu i Europa, om än i kluster som den gjort hela tiden, är felaktigt enligt mig. Covid-19 kommer att följa årssvängningarna de andra coronavirusen och influensa när det väl stabiliserat sig.
Och där gör du jämförelsen med influensa som Björn Olsen varnar för i den artikeln du länkade till.
Citera
2020-09-23, 11:10
Medlem
29 nya fall i Västerbotten, "– Vi har en ökning, inte minst från helgen och framåt. Det här är en oroande utveckling som vi måste bryta, säger Stephan Stenmark, smittskyddsläkare i Region Västerbotten till SVT Nyheter Västerbotten."
Citera
2020-09-23, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Så här: det krävs en hel del IQ-enheter att föra komplexa abstrakta resonemang. Jag vill tro att du är ganska intelligent och kan det.

Eller?
Synd att man inte kan säga att du har några IQ-enheter när du inte kan svara ja eller nej på en enkel fråga.
Citera
2020-09-23, 11:12
Medlem
Madagascars avatar
Jag har kollat på de rapporterade nya fallen i Stockholm. Det ökar hiskeligt snabbt. Det är inte helt lätt att se eftersom Stockholm precis har bytt till tisdags- och fredagsrapportering (tidigare var det måndag och torsdag).

De rapporterade fallen i Stockholm har ökat med ca/drygt 200% på en vecka

Så här räknar jag (se nedan):

378 + 325 = 703 (8 dagar) är ca 3.5 x (120 + 75) (7 dagar)

Jag har gått igenom lägesrapporterna här: https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyhetslista-halsa-och-vard/

Så här ser det ut:

Nya fall Rapportdatum
14 To 3/9
173 Må 7/9
75 To 10/9
120 Må 14/9
325 Fr 18/9
378 Ti 22/9

Och antalet test har inte ökat i så stor utsträckning under perioden:
"Under vecka 36 genomfördes 23 394 av dessa tester. Av dessa var 1,2 procent positiva."
"Under vecka 37 har det analyserats 23 187 tester. Av dessa var 1,3 procent positiva."
"Under vecka 38 har det analyserats 27 051 tester. Av dessa var 2,2 procent positiva."

En ökning på 200% är enormt mycket. Jag blir lite osäker på om det verkligen kan vara korrekt. Det är ganska stökigt att gå igenom Stockholms lägesrapporterna så jag uppmanar er att hitta och korrigera eventuella fel jag kan ha gjort.

Det är mycket synd att Stockholm bara rapporterar två gånger i veckan nu i detta känsliga läge. Vi måste vänta tills på fredag innan vi får mer info.
Senast redigerad av Madagascar 2020-09-23 kl. 11:15.
Citera
2020-09-23, 11:23
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har kollat på de rapporterade nya fallen i Stockholm. Det ökar hiskeligt snabbt. Det är inte helt lätt att se eftersom Stockholm precis har bytt till tisdags- och fredagsrapportering (tidigare var det måndag och torsdag).

De rapporterade fallen i Stockholm har ökat med ca/drygt 200% på en vecka

Så här räknar jag (se nedan):

378 + 325 = 703 (8 dagar) är ca 3.5 x (120 + 75) (7 dagar)

Jag har gått igenom lägesrapporterna här: https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyhetslista-halsa-och-vard/

Så här ser det ut:

Nya fall Rapportdatum
14 To 3/9
173 Må 7/9
75 To 10/9
120 Må 14/9
325 Fr 18/9
378 Ti 22/9

Och antalet test har inte ökat i så stor utsträckning under perioden:
"Under vecka 36 genomfördes 23 394 av dessa tester. Av dessa var 1,2 procent positiva."
"Under vecka 37 har det analyserats 23 187 tester. Av dessa var 1,3 procent positiva."
"Under vecka 38 har det analyserats 27 051 tester. Av dessa var 2,2 procent positiva."

En ökning på 200% är enormt mycket. Jag blir lite osäker på om det verkligen kan vara korrekt. Det är ganska stökigt att gå igenom Stockholms lägesrapporterna så jag uppmanar er att hitta och korrigera eventuella fel jag kan ha gjort.

Det är mycket synd att Stockholm bara rapporterar två gånger i veckan nu i detta känsliga läge. Vi måste vänta tills på fredag innan vi får mer info.

Den stora frågan här är nu, är det D614G mutationen som nu är tillbaka i stan, eller är det V483A eller G?
Om nu labben här i stan hittat V483A/G hos de senaste insjuknade, lär familjekarantäner-stängda skolor och munskydd bli nästa åtgärd, eller så kommer Stockholm att få uppleva samma höga dödstal som tidigare, fast nu hos den yngre generationen. Slående likt spanska och lika ruggigt...
Citera
2020-09-23, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men då skulle sjukvården braka samman och du skulle få se dödstal som du inte ens kan föreställa dig ens i dina värsta mardrömmar.

Så du tror att om vi i Sverige levt på som vanligt så hade vi fått dödstal som jag inte ens kan föreställa mig i mina värsta mardrömmar....??

Berätta då för mig hur dödlig detta Covid 19 är ...

Överfulla sjukhus ...så överfullt var det inte i Sverige i våras o vi levde på ungefär som vanligt...
Citera
2020-09-23, 11:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Den stora frågan här är nu, är det D614G mutationen som nu är tillbaka i stan, eller är det V483A eller G?
Om nu labben här i stan hittat V483A/G hos de senaste insjuknade, lär familjekarantäner-stängda skolor och munskydd bli nästa åtgärd, eller så kommer Stockholm att få uppleva samma höga dödstal som tidigare, fast nu hos den yngre generationen. Slående likt spanska och lika ruggigt...

Ruggigt är bara förnamnet. Märkligt att inte media tar upp det du skriver inkl alla dessa mutationer, men det är väl kanske för komplext för dem?
Citera
2020-09-23, 11:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Olsens spåkula:

https://www.lifesciencesweden.se/article/view/719904/bjorn_olsen_det_kommer_nog_ingen_andra_vag_av_covi d19

Jag skrev tidigt i tråden att covid-19 kommer sälla sig till andra förkylningsvirus spridningsmönster över året. Förvänta är därför en topp februari-april 2021.

Så nu sa jag det igen.

Jo, men det kan ta tid innan SARS-COV2 sällar sig till de vanliga förkylningsvirusen, men det kommer att ta tid. Däremot kan SARS-COV2 kanske ha vanliga säsongsvariationer. Men det återstår att se.....
Men i så fall kan vi vänta oss en topp under april, precis som i våras.
Citera
2020-09-23, 11:48
Medlem
JustZlatans avatar
Är man frisk och hälsosam har man inget att frukta. Förstår inte varför majoriteten friska och hälsosamma ska anpassa sig efter en liten sjuk minoritet. Sjuka och svaga kan vara hemma. Ett litet virus klarar alla normalt friska av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in