2020-09-23, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu får du skilja ut två saker här. T-cellsimmunitet och vad forskningen säger.

Och sedan vad jag säger om immunitet öht. Jag observerar att vi har stor spridning i de länder som har drabbats hårdast i Europa. T.o.m. i deras huvudstäder. Det verkar inte som att immunitet har någon stor betydelse. Vad jag vet är det också en formulerad hypotes i många studier.

Jag bygger mina spekulationer på att immunitet och hur den förvärvas vare sig det gället SCoV2 eller andra coronavirus i princip är likformig i olika länder åtminstone i Europa och att det för vår del, att svenskarna inte är unika på något sätt.

Jag tror inte att immunitet spelar någon större roll i det aktuella läget i Sverige. Eller i Finland. Eller för den delen Nya Zealand. Och Australien definitivt som har haft bra siffror med låg smittspridning och få döda men att de nu lokalt ser stora utbrott. Där kan man börja leta efter orsaker till varför smittan sprids och varför den inte gör det i andra områden.
Jag diskuterar inte immunitet. Jag diskuterar din tro att T-celler inte förekommer i samband med infektion av SARS-CoV-2.
Citera
2020-09-23, 10:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Olsens spåkula:

https://www.lifesciencesweden.se/article/view/719904/bjorn_olsen_det_kommer_nog_ingen_andra_vag_av_covi d19

Jag skrev tidigt i tråden att covid-19 kommer sälla sig till andra förkylningsvirus spridningsmönster över året. Förvänta är därför en topp februari-april 2021.

Så nu sa jag det igen.
Du har rätt. Det är fel att tala om vågor; det handlar om klusterutbrott och ökade sådana. Det är därför vi ser om än stora så väldigt lokala utbrott som inte sprider sig vidare hursomhelst. Som nu i Norge.

Nu är dock artikeln från maj och vad Björn Olsen antyder numera är att vi får ha detta med oss i tio år minst. Det är nog så lång tid det kommer att ta tills SCoV2 inrangerar sig bland de andra endemiska coronavirus vi har omkring oss.

För oss gäller det att begränsa klusterutbrotten som kan bli stora och omfattande som vi nu ser i en rad länder i Europa.
Citera
2020-09-23, 10:41
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ja. Men det kommer inte ske över en natt.
Det kommer finnas tid för den inbyggda bromsen (människors rädsla) att slå till.

Jag och knappast någon annan skulle våga chansa på det. Jag utgår, lugnt, ifrån att du inte jobbar inom sjukvården.

Du tycker alltså att politiker och myndigheter i Sverige, överhuvudtaget, inte borde agerat emot pandemin?
Citera
2020-09-23, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De som inte fått iva-vård hittar du på kyrkogården. Man har sagt från början att 80& får milda symtom, 20% kan behöva medicinsk vård och 5% behöver iva.

Ganska gamla siffror va?
Citera
2020-09-23, 10:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag diskuterar inte immunitet. Jag diskuterar din tro att T-celler inte förekommer i samband med infektion av SARS-CoV-2.
Jag tror inte att jag har nämnt detta någonsin. På allvar alltså. Definitivt inte den här morgonen. Jag har sagt att immunitet öht tycks spela en mindre roll i det vi ser nu.

Däremot ser jag att du hänger upp dig på detaljer. Jag är mer för att se komplexa mönster vilket jag har hållit på med i hela mitt yrkesliv dessutom. Brukar märka att det finns kommunikationssvårigheter med människor som inte ser världen så.
Citera
2020-09-23, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Gymnasielärarna är underrepresenterade för att gymnasierna hade hemundervisning i våras, annars hade de troligen varit överrepresenterade. Högstadielärare är troligen de med högst överrepresentation. De utbrott som är kända (rapporterats om i medierna) på skolor har varit på högstadier och gymnasier.

Eftersom förskollärarna ligger på 90% av medelsvensken i risk för att bli smittade och grundskollärarna ligger på 110% så kan man anta att risken ökar med barnens ålder. Detta stämmer också med hur mycket de rör sig i samhället, dvs hur mycket olika sociala kontakter de har (kollektivtrafik, idrott, musikklasser eller vad det nu må vara som gör att de träffar andra personer än de i grannskapet).

Där jag bor så har man på högstadiet kastat om eleverna i hela kommunen så att de inte går med barnen från grannskapet, de har dessutom bussning av alla elever till centrala skolor. Detta ledde i kombination med smittspridning via idrottslag som varit utomlands till att (så vitt vi föräldrar kunnat räkna ut, jag vet till 100% att jag smittades av min högstadieelev som inte ens hade några symtom) smittan spreds via högstadieeleverna, antingen på skolan eller på skolbussarna. Där jag bor har nästan alla familjer med högstadieelever haft Covid redan, trots att smittspridningen i övrigt i kommunen är på normal svensk nivå. Bland gymnasieeleverna så är smittspridningen mycket lägre än bland högstadieeleverna (baserat på hur många föräldrar som blivit sjuka, barnen måste antikroppstestas då många av dem inte får symtom trots att de smittar och inte alla barn får heller antikroppar, även om mina barn har sådana).
Oj! det var en jävla massa spekulation. Hursomhelst är lärare/förskolelärare generellt underrepresenterade enligt FHM, på samma sätt som småbarnsfamiljer enligt en Skotts studie https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.21.20196428v1.full.pdf.

Jag killgissar att den gemensamma nämnaren är att dessa grupper i större utsträckning exponerats av coronaförkylningar i närtid. Därför utvecklat partiellt skydd mot covid 19. Tydligt att det hade varit ett suboptimalt beslut att stänga skolor/förskolor i våras.
Citera
2020-09-23, 10:46
Medlem
Citat:
Jag tror inte att jag har nämnt detta någonsin. På allvar alltså. Definitivt inte den här morgonen. Jag har sagt att immunitet öht tycks spela en mindre roll i det vi ser nu.

Däremot ser jag att du hänger upp dig på detaljer. Jag är mer för att se komplexa mönster vilket jag har hållit på med i hela mitt yrkesliv dessutom. Brukar märka att det finns kommunikationssvårigheter med människor som inte ser världen så.
Så det förekommer T-celler vid den här infektionen alltså?
Citera
2020-09-23, 10:49
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Mutationer tror jag mindre på i det korta perspektivet. Däremot kommer skyddet/immuniteten försvagas hos de flesta med tidigare milda infektioner ju längre tiden går. Det innebär att de som redan haft infektionen sannolikt inte får några allvarliga infektioner vid reinfektion, men dock en infektion som kan spridas vidare till andra.

Liknar tipsextra - jag tror.....
Att D614G nu muterar till V483A/G, kommer immunförsvaret att fungera hos den som tidigare haft C19- ingen vet än ?
De vacciner som nu tas fram, klarar dom av V483A eller V483G när dom är gjorda för D614G ?

Det var knappast en positiv artikel om V483A eller V483G, gav mer intrycket av att man åter är tillbaka på ruta 1 igen och får börja om och slabba i laboratorierna. Olssen har redan gett en vägledning i detta:
ett skitscenario
Olssens intervju var i Maj.
Data på V483A eller V483G började poppa upp den 17/9, vilket FHM bör ha tagit del av för några dagar sen, kan ju förklara deras senaste utspel nu då...
Frågan blir hur Tegnell och gänget nu ska skruva sig ur detta kommande problem...
Senast redigerad av vinland 2020-09-23 kl. 10:53.
Citera
2020-09-23, 10:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Så det förekommer T-celler vid den här infektionen alltså?
Försök nu att släppa din myoptiska fixering vid detaljer och kom in i matchen istället.
Citera
2020-09-23, 10:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De som inte fått iva-vård hittar du på kyrkogården. Man har sagt från början att 80& får milda symtom, 20% kan behöva medicinsk vård och 5% behöver iva.

De siffrorna låter väldigt bekanta. Förutom att ett "och"borde bytas ut mot ett varav. 20% läkarvård "varav"5% intensivvård.

De här siffrorna indikerar ett grovt behov. Sedan kan förstås verkligheten skilja sig beroende på vad som finns tillgängligt mm.
Citera
2020-09-23, 10:54
Medlem
Citat:
Försök nu att släppa din myoptiska fixering vid detaljer och kom in i matchen istället.
Svara på frågan.
Citera
2020-09-23, 10:54
Medlem
Citat:
Du har rätt. Det är fel att tala om vågor; det handlar om klusterutbrott och ökade sådana. Det är därför vi ser om än stora så väldigt lokala utbrott som inte sprider sig vidare hursomhelst. Som nu i Norge.

Nu är dock artikeln från maj och vad Björn Olsen antyder numera är att vi får ha detta med oss i tio år minst. Det är nog så lång tid det kommer att ta tills SCoV2 inrangerar sig bland de andra endemiska coronavirus vi har omkring oss.

För oss gäller det att begränsa klusterutbrotten som kan bli stora och omfattande som vi nu ser i en rad länder i Europa.

Däremot blir det semantiskt att prata om en andra våg eller inte. Att INTE kalla det en andra våg när smittan ökar som det gör nu i Europa, om än i kluster som den gjort hela tiden, är felaktigt enligt mig. Covid-19 kommer att följa årssvängningarna de andra coronavirusen och influensa när det väl stabiliserat sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in