Citat:
Ursprungligen postat av
misterunited
IMBILDEN - genom att ta sig igenom dina tidigare startade ämnen så är den röda tråden att du är orolig för det mesta, du hyser agg för potentiella terrordåd, du vill inte följa med ut på evenemang på offentliga platser, du sökte 2017 efter tips på skyddsvästar för att vistas offentligt och du letar vapen att få äga utan licens. Det klarnar ganska snabbt att du är en väldigt orolig och paranoid själ som härinne får maximalt utrymme att visa upp din oro under rådande pandemi. Jag förstår att det är jobbigt, men jag skulle tipsa om att logga ut ett tag och försöka slappna av - din livssituation kan inte vara nyttig under dessa tider. Jag ber om ursäkt för mina klumpiga inlägg tidigare.
Ontopic:
Spridningen kommer definitivt att öka igen, men om vi slår % gentemot de som behöver vård och även de som avlider så verkar det onekligen vara mer positivt - det kan vara en kombination av att vården tidigare vet vilka hjälpmedel man ska sätta in samt att viruset (förhoppningsvis) är lite mildare, det återstår att se.
Att dra paralleller till andra länder är omöjligt - möjligtvis våra grannar här i Skandinavien. Det finns många länder som genomfört lockdown och har sämre siffror än oss och en smitta som i rasande fart återigen tar sig vidare (man kan inte låsa ner ett land som har smittan överallt redan - det testas dessutom extremt mycket mer nu vilket påverk ar resultat). Det är även oroväckande att man hittar inlägg av användare som hänvisar till att Kina skött detta utomordentligt med tanke på deras siffror - litar ni alltså mer på Kinesisk diktatur än Sverige som land? Tror ni att ett land som Kina har ärliga siffror, möjlighet att testa invånare överallt och att Kina är ett föredöme?
Jag håller tummarna att vi kliver ut detta på bästa möjliga sätt tillsammans.

Ja, vem hyser inte agg för ev terrordåd? Men du kan vara lugn, jag vågar vistas ute utan skyddsväst. I alla fall än så länge. Obehagligt dock att det skjuts varje dag på gator och torg. Men jag tänker inte utveckla det vidare här, då det känns skapligt off topic i en medicintråd om covid19.
För att återvända till Covid 19 kan man säkerligen riktiga kritik mot de flesta länder hur de skött pandemin. Jag tycker ändå att det överordnade målet måste vara att se till att skydda befolkningen så mycket det bara är möjligt. Just ordet lockdown är väl möjligen pandemins mest missbrukade ord eftersom det hela bygger på en skala. I Sverige har Gröna Lund stängt. Har vi lockdown då? I Israel får folk gå ut, men de får bara gå 500 meter från sina bostäder och skolor håller stängt. Har de lockdown? Matbutiker håller ju öppet. Är det lockdown då? För mig krävs att folk inte tillåts lämna sina hem för att tala om strikt lockdown. Det enda landet som ens varit i närheten av det är väl just Kina.
Jag hoppas förstås att vi inte får en stor andra våg i Sverige, men ser egentligen inte vad som skulle lyckas förhindra det. Vidare förebyggande åtgärder lyser ju med sin frånvaro trots att verktygslådan finns där. Vi kan inte göra så mycket mer än att hålla tummarna.