2020-09-23, 10:02
Medlem
Olsens spåkula:

https://www.lifesciencesweden.se/article/view/719904/bjorn_olsen_det_kommer_nog_ingen_andra_vag_av_covi d19

Jag skrev tidigt i tråden att covid-19 kommer sälla sig till andra förkylningsvirus spridningsmönster över året. Förvänta är därför en topp februari-april 2021.

Så nu sa jag det igen.
Citera
2020-09-23, 10:06
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Visst är det konstigt? Barn som inte kunde vara drivande i smittspridningen enligt Herr Tegnell?
Inte så konstigt. Tar ett halvår minst innan våra experter tar saker och ting på allvar.
Ytterligare ett halvår att skylla på varandra.
Ytterligare tio år minst innan man återigen säger " nu måste vi" och sedan ytterligare ett sekel och inget händer.
Pandemin hoppas jag att inte tar så lång tid
med att gnugga geniknölar tills pannan försvinner och hjärnceller förtvinar.
Det har ju gått nästan ett år nu sedan smittan började i världen.
Sverige kommer nog att vänta ett år till innan man säger " nu måste vi "
Citera
2020-09-23, 10:16
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Olsens spåkula:

https://www.lifesciencesweden.se/article/view/719904/bjorn_olsen_det_kommer_nog_ingen_andra_vag_av_covi d19

Jag skrev tidigt i tråden att covid-19 kommer sälla sig till andra förkylningsvirus spridningsmönster över året. Förvänta är därför en topp februari-april 2021.

Så nu sa jag det igen.

Att D614G nu muterar till V483A eller V483G som är värre, blir då i Olssens spåkula följande:

Citat:
– Det finns inga tecken i skyn på det nu utan det verkar vara väldigt stabilt. Virus kan gå tre vägar, antingen anpassade det sig efter den djurart den infekterar och blir då mildare. Eller så ligger det kvar på samma nivå hela tiden, rabies är ett exempel på det. Det tredje alternativet är att det kan bli aggressivare under resans gång, som spanska sjukan och vissa stammar av smittkoppsvirus till exempel.

Citat:
Om sars-cov-2 skulle utveckla en funktionell mutation, som ökar aggressiviteten, skulle det leda till ett riktigt ”skitscenario”, menar han.

Dejavu på spanska sjukan alltså just nu, 2020 kommer att bli ett riktigt skitår...
Citera
2020-09-23, 10:18
Medlem
Så nu tror man att viruset kan ha muterat och därmed blivit ''snällare''. Trevligt!
Citera
2020-09-23, 10:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Precis. Men det är bara 2642 personer som fått IVA-vård.

Du menar alltså på allvar att dödligheten i Sverige ligger på mellan 12 och 24% (vilket den måste göra om andelen sjuka som skrivs in på IVA är 5-10%)?

Både du och arbetet måste ju ha någon form av dyskalkyli?

De som inte fått iva-vård hittar du på kyrkogården. Man har sagt från början att 80& får milda symtom, 20% kan behöva medicinsk vård och 5% behöver iva.
Citera
2020-09-23, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Att D614G nu muterar till V483A eller V483G som är värre, blir då i Olssens spåkula följande:

Dejavu på spanska sjukan alltså just nu, 2020 kommer att bli ett riktigt skitår...

Mutationer tror jag mindre på i det korta perspektivet. Däremot kommer skyddet/immuniteten försvagas hos de flesta med tidigare milda infektioner ju längre tiden går. Det innebär att de som redan haft infektionen sannolikt inte får några allvarliga infektioner vid reinfektion, men dock en infektion som kan spridas vidare till andra.
Citera
2020-09-23, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Så är det. Och sopan Tegnell går ut och babblar om immunitet och snackar om att Sverige
Ligger bättre till och bla bla. Trots att varenda hobby excel epidemiolog kan se att det är fel och flockimmuniteten är långt bort.

Då slappnar svenne av, slutar jobba hemifrån och voilà.

Hur fan kan Tegnell vara så korkad att han slår på stora trumman så tidigt. Hur kan han inte förstå att det var otroligt troligt att svenska talen skulle skutta upp likt resten av världen inkl länder som ju haft större spridning än Sverige tidigare.

Tyvärr är väl en hel del som du och klarar inte av att ta in den information som man bankat in på presskonferenserna sedan mars typ, dvs. att vi måste vara uthålliga och att vi inte kan slappna av. Nästan varje presskonferens har man ju påpekat vikten av att man fortsätter hålla avstånd, jobba hemma om man kan, stanna hemma när man är sjuk och och undvika onödiga resor. Inte en enda gång har man sagt att detta är över och att flockimmunitet löst det för oss.
Citera
2020-09-23, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De som inte fått iva-vård hittar du på kyrkogården. Man har sagt från början att 80& får milda symtom, 20% kan behöva medicinsk vård och 5% behöver iva.

Beräkningarna är gjorda från början på det sättet får tas med en nya salt. Det ser du på statistiken just nu när vi testar mer och hittar fler fall.
Citera
2020-09-23, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Massvaccineringen med en helt ny typ av vaccin är ett vågspel. Vi har bokat 6-milljoner doser av en helt ny typ av vaccin som dessutom är framstressat i rekordfart.

Då kan lätt en katastrof - ersättas med en än värre.

Strunta i att vaccinera dig om du inte vill. Vi lever i en fri demokrati, kan garantera att ingen kommer tvingas. På samma sätt som vi får välja om vi vill gå ut och leva våra liv under pandemin eller sitta hemma i ett klorinbad så kan vi också göra en bedömning om vi vill riskera vaccin med de potentiella biverkningar eller ta risken att smittas med COVID19.
Citera
2020-09-23, 10:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
IMBILDEN - genom att ta sig igenom dina tidigare startade ämnen så är den röda tråden att du är orolig för det mesta, du hyser agg för potentiella terrordåd, du vill inte följa med ut på evenemang på offentliga platser, du sökte 2017 efter tips på skyddsvästar för att vistas offentligt och du letar vapen att få äga utan licens. Det klarnar ganska snabbt att du är en väldigt orolig och paranoid själ som härinne får maximalt utrymme att visa upp din oro under rådande pandemi. Jag förstår att det är jobbigt, men jag skulle tipsa om att logga ut ett tag och försöka slappna av - din livssituation kan inte vara nyttig under dessa tider. Jag ber om ursäkt för mina klumpiga inlägg tidigare.

Ontopic:
Spridningen kommer definitivt att öka igen, men om vi slår % gentemot de som behöver vård och även de som avlider så verkar det onekligen vara mer positivt - det kan vara en kombination av att vården tidigare vet vilka hjälpmedel man ska sätta in samt att viruset (förhoppningsvis) är lite mildare, det återstår att se.

Att dra paralleller till andra länder är omöjligt - möjligtvis våra grannar här i Skandinavien. Det finns många länder som genomfört lockdown och har sämre siffror än oss och en smitta som i rasande fart återigen tar sig vidare (man kan inte låsa ner ett land som har smittan överallt redan - det testas dessutom extremt mycket mer nu vilket påverk ar resultat). Det är även oroväckande att man hittar inlägg av användare som hänvisar till att Kina skött detta utomordentligt med tanke på deras siffror - litar ni alltså mer på Kinesisk diktatur än Sverige som land? Tror ni att ett land som Kina har ärliga siffror, möjlighet att testa invånare överallt och att Kina är ett föredöme?

Jag håller tummarna att vi kliver ut detta på bästa möjliga sätt tillsammans.

Ja, vem hyser inte agg för ev terrordåd? Men du kan vara lugn, jag vågar vistas ute utan skyddsväst. I alla fall än så länge. Obehagligt dock att det skjuts varje dag på gator och torg. Men jag tänker inte utveckla det vidare här, då det känns skapligt off topic i en medicintråd om covid19.

För att återvända till Covid 19 kan man säkerligen riktiga kritik mot de flesta länder hur de skött pandemin. Jag tycker ändå att det överordnade målet måste vara att se till att skydda befolkningen så mycket det bara är möjligt. Just ordet lockdown är väl möjligen pandemins mest missbrukade ord eftersom det hela bygger på en skala. I Sverige har Gröna Lund stängt. Har vi lockdown då? I Israel får folk gå ut, men de får bara gå 500 meter från sina bostäder och skolor håller stängt. Har de lockdown? Matbutiker håller ju öppet. Är det lockdown då? För mig krävs att folk inte tillåts lämna sina hem för att tala om strikt lockdown. Det enda landet som ens varit i närheten av det är väl just Kina.

Jag hoppas förstås att vi inte får en stor andra våg i Sverige, men ser egentligen inte vad som skulle lyckas förhindra det. Vidare förebyggande åtgärder lyser ju med sin frånvaro trots att verktygslådan finns där. Vi kan inte göra så mycket mer än att hålla tummarna.
Citera
2020-09-23, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Förklara då: 10% högre än vad då?

Du kan fördjupa dig här:

https://sphweb.bumc.bu.edu/otlt/MPH-modules/EP/EP713_Association/EP713_Association3.html
Citera
2020-09-23, 10:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja fast den slutsatsen kan man ju inte dra av den där artikeln.
Nu får du skilja ut två saker här. T-cellsimmunitet och vad forskningen säger.

Och sedan vad jag säger om immunitet öht. Jag observerar att vi har stor spridning i de länder som har drabbats hårdast i Europa. T.o.m. i deras huvudstäder. Det verkar inte som att immunitet har någon stor betydelse. Vad jag vet är det också en formulerad hypotes i många studier.

Jag bygger mina spekulationer på att immunitet och hur den förvärvas vare sig det gället SCoV2 eller andra coronavirus i princip är likformig i olika länder åtminstone i Europa och att det för vår del, att svenskarna inte är unika på något sätt.

Jag tror inte att immunitet spelar någon större roll i det aktuella läget i Sverige. Eller i Finland. Eller för den delen Nya Zealand. Och Australien definitivt som har haft bra siffror med låg smittspridning och få döda men att de nu lokalt ser stora utbrott. Där kan man börja leta efter orsaker till varför smittan sprids och varför den inte gör det i andra områden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in