2020-09-23, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej, riskration (RR) är 1,1 med konfidensintervall inom felmarginalerna. Du förstår inte termen riskratio.
Jodå, de löper 1,1 ggr så hög risk att drabbas. Om du nu är övertygad om att jag inte förstår riskratio, kan du inte förklara det i så fall så att jag förstår? Varför skulle inte detta innebära att grundskollärare har högre sannolikhet att drabbas? Det är ju det man försöker mäta...
Citera
2020-09-23, 09:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nä.
Om det blir allvarlig kris så kommer folk dra sig undan. Precis vad som hände i Stockholm i våras fram till påsken.

Jo, men samtidigt så skulle en genombrakad sjukvård göra nu fullt behandlingsbara sjukdomar och tillstånd dödliga.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Men HERREGUD!

Vi har vårdat exakt 2642 patienter på IVA. Jag har precis visat vad det innebär om man räknar baklänges på ett vårdbehov på IVA för 5-10% av de som blir sjuka!

Med en dödlighet på 0,5% så har vi haft
1 200 000 sjuka i Sverige. 2642 av dessa har vårdats på IVA. Dvs 0,22% av de som blir sjuka behöver IVA-vård.

Med en dödlighet på 1% så har vi haft
600 000 sjuka i Sverige. 2642 av dessa har vårdats på IVA. Dvs 0,44% av de som blir sjuka behöver IVA-vård.

Så kan du bara lägga ner med snacket att 5-10% av de som blir sjuka behöver IVA-vård.

Ditt resonemang bygger ju på att alla som behövt både sjukhusvård och IVA har fått det i Sverige. Vi vet ju att det dött massor av folk på särskilda boenden som aldrig varit föremål för sjukhusvistelse, ännu mindre någon intensivvård. Om vi hade haft 10 gånger så stor sjukhuskapacitet i Sverige både vad gäller vanliga vårdplatser och intensivvårdsplatser. Tror du fortfarande att det bara hade varit 2642 patienter som fått intensivvård i Sverige då? Liksom "vanlig" sjukhusvård med syrgas och observation av blodtryck, syresättning m.m.?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag pratar inte om flockimmunitet. Jag pratar om T-minnesceller.
Jag kan bara hänvisa till vad experterna säger där. Jag litar på dem:

T cell immunity: What is it and how does it help to protect us from COVID-19?

https://www.imperial.ac.uk/news/201833/cell-immunity-what-does-help-protect/

Det blir nog intressant att följa forskningen i framtiden. Just nu verkar vi inte kunna observera att det har någon större påverkan.
Citera
2020-09-23, 09:37
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ditt resonemang bygger ju på att alla som behövt både sjukhusvård och IVA har fått det i Sverige. Vi vet ju att det dött massor av folk på särskilda boenden som aldrig varit föremål för sjukhusvistelse, ännu mindre någon intensivvård. Om vi hade haft 10 gånger så stor sjukhuskapacitet i Sverige både vad gäller vanliga vårdplatser och intensivvårdsplatser. Tror du fortfarande att det bara hade varit 2642 patienter som fått intensivvård i Sverige då? Liksom "vanlig" sjukhusvård med syrgas och observation av blodtryck, syresättning m.m.?

Jag orkar inte. Du är helt lost när det gäller siffror.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Såg i expressen idag att smittan börjar öka i vissa regioner i Stockholm och att man börjat tänka på att eventuellt sätta familjer i karantän inom de regionerna.
Igår i expressen stod det att smittan ökat i Dalarna.

Märkt att smittan ökar bland ungdomar i högstadiet och gymnasium.
Igår skyllde Tegnell på hockeylag.
Ja jävlar säger jag.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-09-23 kl. 09:40.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Gymnasielärarna är underrepresenterade för att gymnasierna hade hemundervisning i våras, annars hade de troligen varit överrepresenterade. Högstadielärare är troligen de med högst överrepresentation. De utbrott som är kända (rapporterats om i medierna) på skolor har varit på högstadier och gymnasier.

Eftersom förskollärarna ligger på 90% av medelsvensken i risk för att bli smittade och grundskollärarna ligger på 110% så kan man anta att risken ökar med barnens ålder. Detta stämmer också med hur mycket de rör sig i samhället, dvs hur mycket olika sociala kontakter de har (kollektivtrafik, idrott, musikklasser eller vad det nu må vara som gör att de träffar andra personer än de i grannskapet).

Där jag bor så har man på högstadiet kastat om eleverna i hela kommunen så att de inte går med barnen från grannskapet, de har dessutom bussning av alla elever till centrala skolor. Detta ledde i kombination med smittspridning via idrottslag som varit utomlands till att (så vitt vi föräldrar kunnat räkna ut, jag vet till 100% att jag smittades av min högstadieelev som inte ens hade några symtom) smittan spreds via högstadieeleverna, antingen på skolan eller på skolbussarna. Där jag bor har nästan alla familjer med högstadieelever haft Covid redan, trots att smittspridningen i övrigt i kommunen är på normal svensk nivå. Bland gymnasieeleverna så är smittspridningen mycket lägre än bland högstadieeleverna (baserat på hur många föräldrar som blivit sjuka, barnen måste antikroppstestas då många av dem inte får symtom trots att de smittar och inte alla barn får heller antikroppar, även om mina barn har sådana).
Observera att lärare inte ansågs tillhöra en yrkesgrupp med större riskfaktorer och att det inte har samlats in statistik specifikt för dem. Det var ett beslut man tog tidigt under pandemin.
Citera
2020-09-23, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jodå, de löper 1,1 ggr så hög risk att drabbas. Om du nu är övertygad om att jag inte förstår riskratio, kan du inte förklara det i så fall så att jag förstår? Varför skulle inte detta innebära att grundskollärare har högre sannolikhet att drabbas? Det är ju det man försöker mäta...

Normalrisk = 1. RR=1,1 innebär att det är 10 % fler än genomsnittet. RR=0,7 innebär att det är 30 % färre än genomsnittet.

Om det ska var fler än genomsnittet måste också konfidensintervallet ligga högre än 1.
Citera
2020-09-23, 09:38
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, men samtidigt så skulle en genombrakad sjukvård göra nu fullt behandlingsbara sjukdomar och tillstånd dödliga.

Ja. Men det kommer inte ske över en natt.
Det kommer finnas tid för den inbyggda bromsen (människors rädsla) att slå till.
Citera
2020-09-23, 09:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag orkar inte. Du är helt lost när det gäller siffror.

Verkar som jag sått ett frö av tvivel hos dig. Din slutledningsförmåga känns en aning tveksam för att uttrycka mig milt.
Citera
2020-09-23, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Såg i expressen idag att smittan börjar öka i vissa regioner i Stockholm och att man börjat tänka på att eventuellt sätta familjer i karantän inom de regionerna.

Visst är det konstigt? Barn som inte kunde vara drivande i smittspridningen enligt Herr Tegnell?
Citera
2020-09-23, 09:41
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Något som WHO och CDC har rekommenderat länge och nu är det endast en diskussion om det i en del av Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in