2020-09-23, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Visst är det konstigt? Barn som inte kunde vara drivande i smittspridningen enligt Herr Tegnell?

Barn är normalt drivande i förkylningar och influensa och framför allt förskolebarn. Det vet alla småbarnsföräldrar. Det är inget som setts för covid-19. Barn i övre tonåren närmar sig vuxna och de rör sig mer i samhället och bör därför likna mer hur smittan sker bland vuxna.
Citera
2020-09-23, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag kan bara hänvisa till vad experterna säger där. Jag litar på dem:

T cell immunity: What is it and how does it help to protect us from COVID-19?

https://www.imperial.ac.uk/news/201833/cell-immunity-what-does-help-protect/

Det blir nog intressant att följa forskningen i framtiden. Just nu verkar vi inte kunna observera att det har någon större påverkan.
Ja fast den slutsatsen kan man ju inte dra av den där artikeln.
Citera
2020-09-23, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Visst är det konstigt? Barn som inte kunde vara drivande i smittspridningen enligt Herr Tegnell?

Har han ändrat sig menar du?
Citera
2020-09-23, 09:47
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Något som WHO och CDC har rekommenderat länge och nu är det endast en diskussion om det i en del av Sverige.

Kan bli så till slut. Sverige tar tid på sig att genomföra olika rekommendationer.
Om några veckor kommer man att tänka " det var nog dumt att låta ungdomar vara på gymnasiet igen" för att sedan säga att det är lärarnas fel.
I Sverige skyller instutioner på varandra ett halvår innan de tar situationer på allvar för att sedan säga " hur kunde det bli så här"
Citera
2020-09-23, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Normalrisk = 1. RR=1,1 innebär att det är 10 % fler än genomsnittet. RR=0,7 innebär att det är 30 % färre än genomsnittet.

Om det ska var fler än genomsnittet måste också konfidensintervallet ligga högre än 1.
Nu har jag inte sett vilket konfidensintervall som man utgick ifrån, men jag antar att man använder 95% då det är det man brukar använda. 0.95% skulle i så fall ge över 1. Men när det gäller denna typ av beräkningar så är det ändå medelvärdet som är av intresse då vi inte pratar om att utesluta placeboeffekter och liknande.
Citera
2020-09-23, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tom Britton TV4 Nyhetsmorgon:

Vi har 20-25% immunitet i genomsnitt i hela landet.

Jönköping borde alltså följaktligen ha 33-41% immunitet.

Varför är det då fortfarande så många nya smittade i Jönköping som borde ha nästan fullständig flockimmunitet?
Citera
2020-09-23, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu har jag inte sett vilket konfidensintervall som man utgick ifrån, men jag antar att man använder 95% då det är det man brukar använda. 0.95% skulle i så fall ge över 1. Men när det gäller denna typ av beräkningar så är det ändå medelvärdet som är av intresse då vi inte pratar om att utesluta placeboeffekter och liknande.

Du kan försöka argumentera hur du vill, men faktum är att konfidensintervallet ligger inom felmarginalerna. Och det är inga 110% eller 70% av medelsvensken, utan 10 % högre och 30 % lägre. Försök få fakta rätt.
Senast redigerad av TAD2 2020-09-23 kl. 09:51.
Citera
2020-09-23, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du kan försöka argumentera hur du vill, men faktum är att konfidensintervallet ligger inom felmarginalerna. Och det är inga 110% eller 70% av medelsvensken, utan 10 % högre och 30 % lägre. Försök få fakta rätt.
Förklara då: 10% högre än vad då?
Citera
2020-09-23, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ditt resonemang bygger ju på att alla som behövt både sjukhusvård och IVA har fått det i Sverige. Vi vet ju att det dött massor av folk på särskilda boenden som aldrig varit föremål för sjukhusvistelse, ännu mindre någon intensivvård. Om vi hade haft 10 gånger så stor sjukhuskapacitet i Sverige både vad gäller vanliga vårdplatser och intensivvårdsplatser. Tror du fortfarande att det bara hade varit 2642 patienter som fått intensivvård i Sverige då? Liksom "vanlig" sjukhusvård med syrgas och observation av blodtryck, syresättning m.m.?

IMBILDEN - genom att ta sig igenom dina tidigare startade ämnen så är den röda tråden att du är orolig för det mesta, du hyser agg för potentiella terrordåd, du vill inte följa med ut på evenemang på offentliga platser, du sökte 2017 efter tips på skyddsvästar för att vistas offentligt och du letar vapen att få äga utan licens. Det klarnar ganska snabbt att du är en väldigt orolig och paranoid själ som härinne får maximalt utrymme att visa upp din oro under rådande pandemi. Jag förstår att det är jobbigt, men jag skulle tipsa om att logga ut ett tag och försöka slappna av - din livssituation kan inte vara nyttig under dessa tider. Jag ber om ursäkt för mina klumpiga inlägg tidigare.

Ontopic:
Spridningen kommer definitivt att öka igen, men om vi slår % gentemot de som behöver vård och även de som avlider så verkar det onekligen vara mer positivt - det kan vara en kombination av att vården tidigare vet vilka hjälpmedel man ska sätta in samt att viruset (förhoppningsvis) är lite mildare, det återstår att se.

Att dra paralleller till andra länder är omöjligt - möjligtvis våra grannar här i Skandinavien. Det finns många länder som genomfört lockdown och har sämre siffror än oss och en smitta som i rasande fart återigen tar sig vidare (man kan inte låsa ner ett land som har smittan överallt redan - det testas dessutom extremt mycket mer nu vilket påverkar resultat). Det är även oroväckande att man hittar inlägg av användare som hänvisar till att Kina skött detta utomordentligt med tanke på deras siffror - litar ni alltså mer på Kinesisk diktatur än Sverige som land? Tror ni att ett land som Kina har ärliga siffror, möjlighet att testa invånare överallt och att Kina är ett föredöme?

Jag håller tummarna att vi kliver ut detta på bästa möjliga sätt tillsammans.
Citera
2020-09-23, 09:55
Medlem
allt.o.ingets avatar
Med nuvarande takt i dödstalet krävs det ca 50-100 år för att komma upp i spanska sjukans dödssiffror.
Senast redigerad av allt.o.inget 2020-09-23 kl. 09:59.
Citera
2020-09-23, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Förklara då: 10% högre än vad då?

Totala antalet fall/befolkning vs antalet fall hos lärare/antalet lärare.

Detta ger klassisk fyrfältstabell och beräkning av riskratio med konfidensintervall. Det enda konfidensintervall som skiljer sig från 1 är den hos förskollärare: 0,7 (0,6-0,9).
Citera
2020-09-23, 09:59
Medlem
vinlands avatar
Att C19 skiten skulle komma tillbaka till hösten var ju lika klart som att vi får snö till vintern.Har svårt att greppa hur fan vissa inom statsmakterna och medierna skönmålade detta väntade problem och drog till med skrönan flock-immuniteten. Samma gäller alla som påstår att virus blir sämre med de mutationer som sker på naturlig väg, C19 påvisar att så inte är fallet här.

C19 hade från början en viss mutation i Wuhan som sen ändrade sig till D614G under sitt fälttåg till Italien fvb till andra europeiska länder, som istället förbättrade sig själv och blev mer smittsamt, bara här borde det gått ut kraftiga varningssignaler inför "sommar-uppehållet".

Nu har D614G åter börjat mutera, nu till V483G som ska vara än mer smittsamt samt slår än hårdare mot immunförsvaret, där redan en version V483A är den som nu härjar i USA medan G härjar i Asien och mellanöstern. Alltså bara en tidsfråga innan V483A eller G hittar till Sverige, fan vet hur det går....

Tittar man sen på hur mutationerna härjat i Europa ser man att just Sverige är lite annorlunda än övriga Europa under tidsaxeln mars-sept.

Presentation av V483A eller G: https://www.thailandmedical.news/news/v483g-mutation-warning-about-growing-prevalence-of-new-sars-cov-2-mutant-strain-v483g-that-is-antibo dy-resistant-and-even-more-infectious

Tidsaxel spridningar: https://www.gisaid.org/epiflu-applications/hcov-19-genomic-epidemiology/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in