2020-09-23, 00:37
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Tack till dej för en eminent beskrivning av psykopatens liv och leverne. Jo jag tror att om SD klarar sej i HR så kommer hans självbild att växa till sådana höjder att han mycket väl kan mörda igen, bara för att han kan och att han ännu en gång får leka katt och råtta med det Svenska rättsväsendet.
Och går han fri så får nog anhanget hans lära sej att trippa på tå så dom inte väcker Hjärstamonstret.

Ja, han måste få vara i centrum för allas fokus. Pratar mest om sig själv och hur bra han är på allt.

Många tycker han är kul, energisk och hjälpsam först. Om än en kuf.

Men de flesta upptäcker till slut just det en person sa till mig var typiskt för SD: "My way, or the Highway". Börjar någon att ifrågasätta det han säger, så vänder han och all töntigt fnissande "charm" försvinner. Och sen börjar obehaget.

Det är fruktansvärt svårt att förstå vad LW såg hos honom...

Att HD fastnade för honom är lättare att förstå, då de två upplevs som siamesiska tvillingar. Som någon (av SD´s syskon?) sa: "De två är ETT".

Man ska heller inte glömma att någon sa: "Där HD pekar, där gräver SD".

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-09-23, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har för mig att tältningen inte blev av den kvällen, men så här skrivs det 11maj

SD till Thea: 2018-05-11 10:44:46 "Vinka när ni åker förbi" "Eller ni kanske åker andra vägen "
SD till Thea: 2018-05-11 10:54:42 "Det bästa med att vara ensam pä kontoret är inte
chokladmaskinen eller att man kan gå på toa med öppen dörr
SD till Thea: 018-05-11 10:54:49 "Tar tio"
Thea till SD: 2018-05-11 10:54:54 "Oke"
Wilma till SD: 2018-05-11 10:S9:19 "Kom ihåg att mata kaniner på kväll och Morgon (emoijis)TACK"
SD till Wilma: 2018-05-11 11:00:24 "Absolut"
Wilma till SD: 2018-0S-ll 11:00:44 "Bra"
SD till Wilma: 2018-05-11 11:08:16 "Ni får gärna påminna"
Wilma till SD: 2018-05-11 11:08:42 "Okidoki"
Wilma till SD: 2018-05-11 11:09:03 "Allt är förberett i mat skåpet"
Wilma till SD: 2018-05-11 11:09:15 "Vid kaninburen"
Wilma till SD: 2018-05-11 11:09:36 "Nej. I matskåpet" "Men på"

Var det inte den här dagen det var så många olika bud om var tjejerna varit?
Och om jag minns något så blev det inget av med tältningen den kvällen. Minns jag helt galet, med var tjejerna med någon kompis och de tältade slutligen på tomten hos dom?

Jag misstänker att mitt grumliga minne är pga av alla olika bud vi fått.
På söndagen var det loppis, och då sa morföräldrarna att tjejerna inte var med dom eller?
Och HD var med S*illen.

Här ser man som att det verkar att tjejerna inte ska vara hemma iaf.

Vid tillfället (11/5) var det SD som hade ansvaret för barnen eftersom HD var bortrest. HD skriver till SD att han är "duktig pappa" och antar så klart att han har med sig barnen till Gustavsvik på kvällen... hans svar var bara "nej", ingen förklaring till HD om var barnen befann sig. De enda som vet verkar vara barnen själva och det är inget som framkommit i FUP (så vitt jag sett/läst). Har ett endaste förhör med SD/HD:s barn framkommit i FUP eller finns de i slasken?

Från det ena till det andra...

Hittade en notering jag gjort tidigare ang ett förhör med med HD:s kompis TB den 5/9 2019 (har missat notera vilken Akt.bilnr).

"Hanna och Stefan har även frågat Stefans advokat vad man kan göra om det går att överklaga eftersom det är så långdragen utredning. Stefan och advokaten kom överens om att ligga lågt för om man överklagar kanske polis och åklagare blir stressade och då driver ett indiciemål".

Märkligt uttalande från en advokat kan jag tycka... han och SD var tydligen oroliga då och är det säkert fortfarande, förmodligen inte utan orsak.

Nu har åkl/polis god tid på sig och behöver inte vara "stressade" inför nästa instans i mars.

Tillägg:

Någonstans i min minnesbank (som inte är helt tillförlitlig) har SD i ett förhör fått frågan om varför han inte träffade LW senare... och SD svarat att han inte kunde vara hemifrån längre för att han hade barnen hemma. Borde ha varit gällande just kvällen/natten den 11:e... som sagt mitt minne är inte det bästa men någon mer kanske kommer ihåg.
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-09-23 kl. 08:46.
Citera
2020-09-23, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det var faktiskt dig jag tänkte på!
Men att hitta något, det är inte lätt.
Tack för ditt inlägg.

Hittade det här bland mina inlägg:

Citat:
Lite så här:

Oenigheter om var flickorna var under helgen 11-13e maj när H*anna och J*onas var på geocach-trip i bla Norrköping.

H*anna uppger att barnen var hos S*tefan (A.149 S.268)
FL frågar om barnen kunde ha varit hos hennes föräldrar den helgen.
H*annan uppger att dom skulle ha varit hos honom
men eftersom hon inte var där, så vet hon egentligen inte (A.149 S.370).

S*tefan säger att han skulle ha haft barnen men att de var hos mormor och morfar (A.147 S.96) På sida 306 säger han att barnen bara sov hos dom från fredag till lördag, eller om dom bara var där på fm, men vet inte när dom kom hem.

Mormor B*irgitta säger att barnbarnen inte var hemma hos dom under helgen 11-13e maj, men att dom träffade flickorna på deras loppis. Hon berättade att H*anna var på nån resa med några kompisar och vet inte när hon kom hem, men hon träffade i alla fall inte henne på loppisen.(A.149 S.467)

Morfar S*ven-O*lov har inget minne av att de har varit barnvakt den helgen, men däremot
träffades de på loppisen på söndagen. (A.149 S.488)

A*ndreas berättar att han bjöd hem S*tefan på middag fredan den 11e maj eftersom flickorna var hos H*anna den helgen.
Men först skulle S*tefan simma på Gustavsvik.
Dom käkade runt 19-23. Stefan hade simmat.*Dom pratade om att papiljottsimmarna
inte sköter sig och är i snabbanorna. (A.150 S.490)

H*anna vet inte om hon kom hem tidigt eller sent på söndagen, men hon var inte med på loppisen.
Hon var hos S*tefan efter loppisen. Men kanske också på fm på torsdagen innan helgen innan jobbet .(A.149 S.142)

J*onas berättar att han och H*anna har umgåtts mellan 10-13e maj och att de varit på geocach-trip eftersom barnen var hos S*tefan denna helg. På söndagen släppte han av H*anna hos sig och det var områdesloppis då. Barnen hade varit hos S*tefan under helgen.(A.150. S.555)
Citera
2020-09-23, 08:41
Medlem
Det har ju ordats en del om hur HD och SOA fick reda på att det var LW som hittats död.
Hittade ett äldre inlägg om SD's egen version/versionER om hur HAN fick reda på det:

Citat:
Läs sida 630 i SD's förhör (A.147) så blir saker och ting genast mer komplicerat om man ska börja jämföra vad SD har sagt i det förhöret och vad HD har sagt i förhör och vad hennes pappa har sagt i förhör gällande när och hur de fick reda på att LW hittats död.

SD säger många svävande saker på frågan:

-Minns inte
-Nyheterna, möjligen SR
-Fick full återberättelse av HD's pappa i bilen på vägen ut till sommarstugan
-Nyheterna eller nån annan i familjen
-Nån som har messat

Sen får han lite hjälp med minnet av FL som påminner honom om att han tidigare uppgett att det var HD som berättade detta för honom. Då gick det upp ett litet ljus för honom. Han minns det som att HD blev uppringd av polisen och då fick hon veta att det var LW som dom hade hittat.

FL: "När hon säger det är ni tillsammans då?"
SD: "Vet inte.. Det kan ha varit nån familjemedlem emellan....*det är inte helt säkert att det är hon som har sagt det direkt men hon kan ha sagt det till sin mamma som har sagt det till mig eller så det..
jag minns inte.."

Han minns inte vart han var när han fick reda på det.
Han minns till en början egentligen inte att han messat J*ani om detta och att han inte får föra det vidare.
Citera
2020-09-23, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vid tillfället (11/5) var det SD som hade ansvaret för barnen eftersom HD var bortrest. HD skriver till SD att han är "duktig pappa" och antar så klart att han har med sig barnen till Gustavsvik på kvällen... hans svar var bara "nej", ingen förklaring till HD om var barnen befann sig. De enda som vet verkar vara barnen själva och det är inget som framkommit i FUP (så vitt jag sett/läst). Har ett endaste förhör med SD/HD:s barn framkommit i FUP eller finns de i slasken?

Från det ena till det andra...

Hittade en notering jag gjort tidigare ang ett förhör med med HD:s kompis TB den 5/9 2019 (har missat notera vilken Akt.bilnr).

"Hanna och Stefan har även frågat Stefans advokat vad man kan göra om det går att överklaga eftersom det är så långdragen utredning. Stefan och advokaten kom överens om att ligga lågt för om man överklagar kanske polis och åklagare blir stressade och då driver ett indiciemål".

Märkligt uttalande från en advokat kan jag tycka... han och SD var tydligen oroliga då och är det säkert fortfarande, förmodligen inte utan orsak.

Nu har åkl/polis god tid på sig och behöver inte vara "stressade" inför nästa instans i mars.

Dom kallar väl varandra för mamma och pappa? Jag tror inte hon syftade på att han var duktig pappa som var där med barnen..
Jag tolkade det som att han var duktig pappa som tränade?

EDIT: Vill minnas att SD skickade en bild på sin pung till HD på kvällen. "Gubbpung", vill jag dra mig till minnes att de kallade den för då.
Kanske sånt man gör när man är skild..?
Jag skrev nåt om det i våras, men hinner inte leta fram inlägget nu😊
Senast redigerad av uncommon-name 2020-09-23 kl. 08:51.
Citera
2020-09-23, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Dom kallar väl varandra för mamma och pappa? Jag tror inte hon syftade på att han var duktig pappa som var där med barnen..
Jag tolkade det som att han var duktig pappa som tränade.

Ok, så kan det vara. HD hade nog inte så stora förhoppningar på att SD skulle kunna bete sig som en normal pappa.
Själv kan jag tycka att en duktig pappa skulle vara att ta med sig barnen till G-vik efter att ha kommit hem från jobbet (klämdag och barnen var lediga från skolan). Om HD tycker att han är duktig pappa när han lämnar barnen och åker till G-vik utan att ta med flickorna visar bara hur mycket de bryr sig om avkommorna. Nu verkar de (barnen) ha lämnat över ansvaret för kaninerna på SD så de var väl inte hemma... det berättade inte SD för HD utan svarade bara ett kort "nej".
Citera
2020-09-23, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ok, så kan det vara. HD hade nog inte så stora förhoppningar på att SD skulle kunna bete sig som en normal pappa.
Själv kan jag tycka att en duktig pappa skulle vara att ta med sig barnen till G-vik efter att ha kommit hem från jobbet (klämdag och barnen var lediga från skolan). Om HD tycker att han är duktig pappa när han lämnar barnen och åker till G-vik utan att ta med flickorna visar bara hur mycket de bryr sig om avkommorna. Nu verkar de (barnen) ha lämnat över ansvaret för kaninerna på SD så de var väl inte hemma... det berättade inte SD för HD utan svarade bara ett kort "nej".

Kan man gissa att det finns något raderat där också? Att nej är svaret på nånting annat av verklig betydelse?? Eller så går svaret att finna där nere? Var det detta "nej" du syftade på?
Att hon frågar om det var skönt att simma?
Han svara "nä" och bifogar bild på sin pung.

Citat:
På sida 95 kl 19.07 frågar HD om det var skönt att simma (fortfarande den 11e)
Kl 20.21 skickar han Nä och en bild
HD: "Pensionärskulor"
Citera
2020-09-23, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Kan man gissa att det finns något raderat där också? Att nej är svaret på nånting annat av verklig betydelse?? Eller så går svaret att finna där nere? Var det detta "nej" du syftade på?
Att hon frågar om det var skönt att simma?
Han svara "nä" och bifogar bild på sin pung.

Kanske har jag inte läst hela förhöret för det här med bild har jag missat (eller förträngt).
Det jag kommer ihåg var just "duktig pappa" från HD och ett "nej" från SD.
Citera
2020-09-23, 11:29
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Fick kopiera ur inlägget för att det är så mycket fetat och kursivt:

”Mats hatar Stefan. Det framgår också i Messengerkonversationen. Lena berättade inte för Mats att hon hade en sexuell relation med Stefan, men hon berättade att Stefan var dum och hotade henne.”

Ett klockrent motiv för ML om det vore så att SD var BO. Men så är ju inte fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife

Lena låg med Stefan under förhållandet med Mats. Ken*neth visste om det och pratade med Lena om att det inte var okej och att det inte kändes bra för honom att veta om det då han och Mats är vänner. Kenn*eth vet inte om Mats vet hur relationen mellan Lena och Stefan sett ut men Mats hatar Stefan. Det framgår också i Messengerkonversationen. Lena berättade inte för Mats att hon hade en sexuell relation med Stefan, men hon berättade att Stefan var dum och hotade henne.

Kenn*eth säger att en anledning till att det skar sig mellan honom och Lena var att han ville berätta för Mats om att hon hade en relation med Stefan. Han hamnade i ett dilemma där han svek Mats.

Ken*neths uppfattning är att Lena och Stefan träffats hos Lena på nätterna de flesta gångerna. Stefan har varit ute och gått runt elva, tolv och gått in till Lena via altandörren som hon lämnat öppen.

Undrar om hon lämnat den öppen för honom
14 maj -18?
Hon verkar inte varit speciellt säkerhetsmedveten. Vem som helst kunde ju
ha kommit in.

Ken*neth var.tuff mot Lena och pressade henne genom att säga att det skulle gå åt helvete för henne om hon inte gjorde något åt sin kontakt med Stefan. Det var Ke*nneth som fick Lena att anmäla Stefan till polisen för det han gjort mot henne.

Så det var därför hon gjorde ofredandeanmälningen.

Under sista tiden har Ken*neth och Lena inte haft kontakt. Det skar sig någonstans. Ken*neth gick på henne ganska hårt och sa åt henne att om hon inte gjorde något åt sin situation så kommer det att bli en katastrof.

Var han den enda som brydde sig så mycket
så att han vågade säga emot henne?

Lena har haft fullt upp med kontakt med Stefan, hon har aldrig aldrig släpp Stefan. Hon ville inte öppna sig mer om honom utan stängde igen. Kenn*eth beskriver Lena som duktig på att "stänga igen"
.

Synd att hon inte "stängde igen" mot SD.
Citera
2020-09-23, 11:58
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
De som "försökt" se brett har letat som yra höns utan att komma längre än till LWs trosor. Alternativa gärningsmän? Finns inte en enda spekulation som har någon som helst bäring för att nysta vidare i. En person som helt glidit ur spanings- och utredningsnätet och är okänd av utredarna? Glöm det!

Utredarna är övertygade om att SD är den skyldige och att det kommer att finnas ett utredningsmaterial för en fällande dom. I vår skall fallet upp i HR. Och det är inte med automatik som HR gör samma bedömning som TR. Allra helst inte då kompletterande material kommer att presenteras. Fortfarande är inte den slutgiltiga bevisningen låst. Det finns gott om tid.

Det fetade är en mycket bra sammanfattning!
Citera
2020-09-23, 12:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"Farit med osanning" är kanske lite hårt, däremot kunde presentationen varit lite mer pedagogisk. Han kunde på ett tydligare sätt redogjort för att det finns händelser som är automatiska och som inte kräver en aktiv handling av en användare. Sådana är till exempel synkningarna med Google Drive som genererar mycket loggning. Sedan finns en webbläsaraktivitet 23.34 då en webbsida uppdaterades, den går inte att förklara på samma sätt.

Jag tror inte att IT-forensikern kände till SD:s förklaring när han förhördes. Jag hade själv botaniserat mest i sync.log tills jag läste SD:s förklaring. Jag testade scenariot och då föll bitarna på plats.

Sedan kan man fråga sig om man ens kan begära att tingsrätten ska kunna bedöma en sådan här teknisk händelse utan att det demonstreras praktiskt och pedagogiskt, minst.

Nu konsterade man: "Han fick likadana loggningar på sin dator när han lät den stå på under natten" .
och menade därför att det inte krävdes en aktiv handling av en användare.

Jag tycker som du att det är lite hårt att säga att IT-forensikern ljuger, och tänker nog också hellre att det handlar om att han inte är så pedagogisk. Lite märkligare är det kanske med tingsrätten, som utifrån sin egen och uttalade bristande förståelse av vad som orsakade 23:34-händelsen (och utan att överhuvudtaget kommentera SD:s egen förklaring) slår fast juridiskt att SD inte har något alibi. Helt klart ett tokigt resonemang från tingsrättens sida alltså, men som man kanske formellt kan ha visst överseende med eftersom 23:34-händelsen inte skall ha ansetts ha haft någon betydelse för ärendets utgång. Samtidigt kan man ju alltid undra om det inte var det här som avgjorde egentligen.
Senast redigerad av Draifos 2020-09-23 kl. 12:14.
Citera
2020-09-23, 12:51
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tycker som du att det är lite hårt att säga att IT-forensikern ljuger, och tänker nog också hellre att det handlar om att han inte är så pedagogisk. Lite märkligare är det kanske med tingsrätten, som utifrån sin egen och uttalade bristande förståelse av vad som orsakade 23:34-händelsen (och utan att överhuvudtaget kommentera SD:s egen förklaring) slår fast juridiskt att SD inte har något alibi. Helt klart ett tokigt resonemang från tingsrättens sida alltså, men som man kanske formellt kan ha visst överseende med eftersom 23:34-händelsen inte skall ha ansetts ha haft någon betydelse för ärendets utgång. Samtidigt kan man ju alltid undra om det inte var det här som avgjorde egentligen.

Jag ser överhuvudtaget ingenting märkligt med TRs uttalande tvärtom. Ett alibi är inget alibi om det inte går att bevisa att personen fysiskt var på plats. Samma sak med att hävda att jag låg och sov ensam i min säng. Men däremot om jag köpte cigaretter på cirkel k 23:34 så bevisar övervakningsfilmen att jag har ett alibi som är okrossbart. TR har agerat helt rätt efter regelboken. Kan du inte fysiskt bevisa vart du var vid ett speciellt klockslag så är det inget alibi. Så enkelt är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in