2020-09-21, 17:47
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Det oförlåtliga är väl att han kört med droger/alkohol i kroppen, inte att han tagit droger. Vad folk stoppar i sig borde enbart vara deras ensak och inget staten ska lägga sig i.
Citera
2020-09-21, 18:38
Medlem
JSM-GTOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Det oförlåtliga är väl att han kört med droger/alkohol i kroppen, inte att han tagit droger. Vad folk stoppar i sig borde enbart vara deras ensak och inget staten ska lägga sig i.

Altså fortkörningen och innehav av knark är brotten. Blodprovet visade sig ju sen vara rent, fast salivprovet på plats visade fel.
Citera
2020-09-21, 20:30
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSM-GTO
Altså fortkörningen och innehav av knark är brotten. Blodprovet visade sig ju sen vara rent, fast salivprovet på plats visade fel.

Glöm inte den tidigare rattfyllan, kraschen och efterföljande smitningen från (brotts)platsen.
Citera
2020-09-21, 21:55
Medlem
Citat:

Eller så var det salivprovet som var rätt och blodprovet fel.
Citera
2020-09-21, 21:56
Medlem
Citat:

Så då är det fritt fram för skidåkare att dopa sig och Johaug skulle inte ha blivit avstängd?
Citera
2020-09-21, 22:09
Medlem
JSM-GTOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Glöm inte den tidigare rattfyllan, kraschen och efterföljande smitningen från (brotts)platsen.
Jo den gången (2014) hade han alkohol i blodet ja.
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Eller så var det salivprovet som var rätt och blodprovet fel.
Kommenterar/spekulerar/påstår han som påstår att det inte pågår något krig i Syrien...
Citat:
Så då är det fritt fram för skidåkare att dopa sig och Johaug skulle inte ha blivit avstängd?
Där handlar det ju om idrottens egna antidopingregler.
Citera
2020-09-22, 16:58
Medlem
Citat:
Kommenterar/spekulerar/påstår han som påstår att det inte pågår något krig i Syrien...

Ett positivt salivprov visade väl att han hade droger och/eller alkohol i kroppen. Att blodprovet sedan inte visade tillräcklig hög halt för att bli dömd i domstol betyder inte att det inte fanns spår av droger/alkohol i blodet. Det finns ett gränsvärde som måste överskridas för att kunna ta fallet till domstol. Dessutom togs salivprovet omedelbart när han stoppades medan blodprovet förmodligen togs på sjukhus långt senare. Då har han hunnit svettas ut mycket av de förbjudna substanserna.

Vad Frida sedan anser är väl upp till henne. Jag har inga synpunkter på detta.

Om du vill diskutera Syrien så finns det andra trådar om detta. Kan bara nämna att det fred i ca 90-95% av Syrien. Det finns oroshärdar men det finns krigszoner i Sverige också och det är samma slags individer som skjuter, spränger, mördar, rånar och våldtar här som i Syrien. De tillhör alla en viss s.k. religion.
Citera
2020-10-25, 11:45
Medlem
Frida skulle väl förändra träningen till det som kallas "tröskelträning". Jag är ingen expert, men läst mig till och tror att det är en metod att lära sig mer om ens mjölksyranivåer, och antagligen att kunna tänja lite på dem...

Jag vet att några norska åkare sa att det inte ger resultat för skidåkare, på samma sätt som för löpare. Jag tycker dock att det låter spännande att hon vill prova nya saker. Är det någon som vet hur det har gått, om det gett önskade resultat?
Citera
2020-10-25, 12:31
Medlem
Citat:
Ett positivt salivprov visade väl att han hade droger och/eller alkohol i kroppen. Att blodprovet sedan inte visade tillräcklig hög halt för att bli dömd i domstol betyder inte att det inte fanns spår av droger/alkohol i blodet. Det finns ett gränsvärde som måste överskridas för att kunna ta fallet till domstol. Dessutom togs salivprovet omedelbart när han stoppades medan blodprovet förmodligen togs på sjukhus långt senare. Då har han hunnit svettas ut mycket av de förbjudna substanserna.
Dette vet du veldig lite om tydeligvis. En spyttprøve i 2020 er ikke på langt nær nok til å få dømt noen, og det burde være nok til å ikke diskutere dette lengre. Men hvis man vil det så finnes det masse forskning som viser svakhetene med dagens spyttprøving.

I en forskningsrapport får nemlig 87,1 prosent av dem som får positivt svar på spyttprøven, negativt svar på blodprøven.

Med andre ord: Nesten ni av ti av dem som kan ha brukt kokain relativt tett opp mot at de kjører bil, slipper unna domfellelse fordi blodprøven ikke gir et resultat over lovens grense i veitrafikkloven. Nedre straffbarhetsgrense for kokain i blod er 0,08 mikromol/liter fullblod i Norge.

Hele rapporten finnes her: https://academic.oup.com/jat/article/42/4/248/4835625
Citera
2020-10-25, 12:50
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:

Tävlade Northug när han tog droger? Svar Nej.

Jag tyckert det är starkt av Frida att inte svika Petter. Det är standard nuförtiden för folk att ta avstånd hela tiden.
Citera
2020-10-25, 17:18
Medlem
Citat:
Tävlade Northug när han tog droger? Svar Nej.

Jag tyckert det är starkt av Frida att inte svika Petter. Det är standard nuförtiden för folk att ta avstånd hela tiden.

Norrbaggen kramar nog sin rootweiler nu, stolt över de nya skidorna. Droger nej. Rootweiler, ja.
Citera
2020-11-21, 03:30
Avslutad
Ser inte Frida sjukligt smal ut igen? Jag tycker inte alls det ser bra ut, för att vara helt ärlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in