2020-08-12, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Här är ett intressant program om sekter: https://sverigesradio.se/avsnitt/1515745

Egentligen så borde jag ha fört anteckningar, för när jag lyssnade så haglade likheterna mellan tolvstegsrörelsen och de sekter som man tar upp i podden. Se likheterna, inte skillnaderna!
Bra tips för dem som tvivlar. Även om det finns ett kapitel till den som tvivlar. AA är en sekt.
De fryser ut de som mår bra, klarar livet och jobbet och kärleken på egen hand.
Så gött för mig som av den avundsjuka som rådde lämnade Stockholm och njuter alla AA möten i Göteborg. De sektfria det vill säga. Å andra sidan lärde jag mig en helvetes massa av psykfallen i Stockholm så nu har jag hög svansföring. Lagom hög och av erfarenhet. Inte högmod.
Citera
2020-08-13, 01:41
Avstängd
ElIzzards avatar
[quote=Illustrerad|
Så gött för mig som av den avundsjuka som rådde lämnade Stockholm och njuter alla AA möten i Göteborg. De sektfria det vill säga. Å andra sidan lärde jag mig en helvetes massa av psykfallen i Stockholm så nu har jag hög svansföring. Lagom hög och av erfarenhet. Inte högmod.[/QUOTE]

Låter hyfsat bra, men varför går du på möten?

Sektfria?

Det finns väl "sektfria möten" någonstans, det inser man lätt om man är observant och vet att känna igen manipulationerna dvs.

I AA:s "gemensamma gruppsamvete" är du ovillkorligen högmodig om du tror dig om att kunna klara dig själv och kunna lita till din egna förmåga.

I deras ögon är du maktlös och du måste så förbli!
Citera
2020-08-13, 09:36
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerad
Bra tips för dem som tvivlar. Även om det finns ett kapitel till den som tvivlar. AA är en sekt.
De fryser ut de som mår bra, klarar livet och jobbet och kärleken på egen hand.
Så gött för mig som av den avundsjuka som rådde lämnade Stockholm och njuter alla AA möten i Göteborg. De sektfria det vill säga. Å andra sidan lärde jag mig en helvetes massa av psykfallen i Stockholm så nu har jag hög svansföring. Lagom hög och av erfarenhet. Inte högmod.

Det finns väl inga "sektfria möten" skulle det ha stått!
Citera
2020-08-30, 15:35
Bannlyst
Hur många inom NA är kokainister skulle ni säga? Eller är det främst opiater?
Citera
2020-08-30, 16:31
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Hur många inom NA är kokainister skulle ni säga? Eller är det främst opiater?
Är nog en blandning av samtliga narkotikasubstanser, kanske opiater är vanligast.
Söker du mer specifikt efter kokainberoende kan väl https://ca-sweden.se/ vara ett alternativ.
Citera
2020-08-30, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Är nog en blandning av samtliga narkotikasubstanser, kanske opiater är vanligast.
Söker du mer specifikt efter kokainberoende kan väl https://ca-sweden.se/ vara ett alternativ.
Nej ren NA isf. Men tack!
Citera
2020-09-13, 18:51
Avslutad
Vilka sekulära alernativ finns det till AA? Är det program via öppenvården?
Citera
2020-09-20, 21:31
Avstängd
Zopencos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MENTgu
Vilka sekulära alernativ finns det till AA? Är det program via öppenvården?

Ok, eftersom ingen svarat dig så bidrar jag med det lilla jag vet. Det finns något som heter Life Ring, de har möten men inget 12-stegsprogram. De finns i flera städer men kan var lite svåra att lokalisera p.gr. av att de inte är så särdeles välorganiserade.
Citera
2020-09-20, 23:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zopenco
Ok, eftersom ingen svarat dig så bidrar jag med det lilla jag vet. Det finns något som heter Life Ring, de har möten men inget 12-stegsprogram. De finns i flera städer men kan var lite svåra att lokalisera p.gr. av att de inte är så särdeles välorganiserade.

Det är just 12-stegsprogram hon vill undvika. Socialstyrelsen hänvisade henne till AA, en präst medverkade och predikade, hennes reaktion var att gå ut och krossa fönsterna på den lokala kyrkan här.
Via vården kunde hon få Kbt, och kanske några fler alternativ.
Ska kolla upp Life Ring
Citera
2020-09-21, 18:22
Avstängd
Zopencos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MENTgu
Det är just 12-stegsprogram hon vill undvika. Ska kolla upp Life Ring

Ja man väljer väl inte att frivilligt bli 12-stegshjärntvättad om man har sjävbevarelsedrift.
Citera
2020-09-21, 23:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zopenco
Ja man väljer väl inte att frivilligt bli 12-stegshjärntvättad om man har sjävbevarelsedrift.

Hennes reaktion var motiverad.
Citera
2020-10-06, 02:56
Medlem
skeyo!s avatar
Jag tycker det är lite synd att se hur många skriver kring "gemenskaperna" som finns, dom hjälper folk och det ni skriver kan hindra folk från att söka sig dit vilket senare kan leda till både död eller mer misär.

Jag besöker frekvent en utav dessa gemenskaper samt att jag besökt flera andra och det är inga jävla sekter. Visst har jag stött på folk som ifrågasatt både mig och mitt "fria" sätt att tänka kring mitt egna tillfrisknande (har en tendens att gå min egna väg) och trott att mitt återfall väntat runt hörnet pga detta då jag ibland frångått vad som sägs och rekommenderas där men dom är få och det är oftast folk som inte vågar gå utanför ramen för dom tror att dom ska falla dit då och så kanske det är för dom då dom ej kan lita på sig själva osv så låt dom? Funkar det för dom så grattis.

Att träffa andra som vandrat samma väg och som har samma erfarenheter är oväderligt FÖR MIG och många andra. Så att det inte skulle gå att exempelvis besöka möten men samtidigt gå sin egna väg är bullshit, kan ni inte säga ifrån till dom få "talibaner" som finns så ligger problemet hos er, min hemmagrupp har iaf inte några sådana men dom har funnits förr om man ska tro snacket.

Vad som än funkar för er för att ni ska vara nyktra och slippa misären så KÖR PÅ DET men allt detta skitsnack och konstiga behov att dra ner något som faktiskt kan hjälpa folk i smutsen är onödigt, det kanske funkar för just den personen som skiter i att gå dit efter att ha läst era inlägg. Tänk på det.

STAY SOBER!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in