2020-09-21, 10:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Skillnaden mellan Sverige, Norge och Danmark, är att vi har en utbredd samhällssmitta. Det finns smittade över så gott som hela landet, men trots det ser vi ingen stor ökning.

De som smittas i Norge och Danmark är små samlade kluster, som är lättare att isolera och smittspåra.

Placera ut tiotusen smittbärare på slumpmässiga platser i Norge. Då skulle det ta fart.
Nu svamlar du igen. Har vi en samhällssmitta eller inte? Har vi antikroppar eller inte? Sprider det sig mer i Danmark eller Norge än i Sverige? Går utvecklingen åt rätt håll i länderna?

Vi reder ut det först tycker jag.
Citera
2020-09-21, 10:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Statistiken i Sverige visar att det är ca. 700 personer under 70 år som dött i covid.
Det som har dödat många i Sverige (ca. 5 200) är brister i omsorgen om äldre som uppenbarligen varit under all kritik.

Typiska luftburna smittor är väl vattkoppor och mässling. Corona är vad jag förstår inte luftburet, men kan tydligen "hänga kvar" i luften i små, små droppar (aerosoler) som är mindre än 0,1 mm.

Aerosoler kan filtreras bort, men jag tror inte ett enkelt munskydd är så effektivt. Däremot hjälper munskyddet mot att "kasta iväg" aerosolerna vilket bör minska risken för smittspridning.

Edit: Det mesta var redan sagt, ledsen.
Grejen är att aerosol är luftburen.
Citera
2020-09-21, 10:34
Avslutad
Såg den här rubriken på Omni:

”WHO ska studera Sveriges strategi: ”Finns lärdomar”

Och både på Omni och SvD ser jag bara om detta... Men, artikeln är låst och i länktiteln som Omni hänvisar till SvD står även detta:

”Däremot är professorerna på WHO inte lika övertygade om att Sverige kommer att klara sig undan en andra smittvåg i höst”

https://omni.se/who-ska-studera-sveriges-strategi-finns-lardomar/a/JJ1RM7

Om det är precis så som det låter, att man inte ger hela bilden eller berättar att WHO även är oroade (utan att betala för att läsa), vem tjänar egentligen på att man håller på såhär?

Vore det så hemskt att direkt berätta vad de säger om vad de nu tror om hösten/vintern utan att selektivt klippa ut en ”sanning” som ”passar”?

Nu vet jag dock inte vad som står och jag tänker inte heller betala 99 kr i månaden bara för det, och folk som har kommenterat artikeln verkar inte heller ha läst annat än den första rubriken ovan... Men det var en väldigt märklig länktitel för mig OM nuvarande text verkligen ger en helt korrekt beskrivning av vad WHO har sagt.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-09-21 kl. 10:39.
Citera
2020-09-21, 10:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Inte bra!

Är det 50600 prover senaste dygnet?
Hej!

Första dagen på ny vecka i Norge:

Trend i reg. smitte: Synkende

Siste endring: kl. 10:24

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/

Hejdå!

Citera
2020-09-21, 10:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Såg den här rubriken på Omni:

”WHO ska studera Sveriges strategi: ”Finns lärdomar”

Och både på Omni och SvD ser jag bara om detta... Men, artikeln är låst och i länktiteln som Omni hänvisar till SvD står även detta:

”Däremot är professorerna på WHO inte lika övertygade om att Sverige kommer att klara sig undan en andra smittvåg i höst”

https://omni.se/who-ska-studera-sveriges-strategi-finns-lardomar/a/JJ1RM7

Om det är precis så som det låter, att man inte ger hela bilden eller berättar att WHO även är oroade (utan att betala för att läsa), vem tjänar egentligen på att man håller på såhär?

Vore det så hemskt att direkt berätta vad de säger om vad de nu tror om hösten/vintern utan att selektivt klippa ut en ”sanning” som ”passar”?

Nu vet jag dock inte vad som står och jag tänker inte heller betala 99 kr i månaden bara för det, och folk som har kommenterat artikeln verkar inte heller ha läst annat än den första rubriken ovan...

Men det var en väldigt märklig länktitel för mig OM nuvarande text verkligen ger en helt korrekt beskrivning av vad WHO har sagt.
Jag har sett flera artiklar i svensk press i ämnet. Alltid handlar det om att man hyllar Sverige. Men när man läser artikeln så visar det sig att man lyckats skaka fram 2-3 experter som säger något positivt och många gånger har dessa personer haft vad man kan kalla för en väldigt eljest syn på saken hela tiden.

Men det är ju inte konstigt att våra journalister skriver som de gör nu när vår statsepidemiolog använder Youtubare med tighta foliehattar som källor för sina egna uttalanden.
Citera
2020-09-21, 10:44
Medlem
Citat:
Ja, men det klassas som en droppsmitta, och är inte ens i närheten av mässling eller vattkoppor.
Vinterkräksjuka (calici) hör till en annan typ av virus som är mer motståndskraftigt än corona, dessutom.
Citera
2020-09-21, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hej!

Hejdå!

Hej
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/#norge-trend-i-registrert-smitte
Citera
2020-09-21, 10:51
Medlem
Citat:
Hej!

Hejdå!

Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=395428
Oslos samtliga stadsdelar rödlistades under söndagen.

Det efter att man nu har registrerat över 20 smittade per 100 000 invånare i alla 15 stadsdelar de senaste 14 dagarna. I vissa delar av staden är man nu uppe i över 100 smittade per 100 000 invånare.

Bland annat i Gamle Oslo. Irene Taslo, överläkare i stadsdelen säger att det kommer att bli svårare att stoppa spridningen nu jämfört med i mars då man stängde ner.
Måste man sitta i karantän nu om man besökt Oslo?, om det nu varit en sån effektiv smittskyddsåtgärd kommer det inte gå åt helvete för norge nu då om det släpper det kravet?

Eller kommer de visa sig att den restriktionen bara varit trams?
Citera
2020-09-21, 10:52
Medlem
Citat:
Varför ska man grotta ner sig i detaljerna? Du missbrukar ju detaljerna för att dölja helheten.

Tittar man på makroskopiska data så ser man att Sverige verkar ha en högre grad av immunitet, trots färre dödsfall. Det är helt i linje med vår strategi. Det är förväntat resultat, och lutar sig mot hundratals år av forskning.

Vad som sen finns i botten av provröret är irrelevant. Det är som att du går och väntar på att man ska hitta något nytt, över en natt, i ett laboratorium, som omkullkastar all känd vetenskap. Att man ska uppdaga "virusets hemlighet".

Det kommer inte hända. För vi vet redan vad det här viruset är:

Scov2 är ett ganska ordinärt coronavirus. Coronavirus kan leda till dödlig sjukdom, när det orsakar primärinfektioner i vuxna och äldre. Man blir aldrig immun mot coronavirus, men man blir tolerant genom tidigare infektion.

Där har du SARS-CoV-2 i ett nötskal. I kombination med vad vi vet om coronavirus i största allmänhet, så förklarar det princip allt du kan observera i världen nu.
Det fetade: Det där verkar inte gälla för de "nyare" coronavirusen. Exempelvis såg man minnesceller mot SARS tretton år efter genomliden infektion.
Citera
2020-09-21, 10:53
Medlem
Citat:
Grejen är att aerosol är luftburen.
Ja men de sprids inte lika kraftigt som luftburna virus.
Citera
2020-09-21, 10:59
Medlem
Citat:
Skillnaden mellan Sverige, Norge och Danmark, är att vi har en utbredd samhällssmitta. Det finns smittade över så gott som hela landet, men trots det ser vi ingen stor ökning.

De som smittas i Norge och Danmark är små samlade kluster, som är lättare att isolera och smittspåra.

Placera ut tiotusen smittbärare på slumpmässiga platser i Norge. Då skulle det ta fart.

Vi var ikke endt i nationale tiltag, hvis det var situationen. Vi har 63 kommuner der er over myndighedernes "bekymringsgrænse"

Du kan se incidens her:

https://experience.arcgis.com/experience/aa41b29149f24e20a4007a0c4e13db1d
Citera
2020-09-21, 11:02
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men de sprids inte lika kraftigt som luftburna virus.

Bra sagt för att folk skall förstå härinne 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in