Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Skillnaden är att man nog inte är smittsam hela tiden. Det finns en temporal komponent hos COVID19 och det skiljer sig också mellan individer tycks det. Ibland sammanfaller alla faktorer och då har vi allt från små klusterutbrott till superspridarevent.
Och nej, man skrämmer inte upp folk genom att informera. Man skyddar människor och förmodligen räddar man flera från att bli allvarligt sjuka. Det motsatta som varit Sveriges strategi dödar vilket tyvärr framkommer med all önskvärd tydlighet i statistiken.
Och ja, alla barriärer minskar även luftburen smitta även typ aerosol som är luftburen.
Statistiken i Sverige visar att det är ca. 700 personer under 70 år som dött i covid.
Det som har dödat många i Sverige (ca. 5 200) är brister i omsorgen om äldre som uppenbarligen varit under all kritik.
Typiska luftburna smittor är väl vattkoppor och mässling. Corona är vad jag förstår inte luftburet, men kan tydligen "hänga kvar" i luften i små, små droppar (aerosoler) som är mindre än 0,1 mm.
Aerosoler kan filtreras bort, men jag tror inte ett enkelt munskydd är så effektivt. Däremot hjälper munskyddet mot att "kasta iväg" aerosolerna vilket bör minska risken för smittspridning.
Edit: Det mesta var redan sagt såg jag sedan, ledsen.