2020-09-20, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu gällde ju frågan om folk köpte när de var permitterade, och på så sätt drog upp efterfrågan och priser. Låter inte som dessa gjorde det, utan mer övervintrade.

Låter som de har lån på 5 MSEK var då och månadslön på 100 kSEK var. Hur mycket permitteringslön får man då?

När man pratar permitering i dessa tider menar man oftast kortidspermittering, den ger 7.5% lönebortfall, dvs man behåller 92.5% av sin lön.
Citera
2020-09-20, 11:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Bankerna har ingen aning om du är permitterad eller ej... det enda är om någon på lönekontoret skulle säga det om de skulle ringa dom...
Banken kan skriva in i ansökan att man inte är permitterad. Skriver man på det har man fått lånet på falska grunder. Och då kan nog banken häva det när som helst, som fakta kryper fram.

En sak till banken kan göra är att be om senaste lönebesked samt det från januari. Då lär det synas.
Citera
2020-09-20, 11:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
När man pratar permitering i dessa tider menar man oftast kortidspermittering, den ger 7.5% lönebortfall, dvs man behåller 92.5% av sin lön.
Finns inget tak för hur mycket staten betalar ut?
Dom brukar ofta ha tak.
Citera
2020-09-20, 11:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
De jag pratar om är främst ensamstående med lån på 4-5 msek. Vissa har dessutom barn. Beroende av bil som kostar etc. Självklart inte 50% av befolkningen, men tillräckligt många för att de skulle påverka bostadsmarknaden utan slopat amorteringskrav och permitteringspengar.
Om man har boendekostnader på 25000 så borde det handla om ett lån på 10 MSEK eller så. Det skulle kräva en månadslön i regionen 200 kSEK.

Rent spontant kan jag tycka att någon med 200 kSEK i månadslön borde ha mer än en mille i cash reserve. Och några månader på akassa då är en no issue.

Hur skulle detta påverka bostadspriserna?
Citera
2020-09-20, 12:18
Medlem
Citat:
Finns inget tak för hur mycket staten betalar ut?
Dom brukar ofta ha tak.

Staten har ett tak upp till 44000, men de flesta arbetsgivarna betal ut ersättningen över det statliga taket.
Vet i och för sig de som fått gått ner 20% men då handlar det om högre chefer med en 6siffrig månadslön.
Så de som varit kortidspermitterade har inte kännt av det så mycket än, men det sträcker sig enbart ut under 2020.
Citera
2020-09-20, 12:21
Avslutad
Citat:
Om man har boendekostnader på 25000 så borde det handla om ett lån på 10 MSEK eller så. Det skulle kräva en månadslön i regionen 200 kSEK.

Rent spontant kan jag tycka att någon med 200 kSEK i månadslön borde ha mer än en mille i cash reserve. Och några månader på akassa då är en no issue.

Hur skulle detta påverka bostadspriserna?
En lön på 80k och 1 msek i insats tillåter lån på nära 6 msek. Boendekostnad ink amortering blir då en bra bit över 20 000 ink allt. Vet flera som är I sådana lägen som skulle torskat jobbet och levt på a-kassa a 22 000 i mån om det inte vore för permitteringspengar och slopat amorteringskrav. Ingen av dessa har mer än 50-100k på banken.

Har du bara några få procent i liknande sits hade det givetvis påverkat bostadsmarknaden om de alla tvingats sälja.
Citera
2020-09-20, 12:51
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
En sak till banken kan göra är att be om senaste lönebesked samt det från januari. Då lär det synas.

Det är väldigt effektiviserat och digitaliserat idag, du fyller i vad du tjänar digitalt och det matchas mot din förra deklaration, vid en viss avvikelse kanske du flaggas i systemet och riskerar att behöva skicka in lönebesked.

Mycket sker digitalt idag, du har sällan kontakt med någon människa.
Citera
2020-09-20, 15:22
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Banken kan skriva in i ansökan att man inte är permitterad. Skriver man på det har man fått lånet på falska grunder. Och då kan nog banken häva det när som helst, som fakta kryper fram.

Men inget av detta görs av storbankerna

Min vän som arbetar på volvo har varit korttidspermitterad sedan i mars och köpte hus i juni..

Detta är just vad jag avser när jag menar att regeringen att räddat bostadsmarknaden

Min vän hade inte kunnat köpa om han blev varslad och uppsagd men kan köpa trots permittering
Citera
2020-09-20, 15:27
Avslutad
Citat:

Min vän som arbetar på volvo har varit korttidspermitterad sedan i mars och köpte hus i juni..

Detta är just vad jag avser när jag menar att regeringen att räddat bostadsmarknaden

Min vän hade inte kunnat köpa om han blev varslad och uppsagd men kan köpa trots permittering

Stämmer. Banken tar bara UC om inte lånet är precis på marginalen. Har aldrig hört talas om en bank som aktivt frågat efter lönebesked separata månader.
Citera
2020-09-20, 15:47
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Så varför inte subventionera de med låga inkomster istället för att ha en hyresreglering som gör att rika kan bo stort och billigt på andras bekostnad?

Att ha en allmän hyresreglering är lika korkat som att ge hela befolkningen socialbidrag på 20 000 i mån.

Eller lika korkat som ge dig och dina moderatpolare permitterings"soc"bidrag betalat av staten i ett halvår nu, eller lika korkat som riksbanken köper bostadsobligationer och öser ut pengar för hålla räntan artificiellt låg och rädda dom skyhöga bopriserna och dom inne på marknaden medans alla utanför inte kommer ha råd att köpa.
Senast redigerad av slemhog 2020-09-20 kl. 15:50.
Citera
2020-09-20, 16:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
En lön på 80k och 1 msek i insats tillåter lån på nära 6 msek. Boendekostnad ink amortering blir då en bra bit över 20 000 ink allt. Vet flera som är I sådana lägen som skulle torskat jobbet och levt på a-kassa a 22 000 i mån om det inte vore för permitteringspengar och slopat amorteringskrav. Ingen av dessa har mer än 50-100k på banken.

Har du bara några få procent i liknande sits hade det givetvis påverkat bostadsmarknaden om de alla tvingats sälja.
Jag får det till 15k i det fallet. Men det kan för all del bero på vilken avgift och andra driftskostnader man har. (Det lånebeloppet borde inte vara möjligt om man har barn. Bankerna drar ned maxbelopp då).

I vilket fall så medger FI att bankerna stoppar amorteringen ifall man blir arbetslös. Och då skulle utgiften för boende minska en hel del i det fallet.

Sedan låter det som att bankerna medger lite väl höga lånebelopp om folk inte klarar en tid som arbetslösa. Att folk blir uppsagda sker ju lite då och då.
Citera
2020-09-20, 16:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Var det köpekontrakt eller köpebrev som skrevs i Juni. Det har en del betydelse.

Varslad borde banken inte kunna ta reda på. Inte uppsagd heller (under uppsägningsperioden).
Men permitterad syns ju. Så jag skulle nog säga att det är tvärtom.
Man har han nu kunnat köpa så har han av något skäl. Lånat lite eller lyckats dölja permittering, eller att lånet beviljades innan permittering. Eller något annat.

Regeringen kan dämpa ett BNP-fall. Men inte styra/påverka. Bara dämpa.
Ditt påstående var: "Politikerna styr priserna på bostadsmarknaden"
Och det har du inte kommit en millimeter med att visa.

Med samma retorik kan man påstå att staten pressar ned bostadspriserna genom att lägga på moms på el, vatten avlopp mm som vi bostadsägare måste betala. Och att regeringen pressar ned bostadspriserna kanske du inte vill skriva under på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in