Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Nej, det gör inte i stort sett alla arbetsgivare alls. Inte ens många. Några gör det, men för tämligen specifika tjänster.
det florerar väldigt mycket "åsikter" och "tyckande" och "önsketänkande" här. Jag får uppfattningen att vissa vill täcka upp för HR - rekryterarna och att det inte är så enkla saker som anmärkningskollar som görs för att man så trådstartare och annat ska tro det är nåt annat fel på en. Det är det inte. Det görs kollar på alla kandidater på massor av positioner snabbt och lätt hela tiden.
Du kan ju t o m som privatperson gå in på ratsit.se och köpa anonyma anmärkningskollar där du ser betalningsanmärkning JA/NEJ för 4 öre per person i köp av 500 i klump.
Bättre om de som påstår att de har fakta på bordet visar någon källa då. Jag har utrett detta i flera år och det jag kan komma fram till är att (i) DÖMD FÖR BROTT i domstol diskvalificerar från många jobb på storbolag om du har högskoleexamen och söker dessa tjänster samt (ii) BETALNINGSANMÄRKNING diskvalificerar också.
Det är inte så att HR-människorna sitter i med ögonbindel när de väljer ut kandidiater. När de får in ansökningarna skickar de ibland samma dag ut : "tack för visat intresse" t o m innan svarstiden är slut.