2020-09-19, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Tvärtemot vad Kronofogden anger på sin hemsida så kan Betalningsanmärkning ställa till det rejält för en.

De anger att man kan få problem att få bolån och teckna mobilabonnemang. Jo vars, boende kan man få med deposition eller hos kommunala bolag som godtar betalningsanmärkning och mobiler kan man ha kontantkort i . Så egentligen betyder det ingenting att ha betalningsanmärkning för massor av människor.

Det de inte berättar är att det i många fall omöjliggör att få anställning.

Jag insåg inte detta då jag hade varningsskylt på Mrkoll.se och finns på Lexbase (friande domar) så jag trodde det var problemet. Nu visar det sig att jag hade aldrig någon chans när jag sökte jobb. Som erfaren , ostraffad ekonom sökte jag jobb på regionens förvaltning gång på gång till deras ekonomiavdelning och jag övervägde överklaga processen då jag bara fick mailsvar "tack för visat intresse"

I själva verket kollade de att jag hade Betalningsanmärkning och jag hade aldrig nån chans

Din tidigare trådstart var relevant och är ett problem. Här förstår jag inte riktigt vad du vill problematisera. Betalningsanmärkningar försvinner efter 3 år, om du söker jobb som ekonom så är det naturligtvis inte till din fördel att du har betalningsanmärkning, trösten är ju att dessa med all rätt försvinner efter tre år.
Citera
2020-09-19, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnabyhimself
Undrar bara vad upprinnelsen till det hela var ? en obetald p-avgift som du ville överklaga ?

Ja det var det ! Jag fick rätt efter 2.5 år av överklaganden och anmärkningen plockades bort .
Citera
2020-09-19, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freedolina
Din tidigare trådstart var relevant och är ett problem. Här förstår jag inte riktigt vad du vill problematisera. Betalningsanmärkningar försvinner efter 3 år, om du söker jobb som ekonom så är det naturligtvis inte till din fördel att du har betalningsanmärkning, trösten är ju att dessa med all rätt försvinner efter tre år.

Var står det att det är svårt att få jobb med betalningsanmärkning ? Det står ingenstans. Jag har suttit med facket och Trygghetsrådet och de känner inte till detta. Det är nästan ingen som vet om det. Tråden är info att Betalningsanmärkning kan sabba karriären inte bara bolån och köpa mobiler som Kronofogden säger. Det är vilseledande och om jag vetat detta tidigare kunde jag lagt mycket mer tid på att överklaga anmärkningen men jag trodde inte den spelade nån roll
Citera
2020-09-20, 00:18
Medlem
Hur kom det sig att du var jobbsökande?
Citera
2020-09-20, 01:40
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
I stort sett samtliga arbetsgivare i dag tar kreditkontroll eller frågar på intervjuerna om man har betalningsanmärkningar. Gäller även icke ekonom jobb. De vill inte administrera löneutmätningar

Nej, det gör inte i stort sett alla arbetsgivare alls. Inte ens många. Några gör det, men för tämligen specifika tjänster.
Citera
2020-09-20, 04:57
Medlem
Dualitys avatar
Om du fortfarande står med i brottsregistret, och inte frågar rakt ut varför du inte fick anställning, hur kan du då veta att du fallerade på just en betalningsanmärkning? Fick du frågor om detta på intervjun? Det borde du i så fall ha fått. Om du har Kivra eller annan digital brevlåda, så kommer också automatiskt en upplysning dit om någon gör en kreditkontroll.

Artikel från 2010:

Citat:
Kolltoppen

De vanligaste sakerna arbetsgivare kollar upp innan de anställer.

1. Referenser. kollas av 99 procent.
2. Tidigare anställningar: 85 procent.
3 Utbildningshistorik: 53 procent.
4 Brottsdomar och stämningar: 26 procent.
5. Hälsokontroll: 25 procent.
6 Gör sökningar på internet via till exempel Google: 25 procent.
7 Kreditupplysning och betalningsanmärkningar: 16 procent.
8 Alkohol- och drogtest: 16 procent.
9 Företagsengagemang: 13 procent.
10 Bloggar, Twitter eller Facebook: 10 procent.
11 Konkurser: 7 procent.
12 Frånvaro via Försäkringskassan: 5 procent.
13 Inkomstuppgifter: 4 procent.
14 Gör inga *kontroller: 1 procent.

Om inte antalet kreditkontroller har skjutit i höjden det senaste åren, så lär det vara långt från samtliga arbetsgivare som kollar, eller ens bryr sig.
Senast redigerad av Duality 2020-09-20 kl. 05:02.
Citera
2020-09-20, 09:13
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Det är ungefär som att förskolor och andra platser där barn vistas inte vill anställa pedofiler.
Citera
2020-09-20, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nej, det gör inte i stort sett alla arbetsgivare alls. Inte ens många. Några gör det, men för tämligen specifika tjänster.
Jag har fått den frågan på minst 80% av alla intervjuer jag har varit på de senaste 10 åren. Jag säker mest industri och lagerjobb i produktionen
Citera
2020-09-20, 10:45
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Jag har fått den frågan på minst 80% av alla intervjuer jag har varit på de senaste 10 åren. Jag säker mest industri och lagerjobb i produktionen

Mycket intressant om det stämmer, då jag också jobbar inom industri, tidigare som produktionsledare och därefter produktionschef och därefter driftschef och TF fabrikschef.

Jag har aldrig fått frågan, och någon UC har aldrig tagits, i varken Sverige eller Norge.
Citera
2020-09-20, 11:44
Medlem
Citat:
Mycket intressant om det stämmer, då jag också jobbar inom industri, tidigare som produktionsledare och därefter produktionschef och därefter driftschef och TF fabrikschef.

Jag har aldrig fått frågan, och någon UC har aldrig tagits, i varken Sverige eller Norge.
De flesta sådana jobb går ju via bemanningsföretag och de flesta bemanningsföretag har som policy att göra den kollen på alla arbetssökande
Citera
2020-09-20, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarevan
Hur kom det sig att du var jobbsökande?

fick sparken från amerikanskt bolag som köpte upp oss. vi var 150 när jag började. När jag slutade var 40-45 st kvar av dessa
Citera
2020-09-20, 12:29
Medlem
Citat:

det florerar väldigt mycket "åsikter" och "tyckande" och "önsketänkande" här. Jag får uppfattningen att vissa vill täcka upp för HR - rekryterarna och att det inte är så enkla saker som anmärkningskollar som görs för att man så trådstartare och annat ska tro det är nåt annat fel på en. Det är det inte. Det görs kollar på alla kandidater på massor av positioner snabbt och lätt hela tiden.

Du kan ju t o m som privatperson gå in på ratsit.se och köpa anonyma anmärkningskollar där du ser betalningsanmärkning JA/NEJ för 4 öre per person i köp av 500 i klump.

Bättre om de som påstår att de har fakta på bordet visar någon källa då. Jag har utrett detta i flera år och det jag kan komma fram till är att (i) DÖMD FÖR BROTT i domstol diskvalificerar från många jobb på storbolag om du har högskoleexamen och söker dessa tjänster samt (ii) BETALNINGSANMÄRKNING diskvalificerar också.

Det är inte så att HR-människorna sitter i med ögonbindel när de väljer ut kandidiater. När de får in ansökningarna skickar de ibland samma dag ut : "tack för visat intresse" t o m innan svarstiden är slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in