2020-09-19, 17:30
Medlem
dentages avatar
Enligt Wikipedia så är Feminism detta
Citat:
Feminism är en samling rörelser och ideologier vars målsättning är att kvinnor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som män och där feminismen verkar för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter
Detta låter ju jättebra och något som alla borde sträva efter, jämlikhet mellan könen. Jag märker att många inte gillar det och visst tyvärr har iden kapats av politiska skäl, och försökt stöpas om för att passa olika gruppers syften. Att politisera något är inte alltid av godo oavsett vad. Är själv splittrad i vad jag själv tycker. Ibland önskar jag att man kunde börja om från noll, själva ursprunget till iden bakom, och helt börja om förutsättningslöst. Tänk efter på det jag citerar, Samma rättigheter och skyldigheter. Det låter ju som någonting alla skulle kunna ställa upp på. Kanske behövs något som Feminism 1.0 eller något i den stilen?
Citera
2020-09-19, 17:35
Medlem
Vi föds ju alla med vissa fördomar, men jag är helt övertygad om att idén att kvinnor är underlägsna inte är en av dem. Däremot finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor, det är fakta.

Personligen är jag inte feminist, manschauvinist eller något annat, människor döms på samma vis oavsett kön.
Citera
2020-09-19, 17:42
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Vi föds ju alla med vissa fördomar, men jag är helt övertygad om att idén att kvinnor är underlägsna inte är en av dem. Däremot finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor, det är fakta.

Personligen är jag inte feminist, manschauvinist eller något annat, människor döms på samma vis oavsett kön.
biologiska skillnader är ingen ursökt för att inte ge en kvinna samma lön som en man om dom jobbar på samma plats, det borde vara en självklarhet liksom att göra värnplikten och få samma respekt och erkännande som män som från andra kvinnor! Biologiska skillnader är fakta men vad skiljer mer förutom kön?
Citera
2020-09-19, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
biologiska skillnader är ingen ursökt för att inte ge en kvinna samma lön som en man om dom jobbar på samma plats, det borde vara en självklarhet liksom att göra värnplikten och få samma respekt och erkännande som män som från andra kvinnor! Biologiska skillnader är fakta men vad skiljer mer förutom kön?
På mitt första jobb fanns ingen löneskillnad mellan män och och kvinnor vilket naturligtvis är en självklarhet. Kvinnorna hade vissa fördelar (lättare uppgifter fysiskt genom att män ställde upp) men lika mycket var det en nackdel (mer VAB och utebliven lön). Det fungerade mycket bra och jag hörde ingen klaga på detta.

Kön är mer än bara penis och vagina, även hjärnan är annorlunda. Sedan är vi ju på en glidande skala manliga och kvinnliga (vilket också är en självklarhet).
Citera
2020-09-19, 17:47
Avstängd
Citat:

Bilologiska skillnader är inte anledningen till att där finns en "oförklarad" lönediff på 4% mellan män och kvinnor som grupp.

Omvänt så skulle det innebär att alla kvinnor med högre lön än män i ett specefikt ålderspann har det inte på merit utan för att de har en fitta?
Citera
2020-09-19, 17:49
Avstängd
Citat:
Enligt Wikipedia så är Feminism detta

Detta låter ju jättebra och något som alla borde sträva efter, jämlikhet mellan könen. Jag märker att många inte gillar det och visst tyvärr har iden kapats av politiska skäl, och försökt stöpas om för att passa olika gruppers syften. Att politisera något är inte alltid av godo oavsett vad. Är själv splittrad i vad jag själv tycker. Ibland önskar jag att man kunde börja om från noll, själva ursprunget till iden bakom, och helt börja om förutsättningslöst. Tänk efter på det jag citerar, Samma rättigheter och skyldigheter. Det låter ju som någonting alla skulle kunna ställa upp på. Kanske behövs något som Feminism 1.0 eller något i den stilen?

Sen så är feminism inget som behövs om det bara skulle handla om jämlikhet människor emellan.
Citera
2020-09-19, 17:49
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Bilologiska skillnader är inte anledningen till att där finns en "oförklarad" lönediff på 4% mellan män och kvinnor som grupp.

Omvänt så skulle det innebär att alla kvinnor med högre lön än män i ett specefikt ålderspann har det inte på merit utan för att de har en fitta?
Syftar du på prostituerade?? Eller tänker du på att vissa sägs gå sängvägen i karriären?
Citera
2020-09-19, 17:51
Medlem
dentages avatar
Citat:
Sen så är feminism inget som behövs om det bara skulle handla om jämlikhet människor emellan.
Är själv kluven till namnet men kan någon komma på en bättre term så är det välkommet och nej ordet jämställdhet gilles icke!
Citera
2020-09-19, 17:54
Medlem
Citat:
Är själv kluven till namnet men kan någon komma på en bättre term så är det välkommet och nej ordet jämställdhet gilles icke!
Humanism är ett bra ord för oss som inte gör skillnad i vårt bemötande beroende på kön.
Citera
2020-09-19, 17:56
Avstängd
Citat:
Syftar du på prostituerade?? Eller tänker du på att vissa sägs gå sängvägen i karriären?

20åriga kvinnor tjänar mer än 20åriga killar... menar du på att de gör de för att de säljer sex vid sidan av. jag är tveksam på den , det är sällan vit skattad inkomst.
Citera
2020-09-19, 17:57
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
På mitt första jobb fanns ingen löneskillnad mellan män och och kvinnor vilket naturligtvis är en självklarhet. Kvinnorna hade vissa fördelar (lättare uppgifter fysiskt genom att män ställde upp) men lika mycket var det en nackdel (mer VAB och utebliven lön). Det fungerade mycket bra och jag hörde ingen klaga på detta.

Kön är mer än bara penis och vagina, även hjärnan är annorlunda. Sedan är vi ju på en glidande skala manliga och kvinnliga (vilket också är en självklarhet).
Visst kvinnor har mindre muskelmassa än män där det räknas men mer där det räknas för kvinnor, graviditeter och födslar samt en annan typ av uthållighet. Evolutionen har gett oss dessa roller, vilket absolut inte gäller alla djurarter.
i gamla bondesamhället var uppdelningen nog 50/50 männen tog hand om arbetet ute på fälten medan kvinnorna tog hand om allt arbete runt själva gården. Båda jobben krävde mycket av båda. Men jag förstår grogrunden till konflikter, när mannen sitter framför teven samtidigt som kvinnan måste passa barnen, och göra tusen andra saker.
Citera
2020-09-19, 17:57
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

Biologiskt är män mer riskbenägna, är tidigare ute i arbetslivet och vågar i högre grad ta för sig.

De kvinnor som har högre lön, spelar bättre än sina systrar på den manliga planhalvan. De fokuserar på jobbet och karriären, inte på ideologi och hur stekta sparvar ska flyga in i munnen på en bara för att kvinnor haft det tufft i 2000 år och nu ska jag inkassera...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in