2020-09-19, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, just det.
Det är alltså Tova och Lena som gjort fel!
Du har fel, Tova var inte en missbrukare! Att prata om kran i hennes fall, visar att du inte bryr dig om att läsa det du inte vill.
Det fanns inga sådan ämnen i Toas kropp, hon hade inte druckit. Hennes vänner hade aldrig sett henne ta något starkare än marijuana, då för att kunna sova. Hon var otroligt rädd för Billy, som helt klart var ett svin.
Lika lite som att Lena inte kan förlåtas för att hon har blivit utsatt för hot om ond bråd död av Stefan.

Det är ju för sjutton inte klokt att du lägger ansvaret för det här på offren.

Jag är säker på att du inte ens har läst en forskningrapport inom området?

Du ser alltid offren som de som är ansvariga för händelserna och morden.

Kanske handlar det om kvinnoförakt?

Vad säger du om de män som råkar ut för samma typ av våld i nära relationer?

Vill minnas att Tova pratade med en vän i mobilen samma kväll hon mördades.
Då sa hon att hon va hos Billy för att skaffa droger, hon skulle sedan vidare
på någon fest, hon sa även att om hon inte fick tag i droger så fick det duga med sprit.
Citera
2020-09-19, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tvivlar på att SD skulle lämnat den fläcken där samma kväll som mordet. Med tanke på den planering som tycks ha lagts vid utförandet av gärningen och på att inte åka fast förstår jag inte varför han skulle förstöra allt sedan på MP?

SD kanske var på MP innan LW kom dit och höll på med sig själv (spänning inför vad som komma skulle), sperma på en handske/hand som råkade komma på LW:s kjol när han skulle få tag på mobilen i hennes ficka efter utfört dåd.
Citera
2020-09-19, 14:17
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag håller med dig om att åklagaren försöker visa på mordplanering den 11/5 endast som ytterligare indiciebevisning på att SD är GM den 14/5.

Mordplan 11/5 går bara att bevisa (om ens då) i det fall SD döms för mordet 14/5 och då konsumeras det ändå av det större brottet.

Jag var tidigare inne på detta med att antingen är mordet planerat till natten mellan 11-12:e och att det skulle ske i Vivallaskogen. Han bestämmer med Lena att ses däruppe för att kolla cachen, åker dit i förväg, men genom att det faktiskt kom eller redan var folk på bron när han kom dit så blev han störd och avbruten i planen. Han inser att han kan bli identifierad! Han måste där o då fabricera och iscensätta detta med tre hotfulla snorungar , ringa polisen och se till att Lena inte kom dit. ( " Hon messar väl " Hallå, hallå" , vid tiden och undrar vart han tog vägen? )Att han sen åkte dit igen senare med pannlampan är märkligt . Då går det att fundera om det i själva verket var en rekning alltihop den kvällen? Men nej, tror som åklagaren att mordet skulle ske då och att han låtsades leta efter ungarna och därför såg till att träffa poliserna.

Eftersom han ju far med lögner till poliserna, ljuger om att han bor i Vivalla, ljuger om personnumret som leder till nån i Sköllersta,

Vittnesmålen från poliserna Tomas Aro och Rickard Paulsson är mycket intressanta att lyssna till, där förstärks min uppfattning ännu mer att mordet var planerat till denna natt. gick planeringen snett.

Det ska ju ställas utom rimliga tvivel och målet kommer att presenteras som ett indiciemål . Indiciekedjan blir mycket stärkt av denna händelsen tillsammans med motivet att bli av med Lena som en problemlösning.

Efteratt ha jämfört vad poliserna som träffade SD den sena kvällen berättar om hur allt i mötet med denna person var märkligt och avvikande , med vad SD själv dribblar med för utsagor i förhören och i ljudupptagningarna från rätten, kan endast slutsatsen bli att det är ställt utom rimligt tvivel att mordet var planerat och mest sannolikt tänkt att ske den 11-12/5.

Vivallaskogen som mordplats är långt mer perfekt än bakom planket. Upptäcksrisken av kroppen mycket mindre inne i skogen än bakom planket. Mörda på fredagen-lördagen, lördagen fixa spåren, söndagen Loppisen, måndag jobba på dan åka till Stockholm på kvällen o sova över, i säkerhet i USA sen och då bortrest när ev kroppen skulle hittas.
Väl planerat och långt mycket mer sannolikt än mord i all hast på måndag bakom planet, förvirring o panik på tisdagen som följde, nej det hade han inte räknat med och planerat.
Senast redigerad av PhDSalander 2020-09-19 kl. 14:27.
Citera
2020-09-19, 14:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Kan hålla med om det. Menade bara att man kan konstatera att banker blir rånade för att de härbärgerar pengar. Och det är inte det samma som att skuldbelägga bankerna för att de blir rånade. Men det finns ett samband.
Och på samma vis brukar det finnas någon form av samband mellan GM och BO.

Det finns gärningsmannaprofiler.
Och det finns viktimologi.
Typ Yin o Yang.

Om det nu skulle vara ett brott som handlar om våld i nära relation, dvs ett brott som handlar om kontroll, svartsjuka och våld av olika slag, då finns det ett mönster hos förövaren att bete sig så även i andra relationer.

Alla människor är olika, och mönstret kan kanske se lite olika ut i olika relationer, men mönstret kommer att finnas där.

Det finn ju tydliga mönster i relationen mellan SD och Lena där det utspelas en maktkamp. I början av relationen var det säkert mycket roligt och nytt, men så småningom kom behovet för SD att hålla de båda relationerna igång utan HDs vetskap och att hålla Lenas hopp om att det skulle bli de två igång.

Det krävde kontroll av bägge kvinnorna, men på helt olika plan. Lögner och manipulation för bägge, men för Lena krävdes det hårdare kontroll då hon inte var så lätt att hålla på mattan, iskall kyla med RT och snack om "oss" (ris och ros). HD behövde hot genom att behandla barnen illa och kärleksbetygelser (ris och ros) på många sätt.

Mönstret finns där.
Hos gärningsmannen.

Och för mig är det osannolikt att det är någon annan.
Citera
2020-09-19, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
SD kanske var på MP innan LW kom dit och höll på med sig själv (spänning inför vad som komma skulle), sperma på en handske/hand som råkade komma på LW:s kjol när han skulle få tag på mobilen i hennes ficka efter utfört dåd.

Men se på fan, så har det ju gått till.
Han stod där å ruskade tupp å tittade på
Bilarna på motorvägen.
Det här måste du bara tipsa Hiding om,
hon behöver all hjälp hon kan få.
Citera
2020-09-19, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Du och Lena verkar också tycka olika.

Nu har du lyckats få till ett inlägg igen där det inte går att se vad man svarar på...
Att LW hade sina funderingar ang sina föräldrar under tids gång är inte konstigt. Vem har inte det till och från under sitt liv?

LW:s föräldrar var kristna (=inskränkta) och fick in LW på samma spår i hennes barndom/ungdom. LW kom på andra tankar och fann ett liv även utanför kyrkan. Det fanns lite annat att upptäcka...

Synd att hon inte hann komma till insikten att det faktiskt går att leva ensam och vara bekväm med det.

Någon/några har skrivit här att tryggheten är det viktigaste och verkar tro att det måste vara någon partner inblandad... tryggheten finner man i sig själv och DET är det viktigaste.

Edit... ser att jag får vänta ett halvår på ditt svar
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-09-19 kl. 14:34.
Citera
2020-09-19, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Men se på fan, så har det ju gått till.
Han stod där å ruskade tupp å tittade på
Bilarna på motorvägen.
Det här måste du bara tipsa Hiding om,
hon behöver all hjälp hon kan få.

Det är du som konstaterar... själv skrev jag "kanske" i mitt inlägg.

Jag tror inte att Hiding behöver hjälp av mig, hoppas och tror att de klarar det själva när våren kommer.
Citera
2020-09-19, 14:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är väl tveksamt att de hann med något sex innan LW blev mördad med tanke på när hon gick från hemmet kontra skriket.

MGM kanske återvände (till MP) i samband med ev besök i LW:s hem (för att radera något på datorn, usch inte trevligt att tänka på att han ev var där när sonen sov) på natten/morgonen och kom ihåg deras trevliga stunder och fixade fläcken själv.

Hennes mobil var på platsen bakom planket i 11 minuter.

A 166, s. 20

"Denna aktivitet ser ut att vara en kortare promenad i färdriktning sydöst från
Byalagsgatan 4a. Promenaden påbörjas cirka klockan 23:23. Klockan 23:25 är
aktiviteten pågående men stillastående vid området nära fyndplatsen. Den aktiva
enheten befinner sig där i cirka 11 minuter till klockan 23 :36, se Figur I 0. Därefter
täcker näst sista precisionscirkeln ett större område med fyndplatsen som centrum, se
Figur 11. Den sista punkten registreras den 14 maj klockan 23:38 precis utanför
området, se Figur 12.
"

En del av denna tid går åt själv brottet, en del kanske går åt att komma åt fickorna och mobilen. Det handlar om minuter.

Tidpunkten för skriken är svåra at bestämma på minuten, minne inte längre vilket tidsspann åklagaren satte för det? Ca 23: 30- 23:33?

Jag tror att det skulle hinnas med en snabbis.
Filten kan därefter ha slängts eller vikits ihop en bit från brottsplatsen eftersom man inte ha sett något som helt blod på denna.

Sedan kan gm återkommit efter att ha tvättat av sig för att hämta den, lägga tillbaka den på pallen och också varit i Lenas dator för att radera. Det kan ha varit då lill- killen vaknade.

Men, jag är på inget sätt övertygad om detta scenario. För mig är det ett tänkbart scenario, liksom några andra.
Citera
2020-09-19, 14:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Livstid, räcker inte det

Jo, det var kanske det Billy fick?

Men jag tänker att alla mördare hamnar inte där.
Säg att du får som vissa 14 år, då känns det inte ok att man har skaffat undan kroppsdelar.
Dels för anhöriga, vilken hemsk känsla! Men också för att man försöker förstöra bevis.

Jag känner att det inte känns ok. Bara min egen rättskänsla.

Precis som mitt eget förnuft gör det svårt att acceptera att man kan sitta och radera bevis på polisstationen strax före sitt förhör, och att man kan neka till att lämna ut sitt lösenord. Du kan ju inte neka till husrannsakan i ett så här allvarligt fall. Varför är det då ok att "låsa" ditt konto?
Citera
2020-09-19, 14:43
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:

Jag tror också att det är en möjlighet. Han har kanske hållit på med sig själv och bett henne gå ner på knä. Och sen pang. Om det sen var han eller någon annan som slog det slaget, det låter jag vara öppet. Men eftersom mordet skett med LW på låg höjd, så är det ju inte omöjligt?

Tiden fram tills SD och eventuellt andra skyldiga straffas, den kan inte gå fort nog.

#TeamÅsaHiding
Senast redigerad av Fröken_Sverige 2020-09-19 kl. 14:46.
Citera
2020-09-19, 14:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vill minnas att Tova pratade med en vän i mobilen samma kväll hon mördades.
Då sa hon att hon va hos Billy för att skaffa droger, hon skulle sedan vidare
på någon fest, hon sa även att om hon inte fick tag i droger så fick det duga med sprit.

Nu blir det ju off-topic.
Det minns inte jag, utan att det handlade om spriten, som det inte blev något av.

Men vad menar du, att offren har mindre värde när de blir mördade om de skulle ha beroende?

Det är visserligen en riskfaktor att vara missbrukare, men det finns inget i varken Lenas (eller Tovas) liv som styrker att de var missbrukare.

I Lenas fall ser jag en helt obegriplig och osund bundenhet till SD, vilket hon själv beskriver. Det är väl som ett missbruk i sig.

För mig som helt utomstående har jag fortfarande mycket svårt att känslomässigt fatta varför man inte bara går. Jag måste intellektualisera det hela och se på det utifrån den forskning som finns för att förstå det (fast jag klarar inte det riktigt ändå). Det är väl samma mekanismer som sekter använder. Och vi utsätts kanske alla för det dagligen i vårt samhälle, genom att vi i vår ände av världen tycker att det här sättet att leva är det ända rätta, mer eller mindre. Det blir lite av en slags mildare hjärntvätt det också.

Jag tror att vi alla har förmågan att bli förälskade (mer eller mindre). Är man i en sådan öppning i sitt li, där det sker, kan vi alla råka ut för en sådan person.

Är man som Lena väldigt beroende av att känna att man är behövd och älskad (adoptionen) kommer en uppvaktning av någon som ger en det man just är väldigt beroende av, blir man lätt fast i detta. Det blir som ett knark, som Lena kallade det. Längtan efter denna känsla är så stor att fast hon vet att det blir mindre och mindre av det goda så står hon t med det fruktansvärt destruktiva.

Fast det är obegripligt att någon av dom två, orkar ha dessa diskussioner och denna maktkamp som blir helt bisarr. Jag orkar knappt läsa en bråkdel av dessa konversationer, så trött blir jag på gnabbet.
Citera
2020-09-19, 15:14
Medlem
Snor-Johans avatar
Funderingar om vilka som hade besökt platsen där Lena tog sina sista andetag.

Ni som kan detta kanske kan bekräfta att Lena släppte en mystery-cache 02/28/2018 som hette "my real six-string" precis på den plats hon blev mördad 2,5 månader senare?

Cachen där hon blev mördad var väl f.ö. loggad av 18 st personer varav den sista 29/4 ca, två veckor innan hon mördades?

(Det finns också uppgifter om att catchen flyttades pga, vandalisering)

https://www.geocaching.com/geocache/GC7E4XE_my-real-six-string?guid=7ae81eef-761c-4370-9067-aa66891681bf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in