2020-09-19, 01:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ursäkta, missade! 5 mars -18: Gömman trashad! Går att logga, men var extra försiktig med taket tills det är lagat. Grrr

Ingenting som kommit fram. Möjligt att MGM varit klåfingrig. Spänt tonläge under denna månad.

Tack. Nu har jag glömt kontexten lite men det är ju då en dryg månad före. Och värsta fajten från LW kring hds ”fuskloggande”?

Jag undrade nog om det i tid kan handla om att MGM el HD hämnas LWs snöda beteende mot HD.

Kan ju räcka att LW misstänker det.

Terrorbalans o våldsupptrappning ger aldrig riktigt den där behagliga hemkänslan.
Citera
2020-09-19, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, just det.
Det är alltså Tova och Lena som gjort fel!
Du har fel, Tova var inte en missbrukare! Att prata om kran i hennes fall, visar att du inte bryr dig om att läsa det du inte vill.
Det fanns inga sådan ämnen i Toas kropp, hon hade inte druckit. Hennes vänner hade aldrig sett henne ta något starkare än marijuana, då för att kunna sova. Hon var otroligt rädd för Billy, som helt klart var ett svin.
Lika lite som att Lena inte kan förlåtas för att hon har blivit utsatt för hot om ond bråd död av Stefan.

Det är ju för sjutton inte klokt att du lägger ansvaret för det här på offren.

Jag är säker på att du inte ens har läst en forskningrapport inom området?

Du ser alltid offren som de som är ansvariga för händelserna och morden.

Kanske handlar det om kvinnoförakt?

Vad säger du om de män som råkar ut för samma typ av våld i nära relationer?
Marijuana som sömnmedel? Och så rädd för mannen att hon åkte till honom och ljög för sina föräldrar? Samma sak med Lena. Så livrädd för SD att hon helt enkelt försökte tvinga honom att gifta sig med henne - efter att SD hade hotat hennes barn till livet. Du får påstå vad du vill. Din story går inte ihop.
Citera
2020-09-19, 11:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är väl inte en av åtalspunkterna nu, men eftersom det inte gick särskilt bra med försöken att koppla SD till mordet den 14/5 så skulle det här kunna vara en sista utväg för åklagaren. "Förberedelse till mord" natten den 11-12/5 borde hon ju faktiskt kunna åtala honom för, givet att hon kan styrka sin teori med någon bevisning då förstås.

Det verkar ju lite både långsökt och svårt?
Jag är inte tillräckligt insatt i det juridiska, men om det hade funnits sådana tankar hos åklagaren, kunde de inte åtalat för det också, i samma åtal?

Att den 11:e skulle vara en förberedelse till mord, det går inte utan att man kunnat bevisa att SD mördat Lena? Så det blir väl en bakvänd tankegång?

Och vi är inte där ens.

Sedan har jag förstått att om man blir fälld för mord, konsumeras de mindre allvarliga brotten av det allvarligare? Typ om du mördat och sedan styckat och blir fälld för mord, blir inte straffet längre för styckningen?? Eller är jag ute och cyklar nu, för det låter ju inte klokt ju.

Jag kanske får gå tillbaka och kolla hur det blev för Billy. Han surrade ju fast kroppen i en kärra och sänkte den i vattnet på ett kränkande sätt. Blev det inget ytterligare straff för brott mot griftesfriden?

Du tycker väl att åklagaren inte har några bevis alls för varken det ena eller det andra, så jag tar ditt inlägg som att du driver med åtalet?
Citera
2020-09-19, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack. Nu har jag glömt kontexten lite men det är ju då en dryg månad före. Och värsta fajten från LW kring hds ”fuskloggande”?

Jag undrade nog om det i tid kan handla om att MGM el HD hämnas LWs snöda beteende mot HD.

Kan ju räcka att LW misstänker det.

Terrorbalans o våldsupptrappning ger aldrig riktigt den där behagliga hemkänslan.
LW var ju en rättskaffens människa som inte kunde tolerera att HD förde andra bakom ljuset för att vinna personliga fördelar mha fusket! Brutal ärlighet härstammade nog i hennes djupa tro. Det var egentligen bara när det gällde henne själv och hennes egna handlingar som hon kunde avvika från ärligheten. Men då kunde hon ju å andra sidan be Gud om förlåtelse. Lite oklart varför HD inte skulle ha kunnat använda samma metod - enligt LW?
Citera
2020-09-19, 11:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
LW var ju en rättskaffens människa som inte kunde tolerera att HD förde andra bakom ljuset för att vinna personliga fördelar mha fusket! Brutal ärlighet härstammade nog i hennes djupa tro. Det var egentligen bara när det gällde henne själv och hennes egna handlingar som hon kunde avvika från ärligheten. Men då kunde hon ju å andra sidan be Gud om förlåtelse. Lite oklart varför HD inte skulle ha kunnat använda samma metod - enligt LW?

Tack för svar. Nu var det inte det jag frågade efter...
Citera
2020-09-19, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Alla kvinnor blir inte mördade. Men när de blir det brukar motivet vara kontroll.

Kan hålla med om det. Menade bara att man kan konstatera att banker blir rånade för att de härbärgerar pengar. Och det är inte det samma som att skuldbelägga bankerna för att de blir rånade. Men det finns ett samband.
Och på samma vis brukar det finnas någon form av samband mellan GM och BO.

Det finns gärningsmannaprofiler.
Och det finns viktimologi.
Typ Yin o Yang.
Citera
2020-09-19, 13:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag är inte tillräckligt insatt i det juridiska, men om det hade funnits sådana tankar hos åklagaren, kunde de inte åtalat för det också, i samma åtal?

Att den 11:e skulle vara en förberedelse till mord, det går inte utan att man kunnat bevisa att SD mördat Lena? Så det blir väl en bakvänd tankegång?

Och vi är inte där ens.

Sedan har jag förstått att om man blir fälld för mord, konsumeras de mindre allvarliga brotten av det allvarligare? Typ om du mördat och sedan styckat och blir fälld för mord, blir inte straffet längre för styckningen?? Eller är jag ute och cyklar nu, för det låter ju inte klokt ju.

Jag kanske får gå tillbaka och kolla hur det blev för Billy. Han surrade ju fast kroppen i en kärra och sänkte den i vattnet på ett kränkande sätt. Blev det inget ytterligare straff för brott mot griftesfriden?

Du tycker väl att åklagaren inte har några bevis alls för varken det ena eller det andra, så jag tar ditt inlägg som att du driver med åtalet?

Jag håller med dig om att åklagaren försöker visa på mordplanering den 11/5 endast som ytterligare indiciebevisning på att SD är GM den 14/5.

Mordplan 11/5 går bara att bevisa (om ens då) i det fall SD döms för mordet 14/5 och då konsumeras det ändå av det större brottet.
Citera
2020-09-19, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är väl inte en av åtalspunkterna nu, men eftersom det inte gick särskilt bra med försöken att koppla SD till mordet den 14/5 så skulle det här kunna vara en sista utväg för åklagaren. "Förberedelse till mord" natten den 11-12/5 borde hon ju faktiskt kunna åtala honom för, givet att hon kan styrka sin teori med någon bevisning då förstås.

Jag kan ha fått det helt om bakfoten, men jag tolkade det nästan som att åklagaren kokade ihop det till att mordet planerats redan till den 11:e egentligen? Minns iaf att jag reagerade lite och tänkte att min egna teori i så fall inte stämde, vilken var att den 11:e mest gick ut på att bulla upp med skumma och våldsbenägna alternativa gärningsmän som var intresserade av kvinnors mobiltelefoner samt att undersöka om han kunde locka ut LW den tiden på dygnet, eller nåt liknande. Typ genrep.

Men som sagt.. jag kan ha fel. Längesen jag lyssnade på rättegången.

EDIT: Fast vi kanske menar samma sak, men med andra formuleringar.
Tänkte att om hon i TR menade att SD skulle mörda LW på fredagen, så kanske det blir konstigt att ändra sig och sedan säga att han bara hade nån rekonstruktion på fredagen.

Äsch.. Vad krångligt jag gjorde det!
Snubblar i mina egna tankebanor.
Never mind🙃
Senast redigerad av uncommon-name 2020-09-19 kl. 13:22.
Citera
2020-09-19, 13:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag håller med dig om att åklagaren försöker visa på mordplanering den 11/5 endast som ytterligare indiciebevisning på att SD är GM den 14/5.

Mordplan 11/5 går bara att bevisa (om ens då) i det fall SD döms för mordet 14/5 och då konsumeras det ändå av det större brottet.

Nu har jag inte kollat, har inte tid, men jag ser att jag var otydlig med vad jag menade.
Jag vill bara förtydliga att jag tror att åklagaren kan åtal för båda punkterna (i Billys fall för både mord och brott mot griftefriden), att man kan fällas för båda åtalspunkterna, men att straffet inte blir längre för det, eftersom det större brottet konsumerar det mindre när det kommer till strafflängden.

I Lenas fall, skulle ju inte förberedelse för mordet (11 maj) kunna vara en egen åtalspunkt tänker jag. Däremot kanske det är allvarligare ur straffsynpunkt att brottet är planerat, då detta pekar på att gärningen inte är utförd i plötslig affekt?

Du förstod mig rätt. Det är intressant den dagen då det blir en rättegång.
Citera
2020-09-19, 13:34
Medlem
Citat:
Som jag minns det var det SDs sperma på fläckar på den.
Jord/gräs vet jag inte på rak arm om de kollat.
SD har berättat att filten brukade användas vid sådana tillfällen när de hade sex ute. Minns inte om det finns något annat bevis på att de brukade ha den till det.

Bara en spekulation, som lika väl kan vara att den använts till något annat då den låg framme.

Tänkte bara att sexet kunde ha varit en förevändning för att få ut Lena. En slags avsked inför deras resor. Och en förklaring till varför Lena har spermafläckar på kjolen, men inte i slidan.

Det är väl tveksamt att de hann med något sex innan LW blev mördad med tanke på när hon gick från hemmet kontra skriket.

MGM kanske återvände (till MP) i samband med ev besök i LW:s hem (för att radera något på datorn, usch inte trevligt att tänka på att han ev var där när sonen sov) på natten/morgonen och kom ihåg deras trevliga stunder och fixade fläcken själv.
Citera
2020-09-19, 13:40
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det är väl tveksamt att de hann med något sex innan LW blev mördad med tanke på när hon gick från hemmet kontra skriket.

MGM kanske återvände (till MP) i samband med ev besök i LW:s hem (för att radera något på datorn, usch inte trevligt att tänka på att han ev var där när sonen sov) på natten/morgonen och kom ihåg deras trevliga stunder och fixade fläcken själv.

Jag tvivlar på att SD skulle lämnat den fläcken där samma kväll som mordet. Med tanke på den planering som tycks ha lagts vid utförandet av gärningen och på att inte åka fast förstår jag inte varför han skulle förstöra allt sedan på MP?
Citera
2020-09-19, 13:51
Medlem
Citat:

Och vi är inte där ens.

Livstid, räcker inte det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in