2020-09-18, 17:36
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
6000 kr får nog ändå anses vara billigt för en såpass modern konsoll.
Men priserna på spelen är störtlöjliga och får mig att tveka på ett inköp.
Ja det är fan på gränsen. Och ingen begagnatmarknad än på ett tag.
Fortfarande billigare än slutet på SNES-eran dock, men man får väl planera inköpen lite mer.
Citera
2020-09-18, 17:38
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brazillionaire
Nej, Nintendo har redan börjat plocka bort cd-keys från Europa. PC har många olika affärer då man själv väljer vilken mjukvara man installerar på en PC. Microsoft har dock ändå försökt, och de har nu en affär inbyggd i Windows. Den enda anledningen PC fortfarande är fritt är att ingen hade köpt en app-dator som är nerlåst, det har nämligen redan Google prövat att sälja med Chromebooks, och det slutade med dålig försäljning och att de fick öppna upp Chromebooks lite grann. Så i princip alla teknikföretag gör allt för att vara det enda alternativet för konsumenter.

Hahaha. Så kan det gå!

Håller inte riktigt med.

Ok Microsoft har nu en egen affär inbyggd i Windows, men det är inget nytt då Apple, Google, Playstation, Xbox osv har haft sina egna affärer inbyggda sen långt tillbaka och ändå har folk kunnat köpa sin mjukvara vart de än ville. Undantaget är iOS då det endast är Apples Appstore som gäller, men nu är de under utredning åtminstone i EU och det finns många högljudda röster i USA också, så det kanske blir en ändring på saken.

Att Nintendo plockar bort cd-keys/nekar andra butiker att sälja cd-keys tycker jag inte är ett problem just nu då man fortfarande har det fria valet att köpa spelen i valfri butik. Och än så länge är fysiska spel standard, digitalt är inte där ännu men när det väl blir det så kanske det blir, som jag sa innan, att butikerna börjar sälja cd-keys istället. Det kanske blir så, kanske inte. Vi får väl se helt enkelt.
Citera
2020-09-18, 18:30
Medlem
henkesss avatar
Vilken stolle klagar på en stark nextgen konsol för 6000kr..är ju ett kanon pris. Man trodde ju på 7000-8000kr.
Citera
2020-09-18, 19:02
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Vilken stolle klagar på en stark nextgen konsol för 6000kr..är ju ett kanon pris. Man trodde ju på 7000-8000kr.

lägg till några spel 800kr styck, en extra kontroller playstation plus osv... hamnar du lätt på 10 000 för lite spel o konsoll... billigt eller?
Citera
2020-09-18, 19:30
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Med tanke på att både xbox och PS5 kostar i runda slängar 6000 så är det väl bara acceptera att det är så mycket det kostar för dom att göra dessa nya konsoler. Och då sägs det ju ändå att man går back på varje konsol tidigare generationer och lär väl vara samma här trots priset. Tycker ändå Sony vann priskriget tillslut då disklösa versionen, som är lika stark tillskillnad från den helt digitala xboxen är tusenlappen billigare. Det vill säga att Sony har den billigaste next gen konsolen. Sen påverkar inte det mig då jag vill ha mina fysiska spel. Skillnaden i pris vägs dessutom upp av att fysiska priser är bättre då det finns fler alternativ till butiker annat än att hela tiden vara beroende av Playstation stores prissättning.

Med allt detta sagt ser jag ingen anledning att köpa PS5 på åtminstone ett år. I princip alla deras stora PS5 titlar gå ändå att spela på PS4, om än inte med lika bra grafik/laddningstider. Men då spelen inte är helt gjorda för PS5 bara så lär skillnaden inte vara så stor att det är värt att uppgradera sig än. Lägg därtill att grafik är sekundärt för mig.
Citera
2020-09-18, 19:32
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
lägg till några spel 800kr styck, en extra kontroller playstation plus osv... hamnar du lätt på 10 000 för lite spel o konsoll... billigt eller?

Om du jämför det med en bra gamingdator som ska klara av att spela de nyaste och kommande spelen på höga grafikinställningar så kommer du ändå undan med många tusenlappar mindre. Fan bara ett high end grafikkort går på runt 5000(och då är det ett av de billigare high end korten), sen ska du ha processor som också går på runt 5000 och redan där är du uppe i 10000 och då fattas fortfarande moderkort för nån tusenlapp, sen ska man även ha RAM minnen, hårddisk (helst SSD som också är dyrt som fan), kylning, nätagg och eventuellt gamingmus och tangentbord... ja man hamnar på det trippla mot vad PS5 kostar + 2-3 spel.

Visst 6000 är inte lite pengar, men om man ser till helheten så är det ett väldigt bra pris.
Citera
2020-09-18, 19:40
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsten-osten
Kommer inte uppgradera till Ps5. Det är ingen stor grafisk skillnad från Ps4 om man som jag inte har 4k-tv. Och resten av kontrollen och konsolen är ju typ samma.

Även utan 4K tv så gör den högre upplösningen bilden bättre, även bättre texturer, ray-tracing, effekter, bättre bilduppdatering, SSD hårddisken kommer kraftigt minska laddningstiderna.

Dual Sense kontrollen har haptic feedback så den är inte samma som Dual Shock 4.
Citera
2020-09-18, 19:42
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilguun
Avbeställde skiten redan.Helt sjukt att man betalar sånt belopp.

Dumt. Även om du inte ville ha den själv kunde du ju tjänat en slant på tradera. Första leveransen lär vara helt slutsåld vid release.
Citera
2020-09-18, 19:48
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Sjukt stor skillnad när man drar fram 'Gamla Bettan', gammal CRT-TV jag tog från jobbet och spelar på. På sätt och vis tragiskt att platta tv-apparater tog över så totalt att ingen tillverkare ens kör småskalig nyproduktion av åtminstone CRT-datorskärmar. Förutom den otroliga responsen hos CRT så saknar jag hur bra det var att de inte hade någon fast upplösning, utan hanterade de flesta upplösningarna klockrent utan skalning och liknande. Man skulle komma otroligt långt med en CRT som accepterade 1080i jmfört med en 4K platt TV, och lägga prestandan på annat än vettlöst höga upplösningar.

Fantastiskt det i sig vore om skärmar bara kunde vara passiva igen och bara köra ut bilden med en elektronkanon utan processeringar som gör spelen bara mer och mer slöa och icke-responsiva.

Det är därför alla 4K tvs de senaste 10 åren har haft ett "Gaming mode" som gör just det. Min gamla tv från 2014 har 16 MS responstid.
Citera
2020-09-18, 23:59
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsten-osten
Kommer inte uppgradera till Ps5. Det är ingen stor grafisk skillnad från Ps4 om man som jag inte har 4k-tv. Och resten av kontrollen och konsolen är ju typ samma.
Ska du aldrig köpa en konsoll igen då? Jag tänker bara på att diminishing returns gör att den grafiska skillnaden blir mindre och mindre för varje generation som kommer.
Man kan inte vänta sig samma hopp som mellan N64 och Gamecube idag.
Med det sagt har denna generation fortfarande en hel del grafiskt godis. Raytracing främst. Det är främst i ljussättningen som den grafiska uppgraderingen kommer synas.

Sen hoppas jag att de ska återgå till att börja fokusera mer på fri fysik också. Fysiken var en grej under 00-talet som många spel fokuserade på, att du skulle kunna leka runt med objekt, men fick av nån anledning mindre fokus i 10-talet. Zelda: BotW är väl det enda exemplet på senare tid som har en riktig sandlåda för fysik? Jag vill se mer sånt denna generation.
Citera
2020-09-19, 00:58
Medlem
LondiniumsFenixs avatar
Dum fråga kanske, men är PS5 slutbeställd överallt? Hittar endast "slut i lager" eller "release i december", men den skulle ju släppas i november?
Citera
2020-09-19, 07:31
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LondiniumsFenix
Dum fråga kanske, men är PS5 slutbeställd överallt? Hittar endast "slut i lager" eller "release i december", men den skulle ju släppas i november?
Verkar så. Igår fanns det på Inet, Komplett, Cyberphoto men nu är de slut där oxå för November-leverans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in