2020-09-18, 08:21
Medlem
Rokushikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Skulle aldrig få för mig att köpa digitalt. Ren idioti att bidra till att begagnatmarknaden går i graven.
Men är pengar inte ett problem så skiter man väl i vilket antar jag.
Synd att digitala spel fortfarande är såpass dyra. Många fördelar. Tar inte upp massa plats i hyllan, smidigare, mindre miljöpåverkan då dom inte behöver trycka upp plastfodral eller skeppa dom runt hela jorden.

Rejält girigt av Sony dock att ha samma priser på digitala spel. Inte nog med att det inte finns några tillverknings eller fraktkostnader så finns det dessutom inte heller någon tredjepart som tar en del av vinsten, utan alla pengar går rakt ner i Sonys fickor. Då borde dom kunna halva priset jämfört med den fysiska kopian, minst.
Citera
2020-09-18, 08:23
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimpovic
Hur kan cdon, mediamarkt och övriga ta 5999 kr när maskinen ska kosta 499 €? Nu kanske priset inte är satt till hundra än, but i've got a bad feeling about this.
Är det Sveriges egna skatter som orsakar detta?

499 euro = 5185,43 kr + kemikalieskatt 400 kr. Sen avrundar de uppåt.
Citera
2020-09-18, 08:26
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Kemikalieskatten och Copy-Swede tillägget är svaren på din fråga... Jag kommer att köpa från Amazon.de.

Skeppar Amazon.de till Sverige? Vad skulle frakten gå på?
Citera
2020-09-18, 08:51
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Fyfan! Såg precis att Sony höjer spelpriserna så att EU kunder får betala mer än US kunder. 69$ för US och 79€ för EU. Så räkna med 800 kr spel.

"Astro’s Playroom (Japan Studio) – pre-installed on PS5
Demon’s Souls (Bluepoint Games / Japan Studio) – US$69.99/CAD$89.99/¥7,900/€79.99 (RRP)
Destruction All Stars (Lucid Games / XDEV) – US$69.99/CAD$89.99/¥7,900/€79.99 (RRP)
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales (Insomniac Games) – US$49.99/CAD$64.99/¥5,900/€59.99 (RRP)
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales Ultimate Edition (Insomniac Games) – US$69.99/CAD$89.99/¥7,900/€79.99 (RRP)
Sackboy A Big Adventure (Sumo Digital / XDEV) – US$59.99/CAD$79.99/¥6,900/€69.99 (RRP)"

https://blog.playstation.com/2020/09/16/playstation-5-launches-in-november-starting-at-399-for-ps5-digital-edition-and-499-for-ps5-with-ultr a-hd-blu-ray-disc-drive/

Det här är en spottloska i ansiktet på oss europeiska spelare.

Bör väl snarare skylla på alla skyhöga skatter som finns här än på Sony.
Citera
2020-09-18, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burken89
Ser nu att även fysiska spel ska kosta skjortan. Vi får hoppas att det är temporärt. Men i vilket fall köp ej digital version. Ni förlorar på det i längden, speciellt med dessa nya priser.

Vad är det man förlorar på det i längden?
Som sann spelentusiast så är det viktigt för mig att klara 100% av spelet, d.v.s - även låsa upp alla troféer. Förutom andrahandsmarknaden så ser jag ingen som helst anledning till varför en fysisk kopia är det som gör en till vinnaren i sängen som en hingst?
Citera
2020-09-18, 09:08
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
499 euro = 5185,43 kr + kemikalieskatt 400 kr. Sen avrundar de uppåt.

Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Bör väl snarare skylla på alla skyhöga skatter som finns här än på Sony.

Alla här verkar dock bortse från att moms (VAT) även tillkommer på de amerikanska priserna, de har ju en märklig ovana att lägga på skatten först vid betalning - så en PS5 för 499 USD landar i själva verket på ca 550 USD i butik...
Senast redigerad av SnakePlisssken 2020-09-18 kl. 09:10.
Citera
2020-09-18, 09:10
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
800 kr. för ett spel, 900 för en kontroll och 6.000 för konsollen?
Jag avbokar min förhandsbeställning direkt.

800kr blir väl ingen stor skillnad alls. Idag kostar PS4/Xbox One spelen vanligtvis 700kr, så en hundring extra är inte så mycket alls egentligen. Jag har inga problem att betala 800kr för ett spel men då vill jag ha allt spelet har att erbjuda, men det kommer ju vara 800kr för grundspelet och sen finns det ju utökade versioner i form av deluxe, ultimate och seasonpass som jag antar också kommer bli 100-300kr dyrare än dagens utökade versioner av spelen. Nu köper jag väääldigt sällan utökade versioner eller seasonpass så kan inte priserna så bra men antar att man får räkna med att slänga upp typ 1300kr på bordet om man vill ha hela paketet i ett spel.

Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Alla här verkar dock bortse från att moms (VAT) även tillkommer på de amerikanska priserna, de har ju en märklig ovana att lägga på skatten först vid betalning - så en PS5 för 499 USD landar i själva verket på ca 550 USD i butik...

Där ser man, då blir det samma skit här och där.
Senast redigerad av C0w 2020-09-18 kl. 09:13.
Citera
2020-09-18, 09:10
Medlem
Burken89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Nja, de går i konkurs för att de säljer saker för dyrt och har inte anpassat sig efter marknaden, att köpa och sälja begagnat var inte problematiken utan det var att de köpte "tillbaka" spel för struntsummor och sålde dem sedan för snudd till nypris.

Jag var kanske otydlig. Men det var exakt det jag menade.
Citera
2020-09-18, 09:11
Medlem
Burken89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Lär inte vara temporärt, speciellt inte med tanke på att Microsoft eller EA ska börja med 4A (AAAA) spel nu

Ja det ser onekligen mörkt ut.
Citera
2020-09-18, 09:14
Medlem
Burken89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Som sann spelentusiast så är det viktigt för mig att klara 100% av spelet, d.v.s - även låsa upp alla troféer. Förutom andrahandsmarknaden så ser jag ingen som helst anledning till varför en fysisk kopia är det som gör en till vinnaren i sängen som en hingst?

Du förlorar pengar i längden. Som du annars hade kunnat göra annat med. Köpa nya tillbehör tex. Ja och du kan också klara av fysiska kopior till 100%. Finns ingen skillnad på digital och fysisk när det kommer till spelupplevelsen.
Citera
2020-09-18, 09:15
Medlem
Burken89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp

Och som "sann spelentusiast" borde du väl föredra fysisk kopia?
Citera
2020-09-18, 09:19
Medlem
Burken89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
800kr blir väl ingen stor skillnad alls. Idag kostar PS4/Xbox One spelen vanligtvis 700kr, så en hundring extra är inte så mycket alls egentligen. Jag har inga problem att betala 800kr för ett spel men då vill jag ha allt spelet har att erbjuda, men det kommer ju vara 800kr för grundspelet och sen finns det ju utökade versioner i form av deluxe, ultimate och seasonpass som jag antar också kommer bli 100-300kr dyrare än dagens utökade versioner av spelen. Nu köper jag väääldigt sällan utökade versioner eller seasonpass så kan inte priserna så bra men antar att man får räkna med att slänga upp typ 1300kr på bordet om man vill ha hela paketet i ett spel.

Där ser man, då blir det samma skit här och där.

Nej spel idag ligger på 500-600 i normala fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in