2020-09-18, 00:59
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Sanning skulle Tegnell inte känna igen om han så snubblade på den...

Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Ge ett exempel på när han ljugit. Snälla gör det.

Observera att en felaktig prognos om framtiden är något helt annat än en lögn.

Vad sägs om FHMs "avlidna på datum X" kurva,

presenterad sluttande nedåt på slutet av grafen hela tiden,

så kurvan ser ut som om antalet döda är avtagande,

där Tegnell stod och sa att läget va stabilt dag efter dag,

medans hela kurvan i själva verket växte dag för dag på höjden pga eftersläpning?

"Stabilt 60" döda om dan var det inte det ... sen var det "stabilt 80" ... osv

Tog säkert en månad innan de flesta fattade hur det egentligen låg till.

Stabilt my ass det var ju ett skenande pandemiskt förlopp.
Citera
2020-09-18, 01:04
Moderator
Mr.Woodss avatar
Det finns alldeles utmärkta trådar för den som vill djupdyka i ämnet andningsmasker/munskydd. Det gör vi däremot inte i den här tråden.

Om budskapet inte är tydligt nog finns varningar att ta till.

/Moderator
Citera
2020-09-18, 01:17
Medlem
gloffgloffs avatar
Det här säger högste chefen för CDC under ed

https://www.youtube.com/watch?v=umsWj8sdZrU
Citera
2020-09-18, 01:36
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123Rortate
Hur pass bra är själv-PCR-testet på att hitta de som har viruset o kan smitta andra?

Helt värdelösa .. Förra veckan testades 2 500 random svenskar. PCR-testen lyckades inte hitta ett enda virus. Tror att dom är köpta billigt på rea från Kina.
Citera
2020-09-18, 01:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Eh ...
Italien blev i stort sett tagna på sängen och väckte resten av Europa, som dock valde att snooza.
Att det spred sig som det gjorde i Sydeuropa beror till en icke föraktlig del på att det är mycket rörelse hos folk pga turismen.

Ställen som drabbades hårt i ett tidigt skede var just turistländer: Spanien, Italien, Frankrike, UK (London) och USA (NY).
Andra länder som Holland och Belgien rör det sig också mycket folk i och genom. Shiphol är en av Europas största flygplatser.

Norge och Sverige ligger ligger i utkanten av världen, mer eller mindre isolerade och inga stora turistmagneter.
Håll dig vid jämförelser till dessa två länder då de hade likartade förutsättningar. Och ja, Norge har skött det avsevärt bättre än Sverige.

Okej det är väl kanske fel att kritisera Italien allt för hårt för sent agerande pga att de var först i Europa... Det var dock ej menat som kritik, jag snackar bara om gemensamma nämnare bland länder med flest dödsfall, och tiden när man agerade är den enda likheten jag kan se bland dessa länder. Det resulterade likväl i ett sent agerande för länder som Italien, även om det inte var pga tröga politiker.

Jag vidhåller ändå oavsett skäl att tiden innan man agerar är rätt avgörande... Det säger väl säg självt att återgärder gör skillnad om ett land gör något omgående eller 1-2 månader senare? Alltså OM vi bortser från själva skuldfrågan varför man nu agerade senare än andra.

Nedan är hur som helst de tio länder i Europa med flest dödsfall/invånare, samt de med minst dödsfall. Om man ska hitta någon som helst gemensam nämnare i första listan så är det då i vilket fall inte att man har kört på ungefär samma strategier...

Grekland klarade sig för övrigt mycket bättre i Sydeuropa i våras. Tyskland klarade sig bättre än liknande grannländer. Så det finns undantag där med.

Klart strategierna dock påverkar och om det är turistländer osv. Jag menar väl mer att det inte är det enda som avgör vilka dödstal det blir. Och enligt min uppfattning var det då många länder som var tröga i början på ”topp 10” över flest dödsfall, oavsett vad det nu berodde på. Och i det läget tror inte jag att strategin längre är mest avgörande. Däremot i ett tidigare skede...

För om nu både Sverige och Italien agerade sent (oavsett skäl) och med helt olika strategier, varför är vi ändå mest lik just Italien i antal dödsfall av alla länder i Europa? De två länder som kanske mest av alla är varandras motpoler får ändå ungefär lika många dödsfall?

Borde inte ena landet få ett helt annat resultat om nu strategin var så avgörande? Jag tror därför mer på tidpunkten... Att det liksom redan var försent och redan var så omfattande spridning att det blev svårt för båda länder att förhindra ”det skenande tåget”...

Flest dödsfall i Europa/100 000 invånare:

1. Belgien
2. Spanien
3. UK
4. Italien
5. Sverige
6. Frankrike
7. Nederländerna
8. Irland
9. North macedonia
10. Moldavien

(”Mikroländer” under 1 miljon inv. borträknat, lägg annars till 2-3 till)

Minst dödsfall i Europa/100 000 invånare:

1. Slovakia
2. Lativa
3. Island
4. Greece
5. Lithuania
6. Chezia
7. Estonia
8. Norway
9. Croatia
10. Polen
(11. Finland)

Alla oavsett sida verkar väldigt fixerade vid länderna med FLEST dödsfall. Från dag ett. Själv blir jag mer nyfiken på länderna med minst antal dödsfall och hur det kommer sig att de klarat sig bättre... Fast det är tydligen något av ”topp 10 värsta länderna” som man ska lära sig något av till nästa pandemi 🤷‍♂️

Visst det är väl inte stora turistländer på andra listan. Men då hade jag kollat på undantagen som lyckats bättre, som Grekland och Tyskland. (Tyskland ligger ungefär i mitten i hela Europa)
Senast redigerad av sjelvefan 2020-09-18 kl. 01:54.
Citera
2020-09-18, 02:00
Medlem
Surtrutens avatar
Det har skrivits mycket om våra äldre som dött och det är tyvärr många.

Ca. 5 200 av ca. 5 800 som dött av covid i Sverige är äldre över 70 år.
Det är den grupp som man från första början talat, nästan tjatat om att vi till varje pris måste skydda och det har samhället ju helt misslyckats med.

En sak till som är lite intressant är att medellivslängden för de som flyttar in på äldreboenden är ca. två år sedan de flyttat in.
Det är givetvis inte för att äldreboenden är farliga att bo på utan för att man ska vara ganska skröplig för att få en plats.

Frågan är varför vi/samhället inte klarade av att förstå den enkla instruktionen på fem enkla ord som löd ungefär
"Vi måste skydda våra äldre."

Jag har så svårt att se vad som är svårt att förstå!

Det jag misstänker är att FHM trodde - vilket gud förbjude när det gäller liv, då får man inte tro - att de som vårdar äldre vet bäst hur man skyddar dem mot smitta, men så var det inte visade det sig.
I efterhand är det lätt att säga att FHM, eller vem som nu borde agerat, gjorde fel som inte talade om hur de äldre skulle skyddas.

Om man ser till övriga döda så är 600 personer också många, men i perspektivet hur Sverige klarat corona hittills skulle det ju se fantastiskt bra ut om vi bara hade haft 600 dödsfall men,
då hade vi alla varit tvungna att lyssna, förstå och agera på dessa fem enkla ord.
"Vi måste skydda våra äldre."
Senast redigerad av Surtruten 2020-09-18 kl. 02:11.
Citera
2020-09-18, 02:23
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Hörde jag rätt var det 16000 genomförda test på studerande på Umeå Universitet, 6 positiva svar.
Analys?! Universitet och högskolor verkar inte vara smittdrivande. Kanske kan överföras till skolmiljöer överhuvudtaget, vilket i så fall skulle vara jättebra.
6 av 9907 personer. Jag hoppas att det ska glädja alarmisterna i tråden som fortfarande tycker att vi ska stänga skolorna. Sanningen är att det hade varit helt galet att lyda alarmisternas råd att vi skulle stänga våra skolor och förskolor till när höstterminen började. Smittspridningen hade gått ned kraftigt i landet, men det gick liksom inte att diskutera med dem. Mer nojiga människor än alarmisterna i tråden får man leta efter.
"Resultatet visar att endast 6 av de 9 907 personer som deltog i undersökningen hade en aktiv infektion med covid-19 under perioden 31 augusti till 14 september 2020."
https://www.gp.se/nyheter/sverige/mycket-l%C3%A5g-smittspridning-p%C3%A5-ume%C3%A5-universitet-1.34234573
Citera
2020-09-18, 02:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
https://en.ssi.dk/surveillance-and-preparedness/surveillance-in-denmark/annual-reports-on-disease-incidence/influenza-season-2018-2019

Danmark ser mild ut i mina ögon i alla fall.

Självklart är det så. Min fråga var rent hypotetiskt. En död är trots sllt en död och ingen kommer önska fler. Däremot (återigen tror jag..) kommer konsekvenserna av åtgärderna från covid bli betydligt värre än vad det hade blivit om samtliga följt Sveriges spår. Självklart då givet att sjukvården klarar av anstormningen som den gjorde i Sverige. Annars hade det gått käpprätt åt helvete istället för att vara riktigt illa.

Edit: kan tillägga att eftersom det nu inte blev på det sättet så är det självklart så att Sverige hamnade med svarte Petter. Alltid lätt att vara efterklok. Både i vad Sverige kunde gjort annorlunda och vad världen kunde gjort annorlunda.

Tegnell svamlar. Varför han gör det vet jag inte men han har hela tiden envist hävdat att Sveriges höga dödstal beror på allt annat än den stora smittspridningen. Inget av det han säger håller inte heller detta:
/.../I grannländerna syns en liknande trend. I Norge och Finland dog fyra procent färre under tidsperioden jämfört med tidigare år, och i Danmark låg minskningen på två procent.

Samtidigt som influensasäsongen alltså troligen var ganska snarlik i de nordiska länderna i vintras, har länderna drabbats väldigt olika av coronaviruset. Sveriges coronadödsfall är hittills ungefär tio gånger högre per capita än i både Norge och Finland. Jämfört med Danmark har Sverige fem gånger så många covid-19-dödsfall, justerat på folkmängden.
https://www.svd.se/tegnells-forklaring-om-hoga-dodstal-ifragasatts

Det här utspelet kommer efter detta från Norge:

/.../Det är dock uppenbart att grannlandet hittills klarat sig betydligt bättre under pandemin med 265 avlidna jämfört med 5 851 i Sverige. Frode Forland tror att förklaringen är den snabba nedstängningen av samhället i mars.

– Vi slog till hårt i mars och med bra tajming. Hela samhället förstod att det var allvar och vi fick en snabb effekt. Jag tror att det är förklaringen till att vi har färre döda i Norge än i Sverige.

Snabb nedstängning innebar färre smittade i samhället, och därmed minskade risken för att coronaviruset skulle nå fram till äldre och riskgrupper, säger han.

– Vi har ungefär samma nivå andel döda på äldreboenden och sjukhem som i Sverige, 50-60 procent. Om man håller trycket nere i samhället som sådant blir det färre som avlider på institutionerna.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/smittskyddschefen-om-norges-strategi-vi-slog-till-hart
Citera
2020-09-18, 03:01
Avslutad
Det här var ju också en intressant bortförklaring av dödstal 🤷‍♂️

Citat:
”(...)And that’s despite the fact that the blue states had had tremendous death rates. If you take the blue states out, we’re at a level that I don’t think anybody in the world would be at. We’re really at a very low level.

But some of the states, they were blue states and blue state-managed."

Trump: https://abcnews.go.com/Politics/trump-called-demented-blaming-blue-states-coronavirus-death/story?id=73073793

Men nu när han ändå säger det... Om vi bara räknar bort de två värst drabbade länen i Sverige som Sthlm och Västra götaland så är vi nere på ”bara” runt 2500 dödsfall...
Citera
2020-09-18, 03:19
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej, knappast. En random uppskalning med ytterligare 10 000 PCR-test per dag skulle bara fånga ca fyra fler fall. Det är så smittläget ser ut i nuläge, bortom dom riktade testen.
Nej, knappast vadå??
Citera
2020-09-18, 04:12
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Sanning med modifikation skulle jag säga. Sverige följde den pandemiplan som fanns globalt. WHO och resten av världen blev livrädda av några matematiska modeller som visat sig vara tokfel.

Vem är det då som experimenterat?
Det är ju märkligt hur korkade vissa är.

Andra länder ändrade sig allteftersom ny kunskap blev känd. Sverige däremot ändrade ingenting oavsett vilken kunskap som kom fram.
Andra länder tog det säkra före det osäkra då man hade att göra med ett helt nytt och okänt virus.

Tegnell protesterade dessutom mot WHOs uttalande om att asymptomatisk och presymtomatisk smitta förekom, när de gick ut med detta. Han sa att han var förvånad att sådan information överhuvudtaget lades fram och skrev till och med ett brev till dem vill jag minnas. Nu visade det ju sig att dessa bägge kategorier står för 50-60% av alla smittillfällen.
Citera
2020-09-18, 04:27
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är ju märkligt hur korkade vissa är.

Andra länder ändrade sig allteftersom ny kunskap blev känd. Sverige däremot ändrade ingenting oavsett vilken kunskap som kom fram.
Andra länder tog det säkra före det osäkra då man hade att göra med ett helt nytt och okänt virus.

Tegnell protesterade dessutom mot WHOs uttalande om att asymptomatisk och presymtomatisk smitta förekom, när de gick ut med detta. Han sa att han var förvånad att sådan information överhuvudtaget lades fram och skrev till och med ett brev till dem vill jag minnas. Nu visade det ju sig att dessa bägge kategorier står för 50-60% av alla smittillfällen.

En fråga , vad får du dina 50-60% ifrån? Den samlade bedömningen utifrån nuvarande kunskapsläge är ju att symtomfria står för en liten del av smittspridningen.
Senast redigerad av Flugpappa 2020-09-18 kl. 05:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in