Citat:
Ursprungligen postat av
Rad-i-Kalle
Eh ...
Italien blev i stort sett tagna på sängen och väckte resten av Europa, som dock valde att snooza.
Att det spred sig som det gjorde i Sydeuropa beror till en icke föraktlig del på att det är mycket rörelse hos folk pga turismen.
Ställen som drabbades hårt i ett tidigt skede var just turistländer: Spanien, Italien, Frankrike, UK (London) och USA (NY).
Andra länder som Holland och Belgien rör det sig också mycket folk i och genom. Shiphol är en av Europas största flygplatser.
Norge och Sverige ligger ligger i utkanten av världen, mer eller mindre isolerade och inga stora turistmagneter.
Håll dig vid jämförelser till dessa två länder då de hade likartade förutsättningar. Och ja, Norge har skött det avsevärt bättre än Sverige.
Okej det är väl kanske fel att kritisera Italien allt för hårt för sent agerande pga att de var först i Europa... Det var dock ej menat som kritik, jag snackar bara om gemensamma nämnare bland länder med flest dödsfall, och tiden när man agerade är den enda likheten jag kan se bland dessa länder. Det resulterade likväl i ett sent agerande för länder som Italien, även om det inte var pga tröga politiker.
Jag vidhåller ändå oavsett skäl att tiden innan man agerar är rätt avgörande... Det säger väl säg självt att återgärder gör skillnad om ett land gör något omgående eller 1-2 månader senare? Alltså OM vi bortser från själva skuldfrågan varför man nu agerade senare än andra.
Nedan är hur som helst de tio länder i Europa med flest dödsfall/invånare, samt de med minst dödsfall. Om man ska hitta någon som helst gemensam nämnare i första listan så är det då i vilket fall inte att man har kört på ungefär samma strategier...
Grekland klarade sig för övrigt mycket bättre i Sydeuropa i våras. Tyskland klarade sig bättre än liknande grannländer. Så det finns undantag där med.
Klart strategierna dock påverkar och om det är turistländer osv. Jag menar väl mer att det inte är det enda som avgör vilka dödstal det blir. Och enligt min uppfattning var det då många länder som var tröga i början på ”topp 10” över flest dödsfall, oavsett vad det nu berodde på. Och i det läget tror inte jag att strategin längre är mest avgörande. Däremot i ett tidigare skede...
För om nu både Sverige och Italien agerade sent (oavsett skäl) och med helt olika strategier, varför är vi ändå mest lik just Italien i antal dödsfall av alla länder i Europa? De två länder som kanske mest av alla är varandras motpoler får ändå ungefär lika många dödsfall?
Borde inte ena landet få ett helt annat resultat om nu strategin var så avgörande? Jag tror därför mer på tidpunkten... Att det liksom redan var försent och redan var så omfattande spridning att det blev svårt för båda länder att förhindra ”det skenande tåget”...
Flest dödsfall i Europa/100 000 invånare:
1. Belgien
2. Spanien
3. UK
4. Italien
5. Sverige
6. Frankrike
7. Nederländerna
8. Irland
9. North macedonia
10. Moldavien
(”Mikroländer” under 1 miljon inv. borträknat, lägg annars till 2-3 till)
Minst dödsfall i Europa/100 000 invånare:
1. Slovakia
2. Lativa
3. Island
4. Greece
5. Lithuania
6. Chezia
7. Estonia
8. Norway
9. Croatia
10. Polen
(11. Finland)
Alla oavsett sida verkar väldigt fixerade vid länderna med FLEST dödsfall. Från dag ett. Själv blir jag mer nyfiken på länderna med minst antal dödsfall och hur det kommer sig att de klarat sig bättre... Fast det är tydligen något av ”topp 10 värsta länderna” som man ska lära sig något av till nästa pandemi 🤷♂️
Visst det är väl inte stora turistländer på andra listan. Men då hade jag kollat på undantagen som lyckats bättre, som Grekland och Tyskland. (Tyskland ligger ungefär i mitten i hela Europa)