Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Nu vet jag inte om det stämmer, men dör 600 per år i Sverige är det ju 1/20 av dödstakten jämfört med Covid19. Dessutom får man väl förmoda att dessa 600 döda i hög grad inte hade gjort det om de hade haft fullgott vaccinationsskydd. Ett skydd som dessutom är gratis att skaffa sig. Samhället har ett ansvar, men individen har också ett ansvar. Mot Covid19 finns ännu inget vaccin.
Jag lägger mig i lite här, det är inte riktigt korrekt att räkna som du gör. Titta på framtiden istället, det har dött ca 50 pers av Covid i september av ca 7500 totalt som dött under samma period. (Källa stapeldiagram på fhms hemsida) Då inser du kanske att problemet inte längre är vad det var, med eller utan vaccin? Jag hoppas det.
Å andra sidan kan du få ännu mer vatten på din kvarn om du utgår med endast april och maj, när de flesta av dessa 6000 faktiskt dog. Kanske 4000 på 2 månader, det blir ballare än 6000 på 6 månader.
Men om man då tänker 50 per månad från nu, vänta nu det blir ju 600? Hmm, jag måste kolla, ja 12x50 är 600. Så har kanske Covid nu statistiskt sett inte blivit mer allvarlig än en mild influensasäsong?
Nej jag raljerar såklart, självklart är detta inte speciellt kul det som skett i landet, men man kan liksom inte bara fördela de där stackarna som dog och dör i den typen av matematiska modeller som du gör.
Får jag fråga, hur skulle du ställa dig till om ett vaccin faktiskt inte går att få fram? Hypotetiskt. Det går inte, man lyckas inte. Hur gör vi då?