2020-09-18, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Sanning med modifikation skulle jag säga. Sverige följde den pandemiplan som fanns globalt. WHO och resten av världen blev livrädda av några matematiska modeller som visat sig vara tokfel.

Vem är det då som experimenterat?

15 millioner indelåste kinesere gjorde altså ikke folk nervøse?
Heller ikke karavaner med lig i Italien, da deres sygehuse og bedemænd ikke kunne følge med?

Nej, det var de matematiske formler der blev offentliggjort efter store dele af Europa allerede var lukket ned.
Citera
2020-09-18, 00:15
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Då utgår jag från att det du säger knappast är vederlagt.

Vackert så.

Att du missat de säkert tio gångerna som det länkats till olika studier förändrar inte faktum.
Av intresse är också att varken du eller förnekargänget lyckats presentera en endaste studie som som ens antyder motsatsen.

Som sagt. Går ej att ha en seriös diskussion när seriösa studier avfärdas med dravel.

Vilket skulle bevisas.
Citera
2020-09-18, 00:16
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
...

...

De körde antagligen på så hårda karantäner och desperata återgärder just för att de vaknade försent... Precis som Sverige vaknade och agerade sent. I det läget var det redan kört skulle jag säga, det skulle ha blivit tusentals dödsfall ändå. För många människor hade redan smittats... Inte minst på ålderdomshemmen, den grupp som var viktigast att skydda från viruset.

Varför Norge lyckas mycket bättre än BÅDE Italien och Sverige beror mer sannolikt på att de agerade i praktiken mer omgående. Därför behövde man inte gå ”all in” på en Italien-karantän. Därför behövde man inte heller se på när det trillade in tusentals dödsfall som i Sverige pga att viruset redan hade spridit sig.

Men förklara för all del hur Sveriges dödstal annars kan likna Italien mer än Norge, trots att ena landet (Italien) körde på en totalkarantän medans det andra landet (Sverige) gjorde motsatsen. Samtidigt som alla våra närmsta grannländer fick dödstal på helt andra nivåer.

...
Eh ...
Italien blev i stort sett tagna på sängen och väckte resten av Europa, som dock valde att snooza.
Att det spred sig som det gjorde i Sydeuropa beror till en icke föraktlig del på att det är mycket rörelse hos folk pga turismen.

Ställen som drabbades hårt i ett tidigt skede var just turistländer: Spanien, Italien, Frankrike, UK (London) och USA (NY).
Andra länder som Holland och Belgien rör det sig också mycket folk i och genom. Shiphol är en av Europas största flygplatser.

Norge och Sverige ligger ligger i utkanten av världen, mer eller mindre isolerade och inga stora turistmagneter.
Håll dig vid jämförelser till dessa två länder då de hade likartade förutsättningar. Och ja, Norge har skött det avsevärt bättre än Sverige.
Citera
2020-09-18, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Herregud. Alla gjorde fel utom Sverige. En nationalism in absurdum som får SMR och andra vit makt rörelser att blekna. Visst tyck så. Alla andra gjorde fel, ett fel som räddade flera medborgares liv. Här hålls det fortfarande på att tjatas om munskydd. Nu börjas Tegnell fundera på att flera i ett smittat hushåll kanske borde stanna hemma. Nu???? Norge, Danmark och Finland gjorde rätt. Majoriteten av världens länder, U land som I land klarade sig bättre än oss. Det skylls på dålig influensasässong och annat långsökt. Tegnell skulle kunna skjuta en journalist i huvudet mitt i direktsändning för att sedan säga att det inte var han. Det är hans personlighet, erkänn aldrig något, skyll allt på alla andra.

Jag pratade inte om vad som objektivt är rätt och fel, jag pratade om Tegnell roll som tjänsteman. Regeringen kunde ha fattat andra beslut men det är knappast en tjänsteman som ska bestämma att Sverige ska gå emot all tidigare planering.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, det är med våra grannar jag jämför:

Norska smittskyddsdirektören tror inte på Tegnells förklaring
Den norska smittskyddsdirektören Frode Forland avvisar Anders Tegnells påstående att Norge skulle ha haft en svårare influensavåg och därmed fått färre döda i covid-19.

– Så vitt vi kan se är det inte influensan som ligger bakom den stora skillnaden mellan Sverige och Norge, säger han till DN.
Ingen betalvägg här hos mig: https://www.dn.se/varlden/norska-smittskyddsdirektoren-tror-inte-pa-tegnells-forklaring/

Du fortsätter prata om ett grannland men beskriver det som våra grannländer. Jag sa våra grannländer. Så vitt jag kan se har jag 2/3 på min sida. Därför sa jag att vi båda har fel.
Citera
2020-09-18, 00:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag pratade inte om vad som objektivt är rätt och fel, jag pratade om Tegnell roll som tjänsteman. Regeringen kunde ha fattat andra beslut men det är knappast en tjänsteman som ska bestämma att Sverige ska gå emot all tidigare planering.

Du fortsätter prata om ett grannland men beskriver det som våra grannländer. Jag sa våra grannländer. Så vitt jag kan se har jag 2/3 på min sida. Därför sa jag att vi båda har fel.
Men man säger ju samma i både Finland och Danmark vad jag förstår.
Citera
Medlem
Hur pass bra är själv-PCR-testet på att hitta de som har viruset o kan smitta andra?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
15 millioner indelåste kinesere gjorde altså ikke folk nervøse?
Heller ikke karavaner med lig i Italien, da deres sygehuse og bedemænd ikke kunne følge med?

Nej, det var de matematiske formler der blev offentliggjort efter store dele af Europa allerede var lukket ned.

Relevant poäng. Jag tror dock att de matematiska modellerna var kända tidigare, om än inte offentligt.
Om Sveriges utfall vore känt facit - vad tror du reaktionen hade blivit?
Citera
2020-09-18, 00:27
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Man såg, vid MR-screening, hjätpåverkan hos 70 procent av post--covidpatienter. De allra flesta av dessa hade inte besvär av denna påverkan.

MR är ett extremt känsligt verktyg för att utreda många tillstånd men det är inte säkert att alla dessa patienter fått den här påverkan på hjärtat av covid,de kan ha haft dem innan de blev infekterade.

Skulle man göra en liknande screening av post-influensapatienter skulle man säkert se ganska många med hjärtpåverkan även hos dem.

78% för att vara exakt (enligt studien iaf). Studien jämförde 100 personer med snittåldern 49 som haft Covid med 100 personer som inte haft Covid. I studien hade dessutom 60% av Covidfallen spår av hjärtmuskelinflammation.

Influensan har funnits ett bra tag. Nog kan du skrota fram en studie som visar siffrorna för influensa?
Citera
2020-09-18, 00:29
Medlem
Citat:
Relevant poäng. Jag tror dock att de matematiska modellerna var kända tidigare, om än inte offentligt.
Om Sveriges utfall vore känt facit - vad tror du reaktionen hade blivit?

Vi kender jo ikke Sveriges, eller andre landes, facit.
Som det ser ud nu (på trods af høj smitte i DK) er der ikke mange lande i Nordeuropa der fortryder strategien.
Citera
2020-09-18, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
78% för att vara exakt (enligt studien iaf). Studien jämförde 100 personer med snittåldern 49 som haft Covid med 100 personer som inte haft Covid. I studien hade dessutom 60% av Covidfallen spår av hjärtmuskelinflammation.

Influensan har funnits ett bra tag. Nog kan du skrota fram en studie som visar siffrorna för influensa?
Nej jag har inte sett någon motsvarande screening av en kohort post-influensapatienter.

EDIT: Sedan var det ju inte alls 78 procent av patienterna som hade besvär av sin hjärtpåverkan. Snarare 10-15 procent.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-09-18 kl. 00:37.
Citera
2020-09-18, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men man säger ju samma i både Finland och Danmark vad jag förstår.

https://en.ssi.dk/surveillance-and-preparedness/surveillance-in-denmark/annual-reports-on-disease-incidence/influenza-season-2018-2019

Danmark ser mild ut i mina ögon i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Vi kender jo ikke Sveriges, eller andre landes, facit.
Som det ser ud nu (på trods af høj smitte i DK) er der ikke mange lande i Nordeuropa der fortryder strategien.

Självklart är det så. Min fråga var rent hypotetiskt. En död är trots sllt en död och ingen kommer önska fler. Däremot (återigen tror jag..) kommer konsekvenserna av åtgärderna från covid bli betydligt värre än vad det hade blivit om samtliga följt Sveriges spår. Självklart då givet att sjukvården klarar av anstormningen som den gjorde i Sverige. Annars hade det gått käpprätt åt helvete istället för att vara riktigt illa.

Edit: kan tillägga att eftersom det nu inte blev på det sättet så är det självklart så att Sverige hamnade med svarte Petter. Alltid lätt att vara efterklok. Både i vad Sverige kunde gjort annorlunda och vad världen kunde gjort annorlunda.
Senast redigerad av Baradino 2020-09-18 kl. 00:47.
Citera
2020-09-18, 00:58
Moderator
-Info-s avatar
Det verkar som att Anders Tegnell hade fel igen:

Citat:
Tegnells förklaring om höga dödstal ifrågasätts

Den milda influensasäsongen kan delvis förklara Sveriges höga coronadödstal, enligt Anders Tegnell. Men SvD:s kartläggning visar att även våra grannländer hade en låg dödlighet under vintern.

https://www.svd.se/tegnells-forklaring-om-hoga-dodstal-ifragasatts
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in