Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Anders Tegnell har avfärdat problemet med smittspridning utan symptom. Enligt Anders Tegnell har smittspridning utan symptom stått för en minimal det av smittspridningen. Detta har varit ren lögn. Utanför Sverige har det länge varit känd att en stor del av smittspridningen sker presymptomatiskt, men även till viss del asymptomatiskt.
När har han avfärdat det? Precis som för skolbarn har han sagt att det inte är vad som drivit smittan i Sverige.
Vi kan ta äldreomsorgen här i Sverige som exempel - hur har smittspridningen i stort försvunnit helt med gällande riktlinjer om det vore en bärande del?
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Omfattningen av smittspridning utan symptom var känd långt innan Anders Tegnell valde att avfärda osynlig smittspridning. Det handlar alltså inte om att Anders Tegnell hade fel. Det handlar om att Anders Tegnell ljög.
Se ovan.. Alternativt kan du berätta när han sagt att det aldrig sker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Stängde Sverige gränsen för resenärer från några länder alls?
Är väl en definitionsfråga om man de facto stängt gränsen mot något land. Svenskar har alltid haft rätt att komma hem. Men man stoppade smittspridning från länder med känd smitta. Jag skulle säga att det är en betydligt effektivare metod än att stänga gränsen. Jag värderar utfall över signalpolitik.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Folkhälsomyndigheten borde ha satsat mer på att försöka hålla uppsikt över smittspridning från fler platser än dom redan kända infektionshärderna.
Folkhälsomyndigheten valde att satsa resurserna på att testa och smittspåra kring resenärer från just kända infektionshärder. Den prioriteringen låter helt vansinnig för mig. Det hade varit bättre att försöka upptäcka smitta bland andra grupper. Folkhälsomyndigheten är stora klåpare. Allt har gått fel.
Lita på ingen. Gå din egen väg.
Sverige är inte ett land som har råd med en sådan strategi. Vi behöver omvärlden för att klara oss.
Edit: på sista punkten har du självklart rätt i att det hade varit bättre om man ser i backspegeln. Men så såg inte verkligheten ut då.