2020-09-17, 23:23
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så ignorera. Om du anser att jag är ett troll för att jag ber om en referens ger du upp lätt

Tja, då är det väl så.

Orkar du inte leta efter fakta får du stå väl för dom eventuella konsekvenserna.

Not my business.
Citera
2020-09-17, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Tja, då är det väl så.

Orkar du inte leta efter fakta får du stå väl för dom eventuella konsekvenserna.

Not my business.

Då utgår jag från att det du säger knappast är vederlagt.
Citera
2020-09-17, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Anders Tegnell har avfärdat problemet med smittspridning utan symptom. Enligt Anders Tegnell har smittspridning utan symptom stått för en minimal det av smittspridningen. Detta har varit ren lögn. Utanför Sverige har det länge varit känd att en stor del av smittspridningen sker presymptomatiskt, men även till viss del asymptomatiskt.

När har han avfärdat det? Precis som för skolbarn har han sagt att det inte är vad som drivit smittan i Sverige.

Vi kan ta äldreomsorgen här i Sverige som exempel - hur har smittspridningen i stort försvunnit helt med gällande riktlinjer om det vore en bärande del?

Citat:

Omfattningen av smittspridning utan symptom var känd långt innan Anders Tegnell valde att avfärda osynlig smittspridning. Det handlar alltså inte om att Anders Tegnell hade fel. Det handlar om att Anders Tegnell ljög.

Se ovan.. Alternativt kan du berätta när han sagt att det aldrig sker.

Citat:
Stängde Sverige gränsen för resenärer från några länder alls?
Är väl en definitionsfråga om man de facto stängt gränsen mot något land. Svenskar har alltid haft rätt att komma hem. Men man stoppade smittspridning från länder med känd smitta. Jag skulle säga att det är en betydligt effektivare metod än att stänga gränsen. Jag värderar utfall över signalpolitik.

Citat:
Folkhälsomyndigheten borde ha satsat mer på att försöka hålla uppsikt över smittspridning från fler platser än dom redan kända infektionshärderna.

Folkhälsomyndigheten valde att satsa resurserna på att testa och smittspåra kring resenärer från just kända infektionshärder. Den prioriteringen låter helt vansinnig för mig. Det hade varit bättre att försöka upptäcka smitta bland andra grupper. Folkhälsomyndigheten är stora klåpare. Allt har gått fel.

Lita på ingen. Gå din egen väg.
Sverige är inte ett land som har råd med en sådan strategi. Vi behöver omvärlden för att klara oss.

Edit: på sista punkten har du självklart rätt i att det hade varit bättre om man ser i backspegeln. Men så såg inte verkligheten ut då.
Senast redigerad av Baradino 2020-09-17 kl. 23:37.
Citera
2020-09-17, 23:43
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Lita på ingen. Gå din egen väg.
Sverige är inte ett land som har råd med en sådan strategi. Vi behöver omvärlden för att klara oss.
Det är ju just dom orden som beskriver Sveriges strategi. "Vi" litade inte på varken WHO eller andra länders experter och rekommendationer. "Vi" gick vår egen väg så till den milda grad att hela världens media skrev om vårat experiment.
Citera
2020-09-17, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Det är ju just dom orden som beskriver Sveriges strategi. "Vi" litade inte på varken WHO eller andra länders experter och rekommendationer. "Vi" gick vår egen väg så till den milda grad att hela världens media skrev om vårat experiment.

Sanning med modifikation skulle jag säga. Sverige följde den pandemiplan som fanns globalt. WHO och resten av världen blev livrädda av några matematiska modeller som visat sig vara tokfel.

Vem är det då som experimenterat?
Citera
2020-09-17, 23:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Även Norge med som nog är trött på Tegnells lögner nu

Citat:
Frode Forland:

"Norske smittskyddsdirektören Frode Forland håller inte alls med.
– Vi har inte några höga dödstal för influensa i Norge de senaste åren, säger han till GP”.

https://twitter.com/killedbyproxy/status/1306626520404942856
Citat:
Sanningen är ibland obehaglig och Tegnell är inte politiker, han är tjänsteman. Hans jobb är att säga som det är och inte att linda in budskap. Gamla människor dör, påtagligt ofta av en externalitet (sjukdom; värmebölja etc..j. Att vi haft ett milt 2019 ur det perspektivet gör att många var, jävligt krasst uttryckt, ”redo”. Det förklarar absolut inte alls dödsfall, men en del.

Vad har du för fog för att säga att fjolårets influensa var snarlik? Jag är inte expert men hyfsat insatt, från vad jag hört hade Sverige en mild säsong 2018/2019, det hade inte våra grannländer.
Jo, de hade de:

https://www.gp.se/nyheter/sverige/norge-sl%C3%A5r-tillbaka-mot-tegnells-j%C3%A4mf%C3%B6relse-1.34247406
Citera
2020-09-17, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, de hade de:

https://www.gp.se/nyheter/sverige/norge-sl%C3%A5r-tillbaka-mot-tegnells-j%C3%A4mf%C3%B6relse-1.34247406

Kan väl säga att vi har lika fel då. Norge är bara ett av våra grannländer, knappast ”de”. Generaliseringar går snabbt fel.

Notera att artikeln är låst så går bara på citatet. Kan du belägga mer erkänner jag mitt fel.
Citera
2020-09-17, 23:51
Medlem
1,3 millioner danskere tilbydes test for antistoffer mod corona

I nyt nationalt projekt skal tusindvis af danskere testes for antistoffer mod corona for at kortlægge smitte.
Danskerne skal hjælpe sundhedsmyndighederne med at blive klogere på, hvordan coronavirus har spredt sig i samfundet.
Derfor vil op mod 1,3 millioner danskere i efteråret og vinteren blive tilbudt en test for antistoffer mod corona.
Det er en del af det nye screeningsprojekt »Vi tester Danmark«, som Statens Serum Institut står bag.
En million danskere vil fra oktober modtage en invitation med et spørgeskema i sin e-boks. Heraf vil lidt over halvdelen af dem, der takker ja, få tilsendt en hjemmetest.

Yderligere en million får en invitation i det nye år. Også her vil lidt over halvdelen få tilsendt en test for antistoffer.

https://www.berlingske.dk/danmark/13-millioner-danskere-tilbydes-test-for-antistoffer-mod-corona
Citera
2020-09-17, 23:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Tror Tegnell hänvisar till den studie som tagits fram av ett par svenskar och en dansk som möjliga förklaringar till varför Sverige i allmänhet och Stockholm i synnerhet drabbades hårdare. Huvudanledningen är alltså att vi hade tydlig underdödlighet 2019, till skillnad mot våra grannar som hade normal dödlighet 2019, eller t o m viss överdödlighet. Här var några av de andra förklaringarna

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3674138

Abstract
What accounts for Sweden’s high COVID death rate among the Nordics? One factor could be Sweden’s lighter lockdown. But we suggest 15 other possible factors. Most significant are:

(1) the “dry-tinder” situation in Sweden (we suggest that this factor alone accounts for 25 to 50% of Sweden's COVID death toll);

(2) Stockholm’s larger population;

(3) Sweden’s higher immigrant population;

(4) in Sweden immigrants probably more often work in the elderly care system;

(5) Sweden has a greater proportion of people in elderly care;

(6) Stockholm’s “sport-break” was a week later than the other three capital cities;
Ser du inte själv att större samhällssmitta genererar högre dödstal på alla ovanstående punkter?
Citera
2020-09-18, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Det var hjärtskador generellt som diskuterades, inte enbart myokardit.

Myokardit verkar för närvarande uppstå i 15% av fallen.
Man såg, vid MR-screening, hjätpåverkan hos 70 procent av post--covidpatienter. De allra flesta av dessa hade inte besvär av denna påverkan.

MR är ett extremt känsligt verktyg för att utreda många tillstånd men det är inte säkert att alla dessa patienter fått den här påverkan på hjärtat av covid,de kan ha haft dem innan de blev infekterade.

Skulle man göra en liknande screening av post-influensapatienter skulle man säkert se ganska många med hjärtpåverkan även hos dem.
Citera
2020-09-18, 00:12
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Sanning med modifikation skulle jag säga. Sverige följde den pandemiplan som fanns globalt. WHO och resten av världen blev livrädda av några matematiska modeller som visat sig vara tokfel.

Vem är det då som experimenterat?

Herregud. Alla gjorde fel utom Sverige. En nationalism in absurdum som får SMR och andra vit makt rörelser att blekna. Visst tyck så. Alla andra gjorde fel, ett fel som räddade flera medborgares liv. Här hålls det fortfarande på att tjatas om munskydd. Nu börjas Tegnell fundera på att flera i ett smittat hushåll kanske borde stanna hemma. Nu???? Norge, Danmark och Finland gjorde rätt. Majoriteten av världens länder, U land som I land klarade sig bättre än oss. Det skylls på dålig influensasässong och annat långsökt. Tegnell skulle kunna skjuta en journalist i huvudet mitt i direktsändning för att sedan säga att det inte var han. Det är hans personlighet, erkänn aldrig något, skyll allt på alla andra.
Citera
2020-09-18, 00:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Kan väl säga att vi har lika fel då. Norge är bara ett av våra grannländer, knappast ”de”. Generaliseringar går snabbt fel.

Notera att artikeln är låst så går bara på citatet. Kan du belägga mer erkänner jag mitt fel.
Jo, det är med våra grannar jag jämför:

Norska smittskyddsdirektören tror inte på Tegnells förklaring
Den norska smittskyddsdirektören Frode Forland avvisar Anders Tegnells påstående att Norge skulle ha haft en svårare influensavåg och därmed fått färre döda i covid-19.

– Så vitt vi kan se är det inte influensan som ligger bakom den stora skillnaden mellan Sverige och Norge, säger han till DN.
Ingen betalvägg här hos mig: https://www.dn.se/varlden/norska-smittskyddsdirektoren-tror-inte-pa-tegnells-forklaring/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in