2020-09-17, 21:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
"Anders Tegnells finländska kollega Mika Salminen, Finlands hälsosäkerhetschef, köper inte fullt ut att den milda influensasäsongen skulle vara orsak till Sveriges höga dödstal i covid-19."

Om man ställer en ledande fråga på det sättet, som att det påståtts vara en fullständig förklaring, så behöver man inte ens fråga.

Även Joacim Rocklöv missar poängen. Även om Danmark, Finland och Norge också råkade ha låg dödlighet under vintern så förändrar det ingenting. Det kan fortfarande vara så att senaste vintrarnas låga dödstal i influensa i Sverige kan ha bidragit till att vi haft ovanligt många sköra människor när covid slog till.

Dessutom poängterade Tegnell att det var en delförklaring, alltså inte hela förklaring, vilket finländaren inte verkar ha uppfattat. Att WHO har pekat på samma sak försvagar verkligen inte Tegnells delförklaring.

Rättelse: "inte"
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-09-17 kl. 22:17.
Citera
2020-09-17, 21:50
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vilka länder har underdödlighet menar du, trots att de har låga dödstal i corona?

Kollar man på Euromomo så ser man inte skuggan av någon underdödlighet, annat än i länder som haft en hastig decimering av sina äldre genom c19.

Pratar vi om andra länder nu och inte Sverige? Då blir det märkligt att använda SCB som statistikkälla.

Du måste givetvis förstå att den underdödlighet som du gärna vurmar för bevisar min tes precis lika mycket som den tes du driver. Inte alls, om man ska vara ärlig.

Ska du ha något seriöst resonemang så får du kika på antal smittade, svårt sjuka och döda av eller med Covid. Sen kan du jämföra med liknande sjukdomar om du vill.

Att räkna antalet döda under en specifik period säger inte särskilt mycket. Speciellt inte om du ska börja blanda in andra länder.
Citera
2020-09-17, 21:51
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, som det ser ut nu, så skulle det vara mycket svårt. Det som retar mig, är att Folkhälsomyndigheten har agerat utifrån oundviklighets-principen redan från början. Oundvikligheten blir en självuppfyllande profetia. Eftersom viruset betraktas som oundvikligt, så kommer ingen att vilja göra ansträngningen att bekämpa viruset.

Ja, men man behöver inte välkomna nya virus med öppna armar, såsom Folkhälsomyndigheten har gjort. Nästa epidemi kan vara ännu mycket otrevligare än Covid-19. Då duger inte Anders Tegnell och hans tokerier. Anders Tegnell och Folkhälsomyndigheten måste bort innan nästa epidemi kommer.

Jag vet iof vilka dårar jag skulle vilja ha bort, och då talar jag inte om kompetenta, brett tänkande vetenskapligt skolade statstjänstemän, som, dessutom, får allt mer rätt för varje dag som går.
Citera
2020-09-17, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Dessutom poängterade Tegnell att det var en delförklaring, alltså inte hela förklaring, vilket finländaren verkar ha uppfattat. Att WHO har pekat på samma sak försvagar verkligen inte Tegnells delförklaring.
Frode Forland har ju också missuppfattat det som att någon påstått att Norge hade HÖG dödlighet i influensa förra året, och blir irriterad över det. Men det har ingen påstått.

Det man påstår är att Norge, Finland och Danmark hade normal dödlighet förra året.
Citera
2020-09-17, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Pratar vi om andra länder nu och inte Sverige? Då blir det märkligt att använda SCB som statistikkälla.

Du måste givetvis förstå att den underdödlighet som du gärna vurmar för bevisar min tes precis lika mycket som den tes du driver. Inte alls, om man ska vara ärlig.

Ska du ha något seriöst resonemang så får du kika på antal smittade, svårt sjuka och döda av eller med Covid. Sen kan du jämföra med liknande sjukdomar om du vill.

Att räkna antalet döda under en specifik period säger inte särskilt mycket. Speciellt inte om du ska börja blanda in andra länder.
Tittar man på antalet dödsfall så är det som att vinterhalvåret har 6.5 månader, och sommarhalvåret 5.5 månader. Så många fler dör på vintern, i alla europeiska länder. De dör av smittsamma sjukdomar. Så ser det ur varje år.

Man får inte underdödlighet av att stänga in människor i sitt hem. Det är en "trådsanning" som ingen brytt sig om att kolla upp. Då upptäcker man snabbt att det är fel.

Däremot leder överdödlighet till framtida underdödlighet, och vice versa.
Citera
2020-09-17, 22:05
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz

Fast det är ju det enda som har gjorts i den här tråden sen i mars... Folk har antingen runkat till höga dödstal eller låtsats om att de inte är så farliga, och förstnämnda gruppen har ju konsekvent hänvisat till andra länders dödstal.
Citera
2020-09-17, 22:09
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Jag vet iof vilka dårar jag skulle vilja ha bort, ...

Det är bättre att du skriver ut vilka du syftar på. Dårar finns det nämligen gott om.

Citat:
... och då talar jag inte om kompetenta, brett tänkande vetenskapligt skolade statstjänstemän, som, dessutom, får allt mer rätt för varje dag som går.

Syftar du på Anders Tegnell? Att Anders Tegnell får rätt, är innebörden av självuppfyllande profetia.
Citera
2020-09-17, 22:10
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Varje land drabbas olika hårt av SAMMA virus olika år.

Det var därför jag skrev "Har varje land sitt eget nationella influensavirus eller vad?". Det var en retorisk fråga, ledsen om det blev för komplicerat där.

Citat:
Då människor inte kan leva för evigt, så kommer ju något knuffa de flesta över kanten.

Här är vi överens.

Citat:
Några enstaka dör pga att hjärtat helt enkelt slutar slå, men de flesta dör av någon enkel i infektion, andra i influensa.

Fel.

32% dör av hjärt- och kärlsjukdomar.
27% dör av cancer.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistikamnen/dodsorsaker/

Citat:
Varför tror du det dör fler människor på vinterhalvåret?
Tror du att de fryser ihjäl?

Nej, men det bruna fettet aktiveras av kylan och ökar risken för bl.a. blodproppar.

Citat:
Att det skulle vara hela förklaringen till Sveriges höga dödstal i våras är väl inget som någon påstått, men en bidragande faktor.

Korrekt. Det var därför jag skrev delvis i "Hur kan Tegnell säga att Sveriges mångdubbelt högre dödstal delvis beror på mild influensasäsong?" i mitt 4 meningar långa inlägg som du svarade på.

Citat:
Fattar du bättre nu?

Min poäng, som uppenbarligen gått helt förlorad någonstans, är att det är i en kontext om relativ dödlighet mellan länder. Reuters har redan ställt Tegmark Wisell mot väggen som inte "sett siffrorna".

Citat:
Annars be din personliga assistent om hjälp.

Kära du, det är inte alla människor som har en personlig assistent.
Citera
2020-09-17, 22:24
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tydlig ökning i Danmark alltså. Om man skall lita på Worldometeters så är 453 det mesta som Danmark har rapporterat en enskild dag.

Danmark testar ca 3 ggr mer per capita än sverige så antalet nya smittade (totalt) per dag är per capita antagligen bara något mer än för Sverige just nu.

Men med Danskt perspektiv är dagens siffra eventuellt dramatisk. Är det några nya åtgärder på gång i Danmark?

Nej, knappast. En random uppskalning med ytterligare 10 000 PCR-test per dag skulle bara fånga ca fyra fler fall. Det är så smittläget ser ut i nuläge, bortom dom riktade testen.
Citera
2020-09-17, 22:29
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Nio nya dödsfall har rapporterats in. Totalt har 5 860 personer i Sverige dött med covid-19.

Enligt Svenska intensivvårdsregistret vårdas just nu 15 personer med covid-19 på landets intensivvårdsavdelningar.

Aftonbladet

Alltså det är ju inte särskilt mycket om man får vara lite krass nu. Motiverar inte total nedstängning och panik. Det verkar ju som om viruset blir mindre och mindre dödligt också.
Citera
2020-09-17, 22:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag tror att du försöker vara ironiskt men jag kan ha fel. För allt du tar upp om Norge har varit helt ok i Sverige, hela tiden. Enda undantagen publik om 200.

Edit: och nöjesparker då.
Jag syftar på de som fortfarande verkar tro att Norge/grannländerna har levt totalt instängda och isolerade alla dessa månader...

Som aldrig någonsin nämner (eller känner till) att de har öppnat upp sedan april, det är 5 månader sedan!

Och under alla dessa 5 månader har det pratats om ”men vad händer när de öppnar igen?” Ja Norge har haft totalt 30 dödsfall sedan 1 juni, medans Sverige har haft över 1 000 dödsfall sedan 1 juni...

Det är vad som har hänt hitills och IDAG kan jag inte se att de lever mer isolerade än oss. Inte på hela sommaren. Det var en sak i mars/april. Men det var ju DÅ.

Och de har från start haft en strategi om att den lilla nedstängning man hade bara skulle vara tillfälliga restriktioner. Som är vad WHO rekommenderar. De har från start satt datum för när man ska öppna upp igen...

Norge härmar inte Sverige, de har lyssnat på WHO, de har möjligtvis även läst EUs pandemiberedskapsplan och rekommendationer för resten av Europa. Restriktioner som att stänga skolor är endast något tillfälligt och ingen som har läst WHOs rekommendationer tror heller något annat, och Norge öppnade som sagt skolorna strax efter april!

Helt enligt plan, helt enligt strategin de valde att gå på. Som inte ens är jämförbara med karantänerna i Italien och Spanien.

De körde antagligen på så hårda karantäner och desperata återgärder just för att de vaknade försent... Precis som Sverige vaknade och agerade sent. I det läget var det redan kört skulle jag säga, det skulle ha blivit tusentals dödsfall ändå. För många människor hade redan smittats... Inte minst på ålderdomshemmen, den grupp som var viktigast att skydda från viruset.

Varför Norge lyckas mycket bättre än BÅDE Italien och Sverige beror mer sannolikt på att de agerade i praktiken mer omgående. Därför behövde man inte gå ”all in” på en Italien-karantän. Därför behövde man inte heller se på när det trillade in tusentals dödsfall som i Sverige pga att viruset redan hade spridit sig.

Men förklara för all del hur Sveriges dödstal annars kan likna Italien mer än Norge, trots att ena landet (Italien) körde på en totalkarantän medans det andra landet (Sverige) gjorde motsatsen. Samtidigt som alla våra närmsta grannländer fick dödstal på helt andra nivåer.

Ja just ja, det spreds sig ju mer omfattande på ålderdomshemmen i Sverige... Som inte ingår i strategin eller? Jag skulle snarare säga att det var prio ett i strategin ”skydda de äldre från att smittas”.

Men Norges och andras återgärder är på sin höjd aktuella i början av en pandemi i den akuta/värsta fasen. Givetvis vore det totalt meningslöst att göra något av detta månader eller ett halvår EFTER att det redan har varit tusentals dödsfall...

Givetvis vore det även totalt meningslöst för Norge att stänga ned någonting alls i sommar, när de knappt har några fall.

Den typen av återgärder är på sin höjd aktuella i början av en pandemi i den akuta/värsta fasen och är högst tillfälliga. Allt Norge har öppnat upp har också skett mellan april - juli. Alltså högst tillfälligt. Det är snart slutet av september nu... Så varför är det ens fortfarande diskussioner om hur isolerade de är?

Vi har ju 50 pers-grejen kvar på obestämd tid som (egentligen) gäller det mesta, vi har förlängt inreseförbud från länder utanför EU på obestämd tid. Vi öppnar mer för besök på ålderdomshem först i oktober. Osv.

Så nej, jag är inte ett dugg ironisk, jag tycker det är absurt att vissa pratar som om de har levt totalt instängda sedan mars medans vi skulle ha haft det närmast fritt.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-09-17 kl. 22:40.
Citera
2020-09-17, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, Tegnell svamlar (och du med):

Tegnells förklaring om höga dödstal ifrågasätts

Den milda influensasäsongen kan delvis förklara Sveriges höga coronadödstal, enligt Anders Tegnell. Men SvD:s kartläggning visar att även våra grannländer hade en låg dödlighet under vintern.
/.../I grannländerna syns en liknande trend. I Norge och Finland dog fyra procent färre under tidsperioden jämfört med tidigare år, och i Danmark låg minskningen på två procent.

Samtidigt som influensasäsongen alltså troligen var ganska snarlik i de nordiska länderna i vintras, har länderna drabbats väldigt olika av coronaviruset. Sveriges coronadödsfall är hittills ungefär tio gånger högre per capita än i både Norge och Finland. Jämfört med Danmark har Sverige fem gånger så många covid-19-dödsfall, justerat på folkmängden.

Joacim Rocklöv, professor i epidemiologi och folkhälsa vid Umeå universitet, tycker inte att det finns något som tyder på att säsongsinfluensan är en av huvudförklaringarna till Sverige höga coronadödstal.

– Skillnaden mellan dödstalen i länderna under vintern är kanske inte ens statistiskt signifikant, och då verkar det otroligt att det skulle vara en rimlig förklaring.
https://www.svd.se/tegnells-forklaring-om-hoga-dodstal-ifragasatts

Finlands hälsosäkerhetschef delar inte Tegnells influensateori fullt ut
Anders Tegnells finländska kollega Mika Salminen, Finlands hälsosäkerhetschef, köper inte fullt ut att den milda influensasäsongen skulle vara orsak till Sveriges höga dödstal i covid-19.

– Det kan förklara en del av saken men jag tror inte skillnaden mellan Finland och Sverige hänger på det, säger han till DN.
https://www.dn.se/sverige/finlands-halsosakerhetschef-delar-inte-tegnells-influensateori-fullt-ut/

Det är förutom direkt felaktig ett väldigt obehagligt resonemang Tegnell för. Ett civiliserat land ser inte på saken på det viset och använder det som ursäkt eller förklaring.

Sanningen är ibland obehaglig och Tegnell är inte politiker, han är tjänsteman. Hans jobb är att säga som det är och inte att linda in budskap. Gamla människor dör, påtagligt ofta av en externalitet (sjukdom; värmebölja etc..j. Att vi haft ett milt 2019 ur det perspektivet gör att många var, jävligt krasst uttryckt, ”redo”. Det förklarar absolut inte alls dödsfall, men en del.

Vad har du för fog för att säga att fjolårets influensa var snarlik? Jag är inte expert men hyfsat insatt, från vad jag hört hade Sverige en mild säsong 2018/2019, det hade inte våra grannländer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in