Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
Jag tror att du försöker vara ironiskt men jag kan ha fel. För allt du tar upp om Norge har varit helt ok i Sverige, hela tiden. Enda undantagen publik om 200.
Edit: och nöjesparker då.
Jag syftar på de som fortfarande verkar tro att Norge/grannländerna har levt totalt instängda och isolerade alla dessa månader...
Som aldrig någonsin nämner (eller känner till) att de har öppnat upp sedan april, det är 5 månader sedan!
Och under alla dessa 5 månader har det pratats om ”men vad händer när de öppnar igen?” Ja Norge har haft totalt 30 dödsfall sedan 1 juni, medans Sverige har haft över 1 000 dödsfall sedan 1 juni...
Det är vad som har hänt hitills och IDAG kan jag inte se att de lever mer isolerade än oss. Inte på hela sommaren. Det var en sak i mars/april. Men det var ju DÅ.
Och de har från start haft en strategi om att den lilla nedstängning man hade bara skulle vara tillfälliga restriktioner. Som är vad WHO rekommenderar. De har från start satt datum för när man ska öppna upp igen...
Norge härmar inte Sverige, de har lyssnat på WHO, de har möjligtvis även läst EUs pandemiberedskapsplan och rekommendationer för resten av Europa. Restriktioner som att stänga skolor är endast något tillfälligt och ingen som har läst WHOs rekommendationer tror heller något annat, och Norge öppnade som sagt skolorna strax efter april!
Helt enligt plan, helt enligt strategin de valde att gå på. Som inte ens är jämförbara med karantänerna i Italien och Spanien.
De körde antagligen på så hårda karantäner och desperata återgärder just för att de vaknade försent... Precis som Sverige vaknade och agerade sent. I det läget var det redan kört skulle jag säga, det skulle ha blivit tusentals dödsfall ändå. För många människor hade redan smittats... Inte minst på ålderdomshemmen, den grupp som var viktigast att skydda från viruset.
Varför Norge lyckas mycket bättre än BÅDE Italien och Sverige beror mer sannolikt på att de agerade i praktiken mer omgående. Därför behövde man inte gå ”all in” på en Italien-karantän. Därför behövde man inte heller se på när det trillade in tusentals dödsfall som i Sverige pga att viruset redan hade spridit sig.
Men förklara för all del hur Sveriges dödstal annars kan likna Italien mer än Norge, trots att ena landet (Italien) körde på en totalkarantän medans det andra landet (Sverige) gjorde motsatsen. Samtidigt som alla våra närmsta grannländer fick dödstal på helt andra nivåer.
Ja just ja, det spreds sig ju mer omfattande på ålderdomshemmen i Sverige... Som inte ingår i strategin eller? Jag skulle snarare säga att det var prio ett i strategin ”skydda de äldre från att smittas”.
Men Norges och andras återgärder är på sin höjd aktuella i början av en pandemi i den akuta/värsta fasen. Givetvis vore det totalt meningslöst att göra något av detta månader eller ett halvår EFTER att det redan har varit tusentals dödsfall...
Givetvis vore det även totalt meningslöst för Norge att stänga ned någonting alls i sommar, när de knappt har några fall.
Den typen av återgärder är på sin höjd aktuella i början av en pandemi i den akuta/värsta fasen och är högst tillfälliga. Allt Norge har öppnat upp har också skett mellan april - juli. Alltså högst tillfälligt. Det är snart slutet av september nu... Så varför är det ens fortfarande diskussioner om hur isolerade de är?
Vi har ju 50 pers-grejen kvar på obestämd tid som (egentligen) gäller det mesta, vi har förlängt inreseförbud från länder utanför EU på obestämd tid. Vi öppnar mer för besök på ålderdomshem först i oktober. Osv.
Så nej, jag är inte ett dugg ironisk, jag tycker det är absurt att vissa pratar som om de har levt totalt instängda sedan mars medans vi skulle ha haft det närmast fritt.