2020-09-17, 22:52
Medlem
Studien som hänvisas till rörande överdödlighet relaterat till tidigare influensaaktivitet visar en korrelation med rätt stor spridning. Det säger precis vad det visar alltså att det sannolikt har haft en viss påverkan. Den största effekten är dock åter igen hur många smittade man startat med. Det hade inte spelat någon större roll för Sverige/Stockholm om man gjort det man gjorde i Norge vid samma tidpunkt. Det hade lett till liknande antal döda ändå.
Citera
2020-09-17, 22:56
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Men sen då? Efter att vi stoppat det vid gränsen?

Det beror på vad som händer på andra sidan gränsen. Gränserna kan vara öppna mot länder utan smitta. Däremot behöver man kontrollera resenärer från länder med smitta.
Citera
2020-09-17, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det beror på vad som händer på andra sidan gränsen. Gränserna kan vara öppna mot länder utan smitta. Däremot behöver man kontrollera resenärer från länder med smitta.

Hur skiljer sig detta från vad Sverige gjorde?

(Den huvudsakliga) smitta vi fick var ju från länder där det officiellt inte fanns smitta..
Citera
2020-09-17, 23:07
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Kan knappast hänga med allt då jag annat för mig på dagar och kvällar. Påstår du något oavsett var i tråden får du komma med källa om det efterfrågas. Annars blir det ingen vetenskaplig diskussion.

Blir ingen "vetenskaplig" diskussion oavsett. Den här tråden är befolkad med lågbegåvade men tyvärr desto mer högröstade.

Förnekarhalvan i tråden anser sig ha vunnit diskussioner genom att regelmässigt presentera löst tyckande och rent fabulerande.

Varje gång det länkas till seriösa studier så förkastas dessa med dravel.

Hur tänker du dig att en "vetenskaplig" diskussion skall ske under dessa premisser?

Tramstråd.
Citera
2020-09-17, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Blir ingen "vetenskaplig" diskussion oavsett. Den här tråden är befolkad med lågbegåvade men tyvärr desto mer högröstade.

Förnekarhalvan i tråden anser sig ha vunnit diskussioner genom att regelmässigt presentera löst tyckande och rent fabulerande.

Varje gång det länkas till seriösa studier så förkastas dessa med dravel.

Hur tänker du dig att en "vetenskaplig" diskussion skall ske under dessa premisser?

Tramstråd.

Genom att ignorera trams och diskutera studier.
Citera
2020-09-17, 23:10
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Sanningen är ibland obehaglig och Tegnell är inte politiker, han är tjänsteman. Hans jobb är att säga som det är och inte att linda in budskap. Gamla människor dör, påtagligt ofta av en externalitet (sjukdom; värmebölja etc..j. Att vi haft ett milt 2019 ur det perspektivet gör att många var, jävligt krasst uttryckt, ”redo”. Det förklarar absolut inte alls dödsfall, men en del.

Vad har du för fog för att säga att fjolårets influensa var snarlik? Jag är inte expert men hyfsat insatt, från vad jag hört hade Sverige en mild säsong 2018/2019, det hade inte våra grannländer.

Sanning skulle Tegnell inte känna igen om han så snubblade på den...
Citera
2020-09-17, 23:12
Medlem
Citat:
Nytt är dock att Covid orsakar det i 70+% av fallen medans influensa gör det i 10% av fallen...
Nej det är inte 70 procent som får myokardit
Citera
2020-09-17, 23:12
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Genom att ignorera trams och diskutera studier.

Meh, inte min livsuppgift att sitta här och försöka övertyga uppenbara troll.
Citera
2020-09-17, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff

Ge ett exempel på när han ljugit. Snälla gör det.

Observera att en felaktig prognos om framtiden är något helt annat än en lögn.
Citera
2020-09-17, 23:15
Medlem
Citat:
Meh, inte min livsuppgift att sitta här och försöka övertyga uppenbara troll.

Så ignorera. Om du anser att jag är ett troll för att jag ber om en referens ger du upp lätt
Citera
2020-09-17, 23:17
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej det är inte 70 procent som får myokardit

Det var hjärtskador generellt som diskuterades, inte enbart myokardit.

Myokardit verkar för närvarande uppstå i 15% av fallen.
Senast redigerad av Testonio 2020-09-17 kl. 23:20.
Citera
2020-09-17, 23:22
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Citat:
Ge ett exempel på när han ljugit. Snälla gör det.

Anders Tegnell har avfärdat problemet med smittspridning utan symptom. Enligt Anders Tegnell har smittspridning utan symptom stått för en minimal det av smittspridningen. Detta har varit ren lögn. Utanför Sverige har det länge varit känd att en stor del av smittspridningen sker presymptomatiskt, men även till viss del asymptomatiskt.

Citat:
Observera att en felaktig prognos om framtiden är något helt annat än en lögn.

Omfattningen av smittspridning utan symptom var känd långt innan Anders Tegnell valde att avfärda osynlig smittspridning. Det handlar alltså inte om att Anders Tegnell hade fel. Det handlar om att Anders Tegnell ljög.

Citat:
Hur skiljer sig detta från vad Sverige gjorde?

Stängde Sverige gränsen för resenärer från några länder alls?

Citat:
(Den huvudsakliga) smitta vi fick var ju från länder där det officiellt inte fanns smitta..

Folkhälsomyndigheten borde ha satsat mer på att försöka hålla uppsikt över smittspridning från fler platser än dom redan kända infektionshärderna.

Folkhälsomyndigheten valde att satsa resurserna på att testa och smittspåra kring resenärer från just kända infektionshärder. Den prioriteringen låter helt vansinnig för mig. Det hade varit bättre att försöka upptäcka smitta bland andra grupper. Folkhälsomyndigheten är stora klåpare. Allt har gått fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in