2020-09-17, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du gör en väldigt förenklad analys. Har vi en skola där det vistas 2000 elever samtidigt och ingen bär på coronaviruset, ja då blir det ingen smitthärd. Har vi däremot en skola där det går 2000 elever varav 20 bär på corona och sitter i 20 olika klasser med 30 stycken elever i varje klass, ja då förstår vem som helst vad som kommer att hända. Finns ju gott om exempel på det runt om i världen. Det är ingen naturlag att corona kommer spridas runt i vartenda klassrum, men det är ju en klar risk med att hålla skolorna öppna i en pandemi. Det förstår vem som helst.

Förstår att du tycker att det är en förenklad analys, då den går emot din agenda. Du tillhör väl gruppen som vill att skolarna ska vara stängda, utan att fundera vidare på vad konsekvenserna av detta skulle bli.....

Kanske har du inte barn själv i skolålder (vilket jag har) och varenda skola och förskola runt om i vårt land har vidtagit rätt stora åtgärder och begränsningar.
Citera
2020-09-17, 17:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det har ju presenterats väldigt mycket fakta i tråden redan kopplat till Umeå-universitets-studien. Försök ta till dig dessa på ett objektivt sätt. Därefter gör du din analys. Du har ju din agenda och dina glasögon, men försök lägga dessa åt sidan en stund.

En rimlig analys av denna studie är att ett universitet med studenter från stora delar av landet inte per automatik behöver bli en smitthärd. Detta handlar alltså om en målgrupp med unga vuxna studenter (de flesta mellan 20-30 år) och personal på universitetet. Testningarna gjordes ju från den 28/8 till 14/9 om jag minns rätt.

Sen kan man fundera på om man kan överföra denna studie på skolmiljö överhuvudtaget och smittspridning i skolmiljö mera specifikt. En del i tråden har ju drivit en rätt hård agenda för att skolmiljön är smitthärdar när det kommer till covid. FHM har ju hävdat motsatsen, denna studie indikerar ju att FHM har rätt i den analysen.

Skolvärlden har ju också vidtagit en hel del åtgärder för att minska smittspridning och reducera närkontakt.
Jag har följt med hela biten. Det är alltså en longitudinell studie man velat utföra med syfte att få kunskap om smittspridning i en universitetsmiljö över tid. Men vad är det för mening att utgå från en situation där det redan från början inte finns någon smittspridning? Studien blir intetsägande för den ger ingen som helst bild av hur smittläget förändrar sig över tid. Jag hoppas verkligen inte att de kommer att använda denna studie i sina beslut i övriga Sverige för den besvarar helt enkelt inte problemformuleringen man har haft.

I synnerhet som vi har att göra med klustersmitta där det krävs ett visst antal för att se något sådant.
Citera
2020-09-17, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har följt med hela biten. Det är alltså en longitudinell studie man velat utföra med syfte att få kunskap om smittspridning i en universitetsmiljö över tid. Men vad är det för mening att utgå från en situation där det redan från början inte finns någon smittspridning? Studien blir intetsägande för den ger ingen som helst bild av hur smittläget förändrar sig över tid. Jag hoppas verkligen inte att de kommer att använda denna studie i sina beslut i övriga Sverige för den besvarar helt enkelt inte problemformuleringen man har haft.

I synnerhet som vi har att göra med klustersmitta där det krävs ett visst antal för att se något sådant.

I studien är det alltså med ca 10.000 studenter från stora delar av landet som kommer från områden med mer eller mindre smitta. Målgruppen är unga vuxna, som sägs vara rätt odisciplinerade när det gäller rekommendationer o s v. Det är väl väldigt intressant att se hur smittspridningen ser ut på ett universitet, även om du inte verkar tycka det.
Citera
2020-09-17, 17:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Förstår att du tycker att det är en förenklad analys, då den går emot din agenda. Du tillhör väl gruppen som vill att skolarna ska vara stängda, utan att fundera vidare på vad konsekvenserna av detta skulle bli.....

Kanske har du inte barn själv i skolålder (vilket jag har) och varenda skola och förskola runt om i vårt land har vidtagit rätt stora åtgärder och begränsningar.

Du pratar mycket om agenda. Min agenda, eller om man snarare skulle kalla det för målsättning är att så få som möjligt ska bli smittade. Då jag ser det som högst sannolikt att vi har ett vaccin i början på nästa år ser jag det som uthålligt att bedriva undervisning på distans fram till dess. I vart fall för de elever och föräldrar som så önskar. Varför inte digitala klassrum?

Vad har du själv för agenda? Varför ser du det som viktigt med fysiska kontakter i en pandemi i detta läge?
Varför vill du inte bidra till att minska smittspridningen till ett minimum? Varför känner du sådant motstånd mot det? I Israel stänger de ned skolorna imorgon för att skona befolkningen.
Citera
2020-09-17, 17:53
Medlem
ettanollans avatar
Har någon av de personer som fått covid19 2 ggr dött?
Citera
2020-09-17, 17:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
I studien är det alltså med ca 10.000 studenter från stora delar av landet som kommer från områden med mer eller mindre smitta. Målgruppen är unga vuxna, som sägs vara rätt odisciplinerade när det gäller rekommendationer o s v. Det är väl väldigt intressant att se hur smittspridningen ser ut på ett universitet, även om du inte verkar tycka det.
Det fanns ingen smittspridning från början och hur ska det bli det sedan?

Ni snackar om att jag är biased vilket jag naturligtvis är men jag har iaf försökt ta in huvudsyftet med studien vilket var smittspridning över tid i universitetsmiljö med många studenter. Nu säger den i princip bara att smittläget är lugnt på Umeå universitet och varit det hela tiden. Det är ju bra det iofs.

Bekräftar högst förväntade resultat för ett universitet i den del av Sverige (eller Norden t.o.m. kanske) som har varit minst drabbat.
Citera
2020-09-17, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det fanns ingen smittspridning från början och hur ska det bli det sedan?

Ni snackar om att jag är biased vilket jag naturligtvis är men jag har iaf försökt ta in huvudsyftet med studien vilket var smittspridning över tid i universitetsmiljö med många studenter. Nu säger den i princip bara att smittläget är lugnt på Umeå universitet och varit det hela tiden. Det är ju bra det iofs.

Bekräftar högst förväntade resultat för ett universitet i den del av Sverige (eller Norden t.o.m. kanske) som har varit minst drabbat.

Största del kvinnor som testat sig också, så mörkertal bland män. Dessutom var det inte 10000 som testade sig två gånger utan 6000-7000 st. Det man inte heller vet är hur många med milda symptom som inte har testat sig pga rädsla att behöva vara borta från studierna i en vecka, vilket nog inte är så lockande särskilt bland nya studenter (fortfarande distans för många av de som ej går första året). Sen börjar man också att se tecken på att smittspridningen ökar i Umeå de senaste dagarna.
Citera
2020-09-17, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du pratar mycket om agenda. Min agenda, eller om man snarare skulle kalla det för målsättning är att så få som möjligt ska bli smittade. Då jag ser det som högst sannolikt att vi har ett vaccin i början på nästa år ser jag det som uthålligt att bedriva undervisning på distans fram till dess. I vart fall för de elever och föräldrar som så önskar. Varför inte digitala klassrum?

Vad har du själv för agenda? Varför ser du det som viktigt med fysiska kontakter i en pandemi i detta läge?
Varför vill du inte bidra till att minska smittspridningen till ett minimum? Varför känner du sådant motstånd mot det? I Israel stänger de ned skolorna imorgon för att skona befolkningen.

Min agenda när det gäller barn och ungdomar är att de ska få gå i skola, men med en hel del begränsningar. Detta av flera skäl, dels för barnen, men också för att stänger man skolor och förskolor kollapsar vården, då alla föräldrar som jobbar inom vården med barn under 10 år behöver vara hemma och vabba.

En del här inne har lite svårt att se den stora bilden och förstår inte konsekvenser av olika val och hur det påverkar den totala folkhälsan och landets ekonomi.
Citera
2020-09-17, 18:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan

En läkare som hamnade på ventilator andra gången så en del verkar få det värre gång nr 2 iallafall. Men inte läst att nån dött andra gången ännu.

https://metro.co.uk/2020/09/15/doctor-put-on-ventilator-after-being-reinfected-as-spain-braces-for-second-wave-13273989/
Citera
2020-09-17, 18:16
Medlem
Citat:
När man trodde att alla frågor ställts så dyker du upp Bifogar vidare till A Tegnell..
Citera
2020-09-17, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
I samma veva så öppnade dom upp äldreboende hur i helvete tänkte ex Tegnell när han fattade det här beslutet
Tråkigt om det börjar dö folk där nu men Tegnell kommer väl inte bry sig ändå?
Citera
2020-09-17, 18:17
Medlem
Citat:

Nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in