Citat:
Ursprungligen postat av
Fenvatnet
Man har god grunn til å være sikker på at TH er GM.
Det er riktig at de ikke har utelukket hypotesen om kidnapping for løsepenger, men de har sagt at de nå anser den som lite sannsynelig. Mao. lag på hylla.
Politiet har sagt at de har funnet spor som har styrket siktelsen mot GM, som de mener er TH.
Din påstand om rykter er feil. Masse i tråden har blitt bekreftet. ektepakten, hvordan huset ser ut innvendig, åstedet, 09.14, pågripelsen av TH, skilsmisseplaner.
Ang media, så kan jeg ikke se at de har utsatt TH for noe karakterdrap eller forhåndsdømming.
Media har kun kommet med rene faktaopplysninger, og ingen vinklinger slik jeg ser det.
Akkurat slik som i f.eks. Jemtlandsaken. Alle skjønte jo at Svein var morderen, lenge før de fant blodsporene, men media drev ikke noen forhåndsdømming.
Og det høres merkelig ut at politiet skulle bruke media til å påvirke folk til å tro at TH er morderen.
Dommerne tar ikke utgangspunkt i hva som står i media når de skal dømme.
At du kaller det for en hekseprosess at det blir publisert bilde av TH, får være dine ord. Han er en offentlig/godt kjent person, og blir offentliggjordt på godt og vondt akkurat slik som andre offentlige/godt kjente personer.
Videre snakker du om politiets påvirkning via media, og henviser du til
#Therese-saken, 1988
# Marianne-saken, 1981
#Birgitte-saken, 1995
Du fant ikke noen saker av litt nyere dato?
De to første sakene er så gammel at internett ikke var kommet til Norge, så hvordan kan du underbygge dine påstander?
#Birgite-saken, det var i 1995, og internett var knapt kommet til Norge. Eneste av mediene som på dette tidspunktet var oppe på nett, var TV2 og SOL.
Du kan helt sikkert ha dine egne personlige grunner til at du er sikker på at TH er GM.
Imidlertid har politiet en realitet å forholde seg til. Det er nemlig stor forskjell på lite sannsynlig og mindre sannsynlig.
Mindre sannsynlig kan bety at hypotesen er bare litt mindre sannsynlig.
Det foreligger to konkurrerende hypoteser, og derfor kan ikke politiet legge hypotesen på hyllen. Ingen av hypotesene kan anses sterk før én av disse kan utelukkes.
Hadde politiet hatt sterke bevis, så ville kidnapping blitt utelukket for lenge siden.
https://www.nettavisen.no/nyheter/anne-elisabeth-hagen-saken-derfor-mener-politiet-trusselbrevet-ikke-er-ekte/3423998977.html
Sitat: "- Politiets hovedhypotese er fortsatt at Anne-Elisabeth Hagen er utsatt for et drap. Kidnappingshypotesen er ikke lagt bort, men anses på nåværende tidspunkt mindre sannsynlig. Det er for øvrig det til enhver tid gjeldende bevisbildet i saken som er førende for hvilke hypoteser som er mest aktuelle, skriver Hanssen."
Hvor vidt politiet mener at drapshypotesen er styrket, tror jeg heller betyr at politiet mener at de har funnet indikasjon på at AEH kan ha blitt drept i S4. Det betyr ikke at TH nødvendigvis er GM. Siden TH har alibi, så blir det tvilsomt.
Jeg synes eksemplene jeg nevnte (Marianne-saken, Therese-saken og Birgitte-saken) er gode eksempler på hvordan politiet kan påvirke i negativ retning. Hvor vidt vi hadde internett eller flere tv-kanaler på den tiden er uvesentlig (selv om mediatilbudet idag faktisk gjør denne saken enda verre). Poenget er at dette påvirker både vitner og rettsvesen, i tillegg til at det er et karakterdrap av en hel familie. Det virker som mange glemmer at dette også er offerets familie (kan vi tenke litt på hvor syltynn saken egentlig er?!). Hvis ingen i hennes familie er skyldig i det som er skjedd, så er det en svært uverdig fremstilling av offerets ekteskap og familie.
Jeg vet ikke om det er politiet eller media som sitter med bukta i begge ender, men jeg ser for meg at dette blir en ny varslingsssak.
Media har uansett tjent mye penger på denne saken, og penger er makt.
Jeg kunne nevnt andre saker (Monica-saken, Osen-saken og Slengesol-saken) i nyere tid, hvor politiet har gjort en dårlig jobb, men flere av disse sakene er allerede varslet, og disse er heller ikke sammenlignbare synes jeg, fordi media ikke har vært innblandet på samme måte som i denne saken. Tvert imot så var det er motsatt problem i disse sakene.
Påstanden om at ryktene/trådsannhetene er bekreftet i media er en ekstrem overdrivelse. Hele saken er bygget på spekulasjoner, også fra politiets side, og den som er sikker på det gjeldende grunnlaget, får ta det på sin kappe. Det er et usedvanlig tynt grunnlag å dømme et menneske på. Vi vet at politiet ikke har nok til hverken varetektfengsling eller tiltale, men likevel går de hardt ut i media mot siktede.
Ektepakten har ikke blitt fremsatt som et rykte eller trådsanning. Tvert imot har det blitt påstått at AEH ville fått halvparten ved en eventuell skilsmisse. I den forbindelse foreslo jeg at en slik ektepakt kunne foreligge, slik at et slikt motiv ikke ville eksistert.
Årsaken til hvorfor en slik ektepakt eksisterer er fremdeles spekulasjon. Vi har ikke fått forklaring på dette ifra THs side.
Mye har blitt lekket til media, men man skal legge merke til at det også har blitt lekket opplysninger som motsier disse - altså ord mot ord. Dermed er det opp til hver enkelt å avgjøre hva man tror på. Det vil derfor være en overdrivelse å påstå at ryktene er bekreftet, f.eks. skilsmisseplaner eller hvor vidt TH er psykopat.
Når det gjelder hvordan huset i S4 ser ut innvendig, så har det selvsagt ikke noe med troverdigheten til en ryktespreder å gjøre (eller THs skyld/uskyld).
Om noen i tråden vet om detaljer fra åstedet, så er det heller ikke noe som sier noe om hvor vidt TH er GM. Det finnes ingen bevis som knytter TH til handlingen.
Du nevner også pågripelsen av TH som om det var en bekreftelse på rykter og trådsanninger.
Ifølge politiet så ble pågripelsen foretatt av beredskapsstyrken, fordi noen journalister hadde kommet i veien for pågripelsen, som egentlig skulle skje i S4.
Ifm pågripelsen er det verdt å merke seg at TH slapp ut fra varetekt, og det er veldig uvanlig.
Vi vet fremdeles veldig lite om denne saken. Den største avslørelsen som har fremkommet i media, er at politiet har en syltynn sak, og det trodde jeg ikke før jeg fikk det bekreftet.