Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Förhör med HD:
FLI: Gjorde du kopplingen till Lena?
MT: Eem,jaa
FLI: För att du såg en polisbil och avspärrningsband?
MT:Nej jag gjorde kopplingen redan här att nånting hände FLI:Mm
MT: För det var sån aktivitet och det vart så o-fokus på mitt förhör FLI:Mm
MT: Såjag gjorde nån koppling till att man eem ändå hade hittat henne. Eem och sen närjag såg att det var avspärrat där så,ja, en koppling drog vi, både pappa och jag tillsammans
Sitter i förhörsrummet när aktivitet uppstår, vilket torde vara ganska vanligt på en polisstation; LWs försvinnande var inte det enda fall som polisen arbetade med. Men HD kopplar direkt ihop o-fokuset på henne med att LW hittats. - Merparten av försvunna personer återfinns vid liv; varför tro det värsta?
HD noterar avspärrningsband, vilka började upprättas kl 14.50. HD och pappa SOA gör tillsammans kopplingen att man hittat LW.
/.../
FL2: Och Stefan skriver, "Det är bekräftat" Lena efter att Jani precis innan har skrivit "Läste det senaste på Expressen precis"... Stefan skriver "Det är bekräftat Lena" eem,skriver om lite annat och sen skriver Jani "men hur vet du att det är L dom hittat? Står ingenstans" och då svarar Stefan "Du ska ej skriva det någonstans nu, polisen så till TG..." Polisen så till TG (tyst ca 8 sekunder)
- Vilken polis? Polisen hade ännu inte fått vetskap om fyndet vid den tidpunkten. Eller har SD missförstått och dragit en felaktig slutsats utifrån HDs berättelse? Ser han de "stora rubrikerna" framför sig och har svårigheter att hålla truten pga pervers uppmärksamhetslusta?
Förhör med SOA:
När fick du veta att Lena hittats och att hon var avliden?
Också nyheterna.
Undviker att berätta när han och HD passerar fyndplatsen samt deras samtal i bilen.
/.../
På fråga om vad han och Hanna pratade om bilen vet inte Sven-Olof, han har inte en susning.
Sven-Olof tillfrågas om dom åkte förbi Hjärsta någonting och uppger inte vad han vet, han kan inte svära på det men inte vad han har någon känsla av.
På en annan fråga om Sven-Olof såg någon avspärrning vid motorvägen vid Hjärsta uppger han att det gjorde han faktiskt, nu när det kommer på tal, det gjorde Hanna också. Dom åkte ut på landet nu när det sägs. Däremot är nog Sven-Olof säker på att det vara var en polisbuss som stod där och ingen avspärrning. Han minns det som att det var en polisbuss, av märket Volkswagen tror han vid vägkanten. Han reagerade inte särskilt på att den stod där och han och Hanna pratade inte om det heller.
Först på fråga kan han erinra sig en händelse som inte faller ur minnet i första taget; ett medvetet undanhållande. Förnekar också att han och HD sinsemellan har samtalat i bilen om den polisiära verksamheten ett par hundra m från dotterns hem - trovärdigt? Inte det minsta. Undanhåller här med.
Var det avspärrat eller var det inte avspärrat?
/.../
På frågan när han pratade med Stefan och Hanna om det svarar Sven-Olov att de inte dryftat det som hänt eller spekulerat kring det alls utöver att det som hänt är tråkigt. Han vet inte varför de skulle prata om det. Han ser ingen orsak att älta det igen.
Nej, varför skulle de prata om ett mord på svärsonens älskarinna. Bearbeta är visst lika med att älta; hysch-hysch, nu pratar vi om något trevligt istället.
/.../
Det är ju ett mycket allvarligt brott, och en allvarlig anklagelse, det jag tycker är konstigt är att ni inte pratar om det med varandra eller att Stefan inte pratar om det... Vad har du för kommentar till det?
Det var som jag sa tidigare, jag försöker få Stefan att komma tillbaka till vardagen och inte hålla på och älta. Det är inte rätt taktik om man vill att han ska komma tillbaka till bra status.
Älta är inte rätt taktik tycker farsgubben om man ska få pöjkstackarn på gott humör igen.
/.../
Förhörsledaren: Jag har en till fråga, 17 maj i förhör sa du att du fick veta, i samband med att Hanna flyttade ifrån Stefan, att det var en annan kvinna inblandad och att du INTE visste vem kvinnan var... idag sa du något annat, varför?
Sa jag det? Jag fick nog läsa i genom det ja. Jag har inget bra svar på varför jag sa det då, nej. Kan inte säga varför jag sa...för när Hanna kom hem då visste jag vem det var för hon talade om det då.
Drar sig inte för att ljuga för att slippa konfronteras med ytterligare frågor? Ser inte bättre ut än att han i likhet med sin dotter, helst undviker obehagliga ämnen och lider av partiell minnesförlust.
/.../
Tycker du att han är bra för Hanna?
Han har varit bra för Hanna, kanske ända tills det här hände. Han har väl gjort ett misstag där och kanske får sota lite för det nu. Gräset är inte grönare på andra sidan.
En kvalificerad gissning utifrån uttalandet, är att gubben själv har åtrått grannens gräs: "nu slutar vi älta detta misstag kära hustru. Nu vänder vi blad."
Varken stöttad av mamma eller pappa gällande otrohetsaffären, så inte undra på att HD visar upp en skadad självkänsla.
SD vidhåller att han har fått reda på att LW hittats via HD. Fast det är å andra sidan åtskilligt han påstår.
Jag har också många gånger tänkt att HDs pappa känner "igen sig själv" i det sex år långa "misstaget. Det är en anledning till att han låter det passera. Men det verkar finnas ett sätt att hantera problem där genom att helt enkelt inte låtsas om dom. Och det är klart, blir man påkommen kan man alltid förminska problemet.
Typ "
Han har väl gjort ett misstag där och kanske får sota lite för det nu.". Så man behöver inte prata om det "lilla" problemet, utan vi går vidare.
Jag funderar på hur detta kan ha påverkat HD och att det är nog ingen slump att SD och hon har hamnat tillsammans. Hur hon har hanterat alla dessa år med SDs otrohet och grova flörtande med andra kvinnor. Hur SD kunnat använda HDs svagheter för att kunna leva sitt dubbelliv.
Med detta i tankarna, är det ju inte konstigt att ingens historia stämmer med den andras.
När SD skriver till Jani: du ska inte skriva det någonstans nu, är ju ett jättekonstigt krav. Det finns väl ingen orsak att tysta ner det om det framkommit? Dock inte i kontexten att SD inte alls har fått veta från HD som fått veta från polisen. J*ani frågar ju sig den naturliga frågan, och SD förstår att det är förstås lite konstigt att han vet. Här känner jag att han avslöjar sig själv. För det är ju inte konstaterar på något som helst sätt att det är Lena. Han måste försöka tysta ner det. Han gillar att ha kontrollen också.
"
FL2: Och Stefan skriver, "Det är bekräftat" Lena efter att J*ani precis innan har skrivit "Läste det senaste på Expressen precis"... Stefan skriver "Det är bekräftat Lena" eem,skriver om lite annat och sen skriver J*ani "men hur vet du att det är L dom hittat? Står ingenstans" och då svarar Stefan "Du ska ej skriva det någonstans nu, polisen så till TG..." Polisen så till TG (tyst ca 8 sekunder)"
Det här borde åklagarna förtydliga hur osannolikt det är att SD vet, att HD fått veta av polisen och att någon av dom skulle kunna listat ut att de var Lena som hade hittats död där. Det kunde lika gärna ha varit något annat avgörande för utredningen som var viktiga bevis och ledtrådar, såsom mordvapen, blodiga kläder, hennes mobil eller vad som helst, utom kroppen.
Vem skulle tro att någon ligger där efter att det gått massor av poliser och hundar i området under flera dagar? Så nära hemmet?
Det skulle nog vara det sista jag tänkte.