2020-09-16, 13:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Finns det någon mer än ShHolmes som vet att JG och SD är tillsammans igen? JG gick ju bakom ryggen på sina vänner i tidigt skede när han ringde polisen mitt i natten och bad dem leta efter Lena hemma hos HD.

Jag fick se en chatt där JG lovar att aldrig göra inlägg på Fb då SD skrev att han tänkte att JG kunde hjälpa till med att ta reda på vilka som skriver. Det visade sig senare att det blev som SD tänkte och frågan är hur JG egentligen mår efter att ha stöttat sin "bästa vän" med att ta reda på identiteter på trådmedlemmar?
www.bildtagg.se/bild/x07b0qoak00bhhuxsnu1g

Jag tror JG har blivit medveten om att han utnyttjats till något som gnager i honom - något som fortfarande inte kommit fram. JG visar "lite" för mycket oro för att veta NOLL. Vad är det egentligen som han inte berättade i förhör och under rättegången? Om han verkligen visste NOLL till 100% skulle han inte behöva haft så hög ångest eller rädsla för att bli anklagad för brotten "Underlåtenhet att avslöja brott" och "Skyddande av brottsling".
Han sambo LI borde kanske förhöras om vad han har berättat för henne? Jag har svårt att tro att han skulle orka bära på eventuella tvivel utan att prata med någon närstående.
www.bildtagg.se/bild/up901ezh3h82jnlf06sm8isl

Ja, det verkar som att JG är inne på tankar om att både SD och HD kan ha något med saken att göra. Han våndas och blir stressad. Rädd för att han själv skyddar brottsling.

Inte ens då är SD schysst och tröstar och lugnar utan lekar sin vanliga katt- och råtta lek.
Citera
2020-09-16, 13:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife

Det var som att Lena levde ett hemligt liv som väldigt få personer kände till.

Lena behövde alltid ha ett manligt intresse i sitt liv, något man kanske kan likna vid ett missbruk. Så var det både innan och efter relationen med Ulf.

Förhören med Jen*ny är väldigt intressanta.
Hon verkar ha vetat det mesta om LW och är
ärlig och undanhåller inte något för att skydda
LWs rykte. För henne verkar det vara viktigare
att berätta sanningen så att rätt GM kan
hittas och fällas.

Man kan ju vända på det helt:

Stefan behövde alltid ha ett kvinnligt intresse (läs Lena fr a) i sitt liv, något man kanske kan likna vid ett missbruk. Så var det både innan (under) och efter relationen med H*anna.
Citera
2020-09-16, 14:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Oförenliga är berättelserna, men kan man säkert dra slutsatsen att någon ljuger?
Nej, men en hypotes kan man väl alltid ställa upp..?
Citat:
Visserligen är det konstigt att HD drar slutsatsen att Lena har hittats, om hon nu enbart märker "aktivitet" i förhörsrummet och sedan polisbil vid motorvägen (avspärrningsband?). Det skulle ju lika gärna kunna vara mordvapen och Lenas mobil. Det är inte så logiskt att dra slutsatsen om at kroppen hittas så nära bostaden eftersom polisen (borde ha gjort sitt jobb) har varit i området många dagar med polishundar.
Det låter från HD:s sida som en efterhandskonstruktion, dvs efter att ha fått veta att man hittat LW sätter hon detta i samband med sitt förhör.
Citat:
Men kan HD ha hört något som inte var avsett för hennes öron när det sprang folk in och ut under förhöret? Eller att de pratat på sådant sätt att det blev underförstått?
Nej, knappast; fhl visste inte vid den tidpunkten att man hittat LW, och den enda som "sprang in och ut" var en av två fhl som "avviker" varefter den andra fhl blir ensam med HD. Förhöret hade också avbrutits av att någon knackat på dörren, stuckit in sitt huvud men stängt dörren igen.
Citat:
Att HDs pappa ska ha vetat något så tidigt känns inte så troligt.
Han kan ha haft någon kontakt som upplyst honom "off the record".
Citat:
Kan han ha åkt förbi på vägen till polishuset? Fel håll väl?
Även om så vore; varför skulle han då komma till en så kategorisk slutsats?
Citat:
Jag kan få misstankar att HD vet om att Lena är död redan tidigt, innan hon hittas.
Att SD berättat för HD vad han har gjort, för hennes skull?
Nej, fullt så kortsiktigt tänker inte MGM: Vem vet vad hon skulle kunna dilla om på psykakuten, eller vad Fiskargubben skulle få veta mm. - För HD måste MGM fortsätta att vara den gode herden.
Citat:
Men samtidigt är hon vid 2019 och gripandet, förvirrad och ångestfylld. Det ka vara rörigt i huvudet om varifrån hon fått uppgifterna. Hon är ju ändå fd till SD som är fenomenal på att ljuga och slira på sanningen.
Hon är också sin fars dotter (han såg så sent som under förhöret i TR inte några avspärrningsband). - När hon efter förhöret i polishuset talat med JS befann sig MGM en bra bit från bullerplanket.

JS kan ev. lämna uppgift om exakt tid för när HD ringt och tvärsäkert meddelat att LW hittats död (A17 HR, s. 37f)
Citat:
/.../ J:s känsla just då är att H:s pappa fått reda på det medan han väntat på H.
Citera
2020-09-16, 17:19
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ja, det verkar som att JG är inne på tankar om att både SD och HD kan ha något med saken att göra. Han våndas och blir stressad. Rädd för att han själv skyddar brottsling.

Inte ens då är SD schysst och tröstar och lugnar utan lekar sin vanliga katt- och råtta lek.

Har någon sett SD som en tröstande och lugnande person? Kan han tvåla till någon med ord i dolda budskap tar han chansen med automatik - ett inbyggt beteende.

Han är oerhört kallsinnig när han skrattar ironiskt, skämtar och svarar överlägset drygt på frågor i förhör och i rätten. Det verkar som han inte har förmåga att känna något i den hemska situationen. Det är precis som om han står vid sidan om och är kliniskt kylig över faktumet att hans älskarinna har slagits ihjäl med minst 17 slag i ett noga planerat dåd.
Citera
2020-09-16, 18:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag har förstått det som att du har läst huvudprotokollet och där har du den informationen.
I polisens händelserapport ringer UW in kl 22.57 för att NW vill hämta lite saker i radhuset. Han får svar 23.07 när man kollat av med JFUL att det är ok att gå in.
Informationen finns på två ställen och i det bandade LKC-samtalet (aktbilaga 158) får vi veta konkret vad som sades. Där vill NW in för att "kolla igenom hennes hus". Ingenting nämns om att han vill hämta lite saker. UW säger i detta samtal att "vi kan ju liksom gå runt utanför om det är så att så att.. så att ni inte vill att vi ska gå in".

Så min fråga kvarstår. Kan detta bli till rimligt tvivel för försvaret?

Jag kan inte riktigt se varför det skulle bli rimligt tvivel, men jag är inte heller juridiskt insatt.
Alla Wesströms skulle ju ha möjlighet att gå in i Lenas hus under natten istället för att väcka uppmärksamhet hos polisen och kanske även bli nekade att gå in.

Att det står olika saker i händelserapporten och i det inspelad samtalet är visserligen lite konstigt, men det är det bandade samtalet som gäller kan man tycka. Nu kan jag inte hitta att det finns ett bandat samtal på vad som sades när operatören ringde tillbaka och gav godkännandet, men om det kom upp fler saker som att de önskade hämta något då, då borde väl operatören kollat upp det på nytt?

Däremot kan jag tycka att det är underligt att de får gå in.
Lenas hus är visserligen inte avspärrat förrän 16/5 och jag förmodar att polisen eller åkl hade befogenheter att neka dom tillträde då.
Men varför spärrade man av så sent? Anmälan om människorov upprättades och man kan också alltid avråda personer att gå in med tanke på att det kan betraktas som en brottsplats vid senare tillfälle.

Jouråklagare borde vara M*ats B*erg som var jouråklagare den 15 maj- 18 då det nekades husrannsakan hos SD.

Anmälan om människorov upprättades 15 maj-18 kl 16:15 och U*lf ringer 22:55.

Aktbil 145, sid 1, sid 182

"ANMÄLAN MÄNNISKOROV UPPRÄTTAS OCH STEFAN KOMMER ATT
DELGES MISSTANKE OM BROTT. ÅKL KOMMER ATT FÖREDRAS
ÄRENDET.MEDDELAT AV JFUL A*NDERS W*AHLBERG 15/05/2018 16:18:53"

Aktbil 155, sid 1

Avspärrning 2018-05-16 10:40 ----------Hiding, Åsa
Häva -------2018-08-28 11 :49 ----------Hiding, Åsa

Aktbil 145, sid 182

"ULF RINGER IN IGEN, DEN ÄLDSTA SONEN VILL GÅ OCH HÄMTA
LITE SAKER
*
ULF UNDRAR OM DET ÄR OK ATT GÅ IN ELLER OM DET ÄR
AVSPÄRRAT
*
oP TAR KONTAKT MED JFUL
*
JFUL TAR KONTAKT MED UTREDAREN, ÅTERKOPPLAR TILL RLC
*
JFUL ÄTERKOPPLAR, INGEN AVSPÄRRNING. DET ÄR OKEJ ATT GJI
IN.
"

Aktbil 158, sid 322

"Band 9059
LKC: LKC-Operatör
U: U*lfW*esström
LKC: Polisen.
U: Hej Polisen mitt namn är U*lfW*esström.
LKC: Hej.
U: Jag ringer angående ärendet med Lena som är försvunnen.
LKC: Ja.
U: Eh .. jag är exmake å är pappa till våra gemensamma barn.
Datum Tid
2018-05-15 22:55
Mottaget datum Tid
U: Eh .. men jag ville bara kolla .. den äldsta hos mej han .. ja alla vi mår ju dåligt..
LKC: Ah ..
U: I situationen som den är .. å han ville gärna att jag skulle ta sällskap med honom bort å bara
kolla igenom hennes hus, vi bor väldigt nära varandra.
LKC: Ah.
U: A då tänkte ja innan vi går dit så ville ja prata med er först så att.. det är okej o att .. så det
inte är nån teknisk undersökning eller nånting som blir .. vi .. vi har ju inte vart där sen imorse
när..
LKC: Näe .. förstår..
U: .. det här hände ..
LKC: Men ni önskar få tillträde till bostaden igen eller höra så att det går?
U: Ah om det.. om det.. vi kan ju liksom gå runt utanför om det är så att så att.. så att ni inte
vill att vi ska gå in men jag tänkte det lät smartare o prata med er först än o bara kliva dit..
LKC: Absolut. Eh .. kan vi göra så att jag ringer tillbaks till dej om en liten stund?
U: Ah men .. ( ohörbart)
LKC: Eh .. så kan .. så kan ja kolla upp det här.
U: Ah för du ser mitt nummer där? Så att du har det?
LKC: Ah precis det.ligger kvar sen tidigare då.
U: Jepp.
LKC: Yes.
U: Jättebra.
LKC: Bra.
LKC-samtal med U*lfW*esström 20180515 22:55:58, PM, 2018-05-15 22:55 diarienr: 5000-K574218-18
U: Tackar.
LKC: Tack. Hej.
U: Hej.
"
Citera
2020-09-16, 18:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Har någon sett SD som en tröstande och lugnande person? Kan han tvåla till någon med ord i dolda budskap tar han chansen med automatik - ett inbyggt beteende.

Han är oerhört kallsinnig när han skrattar ironiskt, skämtar och svarar överlägset drygt på frågor i förhör och i rätten. Det verkar som han inte har förmåga att känna något i den hemska situationen. Det är precis som om han står vid sidan om och är kliniskt kylig över faktumet att hans älskarinna har slagits ihjäl med minst 17 slag i ett noga planerat dåd.

Ja, svar som
"jag tar det en gång till"
"det blir inte klarare för att jag säger det igen".

Jag tänker att de flesta skulle svettas och våndas precis som JG och mer ändå i SDs sits.
Och någon gång borde både sorgen och allvaret i situationen sjunka in.
Citera
2020-09-16, 19:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, men en hypotes kan man väl alltid ställa upp..?

Absolut!
Dina hypoteser lyssnar jag mer än gärna till!

Citat:
Det låter från HD:s sida som en efterhandskonstruktion, dvs efter att ha fått veta att man hittat LW sätter hon detta i samband med sitt förhör.

Så kan det vara, absolut. Det har förstås varit många vändor om allt som har hänt, och tiden kan blanda ihop minnena, det vet jag själv.

Citat:
Nej, knappast; fhl visste inte vid den tidpunkten att man hittat LW, och den enda som "sprang in och ut" var en av två fhl som "avviker" varefter den andra fhl blir ensam med HD. Förhöret hade också avbrutits av att någon knackat på dörren, stuckit in sitt huvud men stängt dörren igen.

Citat:
Han kan ha haft någon kontakt som upplyst honom "off the record".
Men det borde han väl ändå minnas? Något skumt är det här ändå, att ingens historia går ihop när det handlar om en så allvarlig sak?

Citat:
Även om så vore; varför skulle han då komma till en så kategorisk slutsats?
Nä, precis. Lika lite som jag tänker att HD skulle göra.

Citat:
Nej, fullt så kortsiktigt tänker inte MGM: Vem vet vad hon skulle kunna dilla om på psykakuten, eller vad Fiskargubben skulle få veta mm. - För HD måste MGM fortsätta att vara den gode herden.

Kanske inte, men jag pendlar mellan att han är hemlighetsfull och at han erättar. Eller att han fått HD att göra något som gör att hon vet.

Citat:
Hon är också sin fars dotter (han såg så sent som under förhöret i TR inte några avspärrningsband). - När hon efter förhöret i polishuset talat med JS befann sig MGM en bra bit från bullerplanket.

Ja, det är ju det som gör att man inte får ihop det.

Citat:
JS kan ev. lämna uppgift om exakt tid för när HD ringt och tvärsäkert meddelat att LW hittats död (A17 HR, s. 37f)

Det borde väl redan varit gjort? Och kan det vara han som minns fel?

Någonstans stämmer det inte.
Citera
2020-09-16, 19:31
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:

Som person i TR är han ytterst lik Ted Bundy. Jag har sett minst 3-4 dokumentärer om Bundy och han fnissade, skrattade och hånskrattade mot åklagare och vittnen. Och lekte sin egen advokat, precis som SD ville göra, med sina listor och sitt fjantiga brev efter TR.

Även innan Bundy åkte dit, så ser jag stora likheter mellan dessa två personer. En kameleont som använder både arbetsgivare, vänner, grannar och övriga i sitt liv.

SD har dock inte samma framgång med kvinnor generellt. SD har väl egentligen bara haft framgång med två kvinnor, såvitt vi vet. Och så med JG, såklkart. MANDY?

Varken som vän, fru, polis, åklagare, försvarsadvokat till SD, så skulle jag ta för givet att inte SD kan döda igen.

Han har planerat att döda sin egen fru och deras SMÅ barn. Han hotade LW och hennes barn med mord. Blodigt mord. Och till slut så mördade han LW på ett fruktansvärt brutalt och blodigt sätt, enligt vad allt pekar på....så vem är på tur?

Hur går det med blodsmaken i munnen, SD? Kommer den tillbaka då och då, tro?

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-09-16, 19:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Men det borde han väl ändå minnas? Något skumt är det här ändå, att ingens historia går ihop när det handlar om en så allvarlig sak?
Man skyddar alltid sina källor - och det var ju MGM som inte kunde låta bli att stoltsera med att han kände till saker före alla andra (och därmed kom att orsaka att andra fick div. problem med minnet).
Citat:
Det borde väl redan varit gjort? Och kan det vara han som minns fel?
Vid det här laget bör ev. foton eller annat som mer exakt kan tidsbestämma samtalet med HD ha letats fram; A17 HR, s. 38 (41):
Citat:
Han tror att klockan var i 15-tiden då han avviker.
Det hade först ätit lunch och senare fikat. Han avviker troligen efter eftermiddagsfikat, runt kl 15. Även J-r minns att J lämnade kalaset, de har pratat om det efteråt.
J har inte kvar några foton från kalaset som gör att han närmre kan avgöra vilken tid han lämnar. Det kan finnas foton från kalaset och i så fall finns de i den första av hans telefoner som polisen tömde. Han tror eventuellt att J-r kan ha foton från dess.
Citera
2020-09-16, 21:16
Medlem
Citat:
Jag kan inte riktigt se varför det skulle bli rimligt tvivel, men jag är inte heller juridiskt insatt.
Alla Wesströms skulle ju ha möjlighet att gå in i Lenas hus under natten istället för att väcka uppmärksamhet hos polisen och kanske även bli nekade att gå in.

Att det står olika saker i händelserapporten och i det inspelad samtalet är visserligen lite konstigt, men det är det bandade samtalet som gäller kan man tycka. Nu kan jag inte hitta att det finns ett bandat samtal på vad som sades när operatören ringde tillbaka och gav godkännandet, men om det kom upp fler saker som att de önskade hämta något då, då borde väl operatören kollat upp det på nytt?

Däremot kan jag tycka att det är underligt att de får gå in.
Lenas hus är visserligen inte avspärrat förrän 16/5 och jag förmodar att polisen eller åkl hade befogenheter att neka dom tillträde då.
Men varför spärrade man av så sent? Anmälan om människorov upprättades och man kan också alltid avråda personer att gå in med tanke på att det kan betraktas som en brottsplats vid senare tillfälle.

Jouråklagare borde vara M*ats B*erg som var jouråklagare den 15 maj- 18 då det nekades husrannsakan hos SD.

Anmälan om människorov upprättades 15 maj-18 kl 16:15 och U*lf ringer 22:55.

Aktbil 145, sid 1, sid 182

"ANMÄLAN MÄNNISKOROV UPPRÄTTAS OCH STEFAN KOMMER ATT
DELGES MISSTANKE OM BROTT. ÅKL KOMMER ATT FÖREDRAS
ÄRENDET.MEDDELAT AV JFUL A*NDERS W*AHLBERG 15/05/2018 16:18:53"

Aktbil 155, sid 1

Avspärrning 2018-05-16 10:40 ----------Hiding, Åsa
Häva -------2018-08-28 11 :49 ----------Hiding, Åsa

Aktbil 145, sid 182

"ULF RINGER IN IGEN, DEN ÄLDSTA SONEN VILL GÅ OCH HÄMTA
LITE SAKER
*
ULF UNDRAR OM DET ÄR OK ATT GÅ IN ELLER OM DET ÄR
AVSPÄRRAT
*
oP TAR KONTAKT MED JFUL
*
JFUL TAR KONTAKT MED UTREDAREN, ÅTERKOPPLAR TILL RLC
*
JFUL ÄTERKOPPLAR, INGEN AVSPÄRRNING. DET ÄR OKEJ ATT GJI
IN.
"

Aktbil 158, sid 322

"Band 9059
LKC: LKC-Operatör
U: U*lfW*esström
LKC: Polisen.
U: Hej Polisen mitt namn är U*lfW*esström.
LKC: Hej.
U: Jag ringer angående ärendet med Lena som är försvunnen.
U: Eh .. jag är exmake å är pappa till våra gemensamma barn.
Datum Tid
2018-05-15 22:55
Mottaget datum Tid
U: Eh .. men jag ville bara kolla .. den äldsta hos mej han .. ja alla vi mår ju dåligt..
LKC: Ah ..
U: I situationen som den är .. å han ville gärna att jag skulle ta sällskap med honom bort å bara
kolla igenom hennes hus, vi bor väldigt nära varandra.
LKC: Ah.
U: A då tänkte ja innan vi går dit så ville ja prata med er först så att.. det är okej o att .. så det
inte är nån teknisk undersökning eller nånting som blir .. vi .. vi har ju inte vart där sen imorse
när..
LKC: Näe .. förstår..
U: .. det här hände ..
LKC: Men ni önskar få tillträde till bostaden igen eller höra så att det går?
U: Ah om det.. om det.. vi kan ju liksom gå runt utanför om det är så att så att.. så att ni inte
vill att vi ska gå in men jag tänkte det lät smartare o prata med er först än o bara kliva dit..
LKC: Absolut. Eh .. kan vi göra så att jag ringer tillbaks till dej om en liten stund?
U: Ah men .. ( ohörbart)
LKC: Eh .. så kan .. så kan ja kolla upp det här.
U: Ah för du ser mitt nummer där? Så att du har det?
LKC: Ah precis det.ligger kvar sen tidigare då.
U: Jepp.
LKC: Yes.
U: Jättebra.
LKC: Bra.
LKC-samtal med U*lfW*esström 20180515 22:55:58, PM, 2018-05-15 22:55 diarienr: 5000-K574218-18
U: Tackar.
LKC: Tack. Hej.
U: Hej.
"
Var det äldsta sonen som ville hämta saker var det inte bara yngsta sonen som ville ha kontakt med lena varför ska då äldsta sonen hämta saker
Citera
2020-09-16, 21:20
Medlem
landbandys avatar
Jag kan tänka mig att N*a ville kolla om han kunde få någon som helst uppfattning om var eller vart L*ena tagit vägen !?
Någon slags hint ,eller så?
Om något såg ovanligt annorlunda ut i huset eller om någon lapp fanns liggande, där hon skrivit något ...
Klart en halvt vuxen son som han var då; vill reda i var i hela friden hans mor tagit vägen !!

inte konstigt alls ju..
Senast redigerad av landbandy 2020-09-16 kl. 21:23.
Citera
2020-09-16, 21:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Vi kan hålla på och spekulera i evigheter i den här tråden, men svaret på varför GM tog sig rätten att mörda L kan bara hen svara på och jag tror versionen skulle skilja sig från sanningen.

Om det är S och han är lik t ex Madsen (som fick utlösning under det brutala och utdragna sadistmordet, men som nu erkänt för att han vill sälja sin bok), kommer vi få höra att L trampade på en mina = hennes eget fel (precis som du visar med dina svartmålade inlägg om L.). Det kan ändå inte rättfärdiga mord.

S som Madsen minns varenda millisekund från mordet?

Är det inte vanligt att gm skyller morden på sina offer?
Jag tyckte jag läste häromdagen att Madsen klagade på att Kim förstörde saker i hans u-båt. Och Englas mördare klagade på att Engla sparkade honom på smalbenen...

Nu är jag inte så säker på att SD fått utlösning i samband med mordet.
Iaf förnekar han det å det bestämdaste!
Det är nästan så att man hör igenom texten hur uppbragt han är... det verkar nästan värre än att bli beskylld för mord.

"Det vet jag" säger han.
Men hur var det nu med mordet?
Vet han att han inte har utfört mordet?

A 147, sid 722:

"FLl: Men hur det kan hamna där på kjolen, det är ju såhär nämligen hon hade ju den här
kjolen så vet vi ju att.. när hon går ju till jobbet den dagen hon är ju även med familjen på
polisförhör klockan tre börjar ju det förhöret då har hon den här kjolen på sig.
FL2: På måndagen, 14:e.
MT: Mm.
FLl: Sen är hon ju .. sen har hon den på brottsplatsen.
MT: (tystnad)
FLl: Med din sperma på.
MT: Mm.
FL 1: Hur har det hamna där?
MT: Jag vet inte.
FLl: Det är märkligt.
MT: Okej.
FL 1: Tycker du inte det? Om du inte minns ..
MT: Näe .. och om du frågar i stället om jag har sparkat ihjäl henne och sen stått som en
nekrofil och .. och .. haft sex med .. en söndersparkad Lena så är svaret nej det har jag inte haft.
Det vet jag. hur sperman kom dit vet j ....
"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in