Citat:
Ursprungligen postat av
karlkula12
Vem fan är du som tror dig ha facit på hur världens folk skakar på huvudet kring Sveriges strategi kring Covid 19? Om du på allvar tror att det enbart är lite alt-right anhängare som är positiva till det mer liberala agerandet Sverige står för i denna fråga så är du fullständigt från vettet.
Men din lille FHM-mupp med regdatum i april-2020.
Om man skulle genomföra en omröstning i världens alla länder var för sig för att se hur många som tror att FHMs rekommendation för munskydd är korrekt, så är jag övertygad om att en majoritet i princip alla länder skulle ge sverige tummen ner.
Jag pratar inte om hela den svenska strategin - jag pratar om de delar som misslyckades. På många områden så kopierade Sverige ju Taiwans strategi, exempelvis genom att inte stänga skolor, inte ha någon lock-down i samhälllet, butiker förblev öppna. Dessa delar som Sverige lånade från Taiwan hade nog kunnat funka om man hade kopierat hela paketet.
Punkter där Sverige misslyckades och där resultatet blev katastrofalt var ju att man valde att inte införa restriktioner mot resenärer från andra länder, att återvändande svenskar från utlanded inte sattes i karantän. Mam hade en rekommendation MOT munskydd som ledde till ett stigma och att folk med milda symptom valde att chansa och gå ut utan mask, osv osv.