Citat:
Ursprungligen postat av
TAD2
När det gäller beredskapslager så står det att det ska finnas i pandemiplanen på nationell nivå. Dock ströks dessa på regional nivå.
Jag tänker mig att beredskapslager är en uppgift för försvarsmakten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Jag håller inte riktigt med om beskrivningarna, men i sak har du rätt. Det fanns varningar om asymptomatisk/presymptomatisk smitta vid denna tidpunkt, men FHM ignorerade dessa ...
Folkhälsomyndigheten var för arrogant för att lyssna på varningarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
... (i efterhand har den smittan visat sig stå för >50% av spridningen).
Folkhälsomyndigheten var för kaxig för att ha ödmjukhet inför det okända.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Detta var orsaken till att smittan fick ett starkt fäste i Sverige. Resenärerna spred smittan bla via Taxiförare och sedan vidare ut i samhället. Hade man krävt hemisolering, undvikande av allmänna kommunikationer och distansarbete tidigare så hade det gjort en stor skillnad!
Hemisolering hade krävt att alla invånare i samma bostad omfattas av isoleringen.
I Taiwan så hänvisades anländande resenärer till special-taxi för att förebygga smittspridning via taxiförarna. Med dessa bilar transporterades resenärerna till sina bostäder, där dom fick tillbringa hemkarantän.
I Sverige försökte några skolor förebygga smittspridning, genom att be elever stanna hemma några dagar efter hemkomst från resa i länder med pågående epidemi. Anders Tegnell tillrättavisade dessa skolor, och insisterade på att skolplikten skulle gälla även för elever som nyligen hade besökt länder med pågående smittspridning.