2020-09-16, 15:58
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja, de inresta skulle isolerats mer. , Vi och många med mig skrev om det i mars. Alltså varför tog de inte de från Italien mm. på flygplatsen?

Förklaringen heter: ... Anders Tegnell

Titta på Folkhälsomyndighetens första presskonferens från 6:e mars. Där förklarar Anders Tegnell hur man hanterade smitta bland inkommande resenärer. Den hantering som Anders Tegnell presenterade, var helt vansinnig.

Planen gick ut på att anländande resenärer skulle kliva rakt in i svenska samhället, och sprida smittan. Sjukvården skulle kontaktas först när en individ hade blivit sjuk, och inte snabbt blivit bättre. Då påbörjades arbetet med smittspårning. I det skedet hade smittan redan hunnit spridas. Det fanns aldrig några förutsättningar för Anders Tegnells plan att lyckas.

Anders Tegnells plan innebar oundvikligen att smittan spreds snabbt. Smittspårarna hade inte en chans att följa med i den snabba spridningen. Resultatet blev utbredd smitta i svenska samhället; i onödan.

Den omfattande smittspridningen i svenska samhället är Anders Tegnells skapelse. På det sättet har Anders Tegnell skapat en stor mängd sjuk- och döds-fall. Anders Tegnells misslyckande har även medfört överbelastad sjukvård, ett lamslaget samhälle, och ekonomisk kris.
Citera
2020-09-16, 16:00
Medlem
sannes avatar
Igår var nyheten att i exceldokument som någon begärde ut från Socialstyrelsen där dödstal efter 2020-07-26 var markerade med x och längst ner stod sekretess.

Senare på eftermiddagen kom en "expert" känd från TV ut och sa att i all statistik gör man så med alla mellan 1-3 pga sekretess, då andra människor kan få reda på att någon i deras "område" dött och av vilken underliggande sjukdom.

https://twitter.com/DrEmmaFrans/status/1305768544588705793

Vad jag inte förstår är varför inte samma logik gäller på FoHM sida där de rapporter "antal avlidna per dag", där står sifforna utskrivna 1-3, 1 2 eller 3. Där gäller inte sekretessen?

https://fohm.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/68d4537bf2714e63b646c37f152f1392
Citera
2020-09-16, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Förklaringen heter: ... Anders Tegnell

Titta på Folkhälsomyndighetens första presskonferens från 6:e mars. Där förklarar Anders Tegnell hur man hanterade smitta bland inkommande resenärer. Den hantering som Anders Tegnell presenterade, var helt vansinnig.

Planen gick ut på att anländande resenärer skulle kliva rakt in i svenska samhället, och sprida smittan. Sjukvården skulle kontaktas först när en individ hade blivit sjuk, och inte snabbt blivit bättre. Då påbörjades arbetet med smittspårning. I det skedet hade smittan redan hunnit spridas. Det fanns aldrig några förutsättningar för Anders Tegnells plan att lyckas.

Anders Tegnells plan innebar oundvikligen att smittan spreds snabbt. Smittspårarna hade inte en chans att följa med i den snabba spridningen. Resultatet blev utbredd smitta i svenska samhället; i onödan.

Den omfattande smittspridningen i svenska samhället är Anders Tegnells skapelse. På det sättet har Anders Tegnell skapat en stor mängd sjuk- och döds-fall. Anders Tegnells misslyckande har även medfört överbelastad sjukvård, ett lamslaget samhälle, och ekonomisk kris.

Jag håller inte riktigt med om beskrivningarna, men i sak har du rätt. Det fanns varningar om asymptomatisk/presymptomatisk smitta vid denna tidpunkt, men FHM ignorerade dessa (i efterhand har den smittan visat sig stå för >50% av spridningen). Detta var orsaken till att smittan fick ett starkt fäste i Sverige. Resenärerna spred smittan bla via Taxiförare och sedan vidare ut i samhället. Hade man krävt hemisolering, undvikande av allmänna kommunikationer och distansarbete tidigare så hade det gjort en stor skillnad!
Citera
2020-09-16, 16:11
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hoppsan, det var rejäla ökningar. Kanske hade varit bättre om dom inte stängt ned i våras utan låtit smittan röra sig i ett kontrollerat tempo?

Beror ökningen där på att det är kallt eller var det skolorna som öppnade i juli?
Som du vet är jag inte som du anhängare till den svenska ättestupastrategin rattad av de inkompetenta taxichaufförerna Tegnell, Carlsson och Giesecke.

Jag vet inte vad den israeliska mycket kraftiga ökningen mest beror på. Jag förmodar att de även testar mycket samt effektivt i Israel.
Senast redigerad av Madagascar 2020-09-16 kl. 16:14.
Citera
2020-09-16, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men jag hade hoppats att det skulle finnas mer flockimmunitet nu i denna omgången, så att det inte skulle ha så många nya värdar att ta vägen till som förra vintern. LITE begynnande flockimmunitet måste vi ju ha, som det härjade i vintras och våras.

Ja, än så länge...
Folk har inte fått så många antikroppar. Sedan behöver man mycket mer flockimmunitet än så. Vi vet inte ens hur många som har haft smittan då det är så konstiga siffror. Men i landet behöver man väl typ 50-70% som har immunitet innan det blir flockimmunitet. Så många har vi inte än. Sedan har vi inte ens vaccin som gör det ännu svårare för flockimmunitet.
Citera
2020-09-16, 16:18
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Nej, men ju yngre du är, desto viktigare är det. De är framtiden. Så fungerar all prioritering i vården.

Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Igår var nyheten att i exceldokument som någon begärde ut från Socialstyrelsen där dödstal efter 2020-07-26 var markerade med x och längst ner stod sekretess.

Senare på eftermiddagen kom en "expert" känd från TV ut och sa att i all statistik gör man så med alla mellan 1-3 pga sekretess, då andra människor kan få reda på att någon i deras "område" dött och av vilken underliggande sjukdom.

https://twitter.com/DrEmmaFrans/status/1305768544588705793

Vad jag inte förstår är varför inte samma logik gäller på FoHM sida där de rapporter "antal avlidna per dag", där står sifforna utskrivna 1-3, 1 2 eller 3. Där gäller inte sekretessen?

https://fohm.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/68d4537bf2714e63b646c37f152f1392
Nej, där gäller inte sekretessen då det baseras på en mycket större grupp. Då blir det svårare att lista ut vilka som ligger bakom siffrorna. Vissa regioner eller kommuner är så små så man kan räkna ut vem nån är utifrån statistiken.
Citera
2020-09-16, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnoldw
I går sa dom att det bara fanns 19 covid patienter på IVA och i dag har 9 dött.
Media speciellt SVT försöker ge sken av att vi i Sverige klarar oss bra nu och Norge och Danmark är värre ansatta.
När hade Norge lr Danmark 9 döda på ett dygn senast?

Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Är du lågbegåvad min käre herre?

Det har inte dött 9 st idag.
Det ligger 15 på iva idag.

Trollar du bara?
Ni är båda lågbegåvade , dom flesta som har avlidit har gjort det utanför IVA!
Citera
2020-09-16, 16:22
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Hjärtskador i 78% av de som får Covid-19?
Ganska många fotbollsproffs som kommer få lägga av inom kort då.

Inte nödvändigtvis. Beror ju givetvis på hur stora skador man ådrar sig.
Citera
2020-09-16, 16:23
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det yttersta ansvaret är chefens.
De två ställen jag pratade om fanns det två visir som användes endast när någon av de gamla hade konstaterad covid-19.
När smittan var borta användes inget mer än sprita händer och använda handskar.
Visst vore det en dröm om allt vore som det framstår sig vara.

Jag ifrågasatte en chef. Frågade varför man inte använde munskydd eller handskar osv vid matning, tvättning osv.
"Behövs inte nu. Finns ingen smitta längre"
Kläderna då. Byts de varje dag?
"Inte nödvändigt längre eftersom ingen är sjuk. Är kläderna rena finns inga behov att byta"

Jag anser mer att det är personal som skall skydda de gamla.
Dvs man skall inte se på saken som att faran är över.
Jag har sett brister och brister lyfts inte fram helt enkelt.
Så länge ingen har konstaterad covid-19 är faran över ungefär.
Är det som du beskriver är det ju skandal. Byta kläder gör man väl varje dag oavsett smitta? Två visir? Vi har hur många visir som helst på lager. De används alltid vid patientkontakt. Handskar används så fort man kan få kontakt med kroppsvätskor och annat smutsigt. Vid misstänkt potentiell smitta används även munskydd och förkläden med armar.
Citera
2020-09-16, 16:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Folk har inte fått så många antikroppar. Sedan behöver man mycket mer flockimmunitet än så. Vi vet inte ens hur många som har haft smittan då det är så konstiga siffror. Men i landet behöver man väl typ 50-70% som har immunitet innan det blir flockimmunitet. Så många har vi inte än. Sedan har vi inte ens vaccin som gör det ännu svårare för flockimmunitet.

Fast flockimmunitet är ju inget som sker helt magiskt över natten bara för att man nått en viss nivå. Effekten av en högre immunitet får ses över tid då smittan inte ökar i landet.
Citera
2020-09-16, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Ni är båda lågbegåvade , dom flesta som har avlidit har gjort det utanför IVA!

Vad snackar du om luffarn?

Jag påpekade bara hans felaktiga siffror.
Vart folk dog har jag överhuvudtaget inte berört
Citera
2020-09-16, 16:49
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nej, där gäller inte sekretessen då det baseras på en mycket större grupp. Då blir det svårare att lista ut vilka som ligger bakom siffrorna. Vissa regioner eller kommuner är så små så man kan räkna ut vem nån är utifrån statistiken.

Okej. Jag har inte laddat ner exceldokumentet men då är det på flikarna indelat i län/kommuner. Är det så du menar? Ska försöka ladda ner.

Tillägg:
Har laddat ner och det finns ingen flik med län/kommun där dödstalet (dödsfallet) inträffat. Gå gärna in och kolla själv. Så att det är annorlunda för Socialstyrelsens rapporter och FoHM är klarlagt.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Ja det verkar vara helt klart annorlunda mellan socialstyrelsens rapporter och FoHM tex 18/8 har socialstyrelsen 4 och FoHM 5. Klart det ska vara luddigt. Förresten undrar jag om de dagar när de skrivit 0,0 i kolumn B så tror jag vi har dödsfall mellan 1-3, annars står det X. Jag förstår inte riktigt men skillnad är det.
Senast redigerad av sanne 2020-09-16 kl. 17:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in