2020-09-16, 14:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Vad fan har hänt i Kronoberg?
Fått in skiten på ett äldreboende? 7 döda där senaste veckan ser det ut som..

Lär väl bli mer av den varan nu när de tar bort besöksförbudet om två veckor också. Undrar om det var så klokt att göra det innan vi har vaccin?
Jag är rädd att vi får en repris från våren.
Citera
2020-09-16, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnoldw
I går sa dom att det bara fanns 19 covid patienter på IVA och i dag har 9 dött.
Media speciellt SVT försöker ge sken av att vi i Sverige klarar oss bra nu och Norge och Danmark är värre ansatta.
När hade Norge lr Danmark 9 döda på ett dygn senast?

Är du lågbegåvad min käre herre?

Det har inte dött 9 st idag.
Det ligger 15 på iva idag.

Trollar du bara?
Citera
2020-09-16, 14:11
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Vad är det för kurvor du ser ticka uppåt? På covidstatistik ser jag bara nedåtgående kurvor
Det dröjer lite innan det slår igenom i alla kurvor men man kan se att rapporterna av nya fall börjat öka.

https://covidstatistik.se/fall#rapportdatum-veckovis
Citera
2020-09-16, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Vad är det för kurvor du ser ticka uppåt? På covidstatistik ser jag bara nedåtgående kurvor
Du får vara närsynt och välja rätt datum. Då ser man att den 14/9 rapporterades 3 gånger så många vårdtillfällen som dagen innan!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Lär väl bli mer av den varan nu när de tar bort besöksförbudet om två veckor också. Undrar om det var så klokt att göra det innan vi har vaccin?
Jag är rädd att vi får en repris från våren.

Jag tycker det är helt rätt att ta bort besöksförbudet. Dock borde man tighta till saker på andra håll samtidigt.
Att det inte håller i längden att helt isolera människor som ändå inte har långt kvar är väl uppenbart.
De kommer ju dö av depressioner istället om det fortsätter..
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Återigen så ser du spöken som inte finns. Är det detta du varnat för? En marginell ökning utan utslag på vården?

9 döda sedan igår. Sjukhusfall liksom IVA ökar. Snart får vi väl återigen tvåsiffriga dödstal, vilket vi inte haft sedan tidig sommar. Jag hoppas inte vi står inför ett trendbrott, men tyvärr pekar allt på det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Om Stockholm har skytteltrafik mellan Arlanda och hårt drabbde Teheran medans det knappt lyfter flyg mellan Iran och Oslo så introduceras viruset hårdare i Stockholm än i Oslo. Det säger sig självt. Jag vet inte hur effektivt en lockdown hade varit i Stockholm. Skadan var redan skedd på grund av den internationella trafiken. Lockdownen i Norge kan ha lyckats på grund av att den dolda smittspridningen var betydligt lägre än i Sverige innan nerstängningen.

Ja men nu vet vi att smittan från Iran aldrig lyckades sprida sig i Sverige eftersom den strainen knappt hittas bland smittade, sen var det inte bara Arlanda som hade trafik från Iran.

sen de sista håller jag med om.

edit lägger till källan
Citat:
De få fall som identifierats från Iran, Sydkorea och Kina tyder på att
enbart ett fåtal importer skedde från dessa länder, då en mycket grundlig
provtagning genomfördes av de hemvändande resande från de länderna i den
initiala smittspridningen

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/ebbcb3e865eb4e7d8cbe195859c544d7/helgenomsekvensering-av-svenska-sars-cov-2-som-orsakar-covid-19.pdf

sida 14
Senast redigerad av painkiler 2020-09-16 kl. 14:15.
Citera
2020-09-16, 14:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Kan du inte var snäll och berätta vart du hämtar dina siffror för iva?
Dom har ökat sedan mars enligt dig, vilket vi ju vet är falskt. Men idag anger du +2 på iva.
Det är 2 färre inlagda på iva sedan igår. Jag kan verkligen inte hitta dina +2.
Men berätta gärna
Så här står det på svt.se

”Nio nya dödsfall med bekräftad covid-19 har registrerats i Folkhälsomyndighetens statistik sedan i går.

Totalt 5 860 personer har avlidit med covid-19 i landet.

230 nya fall av bekräftad smitta har rapporterats sedan i går. Totalt har 87 575 personer bekräftats smittade av covid-19 i Sverige.

15 patienter med covid-19 får i nuläget intensivvård. Det är en ökning med två personer jämfört med en vecka tillbaka.

2 588 personer har hittills fått intensivvård.”
Citera
2020-09-16, 14:13
Medlem
Citat:
9 döda sedan igår. Sjukhusfall liksom IVA ökar. Snart får vi väl återigen tvåsiffriga dödstal, vilket vi inte haft sedan tidig sommar. Jag hoppas inte vi står inför ett trendbrott, men tyvärr pekar allt på det.
I ditt rädda förvirrade huvud möjligen. Det finns absolut ingenting alls som tyder på en repris på våren.
Citera
2020-09-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnoldw
I går sa dom att det bara fanns 19 covid patienter på IVA och i dag har 9 dött.
Media speciellt SVT försöker ge sken av att vi i Sverige klarar oss bra nu och Norge och Danmark är värre ansatta.
När hade Norge lr Danmark 9 döda på ett dygn senast?

Det är Kronoberg som rapporterat 7 stycken idag, de härrör senaste 7 veckorna.
Citera
2020-09-16, 14:14
Medlem
Citat:

det var väl bara en vecka sedan vi hade tvåsiffrigt?
Citera
2020-09-16, 14:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag tycker det är helt rätt att ta bort besöksförbudet. Dock borde man tighta till saker på andra håll samtidigt.
Att det inte håller i längden att helt isolera människor som ändå inte har långt kvar är väl uppenbart.
De kommer ju dö av depressioner istället om det fortsätter..

Förstår att det finns ett motsatsförhållande i det hela. Absolut, men det är inte kul om de får in smittan på ett boende igen. I våras fanns det ju exempel på vårdboenden där hälften av de intagna dog på två veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in