Citat:
Runt år 2000-2010 fungerade det för egen del att chatta en del med kvinnor, prata med dem i telefon, dejta och även umgås flera gånger (men utan att det blev något djupare). Nu däremot och de senaste åren har det blivit i stort sett omöjligt att få till någon som helst vettig kontakt. Faktum är att mina profiler faktiskt blivit bättre med åren och inte tvärtom, som man skulle kunna tro.
Känslor och eget tyckande må vara irrationella ting, men de kan ändå ge vägledning vad gäller vilka man väljer att kontakta på en dejtingsajt utifrån utseende och text i en profil. Och även om jag är ganska kräsen, är det ändå ganska många kvinnor jag skickat like/ Super likes på Tinder (men utan resultat).
Läs gärna vad Sea12 skriver på #29771, för det förklarar en hel del. Och ja, absolut finns det killar som sysslar med flera kvinnor samtidigt och alltså tar deras tid och ork i anspråk på flera sätt.
Att kvinnor speciellt på senare år höjt sitt marknadsvärde markant är många överens om, så att t ex om de själva är en 5-6, så anser de sig "förtjäna" en man som är minst en 8-9. Kvinnor söker alltså en man som på olika sätt har långt högre status än de själva. Googla gärna ordet hypergami.
Nej, jag menar inte att man ska vara i vilka relationer som helst, men ska man träffa någon passande via nätdejting, måste man också vara beredd på att själv vara drivande och försöka svara på meddelande och ibland också vara ute på dejter i verkliga livet. Min uppfattning är tyvärr att kvinnor för det allra mesta, trots profil med bild och text, är fullständigt passiva. Mitt bästa råd är att ta då bort profilen, än att fortsätta sprida falska förhoppningar!
Känslor och eget tyckande må vara irrationella ting, men de kan ändå ge vägledning vad gäller vilka man väljer att kontakta på en dejtingsajt utifrån utseende och text i en profil. Och även om jag är ganska kräsen, är det ändå ganska många kvinnor jag skickat like/ Super likes på Tinder (men utan resultat).
Läs gärna vad Sea12 skriver på #29771, för det förklarar en hel del. Och ja, absolut finns det killar som sysslar med flera kvinnor samtidigt och alltså tar deras tid och ork i anspråk på flera sätt.
Att kvinnor speciellt på senare år höjt sitt marknadsvärde markant är många överens om, så att t ex om de själva är en 5-6, så anser de sig "förtjäna" en man som är minst en 8-9. Kvinnor söker alltså en man som på olika sätt har långt högre status än de själva. Googla gärna ordet hypergami.
Nej, jag menar inte att man ska vara i vilka relationer som helst, men ska man träffa någon passande via nätdejting, måste man också vara beredd på att själv vara drivande och försöka svara på meddelande och ibland också vara ute på dejter i verkliga livet. Min uppfattning är tyvärr att kvinnor för det allra mesta, trots profil med bild och text, är fullständigt passiva. Mitt bästa råd är att ta då bort profilen, än att fortsätta sprida falska förhoppningar!
2000-2010 såg chattandet/kontakt på nätet helt annorlunda ut. Särskilt för 20 år sedan. Då satt man hemma vid datorn om kvällarna och surfade runt lite när tid fanns. Det var långt ifrån alla som "chattade" med folk. Var hittade du alla dessa kvinnor som du fick så snabb och vettig kontakt med då?
Tinder är något helt annat. Det här är trots allt tråden om just Tinder. Det är uppbyggt på ett helt annat sätt. Det är snabbt, ytligt och ständigt närvarande. Man kan till och med se var folk befinner sig i stunden och det i sig inbjuder till helt andra kontakter.
Du säger att dina profiler är bättre nu. Det tror jag att de flestas är. Särskilt vad gäller kvalitet och mängd på bilder samt att det nu som sagt inte längre är något fishy att dejta på nätet. Det lär vara betydligt mer avslappnat nu. Men frågan är om du har blivit bättre? Jag vet inte hur gammal du är, men själv var jag ung vuxen för 20 år sedan. Nu är jag i princip medelålders (40+). Det är helt andra parametrar som är av betydelse nu än då. Även om utseende alltid är intressant vad gäller dejting.
När det gäller känslor så är det ju precis det jag menar. De ger inte bara vägledning när det gäller vilka man kontaktar/svarar/intresserar sig för. Jag tror att de ofta fäller avgörandet. Själv går jag på motivation och känsla (i brist på bättre uttryck) helt och hållet. Jag tror att många gör detsamma. Annars hamnar man farligt nära resonemangsäktenskap. Om man inte känner något intresse för personen på nätet eller någon slags gnista när man träffas IRL så är det ju ingen idé att ha kontakt. Hur passande vederbörande än må vara. Förstår du vad jag menar?
Jag är bekant med begreppet hypergami och jag kommenterade det samt 80/20 igår.
En grundregel är att människor (oavsett sammanhang) som är intresserade ser till att höra av sig och hålla kontakt. Det är inte svårare än så.
Sprida falska förhoppningar säger du. Det är ju det här med att det som sker, det sker. Det som dyker upp, det dyker upp. Träffar man på någon intressant så gör man. Det lär vara så folk i allmänhet resonerar. Att ha en profil på en nätdejtingapp betyder inte att man har signat upp på att lägga ner hela sin tid och själ i att ha kontakt med alla som visar intresse. Jag förstår faktiskt ens inte vad du menar. Det låter nästan lite som att man har någon slags skyldighet att ge alla som vill en chans. Det kan du väl ändå inte mena?
Citat:
Det tragikomiska i detta och speciellt i Sverige år 2020, är att det ändå är mannen som förutsätts vara den drivande i sammanhanget och vara den som ska visa sig vara intressant och duglig nog för kvinnan, som i sin tur många gånger är på tok för passiv för att något ska hända i verkligheten. Har man fått bollen, får man alltså se till att spela den vidare.
Om kvinnan är "på tok för passiv för att något ska hända i verkligheten" så kan du troligtvis räkna med att hon inte är intresserad nog för att något ska hända. Vill man ha spel så passar man tillbaka bollen.
Senast redigerad av empoisonne 2020-09-16 kl. 10:56.
Senast redigerad av empoisonne 2020-09-16 kl. 10:56.