2013-08-23, 00:42
Medlem
Jag mste nog instmma och tror ven jag HSB kommer bli ledande. Hr mnga av mina kompisar och arbetskamrater som gnller p sina banker och det r i princip alltid Swedbank/Sparbanken eller Nordea.

Sen att man fr betala fr att anvnda internetbanken r bara tokigt. Jag betalar bara fr VISA kortet nr jag har HSB och ingenting annat. Finns ven kontanthantering verallt utan problem.
Citera
2013-09-07, 12:47
Medlem
Bennermanns avatar
Frstr inte varfr folk grinar ver att en del banker tar bort sin kontathantering? Man kan ta ut i bankomat, fr ver genom appar och swish, dessutom kan man ta ut postvxlar som alla gnger r bttre n kontanter nr det kommer till lite strre summor..

Hng med lite i utvecklingen istllet
Citera
2013-09-07, 16:22
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann
Frstr inte varfr folk grinar ver att en del banker tar bort sin kontathantering? Man kan ta ut i bankomat, fr ver genom appar och swish, dessutom kan man ta ut postvxlar som alla gnger r bttre n kontanter nr det kommer till lite strre summor..

Hng med lite i utvecklingen istllet

Jag frstr inte hur en sdan som du resonerar, frsvinner kontanter - hur skall man kunna gra en bank run" - dvs ta ut sina pengar nr det barkar t helvete? Eller s r det *precis* just det man vill frhindra.

Forex reklam som de kr nu gillar jag: En bank utan kontanter r som en frisr utan sax.
Citera
2013-09-08, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk

Forex reklam som de kr nu gillar jag: En bank utan kontanter r som en frisr utan sax.

Forex som nstan gick omkull i samband med Panaxias (kontanthanteringsfretaget!) konkurs och som vid upprepade tillfllen nstan blivit av med bankoktrojen och ftt betala rekordbter fr att inte ha upprtthllit reglerna om att motverka penningtvtt. Nja, kanske inte rtt bank att lyssna p nr det gller kontanthantering.
Citera
2013-09-08, 08:47
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Forex som nstan gick omkull i samband med Panaxias (kontanthanteringsfretaget!) konkurs och som vid upprepade tillfllen nstan blivit av med bankoktrojen och ftt betala rekordbter fr att inte ha upprtthllit reglerna om att motverka penningtvtt. Nja, kanske inte rtt bank att lyssna p nr det gller kontanthantering.

Icke desto mindre har de helt rtt, endast mnniskor som inte har tnkt frdigt fresprkar borttagande av kontanter.
Citera
2013-09-08, 09:39
Medlem
Ett bankrun fungerar inte bttre om en bank har kontanthantering p kontor. Kontor har, liksom bankomater, begrnsad tillgng p kontanter.
Fr att ta ut strre summor mste du anmla det ngra dagar i frvg.

Fr vrigt har vi statliga insttningsgarantin s dina pengar riskeras inte om nu ngon av storbankerna skulle g omkull och du inte kan genomfra ett effektivt bankrun. Mer n 100 000 i likvida medel br man inte ha.
Senast redigerad av ilimor 2013-09-08 kl. 09:45.
Citera
2013-09-08, 22:25
Medlem
Bennermanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag frstr inte hur en sdan som du resonerar, frsvinner kontanter - hur skall man kunna gra en bank run" - dvs ta ut sina pengar nr det barkar t helvete? Eller s r det *precis* just det man vill frhindra.

Ja du r frmodligen vnsterpartist, d brukar man ha svrt att frst saker och ting.
I vrigt hnvisar jag till Petronius och Ilimors svar.
Citera
2020-09-16, 08:40
Medlem
Handelsbanken stnger 50% av sina kontor

https://www.dn.se/ekonomi/handelsbanken-stanger-kontor/
Citera
2020-09-16, 09:20
Medlem
Mouses avatar
Kort svar, ja, Handelsbanken r p god vg att bli strst.
Citera
2020-09-16, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mouse
Kort svar, ja, Handelsbanken r p god vg att bli strst.

r de drfr de stnger 50% av kontoren?
r inte SHB vldigt kontorsorinterat fr vrigt? Har ftt uppfattningen att man r kund i ett specifikt kontor, alltid ska vnda dig just dit, kontoren bestmmer sjlva ver tjndteutbud och i viss mn priser? Eller har jag missfrsttt?
Citera
2020-09-16, 12:03
Medlem
Ringhals3s avatar
SHB verkar i mngt och mycket vara en bank som mest r till fr att hlla sin egen personal sysselsatt och frvalta den egna personalens pensionsfonder. Vanliga aktiegare fr ka med p ett hrn, nstan lite sektliknande.

Banken har traditionellt klarat konjunkturnedgngar bra pga lgt risktagande men halkat efter rejlt resultatmssigt jmfrt med de andra storbankerna p senare r.
Har varit en trist resa fr aktiegarna.

terstr att se om nedlggningen av hlften av kontoren r brjan till en strre versyn och modernisering av SHB med siktet instllt p hgre vinster och drmed strre utdelningar.
Citera
2020-09-16, 12:54
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
r de drfr de stnger 50% av kontoren?
r inte SHB vldigt kontorsorinterat fr vrigt? Har ftt uppfattningen att man r kund i ett specifikt kontor, alltid ska vnda dig just dit, kontoren bestmmer sjlva ver tjndteutbud och i viss mn priser? Eller har jag missfrsttt?

Det stmmer bra. SHB har varit rtt unikt bland storbankerna, dels fr att de har haft mnga kontor, dels fr att kontoren har haft stort eget sjlvbestmmande. Mycket ansvar har allts varit delegerat frn den centrala organisationen till respektive kontor. Kontoren har haft incitament att gra bra resultat, mycket tack vare oktagonen (som med dagens beslut p sikt frsvinner i dess nuvarande form).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in