Citat:
Ursprungligen postat av
jonte400
Detta med kontanter r lite lustigt. Nstan 7 Av 10 svenskar vill behlla kontanterna, men framfrallt Swedbank har bestmt sig fr att kra ver befolkningen. De har redan tappat mycket kunder pga detta.
Av Nordeas kunder r det 0,2% (jag jobbar p Nordea drfr jag anvnder Nordea som exempel, det ser skert likadant ut p andra bankerna) som anvnder sig utav kontanta renden p kontor. Kostnaden att ha kontanthantering p kontor r strre n vinsten banken gr p dessa kunder. 7 av 10 svenskar kanske vill ha kvar kontanter, men hur mnga av dessa har ett behov av kontanthantering som bankomater inte klarar av? Fr det r verkligen inte 7 av 10 som anvnder bankkontor fr kontanta renden.
Citat:
Ursprungligen postat av
jonte400
Tack fr det informativa svaret. Tycker det r mrkligt att en sdan bred bank som Swedbank under kort tid gr sig av med kontanthanteringen. Inser de inte att de tappar kunder p det, nr den stora majoriteten vill ha kvar kontanterna.
P det nordeakontor jag jobbar p har vi kvar kontanthantering medans Swedbank tog bort sin kontanthantering i staden, visst fick vi en kning av nya kunder. Men nstan alla som bytte bank var pensionrer som tar ut hela pensionen i kontanter samma dag som pensionen stts in p kontot. Mnga av de som tidigare gjorde kontantrenden p kontoret lrde sig att anvnda bankomaten utanfr. vilket gr att dessa kunder nu kunde komma t sina pengar dygnet runt istllet fr att vara begrnsad till kontorets ppettider.
Citat:
Ursprungligen postat av
jonte400
Dessutom menar forskare och ekonomer p att det r farligt samhllsekonomiskt om kontanterna frsvinner p strt. En del av vr ekonomi styrs av kontanter ( dessvrre inom svart sektor), som ger dynamik i ekonomin.
Att ta bort kontanter frn kontoren r inte samma sak som att ta bort kontanter frn samhllet.