• 1
  • 2
2013-08-22, 11:47
Medlem
Ja de slr nu sina konkurrenter med hstlngder i underskningar rrande popularitet. Sklen tros vara att de inte lagt ner s mnga kontor samt att de som enda bank vgrar gra sig av med kontanterna.

Detta med kontanter r lite lustigt. Nstan 7 Av 10 svenskar vill behlla kontanterna, men framfrallt Swedbank har bestmt sig fr att kra ver befolkningen. De har redan tappat mycket kunder pga detta.

Ja, vad tror ni, hur ser du ut om 10 r ? Kommer Handelsbanken vara den stora folkliga banken med mnga kontor, rdgivning och kontanter?
Senast redigerad av jonte400 2013-08-22 kl. 12:06.
Citera
2013-08-22, 12:03
Medlem
Torps avatar
Mitt samlade intryck frn vnner och bekanta r att man hr folk som gnller stndigt p sina banker... Men de som har Handelsbanken hr man aldrig ngot av. Tystnad brukar betyda njdhet. Har sjlv HB och r mycket njd med alla fronter, s ja, det kan mycket vl ligga ngot i det du sger TS.
Citera
2013-08-22, 12:26
Medlem
1979s avatar
Det spelar ingen roll om de r bra. Svenskar byter inte bank.
Citera
2013-08-22, 15:05
Medlem
Kostymnissens avatar
Jag tror absolut att Handelsbanken kommer vxa till att bli i srklass strst bland storbankerna. Kontanthanteringen gr att mnga kunder vljer att byta till Handelsbanken.

Bland storbankerna tappar Swedbank och Nordea mnga kunder, samtidigt som Handelsbanken och SEB vrvar kunder. Handelsbanken gr det genom sitt goda rykte, SEB gr det med hjlp av frmnliga erbjudanden som t.ex. rnteerbjudandet till kunder som tillhr unionen.

Jag tror att Swedbank och Nordea kommer f enorma problem inom kort. Swedbank har avgifter fr t.ex. internettjnst som mnga irriterar sig p. Nordea har stndiga problem med sin internettjnst.

Samtidigt vxer ocks mindre banken s som Lnsfrskringar, Danske, Forex och ICA-banken.
Citera
2013-08-22, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kostymnissen
Jag tror absolut att Handelsbanken kommer vxa till att bli i srklass strst bland storbankerna. Kontanthanteringen gr att mnga kunder vljer att byta till Handelsbanken.

Bland storbankerna tappar Swedbank och Nordea mnga kunder, samtidigt som Handelsbanken och SEB vrvar kunder. Handelsbanken gr det genom sitt goda rykte, SEB gr det med hjlp av frmnliga erbjudanden som t.ex. rnteerbjudandet till kunder som tillhr unionen.

Jag tror att Swedbank och Nordea kommer f enorma problem inom kort. Swedbank har avgifter fr t.ex. internettjnst som mnga irriterar sig p. Nordea har stndiga problem med sin internettjnst.

Samtidigt vxer ocks mindre banken s som Lnsfrskringar, Danske, Forex och ICA-banken.

Tack fr det informativa svaret. Tycker det r mrkligt att en sdan bred bank som Swedbank under kort tid gr sig av med kontanthanteringen. Inser de inte att de tappar kunder p det, nr den stora majoriteten vill ha kvar kontanterna.

Dessutom menar forskare och ekonomer p att det r farligt samhllsekonomiskt om kontanterna frsvinner p strt. En del av vr ekonomi styrs av kontanter ( dessvrre inom svart sektor), som ger dynamik i ekonomin.

Kanske att de nya sedlarna kommer bli ett nytt uppsving fr kontanterna. Knns som att riskerna med kontanter verdrivs ngt ohyggligt. Hur mnga har mist livet de sista 10 ren i Sverige till fljd av kontanter?
Citera
2013-08-22, 16:35
Medlem
kezz89s avatar
Folk borde brja fatta och byta till en bank som vill ha kontanthanteringen kvar. Nordea kan fara t helvete i alla fall.

Har Forex Bank nu och r vldigt njd med dessa, enkel bank men som alltid kommer ha kontanthanteringen kvar men ska byta till lnsfrskringar nu fr att samla frskring m.m p samma stlle.
Citera
2013-08-22, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Detta med kontanter r lite lustigt. Nstan 7 Av 10 svenskar vill behlla kontanterna, men framfrallt Swedbank har bestmt sig fr att kra ver befolkningen. De har redan tappat mycket kunder pga detta.

Av Nordeas kunder r det 0,2% (jag jobbar p Nordea drfr jag anvnder Nordea som exempel, det ser skert likadant ut p andra bankerna) som anvnder sig utav kontanta renden p kontor. Kostnaden att ha kontanthantering p kontor r strre n vinsten banken gr p dessa kunder. 7 av 10 svenskar kanske vill ha kvar kontanter, men hur mnga av dessa har ett behov av kontanthantering som bankomater inte klarar av? Fr det r verkligen inte 7 av 10 som anvnder bankkontor fr kontanta renden.

Citat:
Tack fr det informativa svaret. Tycker det r mrkligt att en sdan bred bank som Swedbank under kort tid gr sig av med kontanthanteringen. Inser de inte att de tappar kunder p det, nr den stora majoriteten vill ha kvar kontanterna.
P det nordeakontor jag jobbar p har vi kvar kontanthantering medans Swedbank tog bort sin kontanthantering i staden, visst fick vi en kning av nya kunder. Men nstan alla som bytte bank var pensionrer som tar ut hela pensionen i kontanter samma dag som pensionen stts in p kontot. Mnga av de som tidigare gjorde kontantrenden p kontoret lrde sig att anvnda bankomaten utanfr. vilket gr att dessa kunder nu kunde komma t sina pengar dygnet runt istllet fr att vara begrnsad till kontorets ppettider.

Citat:
Dessutom menar forskare och ekonomer p att det r farligt samhllsekonomiskt om kontanterna frsvinner p strt. En del av vr ekonomi styrs av kontanter ( dessvrre inom svart sektor), som ger dynamik i ekonomin.
Att ta bort kontanter frn kontoren r inte samma sak som att ta bort kontanter frn samhllet.
Citera
2013-08-22, 19:22
Medlem
Kostymnissens avatar
Citat:

Det r inte s konstigt att Swedbank och Nordea tar bort kontanthanteringen. Den kostar otroligt mycket. Vrdetransport till kontoret r dyrt. Samtidigt tjnar bankerna p att kunderna anvnder kort nr handlarna mste lsa in transaktionerna med hga avgifter.
Citera
2013-08-22, 19:27
Medlem
Kostymnissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilimor
Av Nordeas kunder r det 0,2% (jag jobbar p Nordea drfr jag anvnder Nordea som exempel, det ser skert likadant ut p andra bankerna) som anvnder sig utav kontanta renden p kontor. Kostnaden att ha kontanthantering p kontor r strre n vinsten banken gr p dessa kunder. 7 av 10 svenskar kanske vill ha kvar kontanter, men hur mnga av dessa har ett behov av kontanthantering som bankomater inte klarar av? Fr det r verkligen inte 7 av 10 som anvnder bankkontor fr kontanta renden.

Jag arbetar ocks p ett kontor med kontanthantering (inte p Nordea). Det jag mrker p de som anvnder kontanthanteringen r att de r uppdelade i tv grupper.

Dels de som anvnder kontoret som bankomat och tar ut sin pension varje mnad. Denna grupp r frsvinnande liten.

Dels de "vanliga" kortanvndare som t.ex. har slt en bil eller mbel p blocket. De tycker det r vldigt bra att kunna stta in en strre summa kontanter och uppskattar verkligen kontanthanteringen nr de behver den. Denna grupp r stor, men kommer in p kontoret vldigt sllan.
Citera
2013-08-22, 19:30
Medlem
Citat:

Kanske att de nya sedlarna kommer bli ett nytt uppsving fr kontanterna. Knns som att riskerna med kontanter verdrivs ngt ohyggligt. Hur mnga har mist livet de sista 10 ren i Sverige till fljd av kontanter?
Klla p ditt pstende om att "forskare och ekonomer" tycker si och s?
Citera
2013-08-22, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kostymnissen
Jag arbetar ocks p ett kontor med kontanthantering (inte p Nordea). Det jag mrker p de som anvnder kontanthanteringen r att de r uppdelade i tv grupper.

Dels de som anvnder kontoret som bankomat och tar ut sin pension varje mnad. Denna grupp r frsvinnande liten.

Dels de "vanliga" kortanvndare som t.ex. har slt en bil eller mbel p blocket. De tycker det r vldigt bra att kunna stta in en strre summa kontanter och uppskattar verkligen kontanthanteringen nr de behver den. Denna grupp r stor, men kommer in p kontoret vldigt sllan.
Dessa personer kan man enkelt flja med till serviceboxen och hjlpa stta in pengarna s r det inga problem. Stora summor s r postvxel verlgsen kontanter, vid mindre summor kan personen handla upp kontanterna i vardagen.
Fr denna grupp r kontanthanteringen sllan en deal breaker vid bankval.
Citera
2013-08-22, 20:02
Medlem
Jag skulle pst att de som tar ut pensionen r en betydligt strre grupp och klart majoriteten av anvndarna av kontanthantering p kontor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in