Citat:
Ursprungligen postat av
Eisenbeever
Sinewave du är enastående i den här tråden. Skulle du kunna redigera ditt första inlägg med en sammanfattning av strategier och månadsrapporter? I övrigt är du fantastisk!
Har bestämt mig för att köra en Mom+agg 3. Har inga astronomiska siffror att röra mig med men tänkte att 5000:-/mån i fonder känns överkomligt.
Låt säga att jag kör 50% momentumstrategi vilken portfölj skulle vara ett bra komplement till detta?
Der går dessvärre inte att redigera väldigt gamla inlägg, man kan visserligen be en moderator. Men... Bäst vore om allt kom i följd och så men jag har nog aldrig sett någon sådan edit från en moderator på Flashback.
Jag brukar länka in det som är annat än bara diskussioner i de månatliga rapporterna jag skriver, den senaste hittar du här (alla länkar längst ned):
(FB) Tråden om strategier för fonder
-
Tänk på att en MOM+AGG är den strategi av alla i tråden som är den mest komplicerade. Inte i vad man gör varje månad, den biten är tekniskt sett löjeväckande enkel. Det svåra med den rör mer volatiliteten (hur mycket upp och ned det går).
De flesta av MOM+AGG-varianterna har nämligen en tendens att ha en turbo åt
båda håll, dvs gå väldigt kraftigt upp men också ibland kräva att den som håller i den tål ett par rejäla pungsparkar (dvs plötsliga fall av olika slag). I alla backtester har dock det generella överpresterandet gjort att dessa fall repar sig ganska fort (men knappast på en månad). Oavsett kan det förmodligen vara ganska svårt för de flesta att behöva stå ut med sådant.
Därför betraktar jag det som den svåraste av alla strategier i den här tråden. Hur svår den är beror dock helt på vem som sitter med den och hur
verkligt riskbenägen denna person är. Hur verkligt riskbenägen någon annan är blir något svårt att avgöra tyvärr.
Ett tänk man kan ha är att man har 1 miljon investerat och att man sedan under ett år backar t ex -10% ... -15% ... -20% osv (dvs -100 000 ... -200 000 kr) och sedan försöka estimera vid vilket av dessa minus man börjar tycka att det blir lite mer jobbigt. Sedan tar man den siffran och drar bort 5%. Dvs tror man att man klarar -20% är förmodligen verkligheten närmare -15% osv. Detta då de flesta har en tendens att överskatta sin riskbenägenhet. Detta särskilt om man aldrig varit investerad när det bara går ned i över 12 månaders tid (lågkonjunktur osv).
-
Vad man skulle kunna kombinera en sådan med blir en svår fråga, det beror trots allt helt på vad man har för grundurval i en MOM+AGG. Jag vill dock minnas att vissa i tråden sitter med t ex TAA + MOM+AGG och Golden Butterfly + MOM+AGG.
Modern till en MOM+AGG är annars TAA-strategin (GTAA). Det är främst detta 'AGG' som skiljer och att varianten i den här tråden mer drar åt det som kallas 'sector rotation' fast anpassat efter svenska förhållanden (dvs att man inte är helt främmande för att ha med branschfonder istället för endast index av olika slag).
TAA-strategin är annars helt ok och förmodligen något enklare även om den förmodlingen kan upplevas som något trögrörlig (men detta är också dess styrka). Jag misstänker att det finns åtminstone en här i tråden med ett ganska gediget kapital i en sådan. TAA-strategin är dock så logisk och 'tråkig' (på ett bra sätt) att det oftast finns lite att prata om när det kommer till den.