2020-09-15, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f.d.idiot
Tack för ett bra inlägg.

Det där om att tinder driver på utvecklingen stämmer. Effekten av det kommer inte att synas direkt, det tar sin tid. Se min tråd om hur den sexuella frigörelsen leder till kulturell kollaps, i källan jag hänvisar till där sägs det att 3 generationer (80-100 år) tar det innan effekterna av ökad sexualliberalism visas på riktigt.

En annan sak som ständigt glöms bort är inte bara att kvinnor nu har tillgång till massa lajks och män de annars aldrig fått kontakt med genom tinder. Snygga killar har nämligen också det. Förr i tiden skulle dessa killar behöva gå fram till tjejerna och ragga upp dem, och riskera bli avvisade och så, men nu har de tillgång till tusentals tjejer via telefonen och ett avvisande påverkar inte dem på samma sätt, de fortsätter bara svajpa istället.

Det är även alltid lika intressant att de som får matchningar utan problem ständigt pratar om hur lätt och rättvist det är. Påminner väldigt mycket om detta https://www.sciencedaily.com/releases/2019/07/190717230341.htm

Intressant artikel du länkade till. Den stämmer med min uppfattning. Dels hur jag upplever världen i stort, dvs hur andra agerar och tycker, men även jag själv agerar och tänker. Jag tillhör de som kan tycka att ett spel både är roligt och rättvist, "om" jag vinner, vill säga. Så ja, de som gillar Tinder och talar sig varma för Tinder är de som lyckas där men om det bara är 20-30% som gör det, då kommer Tinder på sikt att gräva sin egna grav. Detsamma gäller många andra dejtingsajter. Om allt fler män ger upp dejtandet, vad händer då med samhället? Redan nu visar studier att antalet hook-ups samt mängden sex minskar i åldersgruppen 20-30 år. (OBS, talar om USA här).
Citera
2020-09-15, 10:36
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Vilka skulle annars styra?
Alla möjliga med utseendet någorlunda på sin sida, tänker jag. Både män och kvinnor.

Tjejer kan ju också tacka nej till inviter.
Citera
2020-09-15, 10:57
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sea12
Ovan tar upp en intressant fråga. Om man är snygg och seriös, har man då svårare att få napp? Om man är snygg och seriös och saknar "game", har man då svårare att få kvinnor intresserade? Det finns de som säger att "game" är viktigare än utseendet. Det stämmer dock inte på Tinder då utseendet är "vattendelaren". Du måste ha ett bra utseende, annars sållas du bort direkt och det spelar ingen roll vilket supergame du har.

Då återstår tanken att de killar som är snygga och som har game är de som lyckas. Dvs ALLA snygga killar lyckas inte. De som gör det är de som är snygga OCH som har game och vilka är det då tjejerna möter? Vilka är det tjejerna faller för? Jo, just dessa killar. Hur är dessa killars syn på tjejer? Jo, cynisk.

Jag håller med att BBs inlägg kan vara fyrkantigt. Framförallt är teorin/tanken som presenteras inte jämn överallt. På vissa ställen, som t ex Manhattan, är den kanske mer träffande än på andra ställen. Trenden, som jag ser den i alla fall, är dock tydlig. Vi går mot det hållet.
Jag tror att det kan vara nog så svårt att vara vrålsnygg och söka efter ett seriöst förhållande, om man inte har en massa andra saker att erbjuda. Men framför allt tror jag att det är avgörande att vara verbal. I alla fall om man siktar lite högre på tjejfronten och vill umgås med tjejer som också har ett ordnat liv, viss framgång, etc. Men, jag är så klart medveten om att en hörnsten i teorin vi diskuterar är tesen att män generellt har lägre krav på kvinnor än vice versa.

Sedan ställer jag mig frågande till det där med att män som har både flyt och ett fördelaktigt utseende skulle vara de mest cyniska i fråga om relationer. Kan säkert stämma till viss del, självklart, men det känns fortfarande som en grov förenkling att förutsätta att dessa män får storhetsvansinne. Kan det inte vara så att man tänker att de borde få det? Eller?

Och jo — Manhattan är ett extremt exempel på alla sätt. Ingen har väl tid till något där.
Citera
2020-09-15, 13:58
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av empoisonne
Jag läste nyligen Blake Nelsons The Red pill som handlar om hur man träffar kvinnor i den "nya tiden". På nätet och andra platser efter #metoo och annat. Det pratas mycket om "manosfären" på internet där män diskuterar samhällsklimat och dejting. Den är som en uppdaterad version av The Game även om den alls inte är lika detaljerad.

Vete fan, man jag tycker att allt det där är en enda stor jävla överanalys av allt. Man glömmer bort att kärlek och kåthet inte är särskilt rationella saker, sina känslor kan man som bekant inte styra över, så det blir jävligt trubbigt när känslor behandlas så schematiskt.

Överanalys ska man akta sig för. No good.

Det fetmarkerade: Här har ni det enda råd man behöver när det gäller dejting. Letade efter detta inlägg i går, och nu hittade jag det.

Om någon kommer med jävligt knöliga och rigida regler ska man slå dövörat till illa kvickt. Personen som tror att sådant funkar har ofta problem själv och tror att det hjälper att vara på ett visst sätt. Det är typ en strategi för att klara det sociala och inte nyckeln till framgång hos det motsatta könet.
Citera
2020-09-15, 14:03
Medlem
empoisonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UpAndGo2
Med förr menar jag för 10-20 år sedan.

Problemet är att kvinnor, som jag upplever det, har mycket dålig urskillningsförmåga och inte kan och vill sortera i sin översvämmade inkorg. De vet helt inte vad de söker efter och vad de gillar. Och parat med en passiv inställning där det är mannen som anses vara den som ska göra grovjobbet, så är det självklart att inget händer.

Kanske att livet "snurrar på" fortare nu för många och man inte har tid och ork att engagera sig, men varför då lägga ut en profil med bild och text?? Nej, är det kvalitet man söker, så är det ju definitivt dags upp till bevis från det kvinnliga lägret! Sätt igång och jobba, medan jag som man lutar mig tillbaka och väntar!

10-20 år sedan säger du. 2000-2010. Bara inom det decenniet så finns det en betydande skillnad i aktivitet och beteende på internet. Nätdejting är numera en integrerad del av våra liv. Det är inte längre något skumt och ses inte som en sista desperat väg ut ur ensamheten för de stackare som inte lyckas IRL.

Vi har smarta telefoner och är ständigt uppkopplade mot omvärlden. Jag skulle säga att det har hänt mycket på området kommunikation och kontakt på nätet, både med kända och okända, de senaste 10 åren. Folk såväl långt ner som långt upp i åldern använder sig av sociala medier och kommunikationsappar. Vårt sätt att kontakta andra, i största allmänhet, har förändrats. Folk kommer närmare, men samtidigt längre bort.

Som du säger så går allt snabbare nu. Utbudet, av precis allt, är oändligt mycket större och det finns flera sätt att sälja in sig själv online än just själva applikationen. Länk till ett snyggt Instakonto verkar vara ett populärt sätt att visa upp (väl valda) delar av sig själv och sitt liv. Tinder har dessutom något nästan suggestivt över sig. Man fastnar och sveper sig vidare till nästa och nästa och nästa.

Nog är det så att man kan hitta kvalitet ute på nätet. Ibland behöver man ens inte ta sig tid. Man märker det på en gång. Men det är ju just det här med att man kanske inte tar det hela på så stort allvar. Det får bli som det blir. Det är den inställningen man bör ha till Tinder.

Jag tror inte att kvinnor inte vet vad de vill ha och söker. Men man kan nog gissa sig till att ganska många tänker just så. Att det blir som det blir. Även om man kanske önskar en seriös och långvarig relation. Tinder är emellertid inte en plattform som erbjuder möjligheten att kryssa i alla rutor i önskelistan. Tinder är ytligt. Tinder går fort. Så är det med det. Den som önskar något långsammare har andra tjänster att nyttja.

Jag är f.ö. skeptisk till begreppet "veta vad man söker och vill ha". Känslor är som sagt irrationella ting och det är trots allt det kärlek och kättja kokar ner till. Inte hur många rätt någon lyckas pricka in i personlighets- och livsquizet och hur väl vederbörande på pappret tycks passa mig.

Citat:
Ursprungligen postat av UpAndGo2
Nu lär det inte vara ständig sexuell aktivitet, som begreppet 20 och 80 % innebär, utan att 20 % av männen är upptagna med 80 % av kvinnorna. Inte för att jag tror på de exakta siffrorna, men att kvinnor på senare höjt sitt egenvärde enormt mycket och därför tror sig vara berättigade till "eliten" av män, är jag definitivt övertygad om. Alltså får majoriteten av män ingen som helst uppskattning av kvinnor, för de är helt enkelt upptagna med att "slåss om de bästa", eller så ger kvinnorna upp och är hellre ensamma än sänker sina orimliga krav.

20% av männen "är upptagna med" 80% av kvinnorna. Hur då? Hur går det till rent praktiskt och hur yttrar det sig i vardagen? Även om det inte är ständig sexuell aktivitet så betyder det ändå att de männen som "är upptagna med kvinnor" lirar flera samtidigt. Är det så?

Jag vet inte om det är kvinnor som har orimliga krav. Det är sällan man hör fruntimmer gnälla om att de minsann förtjänar en man för att de är "snälla" eller att de får nöja sig med någon fet valross flera divisioner under sin egen.

Personligen så tycker jag att det är sunt att välja bort relationer om man inte träffar någon man verkligen vill vara med. Du tycks förespråka att man ska nöja sig. Jag gör inte det. Varför ska man investera tid och sig själv i någon det inte känns rätt med? För att slippa vara ensam?

Har man kommit upp i åldern och har en eller flera kraschade relationer bakom sig och kanske också barn så blir fenomenet att nöja sig än ointressantare. Det står alldeles för mycket på spel. Det är inte längre skämmigt att som kvinna leva ensam. Grannarna tittar inte föraktfullt alternativt medlidsamt på den ensamstående modern. Kvinnor kan sörja för sig själva och män är fullt kapabla att ta hand om hem och barn på egen hand.

Om någon ständigt är missnöjd med utbudet och inte tycker att det står i samklang med det erbjuds och samtidigt sitter uppe på glasberget och grinar och hör den biologiska klockan dåna så må det vara en sak. Men annars, varför skulle man?
Senast redigerad av empoisonne 2020-09-15 kl. 14:08.
Citera
2020-09-15, 14:31
Medlem
Citat:
20% av männen "är upptagna med" 80% av kvinnorna. Hur då? Hur går det till rent praktiskt och hur yttrar det sig i vardagen? Även om det inte är ständig sexuell aktivitet så betyder det ändå att de männen som "är upptagna med kvinnor" lirar flera samtidigt. Är det så?
Det handlar givetvis om matchningarna på Tinder. Sedan vad de leder eller inte leder till är ju en annan femma.

Kvinnor swipar höger på 10-20% av männen. Det är givetvis till största delen samma män som kvinnorna swipar höger på. 80% av männen får inte många högerswipes alltså.

Män swipar i snitt ca 50% höger på kvinnor, många män swipar dessutom höger på alla kvinnor.

Alltså, ca 20% av männen slåss om 80% (eller kanske 50%) av kvinnorna. Eller det omvända.
Citera
2020-09-15, 14:43
Medlem
empoisonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
"Superknullgäng"!

Det du nämner i första och andra stycket kallas väl för "paretoprincipen", eller liknande. Känner hur blodtrycket stiger bara jag tänker på skiten. Det är solklart hitte-på, hela grejen. Påhittat av någon sjuk jävel som njuter av att fantisera om hur män utan socialt kapital världen över misströstar pga. hans skruvade teorier. Han sitter säkert och klappar en vit katt i ett bergrum någonstans, eller vad vet jag.
Det är icke desto mindre absurt att det finns killar som går på den där finten och, vad värre är, frossar i det lidande detta missförhållande sägs medföra.

Det är kul att ta del av dina upplevelser. Vad det beror på att vissa aldrig tycks kunna gå ut och roa sig utan att återvända med ett ragg i släptåg är svårt att säga, men jag tror att du har rätt i att dessa människor utstrålar något särskilt. Om man som du — och delvis jag — är ointresserad rent allmänt innebär det att det finns ett motstånd som kanske verkar oöverstigligt för killar och tjejer som söker efter enkla ligg. Det är väl bra på sitt sätt. Har dock blivit uppraggad av tjejer en gång i tiden, men det var innan monogamins tidsålder. I mitt liv, alltså.

Det var intressant när du skrev i ett tidigare inlägg att ett visst mått av saklighet utmärker de dejter där du och ditt sällskap fått en connection. Raka rör och inte en massa artighetsfraser och krumbukter. Jag känner nämligen samma sak, och det är den känslan jag söker efter när jag trevar mig fram genom djungeln på Tinder. Jag tror annars inte att det finns några regler som funkar öh. Mer tvärtom, skulle jag säga. Man prövar och ser om det bär (eller brister).

Det är viktigt att kunna improvisera när det kommer till så underliga, laddade saker som möten människor emellan. För när man hittar "det där" med en annan individ — vem kan då säkert säga vad det var som inträffade? Inte var det rätt knappar man tryckte på, i en viss ordning, eller rätt spakar man drog i. Det är naivt att inbilla sig att det går att grooma vuxna människor i säng. Nej, det är mer avancerat än så. Och det tror jag inte att någon fitthybris i världen kan ändra på. Finns det där så finns det, och gör det inte det... Tough luck för både kvinna och man. Alla får vi väl nobben ibland när intresset var enkelriktat.

Jag är ju inte dummare än att jag fattar att kvinnor som ser okej ut mer därtill har det enklare på Tinder än motsvarande man. Det är så köttmarknaden alltid har sett ut. Och det behövs liksom inte sägas igen.

Nu såg jag att du har citerat mig igen på temat, men det jag tänkte skriva nu är att det är så förbannat tröttsamt med det här schematiska uppspaltandet över hur man ska bete sig för att få omkull någon eller till och med manipulera någon att bli kär i en. Som du säger; vuxna människor kan inte groomas i säng. Visst, det kanske funkar för pionjären Mystery och hans närmaste lärljungar. För s.k. "vanliga" män not so much. Man känner det man känner.

Sedan kan man ju inte förbise alla andra grundläggande faktorer som påverkar marknadsvärdet. Det handlar inte bara om kön, utseende och inkomst. Det handlar om var man bor, vilka andra möjligheter (kontaktnät) man har, ålder, var i livet man befinner sig, har man klarat av det man i en viss ålder förväntas ha uppnått etc.

Vad gäller Better Bachelor så tänker jag att hypergami inte är ett fenomen helt draget ur röven. Mäns prestationer (och därmed status) tillmäts generellt större betydelse än kvinnors samtidigt som kvinnors utseende tycks vara viktigare än mäns.

Dock tror jag inte att det är så många kvinnor som tror att de är snyggare än de är. De flesta, könet oaktat, torde ha ganska bra koll på sin plats i näringskedjan. Enstaka stollar undantagna.

Givetvis kan snygga och framgångsrika män på Manhattan använda Tinder för att knulla. I övermått. Den sorten får dock doppa oavsett plattform och kontaktyta. Jag ställer mig dessutom tveksam till att överföra siffror från USA till den svenska marknaden. Snygga och framgångsrika män på Manhattan är krämen av krämen. NYC är en av världens fjärde dyraste städer att bo i och det är också den staden som har störst andel rika människor i världen.

I USA är dessutom 1/3 av kvinnorna alltjämt hemmafruar. Säkerligen är andelen ännu högre i de högre socioekonomiska skikten. Mannens framgång och ekonomi är således av ännu större vikt där. Dejting hos Manhattans rika är inte applicerbart på förhållandena i Tierp, Säffle eller Linköping och kanske knappt ens hos halvöverklassen eller kultureliten i Stockholm.

Men att rika, berömda och vackra män(niskor) på olika sätt kan välja och vraka och ta sig friheter är inget nytt. Så har det alltid varit.

Vanliga dödliga kommer dock framgent fortfarande att vilja bilda familj och ha en gemenskap och kärlek. Den stora skillnaden nu jämfört med då (när allt sägs ha varit så mycket bättre) är att det idag finns så många fler sätt att göra det på. Mina fem spänn.
Citera
2020-09-15, 14:45
Medlem
empoisonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MycketOintressant8
Det handlar givetvis om matchningarna på Tinder. Sedan vad de leder eller inte leder till är ju en annan femma.

Kvinnor swipar höger på 10-20% av männen. Det är givetvis till största delen samma män som kvinnorna swipar höger på. 80% av männen får inte många högerswipes alltså.

Män swipar i snitt ca 50% höger på kvinnor, många män swipar dessutom höger på alla kvinnor.

Alltså, ca 20% av männen slåss om 80% (eller kanske 50%) av kvinnorna. Eller det omvända.

Nej, det säget har varit i omlopp betydligt längre än Tinder så det är inte andelen matchningar det handlar om.
Citera
2020-09-15, 14:52
Medlem
Citat:
Nej, det säget har varit i omlopp betydligt längre än Tinder så det är inte andelen matchningar det handlar om.
OK, jag har väl levt i en sambo-bubbla och inte märkt av det snacket IRL då om det är vad du åsyftar haha.
Senast redigerad av MycketOintressant8 2020-09-15 kl. 14:55.
Citera
2020-09-15, 14:55
Medlem
empoisonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MycketOintressant8
OK, jag har väl levt i en sambo-bubbla och inte märkt av det IRL då om det är vad du åsyftar haha.

Jag har inte hört det så många gånger IRL. Däremot otaliga gånger online. Och nej, det tycks inte ha med Tinder att göra. Snarare någon slags allmän föreställning om hur få till antalet de män som får ihop det med kvinnor är.
Citera
2020-09-15, 15:00
Medlem
Citat:
Jag har inte hört det så många gånger IRL. Däremot otaliga gånger online. Och nej, det tycks inte ha med Tinder att göra. Snarare någon slags allmän föreställning om hur få till antalet de män som får ihop det med kvinnor är.
OK, nej jag har inte hört snacket om det online heller, pga nämnda sambo-bubbla.

Så du ser inte samband för mina siffror för Tinder med det du inte fattat om 20-80 eller? Om nu Tinder är senare än det snack du pratar om, bekräftar inte Tinder 20-80?
(Jag säger inte att det är så eller har varit så, jag tycker bara att det är konstigt att du refererar till att "det har folk sagt länge" när du möts av nutida siffror som skulle bekräfta det.)
Citera
2020-09-15, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sea12
Ovan tar upp en intressant fråga. Om man är snygg och seriös, har man då svårare att få napp? Om man är snygg och seriös och saknar "game", har man då svårare att få kvinnor intresserade? Det finns de som säger att "game" är viktigare än utseendet. Det stämmer dock inte på Tinder då utseendet är "vattendelaren". Du måste ha ett bra utseende, annars sållas du bort direkt och det spelar ingen roll vilket supergame du har.

Då återstår tanken att de killar som är snygga och som har game är de som lyckas. Dvs ALLA snygga killar lyckas inte. De som gör det är de som är snygga OCH som har game och vilka är det då tjejerna möter? Vilka är det tjejerna faller för? Jo, just dessa killar. Hur är dessa killars syn på tjejer? Jo, cynisk.

Jag håller med att BBs inlägg kan vara fyrkantigt. Framförallt är teorin/tanken som presenteras inte jämn överallt. På vissa ställen, som t ex Manhattan, är den kanske mer träffande än på andra ställen. Trenden, som jag ser den i alla fall, är dock tydlig. Vi går mot det hållet.

Jag upplever att det är svårare att vara snygg och seriös. Har varit både seriös och oseriös. Jag har extremt enkelt att få till engångsligg eller ett par gånger men inte hitta någon seriöst. Nu ifrågasätter jag dock om jag faktiskt vill det, har väl blivit lite cynisk men när man fått hjärtat krossat lite för många gånger känns det ganska skönt att bara se till att undvika att träffa de tjejer jag vet att jag kan bli kär i och köra på med oseriösare relationer. Såfort man går ned lite i utseendekrav går det lite för enkelt att få till träffar med tjejerna. En hel del skriver och vill ses direkt i första meddelandet t.ex. Det hade de aldrig gjort om du inte var deras i särklass snyggaste matchning. Har såklart vart med om tjejer i min egen liga som skrivit först men det är rätt ovanligt och ofta är de snarare ute efter att bara ligga med dig en eller ett par gånger då(player tjejer helt enkelt). Om en tjej i min egen liga skriver först så ringer den varningsklockan direkt hos mig nu efter kassa erfarenheter med det. Är lite som att signa upp för att bli sårad då dessa tjejer ofta vet exakt vad de ska göra för att få dig intresserad och sen plötsligt tar bort detta och lämnar kvar dig undrandes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in