2020-09-14, 23:33
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av empoisonne
När i tiden var "förr" då kvinnor inte var passiva och oförmögna att skapa verkliga och seriösa kontakter?

Ämnet nätdejting berördes och jag tror att man kom fram till att folk i allmänhet är försiktigare nu, trots att fenomenet numera är så pass utbrett. Och så kan det nog vara. Det är inte hejsanhoppsan på samma sätt nu som när Spray Date fanns.

Och ett utbrett fenomen betyder så klart större volymer. Av allt. Av användare. Kontaktförsök. Matchningar. Tinder förutsätter som sagt en ömsesidig matchning, men även där kan inkorgen svämma över hos många kvinnor. Som tidigare har diskuterats kan det vara svårt att nå igenom i bruset. Men det är inte detsamma som att kvinnor i allmänhet endast skulle använda Tinder (och annat) som verktyg för att boosta sitta ego och självkänsla. Att bli högersvept av ett gäng vin-i-väskan-typer är ingen bedrift och inget som höjer egot. Det är lite som att bli raggad på när man åker på julbordskryssning med jobbet. Jag orkar inte upprepa mig, men det är kvaliteten på matchningarna som är det intressanta.

Med förr menar jag för 10-20 år sedan.

Problemet är att kvinnor, som jag upplever det, har mycket dålig urskillningsförmåga och inte kan och vill sortera i sin översvämmade inkorg. De vet helt inte vad de söker efter och vad de gillar. Och parat med en passiv inställning där det är mannen som anses vara den som ska göra grovjobbet, så är det självklart att inget händer.

Kanske att livet "snurrar på" fortare nu för många och man inte har tid och ork att engagera sig, men varför då lägga ut en profil med bild och text?? Nej, är det kvalitet man söker, så är det ju definitivt dags upp till bevis från det kvinnliga lägret! Sätt igång och jobba, medan jag som man lutar mig tillbaka och väntar!
Citera
2020-09-14, 23:42
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gameboyguy
Så vad gör man nu? chattar med en ryska från prag som tycker jag ser ut som hennes älskare. Jag bad henne komma hit och nu funderar hon på det hehe

Jag påminner visst om hennes älskare.

Älskar tinder just nu,trodde inte detta var möjligt. Förstår inte varför ni klankar ner på tinder.
Som jag tidigare skrivit i tråden, är målet, alltså "vinsten" med Tinder, subjektiv och det som är framgång för en person behöver inte vara det för någon annan. Och nej, jag är inte avundsjuk och vill verkligen inte byta situation med dig.
Citera
2020-09-14, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpAndGo2
Som jag tidigare skrivit i tråden, är målet, alltså "vinsten" med Tinder, subjektiv och det som är framgång för en person behöver inte vara det för någon annan. Och nej, jag är inte avundsjuk och vill verkligen inte byta situation med dig.

Jag vill träffa vackra damer, lyckas bra just nu med det. Tror inte det kan vara något fel i detta.
Citera
2020-09-14, 23:48
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gameboyguy
Jag vill träffa vackra damer, lyckas bra just nu med det. Tror inte det kan vara något fel i detta.
Nej, det behöver inte vara något fel, men för egen del tänker jag "Lätt fånget, lätt förgånget".
Citera
2020-09-14, 23:50
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
När jag försöker fatta det söndernötta begreppet "20% av männen ligger med 80% av kvinnorna" så är det något sådant jag ser framför mig. Ett slags superknullgäng som åker runt i landet och sätter på kvinnor. Alternativt har någon slags öppen liggmottagning i hemmet.

Jag förstår att det är surt att bli utan matchningar och uppleva att man står utanför på dejting/ligg/kärleksmarknaden. Men att hävda att det är endast är premiumkukar som har relationer med kvinnor är världsfrånvänt så det förslår. Är det ingen som har varit på ICA Maxi en söndagsförmiddag och sett hur paren där ser ut? Är det ingen som har varit på en sämre köttsylta och sett vilka som hookar upp när det närmar sig stängning?

Jag har några kompisar som alltid får hugg ute. Jag gissar att det beror på att de är typen som är öppen och sökande och liksom signalerar "Hej, hej! Här är jag!". Vi som är mer återhållsamma, och i ärlighetens namn heller inte så särskilt intresserade av att prata med främlingar, signalerar något annat. Så klart.

Den enda gången jag själv har initierat kontakt med en främmande man ute på lokal var med en man som hade en vänlig men ganska sluten och icke-sökande aura. Men han var så vansinnigt snygg att jag liksom var tvungen.

Det var inte så kul att springa på stan då och det är egentligen inte så kul nu heller. Men det har alltid varit en umgängesform. Ett sätt att träffa sina kompisar. Jag levde i samma relation från 19-34 och under den tiden funderade jag inte på eventuell marknad, utbud och efterfrågan. Det var liksom inte aktuellt. Så ja, jag blev faktiskt förvånad.

Den här s.k. fitthybrisen har nog egentligen inte kommit med internet och Tinder. Jag vet inte, men jag som kvinna behöver inte göra så vansinnigt mycket för att en man ska bli intresserad. Det tycks ibland räcka med att bara finnas till. Men det är inte samma sak som att få vin-i-väskan på Tinder eller skamliga förslag ute på en klubb. Det får jag ytterst sällan. Minns inte ens sist det hände. Att någon kommer fram och pratar med mig är inte detsamma som att få ett skamligt förslag. Typ samtliga mina kompisar har fått en menande blick och sedan "Du och jag, taxi hem till mig nu?". Det har aldrig någonsin hänt mig.

Och visst är Tinder elitistiskt. På sitt eget vis. Mina kompisar hävdar bestämt att det finns olika snyggkategorier på Tinder. Det gör det kanske. För att de riktigt snygga ska slippa plöja igenom för många fulisar. Vet inte. Eller för att lika barn trots allt leka lite bättre tillsammans. Hursomhelst så är det kul om man kan ta det för vad det är och det är ett enkelt sätt för oss sociala latmaskar att komma i kontakt med folk.
"Superknullgäng"!

Det du nämner i första och andra stycket kallas väl för "paretoprincipen", eller liknande. Känner hur blodtrycket stiger bara jag tänker på skiten. Det är solklart hitte-på, hela grejen. Påhittat av någon sjuk jävel som njuter av att fantisera om hur män utan socialt kapital världen över misströstar pga. hans skruvade teorier. Han sitter säkert och klappar en vit katt i ett bergrum någonstans, eller vad vet jag.
Det är icke desto mindre absurt att det finns killar som går på den där finten och, vad värre är, frossar i det lidande detta missförhållande sägs medföra.

Det är kul att ta del av dina upplevelser. Vad det beror på att vissa aldrig tycks kunna gå ut och roa sig utan att återvända med ett ragg i släptåg är svårt att säga, men jag tror att du har rätt i att dessa människor utstrålar något särskilt. Om man som du — och delvis jag — är ointresserad rent allmänt innebär det att det finns ett motstånd som kanske verkar oöverstigligt för killar och tjejer som söker efter enkla ligg. Det är väl bra på sitt sätt. Har dock blivit uppraggad av tjejer en gång i tiden, men det var innan monogamins tidsålder. I mitt liv, alltså.

Det var intressant när du skrev i ett tidigare inlägg att ett visst mått av saklighet utmärker de dejter där du och ditt sällskap fått en connection. Raka rör och inte en massa artighetsfraser och krumbukter. Jag känner nämligen samma sak, och det är den känslan jag söker efter när jag trevar mig fram genom djungeln på Tinder. Jag tror annars inte att det finns några regler som funkar öh. Mer tvärtom, skulle jag säga. Man prövar och ser om det bär (eller brister).

Det är viktigt att kunna improvisera när det kommer till så underliga, laddade saker som möten människor emellan. För när man hittar "det där" med en annan individ — vem kan då säkert säga vad det var som inträffade? Inte var det rätt knappar man tryckte på, i en viss ordning, eller rätt spakar man drog i. Det är naivt att inbilla sig att det går att grooma vuxna människor i säng. Nej, det är mer avancerat än så. Och det tror jag inte att någon fitthybris i världen kan ändra på. Finns det där så finns det, och gör det inte det... Tough luck för både kvinna och man. Alla får vi väl nobben ibland när intresset var enkelriktat.
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-09-14 kl. 23:55.
Citera
2020-09-14, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpAndGo2
Nej, det behöver inte vara något fel, men för egen del tänker jag "Lätt fånget, lätt förgånget".
Men oavsett får jag en vacker dam. Kommer jag sitta och fundera när jag är 60 om jag gjorde rätt, kanske.

Men visst, tinder har gjort mig till en player på 2 veckor. Men just nu får jag något jag inte fått på ett tag och är nöjd med det.
Citera
2020-09-15, 00:15
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
När jag försöker fatta det söndernötta begreppet "20% av männen ligger med 80% av kvinnorna" så är det något sådant jag ser framför mig. Ett slags superknullgäng som åker runt i landet och sätter på kvinnor. Alternativt har någon slags öppen liggmottagning i hemmet.
Nu lär det inte vara ständig sexuell aktivitet, som begreppet 20 och 80 % innebär, utan att 20 % av männen är upptagna med 80 % av kvinnorna. Inte för att jag tror på de exakta siffrorna, men att kvinnor på senare höjt sitt egenvärde enormt mycket och därför tror sig vara berättigade till "eliten" av män, är jag definitivt övertygad om. Alltså får majoriteten av män ingen som helst uppskattning av kvinnor, för de är helt enkelt upptagna med att "slåss om de bästa", eller så ger kvinnorna upp och är hellre ensamma än sänker sina orimliga krav.
Citera
2020-09-15, 09:03
Medlem
Better Bachelor senaste inlägg handlar om just Tinder.

https://www.youtube.com/watch?v=uKZEXzinGL0

Inslaget tar upp vad som hänt med Tinder och kopplar ihop det med hypergami, dvs att män är beredda att dejta lite uppåt, jämnnivå men även lite nedåt medan kvinnor uteslutande bara dejtar uppåt. Det får konsekvensen att de 20-30% (7-10) killarna dejtar i princip nästan alla kvinnor.

Är du en snygg kille samt har "text-game" så lyckas du väldigt väl och kan dra över den ena tjejen efter den andra.

Det har dock börjat bli så att många män lämnar Tinder då de inte upplever sig ha en chans där. Kvinnor som söker något seriöst bli besvikna då de hyfsat lätt hittar någon att ligga med som är snyggare än dem själva men en seriös relation får de inte till. Inte så konstigt då en snygg kille inte är intresserad av något annat än ett "ligg" med en för honom mindre snygg tjej. Även om tjejen själv tror att hon är snyggare. Detta lämnar många tjejer besvikna och oförstående då de hyfsat lätt kunde få till ett ligg men en snygg kille.

Joker som är Better Bachelor går igenom en artikel om hur Tinder nyttjas av snygga och framgångsrika killar på Manhattan. Kort sagt, de har den enbart som en "knull-app" för killar som alltid är på jakt.

Allt måste gå fort idag. Är du inte 100% nöjd, då går du vidare. Det finns 1000+ till med fiskar i dammen. Ingen hinner vara seriös. Vi har gått från att försöka lära känna varandra till att bara skriva korta meddelande av sorten "Vill du knulla?" Nähä?, då går jag vidare till nästa. Osv.

Många snygga killar dejtar gärna neråt då det är så enkelt för dem. Om de själva är 9-10 kan de lätt, utan att det kostar dem något få till ett ligg med en 5-6: tjej, kanske även en 7:a. Dock måste de kämpa lite mer för en 9-10 tjej ("wine&dining"). Det är inte alltid värt det vilket gör att många extremt snygga tjejer har svårt att få till dejter. Dels för att de själva bara väljer de snyggaste killarna men också för att dessa killar inte alltid tycker att de är värda besväret. Särskilt inte om syftet bara är ett ligg.

Ovan har lett till att många tjejer har börjat inse att de inte är prioriterade längre. De är bara killens "val" för kvällen. Vill de ha en seriös relation är det inte möjligt då killen inte vill ha dem. Inte den roligaste insikten kanske. De 30% snyggaste killarna kommer bara ligga runt eller till slut bli seriösa med en lika snygg tjej. En majoritet av tjejerna kämpar alltså om ett fåtal killar viket gör att många av dem kommer att bli utan, detta då allt fler normalsnygga killar lämnar dejtning världen. Dvs det som tjejerna till slut har att välja på är bara de snygga playerserna som bara vill ligga med dem, inget annat, inget seriöst. Därav är tjejerna idag på väg att bli förlorarna i dejtingvärlden.

2:15 - visar bild över hypergami och hur killar dejtar vs tjejer dejtar.
6:45 - vad gör medelkillen (5:an)? Han lämnar Tinder då han ändå är chanslös där.
8:30 - han går igenom artikeln "Tinder and the dawn of the dating apocalypse".
17:25- om utvecklingen som Tinder inneburit kopplat till dating.
18:30 - snygga killar behöver inte anstränga sig längre och gör det inte heller
21:00 - om hur Tinder skapat "tron" att det finns ett överskott av kvinnor och effekten det leder till i form av "short term relationships".
22:54 - vad gör då de andra killarna (de 70%) som inte får napp?
24:57 - slutsatser, det finns fler tjejer än någonsin för de män som är snygga

Till sist.
Mycket diskussion här om att "normal" dejting fungerar och att par ändå bildas bland de genomsnittssnygga eller därunder. Det är bara att se alla andra par på gatan eller på ICA Maxi som någon nämnde. Ja, så är det fortfarande men saker är på väg att ändras. Ändringar tar lite tid. Det kommer inte gå på ett år eller två. Snarare 10-15 år, även i denna sociala mediaålder. Vårt sätt att dejta och mötas är på väg att ändras och det kommer att bli konsekvenser av det.

Tinder är en app som driver på utvecklingen, frågan är bara, är det den utvecklingen vi vill ha?
Citera
2020-09-15, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sea12

Inslaget tar upp vad som hänt med Tinder och kopplar ihop det med hypergami, dvs att män är beredda att dejta lite uppåt, jämnnivå men även lite nedåt medan kvinnor uteslutande bara dejtar uppåt. Det får konsekvensen att de 20-30% (7-10) killarna dejtar i princip nästan alla kvinnor.

Är du en snygg kille samt har "text-game" så lyckas du väldigt väl och kan dra över den ena tjejen efter den andra.

Det har dock börjat bli så att många män lämnar Tinder då de inte upplever sig ha en chans där. Kvinnor som söker något seriöst bli besvikna då de hyfsat lätt hittar någon att ligga med som är snyggare än dem själva men en seriös relation får de inte till. Inte så konstigt då en snygg kille inte är intresserad av något annat än ett "ligg" med en för honom mindre snygg tjej. Även om tjejen själv tror att hon är snyggare. Detta lämnar många tjejer besvikna och oförstående då de hyfsat lätt kunde få till ett ligg men en snygg kille.

Joker som är Better Bachelor går igenom en artikel om hur Tinder nyttjas av snygga och framgångsrika killar på Manhattan. Kort sagt, de har den enbart som en "knull-app" för killar som alltid är på jakt.

Allt måste gå fort idag. Är du inte 100% nöjd, då går du vidare. Det finns 1000+ till med fiskar i dammen. Ingen hinner vara seriös. Vi har gått från att försöka lära känna varandra till att bara skriva korta meddelande av sorten "Vill du knulla?" Nähä?, då går jag vidare till nästa. Osv.

Många snygga killar dejtar gärna neråt då det är så enkelt för dem. Om de själva är 9-10 kan de lätt, utan att det kostar dem något få till ett ligg med en 5-6: tjej, kanske även en 7:a. Dock måste de kämpa lite mer för en 9-10 tjej ("wine&dining"). Det är inte alltid värt det vilket gör att många extremt snygga tjejer har svårt att få till dejter. Dels för att de själva bara väljer de snyggaste killarna men också för att dessa killar inte alltid tycker att de är värda besväret. Särskilt inte om syftet bara är ett ligg.

Ovan har lett till att många tjejer har börjat inse att de inte är prioriterade längre. De är bara killens "val" för kvällen. Vill de ha en seriös relation är det inte möjligt då killen inte vill ha dem. Inte den roligaste insikten kanske. De 30% snyggaste killarna kommer bara ligga runt eller till slut bli seriösa med en lika snygg tjej. En majoritet av tjejerna kämpar alltså om ett fåtal killar viket gör att många av dem kommer att bli utan, detta då allt fler normalsnygga killar lämnar dejtning världen. Dvs det som tjejerna till slut har att välja på är bara de snygga playerserna som bara vill ligga med dem, inget annat, inget seriöst. Därav är tjejerna idag på väg att bli förlorarna i dejtingvärlden.

6:45 - vad gör medelkillen (5:an)? Han lämnar Tinder då han ändå är chanslös där.
21:00 - om hur Tinder skapat "tron" att det finns ett överskott av kvinnor och effekten det leder till i form av "short term relationships".

Till sist.
Mycket diskussion här om att "normal" dejting fungerar och att par ändå bildas bland de genomsnittssnygga eller därunder. Det är bara att se alla andra par på gatan eller på ICA Maxi som någon nämnde. Ja, så är det fortfarande men saker är på väg att ändras. Ändringar tar lite tid. Det kommer inte gå på ett år eller två. Snarare 10-15 år, även i denna sociala mediaålder. Vårt sätt att dejta och mötas är på väg att ändras och det kommer att bli konsekvenser av det.

Tinder är en app som driver på utvecklingen, frågan är bara, är det den utvecklingen vi vill ha?

Tack för ett bra inlägg.

Det där om att tinder driver på utvecklingen stämmer. Effekten av det kommer inte att synas direkt, det tar sin tid. Se min tråd om hur den sexuella frigörelsen leder till kulturell kollaps, i källan jag hänvisar till där sägs det att 3 generationer (80-100 år) tar det innan effekterna av ökad sexualliberalism visas på riktigt.

En annan sak som ständigt glöms bort är inte bara att kvinnor nu har tillgång till massa lajks och män de annars aldrig fått kontakt med genom tinder. Snygga killar har nämligen också det. Förr i tiden skulle dessa killar behöva gå fram till tjejerna och ragga upp dem, och riskera bli avvisade och så, men nu har de tillgång till tusentals tjejer via telefonen och ett avvisande påverkar inte dem på samma sätt, de fortsätter bara svajpa istället.

Det är även alltid lika intressant att de som får matchningar utan problem ständigt pratar om hur lätt och rättvist det är. Påminner väldigt mycket om detta https://www.sciencedaily.com/releases/2019/07/190717230341.htm
Citera
2020-09-15, 09:54
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sea12

Till sist.

Intressant och detaljerat inlägg, tack för det, men frågan är om inte teorin som sådan är för fyrkantig. Den håller säkert på pappret och verkar trovärdig, osv. Vi vet dock inte hur riktigt snygga killar och tjejer tänker.

Att resonera som Better Bachelor gör förutsätter ju nästan att de allra flesta snygga killar har en väldigt cynisk syn på dejting, vilket förstör även för kvinnor och inte bara för män med sämre förutsättningar än toppmännen. Om vi tänker oss att det är toppmännen som styr, vilket gör det svårt för de flesta kvinnor att få till en relation. Ni fattar.

Jag tror att det finns gott om riktigt stiliga karlar som är medvetna om att de ser bra ut men som inte utnyttjar det för en massa billiga ligg stup i kvarten.
Tycker mig till och med ha hört att det kan vara lite av ett gissel att vara riktigt snygg om man inte har den rätta framåtandan — eller för att man aldrig får till det ändå när många kvinnor tror att man ändå inte är intresserad.
Citera
2020-09-15, 10:19
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Att resonera som Better Bachelor gör förutsätter ju nästan att de allra flesta snygga killar har en väldigt cynisk syn på dejting, vilket förstör även för kvinnor och inte bara för män med sämre förutsättningar än toppmännen. Om vi tänker oss att det är toppmännen som styr, vilket gör det svårt för de flesta kvinnor att få till en relation. Ni fattar..
Vilka skulle annars styra?
Citera
2020-09-15, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Intressant och detaljerat inlägg, tack för det, men frågan är om inte teorin som sådan är för fyrkantig. Den håller säkert på pappret och verkar trovärdig, osv. Vi vet dock inte hur riktigt snygga killar och tjejer tänker.

Att resonera som Better Bachelor gör förutsätter ju nästan att de allra flesta snygga killar har en väldigt cynisk syn på dejting, vilket förstör även för kvinnor och inte bara för män med sämre förutsättningar än toppmännen. Om vi tänker oss att det är toppmännen som styr, vilket gör det svårt för de flesta kvinnor att få till en relation. Ni fattar.

Jag tror att det finns gott om riktigt stiliga karlar som är medvetna om att de ser bra ut men som inte utnyttjar det för en massa billiga ligg stup i kvarten.
Tycker mig till och med ha hört att det kan vara lite av ett gissel att vara riktigt snygg om man inte har den rätta framåtandan — eller för att man aldrig får till det ändå när många kvinnor tror att man ändå inte är intresserad.

Ovan tar upp en intressant fråga. Om man är snygg och seriös, har man då svårare att få napp? Om man är snygg och seriös och saknar "game", har man då svårare att få kvinnor intresserade? Det finns de som säger att "game" är viktigare än utseendet. Det stämmer dock inte på Tinder då utseendet är "vattendelaren". Du måste ha ett bra utseende, annars sållas du bort direkt och det spelar ingen roll vilket supergame du har.

Då återstår tanken att de killar som är snygga och som har game är de som lyckas. Dvs ALLA snygga killar lyckas inte. De som gör det är de som är snygga OCH som har game och vilka är det då tjejerna möter? Vilka är det tjejerna faller för? Jo, just dessa killar. Hur är dessa killars syn på tjejer? Jo, cynisk.

Jag håller med att BBs inlägg kan vara fyrkantigt. Framförallt är teorin/tanken som presenteras inte jämn överallt. På vissa ställen, som t ex Manhattan, är den kanske mer träffande än på andra ställen. Trenden, som jag ser den i alla fall, är dock tydlig. Vi går mot det hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in