2020-09-15, 10:56
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Genomsnittsåldern för att få barn är väl ungefär 30 nu (första barnet vid 29, andra vid 31, typ), så när barnen är tio år är föräldrarna runt 40. "Normalspannet" bland tioåringars föräldrar är mellan 30 och 50. Sedan finns det en mindre andel, mest pappor, som är äldre än så - ibland betydligt äldre än så (tänk Gyllenhammar...).

Som jag har räknat ut det, så händer det den här veckan. Om det händer alls. Har smitto- och dödstalen inte börjat stiga på fredag, så tänker jag glömma bort hela den här saken. Reglerna (avstånd, handtvätt, inte peta i ögon, mun eller näsa utan att sprita fingrarna före och efter), sitter ju så hårt ingrodda nu i alla fall, så att man säkert kommer att hålla på dem i flera år ändå.
Fast smitttotal steg ju varje dag förra veckan redan. Och om man kollar på veckostaplarna för rätt datum så började ökningen redan vecka 36. Och de senaste dagarna har de som intensivvårdas ökat. Vi ser samma ökning i hela Skandinavien. Undantag Island kanske men de har ju alltid varit grymma på att ta hand om smittan. Vi testar väldigt mycket mer nu och jag tror att det är en av de bästa redskapen att hålla nere smittan, så förhoppningsvis ser vi inte samma situation som i våras. Men jag tycker redan man kan se konsekvensen av skolstart och att semestern är slut. Hade säkert varit tydligare om vi inte hade den där puckeln av hemvändande turister i slutet av sommaren. Då hade svackan varit djupare och då hade man kunnat se exakt när den uppgång vi nu har började. Sedan kan man lyckas hantera situationen med mycket testande och effektiv smittspårning. Jag tror det kommer att skilja sig mycket mellan länderna från och med nu, en del kommer att klara av det en del inte.
Citera
2020-09-15, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Exakt. Märkligt kan man tycka hur något så fundamentalt har så svårt att gå in i skallen hos vissa som fortsätter med att säga att öppna skolor inte är något problem, eftersom barn sällan blir särskilt sjuka. De har helt missat steg 2,3 och 4 i smittspridningskedjorna. Att barn drar hem smittan till sina föräldrar som kan tillhöra riskgrupp. Att dessa föräldrar kanske uppträder asymtomatiskt (50% av fallen?), sedan sätter de sig på bussen och sprider smittan till undersköterskan Anja, som sedan drar med sig smittan till ett vårdboende eller ett sjukhus, smittar hela avdelningen, och ett par veckor därefter så blir det fullt på IVA och folk dör som flugor. Att sedan en del inte fattar att vi inte ser alla dessa effekter fullt ut 3-4 veckor efter skolstart är egentligen inte jättekonstigt.

Jag skulle emellertid bli väldigt förvånad om hela hösten och vintern passerar utan att vi får se effekterna av detta.

Genuint nyfiken fråga:
Är det de öppna skolornas fel oavsett om det tar fart i september, november eller januari?

Om det är skolstarten som är roten så borde väl effekterna vara i full gång nu, eller åtminstone ha en någorlunda förutsägbar startpunkt.
Citera
2020-09-15, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Räknar du med alla vars operationer har blivit inställda och alla långtidssjuka som inte blir friska i den totala folkhälsan? Det är ett direkt resultat av att FHM tillät stor smittspridning i samhället, sjukvårdskapaciteten var maxad pga covid-19 patienter vilket innebar att de flesta operationer ställdes in samt att de som inte var dödssjuka i covid-19 fick inte testa sig eller komma till vårdcentralen.

Dessa långtidssjuka har nu hamnat i ett moment 22. De fick varken testa sig eller bli undersökta av en läkare på en vårdcentral varför de nu får kömpa med att få gehör hos primärvården för sina besvär. De blir ignorerade vilket leder till ekonomisk katastrof eftersom de inte får någon sjukersättning. Detta är bara början på katatrofen.

Räknar du in alla dem som har ångest varje dag för att smitta någon nära anhörig som är multisjuk?

Hade samhällssmittan varit lägre som i våra grannländer hade omfattningen av dessa problem varit betydligt mindre.

Nä, Sverige har en hel del att lära i utbrottsskedet. Jag pratar om att leva med virus över tid. Flera av de länder som införde hård lockdown har liknande problem som du beskriver, andra inte.

Den viktigaste lärdomen måste dock bli att skitlandet Kina slutar mörka och får en bättre djurhållning, och att WHO får/vågar ta tuffare beslut tidigare
Citera
2020-09-15, 11:08
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Fast smitttotal steg ju varje dag förra veckan redan. Och om man kollar på veckostaplarna för rätt datum så började ökningen redan vecka 36. Och de senaste dagarna har de som intensivvårdas ökat. Vi ser samma ökning i hela Skandinavien. Undantag Island kanske men de har ju alltid varit grymma på att ta hand om smittan. Vi testar väldigt mycket mer nu och jag tror att det är en av de bästa redskapen att hålla nere smittan, så förhoppningsvis ser vi inte samma situation som i våras. Men jag tycker redan man kan se konsekvensen av skolstart och att semestern är slut. Hade säkert varit tydligare om vi inte hade den där puckeln av hemvändande turister i slutet av sommaren. Då hade svackan varit djupare och då hade man kunnat se exakt när den uppgång vi nu har började. Sedan kan man lyckas hantera situationen med mycket testande och effektiv smittspårning. Jag tror det kommer att skilja sig mycket mellan länderna från och med nu, en del kommer att klara av det en del inte.

SÅ mycket steg det väl inte - de positiva testerna kan vara en följd av ökad testning också. Men det ska bli spännande (Tegnells ordval) nu klockan 14! Jag ger det som sagt den här veckan - är det fortfarande bara 0-3 dödsfall om dagen, så tänker jag glömma bort hela den här saken. Den har tagit tillräckligt mycket tid.
Citera
2020-09-15, 11:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Genuint nyfiken fråga:
Är det de öppna skolornas fel oavsett om det tar fart i september, november eller januari?

Om det är skolstarten som är roten så borde väl effekterna vara i full gång nu, eller åtminstone ha en någorlunda förutsägbar startpunkt.

Det har tydligen skett ökning i Älvsborg och i Dalarna. Men återigen. Det tar tid för smittkedjor att bränna igenom i 3-4 led. Kom ihår att inkubationstiden är i medeltal 5 dagar, men ända upp till 14 dagar. Därefter tar det vanligen 10 dagar innan man blir riktigt sjuk om man är en av dem som blir det. Därför är det inte så konstigt att det tar en månad innan de första effekterna börjar synas. Kanske är det just där vi befinner oss nu.

Hur stor smittspridningen blir beror ju på hur mycket sociala kontakter vi har. Skolan står för väldigt hög andel av sociala kontakter och det verkar ju som att barn över 10 år smittar lika mycket som vuxna. Jag tror skolor och kollektivtrafik är stora källor till smittspridning. Det är svårt för att inte säga omöjligt att hålla avstånd. Ju färre sociala kontakter desto svårare för smittan att spridas.
Citera
2020-09-15, 11:18
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
SÅ mycket steg det väl inte - de positiva testerna kan vara en följd av ökad testning också. Men det ska bli spännande (Tegnells ordval) nu klockan 14! Jag ger det som sagt den här veckan - är det fortfarande bara 0-3 dödsfall om dagen, så tänker jag glömma bort hela den här saken. Den har tagit tillräckligt mycket tid.
Någon dag steg det väl med 50% och vi hade en ökning alla dagar (det hade väl inte ens Norge). Men vist mellan vecka 35 och 36 var ökningen bara med lite mer en hundra fall. Hur det ser ut vecka 37 ser vi ju inte fören om några timmar. Dessa minus tal har ju förvirrat situationen även något. Alla länder testar ju mer och mer, så det kan ju knappast bara påverka oss. Men ökningen sker väl mer långsamt i början, så var det i våras. Men som sagt mycket testande och effektiv smittspårning kan kväva utbrotten och hoppnings klarar vi av det.
Citera
2020-09-15, 11:18
Medlem
Citat:
Exakt. Märkligt kan man tycka hur något så fundamentalt har så svårt att gå in i skallen hos vissa som fortsätter med att säga att öppna skolor inte är något problem, eftersom barn sällan blir särskilt sjuka. De har helt missat steg 2,3 och 4 i smittspridningskedjorna. Att barn drar hem smittan till sina föräldrar som kan tillhöra riskgrupp. Att dessa föräldrar kanske uppträder asymtomatiskt (50% av fallen?), sedan sätter de sig på bussen och sprider smittan till undersköterskan Anja, som sedan drar med sig smittan till ett vårdboende eller ett sjukhus, smittar hela avdelningen, och ett par veckor därefter så blir det fullt på IVA och folk dör som flugor. Att sedan en del inte fattar att vi inte ser alla dessa effekter fullt ut 3-4 veckor efter skolstart är egentligen inte jättekonstigt.

Jag skulle emellertid bli väldigt förvånad om hela hösten och vintern passerar utan att vi får se effekterna av detta.

Jag kan meddela att antalet barn under 18 år i Skåne som insjuknat senaste veckan är samma som för veckan före skolstarten för en månad sedan. Dvs 24 st.
Detta trots att antalet testade barn har mångdubblats och antalet totala test har ökat med 200%.
Jag tar det som ett bevis på att barn inte alls smittar i samma utsträckning som vuxna.

Eller är det ytterligare 2 veckor vi skall vänta innan de får symptom?
Citera
2020-09-15, 11:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nej.

Det är inkluderat i de där 10 dagarna.

Har du verkligen inte bättre koll på såna höra grundläggande saker?
Inkubationstiden är inte inräknad i de ca tio dagar det tar från att få symptom till att man hamnar på IVA. Inkubationstid är den tid det tar INNAN man uppvisar symptom på sjukdom.
Citera
2020-09-15, 11:25
Medlem
Nästan 2000 fler test i Skåne vecka 27 jämfört med vecka 36.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/
Citera
2020-09-15, 11:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Inkubationstiden är inte inräknad i de ca tio dagar det tar från att få symptom till att man hamnar på IVA. Inkubationstid är den tid det tar INNAN man uppvisar symptom på sjukdom.
Exakt! Från sjukdomsutbrott räknat enl. mina bekanta bl.a. Inkubationstiden är 5-10 dagar.

7,75 dagar enl. den här studien från 14 aug ser jag:

Estimation of incubation period distribution of COVID-19 using disease onset forward time: A novel cross-sectional and forward follow-up study

https://advances.sciencemag.org/content/6/33/eabc1202
Citera
2020-09-15, 11:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Jag kan meddela att antalet barn under 18 år i Skåne som insjuknat senaste veckan är samma som för veckan före skolstarten för en månad sedan. Dvs 24 st.
Detta trots att antalet testade barn har mångdubblats och antalet totala test har ökat med 200%.
Jag tar det som ett bevis på att barn inte alls smittar i samma utsträckning som vuxna.

Eller är det ytterligare 2 veckor vi skall vänta innan de får symptom?

Du resonerar väldigt märkligt. Har du ens läst vad jag skrivit om smittkedjor? Om inte alla barn drabbats av vattkoppor eller influensa 1 månad efter skolstart ser du även det som ett tecken på att barn inte smittar i samma utsträckning som vuxna? Vi får se vad som händer under hösten men jag skulle bli ytterst förvånad om vi inte kommer få se en ökad spridning igen.
Citera
2020-09-15, 11:52
Medlem
Citat:
Du resonerar väldigt märkligt. Har du ens läst vad jag skrivit om smittkedjor? Om inte alla barn drabbats av vattkoppor eller influensa 1 månad efter skolstart ser du även det som ett tecken på att barn inte smittar i samma utsträckning som vuxna? Vi får se vad som händer under hösten men jag skulle bli ytterst förvånad om vi inte kommer få se en ökad spridning igen.

Resonerar jag märkligt?
Om det inte finns någonting som tyder på att smittspridningen i åldersgruppen under 18 år har ökat sedan skolstarten, tycker inte du att det är ett bevis på att skolorna inte är drivande?
Eller hur tolkar du det?
Det har gått en månad nu. Hur länge menar du det tar innan det skulle märkas? Har barn längre inkubationstid än vuxna?
Att du vill flytta målstolparna till ”framåt hösten” förvånar mig inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in