Citat:
Fast smitttotal steg ju varje dag förra veckan redan. Och om man kollar på veckostaplarna för rätt datum så började ökningen redan vecka 36. Och de senaste dagarna har de som intensivvårdas ökat. Vi ser samma ökning i hela Skandinavien. Undantag Island kanske men de har ju alltid varit grymma på att ta hand om smittan. Vi testar väldigt mycket mer nu och jag tror att det är en av de bästa redskapen att hålla nere smittan, så förhoppningsvis ser vi inte samma situation som i våras. Men jag tycker redan man kan se konsekvensen av skolstart och att semestern är slut. Hade säkert varit tydligare om vi inte hade den där puckeln av hemvändande turister i slutet av sommaren. Då hade svackan varit djupare och då hade man kunnat se exakt när den uppgång vi nu har började. Sedan kan man lyckas hantera situationen med mycket testande och effektiv smittspårning. Jag tror det kommer att skilja sig mycket mellan länderna från och med nu, en del kommer att klara av det en del inte.
Genomsnittsåldern för att få barn är väl ungefär 30 nu (första barnet vid 29, andra vid 31, typ), så när barnen är tio år är föräldrarna runt 40. "Normalspannet" bland tioåringars föräldrar är mellan 30 och 50. Sedan finns det en mindre andel, mest pappor, som är äldre än så - ibland betydligt äldre än så (tänk Gyllenhammar...).
Som jag har räknat ut det, så händer det den här veckan. Om det händer alls. Har smitto- och dödstalen inte börjat stiga på fredag, så tänker jag glömma bort hela den här saken. Reglerna (avstånd, handtvätt, inte peta i ögon, mun eller näsa utan att sprita fingrarna före och efter), sitter ju så hårt ingrodda nu i alla fall, så att man säkert kommer att hålla på dem i flera år ändå.
Som jag har räknat ut det, så händer det den här veckan. Om det händer alls. Har smitto- och dödstalen inte börjat stiga på fredag, så tänker jag glömma bort hela den här saken. Reglerna (avstånd, handtvätt, inte peta i ögon, mun eller näsa utan att sprita fingrarna före och efter), sitter ju så hårt ingrodda nu i alla fall, så att man säkert kommer att hålla på dem i flera år ändå.