2020-09-15, 09:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du kunde tidigare bara ge ett enda exempel på när gång nummer blivit värre.

Det är alltså enligt dig klarlagt att man blir sjukare vid återinfektion men ändå så skrivs det inget om detta.

Här är en artikel om det redan från feb.
https://nypost.com/2020/02/19/whistleblower-doctors-say-coronavirus-reinfection-even-deadlier/

Från augusti:
https://arstechnica.com/science/2020/08/another-covid-19-reinfection-this-time-second-infection-was-more-severe/

Tyvärr ligger ju 9 av 10 artiklar bakom betalväggar numera, men prova att googla på "reinfection Covid19" eller liknande.
Citera
2020-09-15, 09:55
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ok förlåt. Jag visste inte att VM i anekdotisk bevisföring dragit igång.

Har du delgett den samlade läkarkåren dina fynd? Eller publiceras det enbart här på Flashback?

Nej, det är sant. Det finns massor av källor. Det beror på att dag 10 (eller däromkring) kommer cytokinstormen, vad jag har förstått. D.v.s. patienten blir rejält mycket sämre, på grund av att hans eget immunförsvar reagerar starkt. Sedan kan det bli en massa vätska - en enda sörja - i lungorna, lungblåsorna kan inte ta upp luft, och då kvävs (drunknar) patienten.
Citera
2020-09-15, 10:02
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Den kan vara längre. Men jag återger bara vad IVA personal som jag känner personligen och flera internationella rapporter talar om. Plötslig vändning till det värre på den tionde dagen efter insjuknandet. Det är ett ganska känt fenomen.

Det är sedan länge välkänt att dag 10 och 11 är de mest kritiska dagarna. Själv sov jag i princip igenom dem. Kom, dessutom, ihåg hur Tegnell och en vaccin expert bara nickade i TV studion när Boris Johnson åkte in till iva: "det är väl dag 10/11...."
Citera
2020-09-15, 10:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Men skolelever hamnar inte på IVA, de måste hinna smitta vidare i minst ett led innan någon hamnar på IVA. Troligen i två led...

Exakt. Märkligt kan man tycka hur något så fundamentalt har så svårt att gå in i skallen hos vissa som fortsätter med att säga att öppna skolor inte är något problem, eftersom barn sällan blir särskilt sjuka. De har helt missat steg 2,3 och 4 i smittspridningskedjorna. Att barn drar hem smittan till sina föräldrar som kan tillhöra riskgrupp. Att dessa föräldrar kanske uppträder asymtomatiskt (50% av fallen?), sedan sätter de sig på bussen och sprider smittan till undersköterskan Anja, som sedan drar med sig smittan till ett vårdboende eller ett sjukhus, smittar hela avdelningen, och ett par veckor därefter så blir det fullt på IVA och folk dör som flugor. Att sedan en del inte fattar att vi inte ser alla dessa effekter fullt ut 3-4 veckor efter skolstart är egentligen inte jättekonstigt.

Jag skulle emellertid bli väldigt förvånad om hela hösten och vintern passerar utan att vi får se effekterna av detta.
Citera
2020-09-15, 10:17
Medlem
Citat:
Det är för att tio dagar tajmar skolstarten jävligt dåligt...

Första ska barnen börja sprida smittan bland varandra, i en mängd så att det blir mer än försumbart, barnen kommer inte bli svårt sjuka så 10 dagar efter skolstart ska man fortfarande inte förvänta sig några inlagda.

Sen vidare till föräldrar och även här krävs ju mer än några enstaka föräldrar, men den genomsnittliga åldern på föräldrar ligger ju under 40 år så inte heller dessa kan förväntas bli inlagda i någon nämnvärd omfattning.

Först i tredje steget börjar smittan nå våra gamla i samhället och såklart räcker det ju inte med att smittan hunnit nå några få utan det krävs att många börjar bli smittade innan det syns på kurvorna.

Följaktligen har du fel och tajmingen mot skolstarten är inte så jävla dålig utan tvärtom är det ganska rimligt att det börjar synas just nu.
Citera
2020-09-15, 10:21
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att bli utsatt för vanligt förkylningsvirus kan jag ställa upp på, men att därefter utsätta mig för Covid19 känner jag mig betydligt mer tveksam till....

Fast DET skulle ju inte vara tanken, hur som helst. Jag har lärt mig här i tråden (och det verkar troligt, att det ÄR så), att man vid vaccinförsök på människor INTE infekterar dem med själva sjukdomen efteråt, för att se om vaccinet har tagit. Utan man väntar och ser hur många av försökspersonerna - om några - drar på sig sjukdomen ändå, i sitt vanliga liv, jämfört med en kontrollgrupp som har fått placebo (typ koksaltlösning). Samma skulle naturligtvis gälla, om man gjorde ett försök att "vaccinera" människor med andra coronavirus.

...men jag fattar fortfarande, varför det är så svårt och tar sådan tid, att framställa ett vaccin med det riktiga, aktuella coronaviruset i avdödad eller försvagad form? Alla VET ju hur man gör det med andra sjukdomsframkallande mikroorganismer, vad är det som gör det så svårt med just denna?
Citera
2020-09-15, 10:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det är sedan länge välkänt att dag 10 och 11 är de mest kritiska dagarna. Själv sov jag i princip igenom dem. Kom, dessutom, ihåg hur Tegnell och en vaccin expert bara nickade i TV studion när Boris Johnson åkte in till iva: "det är väl dag 10/11...."
Anekdotiskt visst, men det finns så många vittnesmål om det så det är en bra riktpunkt.
Citera
2020-09-15, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Genomsnittsåldern för att få barn är väl ungefär 30 nu (första barnet vid 29, andra vid 31, typ), så när barnen är tio år är föräldrarna runt 40.

Ja, den åldern då barnen går i skola alltså så vad är det du försöker påpeka?
Citera
2020-09-15, 10:39
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ja, den åldern då barnen går i skola alltså så vad är det du försöker påpeka?

Inget, jag gjorde bara ett överslag av hur gamla föräldrarna - som är de första som smittas av barnen, förutom andra busspassagerare, tanten i godiskiosken o.s.v. - som smittas av skolbarnen. Risken är inte så stor i de åldrarna, utom för de äldsta föräldrarna, mest pappor. Utan det blir när föräldrarna hunnit smitta SINA gamla föräldrar, eller äldre/sjukliga/funktionshindrade personer som de träffar på eller genom sina arbeten, i butikerna, på bussen o.s.v. - som det brakar till.

Det var alltså inte alls rimligt att vänta, att hundratals människor om dagen skulle börja dö två veckor efter skolstarten.

EDIT: ...och nu såg jag att det var precis det du skrev. Glöm mitt inlägg, jag sitter i två fönster samtidigt och skriver!
Citera
2020-09-15, 10:43
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Första ska barnen börja sprida smittan bland varandra, i en mängd så att det blir mer än försumbart, barnen kommer inte bli svårt sjuka så 10 dagar efter skolstart ska man fortfarande inte förvänta sig några inlagda.

Sen vidare till föräldrar och även här krävs ju mer än några enstaka föräldrar, men den genomsnittliga åldern på föräldrar ligger ju under 40 år så inte heller dessa kan förväntas bli inlagda i någon nämnvärd omfattning.

Först i tredje steget börjar smittan nå våra gamla i samhället och såklart räcker det ju inte med att smittan hunnit nå några få utan det krävs att många börjar bli smittade innan det syns på kurvorna.

Följaktligen har du fel och tajmingen mot skolstarten är inte så jävla dålig utan tvärtom är det ganska rimligt att det börjar synas just nu.

Om två veckor smäller det till, då kommer det explodera. Vänta bara.
Citera
2020-09-15, 10:47
Medlem
Nya siffror för antal tester i Skåne.

Stabil utveckling som det verkar.
Antalet nya fall ökade med 20st dvs 10% till 219st
Antalet utförda test ökade med dryga 10% till drygt 18.000

Dock verkar det vara viss eftersläpning av rapporteringen av egenprovtagningen.
Antalet test för föregående vecka ökade med säkert 20-30% i efterhand.
Citera
2020-09-15, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ryssland kommer nog klara sig bättre än många västländer om man bara kollar på antal avlidna sett till befolkningen men det beror på att det redan var ett skitland.

10 år lägre förväntad livslängd jämfört med väst (sjunkande dessutom).

Ja, du har en poäng, vodkan och 2 askar cigg om dagen, därtill BMI på runt 40, gör väl att medellivslängden i Ryssland är runt 30 år....😉
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in