2020-06-30, 17:58
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag har en liten annan variant på samma tema här. När han kom fram kommer jag ihåg honom som en rörlig och kvick spelare (möjligt att minnet sviker mig helt..) men ju äldre han har blivit och ju mer han har tränat så har han blivit kraftigare och kraftigare tills det känns som att han tappade sin rörlighet och kvickhet. Har en känsla att han har tränat fel helt enkelt. Istället för att jobba vidare på sin kvickhet så jobbade han upp sin styrka istället. En rörlig spelare som tränar för att bli en targetspelare. Det blir inte bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Brottar-Bertil
Minns inte om han nånsin varit kvick, men han har definitivt blivit kraftigare. Och rimligtvis starkare, men han förmår inte utnyttja den styrkan eftersom han samtidigt blivit trögare. När övriga spelet inte funkar försöker han (över)kompensera det med att slita och springa på allt, men med den tyngre kroppen så tröttnar han fort. Kvar blir...ja, just ingenting. Han skulle nog tjäna på att tillbringa mindre tid i gymmet. Nu ser det så otroligt trögt ut när han försöker ta fart, lite Kim Källström-varning över steget och det funkar inte för en anfallare.

Ja ni har båda devlis rätt.
Ja Guidetti var rörligare tidigare
Nej han var inte kvick och rörlig (han hade ett ryck extremt kort sådant men du kan vara en av världens bästa med ett kort ryck se Benzema/LEwandowski)

Guidetti var ett kraftpaket men med bitiga deffade starka muskler. Efter hans clense har han mer normala muskler vilket betyder att de är större men mindre starka.
Han skulle behöva hitta ett sätt att kunna återgå till sin gamla Feyenoord fysik (Helst Fredrick Ljungberg muskler egentligen men även Henrik Larsson fysik hade funkat för honom). Detta på ett lagligt sätt och vad det verkar så verkar han sakna genetiken för detta.
Citera
2020-06-30, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
1) Att JG saknade talang kommer ni inte få medhåll ifrån vare sig ni pratar med Tommy S i BP, Billborn (i Bajen), eller Ackerman i AIK som alla har haft honom. Dessutom tränande han sig till att ha rörelse och en näsa för målet. Finns många spelare som är forwards vars främsta egenskap blir en näsa för mål det var också JG när han var ung och slåg igenom i U-landslagen. Den har inte försvunnit.

2.
Det han aldrig riktigt hade var bolltempo eller snabbhet. Det går givetvis att kompensera. Han gjorde detta på bästa sett under sin Feyenoord sejour då han hade en explosivtet, och en acceleration på väldigt liten yta. Vi pratar alltså om max 2meter. Men som han ändå använde i Feyenoord. Många av hans mål handlar om att ta emot bollen tvinga ner sin pressande back till nästan stillastående eller ingen rörelse. Sedan ett snabbt ryck för att frigöra sig tillräkligt med plats för att få iväg ett skott som oftast ställde målvakt (då backen skymde målvaktens sikt fram till rycket). I de få fall backen lyckades följa med i rycket blev det skottfint med kort riktningsförändring för att sedan avlossa det planerade avsluttet.

Inte olikt Robben eller Grönkjaer som alltid lyckades göra samma dragning för att de gjorde det i ett sådant tempo att det alltid ställer försvararen.

Ni som tror så stenhårt på "infektion" det har varit flera andra spelare som har åkt på olika infektioner men inte blivit helt ur slag.

Hur nära har ni varit någon av de stora akademierna i Världen alltså topp 20 topp 30 akademier?
Dieten inklusive supplement är rigorös numera. Supplementen balanserar alltid på randen av "banned substances".

Har haft flera som påstått att det pågått sofistikerad "grey area dopning" på vissa håll. Även om ingen riktigt har någonsin kunnat komma med några hårda bevis så jobbar man med hormoner, steroider i en kontrollerad skala.

Problemet med Guidetti är att han jobbade med
Extra träning, Extra diet, Extra supplement ganska autonomt redan innan Man City tiden via sin Pappa Mike.
Det flera har sagt men vilket har tystats ner är att det kan ha varit frågan om banned substances. Kanske substances som var "gråskala" i NEderländerna men som i Manchester var banned eller substanser som kanske förbjöds under resans gång. Detta upptäcktes av City interna fysioteam och för att inte riska att få förstoringsglaset på sin akademi där man isf kanske skulle riska att röja mer sofititekerad "grey area dopning" så såg man till att ha Guidetti "förgiftad" (sedemera infektion i vaderna?) tills man var säker på att alla spår var borta av den i situationen lekmannamässiga kosthållningen av Guidetti.

Visst riskade man med Guidetti och som investering sett till transfersumma/lön vs pengar man fått från diverse uthyrningar/utlåningar kanske till och med John Guidetti blev en nettoförlust.

MEn föreställ er exempelvis att man riskerar långa avstägningar och halveringar på värdet av kommande City produkter på den tiden så som DEnnis Suarez och Kelechi I.

Jag kanske borde/skulle varit tydligare med att när jag skrev "brist på talang" och "talanglös", så syftade jag alltså på "tillräckligt stor talang för att nå hela vägen till den absoluta toppen". Klart man inte når såpass långt som han nådde utan att ha uns av talang, liksom. Det var just det där med "extra träning, extra diet" jag syftade på, och att han därmed hade mindre kvar att slipa på jämfört med råa talanger som har "det" men behöver just den där proffsigheten i allting som Guidetti redan hade. Och som går att träna sig till. Men det går inte träna sig till den där lilla biten extra talang få andra har sedan födseln.

Det där med "banned substances" var förresten intressant. Tror väl inte riktigt på teorin, men utesluter den inte.
Senast redigerad av Burkgurka 2020-06-30 kl. 18:26.
Citera
2020-06-30, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag har en liten annan variant på samma tema här. När han kom fram kommer jag ihåg honom som en rörlig och kvick spelare (möjligt att minnet sviker mig helt..) men ju äldre han har blivit och ju mer han har tränat så har han blivit kraftigare och kraftigare tills det känns som att han tappade sin rörlighet och kvickhet. Har en känsla att han har tränat fel helt enkelt. Istället för att jobba vidare på sin kvickhet så jobbade han upp sin styrka istället. En rörlig spelare som tränar för att bli en targetspelare. Det blir inte bra.
Håller helt med och har själv tänkt på det. Medan en spelare som t.ex Quaison ser stark och smidig ut så ser John stor och nästan klumpig ut. Som om Quaison tränat fotbollsanpassad styrketräning medan Guidetti satsat på bli tungviktare i boxning.

Citat:
1) Att JG saknade talang kommer ni inte få medhåll ifrån vare sig ni pratar med Tommy S i BP, Billborn (i Bajen), eller Ackerman i AIK som alla har haft honom. Dessutom tränande han sig till att ha rörelse och en näsa för målet. Finns många spelare som är forwards vars främsta egenskap blir en näsa för mål det var också JG när han var ung och slåg igenom i U-landslagen. Den har inte försvunnit.
Jag har aldrig ifrågasatt hans talang som ung, men det är iuppenbart att han inte har förvaltat den på ett korrekt sätt. Sen är det som bekant meningslöst att tala om en 28-åring besitter talang eller inte eller vad hans ungdomstränare tyckte om honom en gång i tiden.

Citat:
2
Ni som tror så stenhårt på "infektion" det har varit flera andra spelare som har åkt på olika infektioner men inte blivit helt ur slag.

Hur nära har ni varit någon av de stora akademierna i Världen alltså topp 20 topp 30 akademier?
Dieten inklusive supplement är rigorös numera. Supplementen balanserar alltid på randen av "banned substances".

Har haft flera som påstått att det pågått sofistikerad "grey area dopning" på vissa håll. Även om ingen riktigt har någonsin kunnat komma med några hårda bevis så jobbar man med hormoner, steroider i en kontrollerad skala.

Problemet med Guidetti är att han jobbade med
Extra träning, Extra diet, Extra supplement ganska autonomt redan innan Man City tiden via sin Pappa Mike.
Det flera har sagt men vilket har tystats ner är att det kan ha varit frågan om banned substances. Kanske substances som var "gråskala" i NEderländerna men som i Manchester var banned eller substanser som kanske förbjöds under resans gång. Detta upptäcktes av City interna fysioteam och för att inte riska att få förstoringsglaset på sin akademi där man isf kanske skulle riska att röja mer sofititekerad "grey area dopning" så såg man till att ha Guidetti "förgiftad" (sedemera infektion i vaderna?) tills man var säker på att alla spår var borta av den i situationen lekmannamässiga kosthållningen av Guidetti.

Visst riskade man med Guidetti och som investering sett till transfersumma/lön vs pengar man fått från diverse uthyrningar/utlåningar kanske till och med John Guidetti blev en nettoförlust.

MEn föreställ er exempelvis att man riskerar långa avstägningar och halveringar på värdet av kommande City produkter på den tiden så som DEnnis Suarez och Kelechi I.
Ja att det förekommer någon form av doping eller närbesläktad sådan inom alla idrotter är väl allmänt vedertaget.

Jag har alltid tyckt det var något skumt med "infektionen" - och den från en "dåligt stekt kyckling", men jag gillar heller inte att spekulera alltför mycket kring människors sjukdomstillstånd och hälsa. Infektion eller ej, att vara borta så länge från fotbollen som han ändå var är alldeles självklart en skadande faktor i hans utveckling - vilket var själva poängen.

Tycker även din spekulation låter lite väl mycket hittepå men inget förvånar mig längre gällande elitfotbollens skruvade värld.
Citera
2020-06-30, 19:00
Medlem
L-illuminatos avatar
I min mening handlar det om att han aldrig kunnat återfå rycket han hade som 20-21 åring.

Visst kan vissa elaka ledbandskador göra att man tappar i maxfart och ibland också i acceleration. Sen försvinner snabbhet med åldern också.

Men att aldrig ha varit i närheten av den fysik han hade i Feyenoord när man vet hur nitisk och noga JG är med träning och kosthållning. Det tyder ju på att han aldrig kommer kunna nå den fysiken igen då det gått en 8 år sen hans peak säsong.
Det jag egentligen ställer mig frågande till är inte att han inte hade talangen att nå höjden vissa trodde här... Utan snarare att han inte äns behållit sin Feyenoord nivå och sedan utvecklat saker som timing, rörelese utan boll och andra målgöraregenskaper.
Jag tycker han idag är en sämre fotbollsspelare än vad han var 2011.
Samtidigt håller jag nog han som en större talang en exempelvis Kiese Thelin, Antonsson eller Ingelsten.

EDIT:
Sedan tycker jag det är illa att Guidetti inte förstått att han måste lägga om sin spelstil mer till att bli mer "fox in the box" spelare snarare än att leva på sitt ryck/skott.
Senast redigerad av L-illuminato 2020-06-30 kl. 19:15.
Citera
2020-07-03, 16:52
Medlem
AreYouBacks avatar
Kom hem till Sverige Guidetti :-) Kom till AIK.
Citera
2020-09-15, 10:40
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Hur fan ser vår nya storstjärna ut?

https://www.instagram.com/p/CE6SqhUACTM/?igshid=lehpknc6wip9

Är han 40+ eller?
Citera
2020-09-15, 11:10
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Hur fan ser vår nya storstjärna ut?

https://www.instagram.com/p/CE6SqhUACTM/?igshid=lehpknc6wip9

Är han 40+ eller?

Han kör "framåtbena" för att dölja hårtappet lite Wayne Rooney över det.

Framåtbena verkar vara lite av en look i England tror det har sin bakgrund i arbetarklass som vars föräldrar klippte ungarnas hår med taskiga skäggtrimmers:

https://resources.premierleague.com/photos/2020/08/31/b8a76f7f-21bf-42a2-a747-e9a94655929a/Phil-Foden-Manchester-City.png?width=930&height=620

https://images2.minutemediacdn.com/image/upload/c_fill,w_912,h_516,f_auto,q_auto,g_auto/shape/cover/sport/england-u21-media-access-5d74d92dccd33edb64000001.jpg

PHil Foden har ju haft det väldigt länge

Edit:
Försökte googla fram det här fenomenet
Tydligen kallar Britterna detta ironiskt nog för "French Crop"

https://haircutinspiration.com/wp-content/uploads/school-haircuts-for-boys-2-hideoutbarber-750x906.jpg

https://haircutinspiration.com/wp-content/uploads/V-Shaped-Fringe.jpg

Citera
2021-01-22, 11:32
Medlem
Ograsts avatar
John Guidetti måste byta klubb nu. Hela hans karriär har han haft ganska mycket otur med hans klubbval. Men om han överhuvudtaget ska vara aktuell för EM måste han byta klubb, spela regelbundet och göra ett gäng mål. Annars får han flytta hem till Sverige igen!
Citera
2021-01-22, 11:46
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
John Guidetti måste byta klubb nu. Hela hans karriär har han haft ganska mycket otur med hans klubbval. Men om han överhuvudtaget ska vara aktuell för EM måste han byta klubb, spela regelbundet och göra ett gäng mål. Annars får han flytta hem till Sverige igen!
Äh. Han har inget att göra i en EM-trupp. Hem till Sverige mår han nog bäst av innerst inne. Bli hjälte i AIK och lev livet. Det är nog det bästa han kan få ut statusmässigt om han inte enbart tänker på plånboken.
Citera
2021-01-22, 14:50
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:

Haha denna pajas sitter hellre på bänken i ett serie C lag än spelar i Allsvenskan.
Citera
2021-01-22, 17:22
Medlem
Korders avatar
Citat:

Det vore en extrem skräll om han tog plats i EM-truppen. Han känns inte ens nära nu, och ärligt talat kan jag tycka att det lockar mer att ta ut någon av de som gör det bra i Allsvenskan än att ta med en snubbe som startat noll matcher under säsongen (61 minuters speltid har han hittills - 19 ligaomgångar in på säsongen).
Citera
2021-01-22, 17:31
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Hoppas det blir av med Sporting de Gijón eller annan klubb snart så han kan få lite speltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in