2020-09-14, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Var det här före eller efter mordet menar du ?

Jag förstår inte din fråga.
Citera
2020-09-14, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
I min värld är sånt där helt oförlåtligt. Borde straffas med fängelse..
..
Falsk tillvitelse kallas det, och straffas med böter eller längst två års fängelse om man skulle polis- eller myndighetsanmäla brott som inte är sant. Huruvida uppgiften är sann om att LW anmält honom för våldtäkt vet jag dock inte och lämnar därhän - inte intresserad.
Citera
2020-09-14, 13:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Lägg till det att hon ljög om att SD våldtagit henne samt att hon riggade knognuggningen i bilen med egen inspelning vilken fick till följd att hon själv avslöjade sitt ränksmiderie.

Det snällaste som kan sägas om henne var att hon var övertygad om att värden fanns till för henne. Den enorma självupptagenheten och avsaknaden av empati är det som gjorde att hon blev mördad. Tyvärr hade hon precis som i tråden några som stod bredvid och applåderade hennes moras..
Lena var enligt henne själv en riktigt elak människa som njöt av att göra andra illa. Minns väl tralasserierna av HD för hennes underlivsbesvär. Eller när psykbitchen fotade en kollegas blodiga tampong och gick runt och visade på jobbet.

Det är ett jäkla hyckleri att påstå att faktum att hon blev mördad preskiberar hennes handlingar.

Var du där när det hände?
Hur vet du att hon ljög?
Citera
2020-09-14, 13:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Många (särskilt kvinnorna) hade kanske alltför höga förväntningar på SD i början. Förväntningar som han sedan visade sig inte riktigt leva upp till, oavsett om resmålet sedan gällde Kilimanjaro eller Kumla. Men är det bekräftat det här som många verkar vittna om, dvs. att SD hade lovat LW en resa till Kilimanjaro?
Kanske ingen som vet då, och kanske inte heller en jätteviktig fråga. Men nu hittade jag en annan sak som kanske har varit lite mer avgörande för domstolens ställningstaganden. I tingsrättens dom s.38 diskuteras hur den omtalade 23:34-noteringen i SD:s dator har uppstått, och tingsrätten tycks alltså mena att den har uppstått på något mystiskt och oförklarligt sätt snarare än på det sätt som SD själv har förklarat det. Och sedan kommer det en annan mening som är lite märklig:
"Därutöver har Stefan Davidsson själv uttryckt att han ”inte hade någon skärmtid” under den aktuella tiden".
Är det här då något som SD skall ha sagt i polisförhör eller under rättegången? Någon som vet varifrån det kommer?
Senast redigerad av Draifos 2020-09-14 kl. 14:09.
Citera
2020-09-14, 13:44
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Falsk tillvitelse kallas det, och straffas med böter eller längst två års fängelse om man skulle polis- eller myndighetsanmäla brott som inte är sant. Huruvida uppgiften är sann om att LW anmält honom för våldtäkt vet jag dock inte och lämnar därhän - inte intresserad.

Du tror inte att en sådan anmälan hade
funnits med i FUP?
Citera
2020-09-14, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Hur kan man vara så elak? Mot en kvinna som
dessutom mått psykiskt dåligt så länge.
Försökte hon driva HD till självmord?

Hon försökte förkrossa henne.
Citera
2020-09-14, 14:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
SD söker på "find my android" 11 maj.

Det är ett tecken på att mordet är planerat och nu är det den 11 maj, den dag då SD ska möta Lena i skogen på natten, men lämnar henne alena då poliserna kommer när han larmar om mållgorna.
Han har resan i mars sökt på liknande (och mer därtill
https://www.flashback.org/p71257014#p71257014), men nu hettar det till:

Han passar också på som vanligt att bli spydig i tonen:
Aktbil 147, sid 801:

"FL2: 11 maj återigen då .. fredagen den 11 maj så på din jobbdator som vi tömt och gjort en
undersökning på så 11 :32 så har du gjort en sökning via Google på "find my android" i
vilket syfte har du gjort den sökningen?
MT: Frågar du mig varför jag har googlat på nånting för ett och ett halvt år sen?
FL2: Ja. jag frågade det.
MT: Ah .. så är svaret jag vet inte. Ganska tydligt. Kan ni gissa och spekulera men det vinner
ni ingenting på.
FL2: Nej men av vilken anledning söker du på find my android ?
MT: Vet inte.
FL2: Vad skulle du kunna ha för syfte med en sån sak ...
MT: Att jag vill ta reda på var en andra id-telefon finns eller vilka enheter som är inloggade
på .. nått visst konto.
FL2: Är det en sökning du brukar göra?
MT: Ah det är ganska så vanligt.
FL2: När har du gjort den sökningen då?
MT: Ja .. ganska så ofta när jag har velat ha reda på när nån .. var nån telefon finns eller nån ..
FL 1: Vilka finns?
FL2: Vad för telefoner?
MT: Nån som jag kan ett konto till.
801
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2020-01-08 13:10 diarienr: 5000-K574218-18
FL2: Nu får du berätta mer för jag förstår inte.
MT: Ja .. i allmänhet så är det mina barn.
FL2: Ah .. hu ... förklara.
MT: Är det otydligt. ..
"

Ha ha ha. Vissa vuxna bör inte ha möjlighet att övervaka mobiler. De får idéer i huvet.
Citera
2020-09-14, 14:27
Medlem
notknapparens avatar
Guld till vinnaren:

A 147, s. 799:

"FL I: Whats up-konversation mellan dig och Lena.
798
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2020-01-08 13:1 0 diarie nr: 5000-K574218-18
MT: Mm.
FLI: Där du säger såhär" blommor lykta, sonas, vattenkokare halsband etc" då svarar Lena"
sentimental" då svarar du "fast hennes är silver" och Lena svarar" tyr sig till dig vad är
si/ver?"då svarar du" halsbandet"då svarar Lena" du har köpt silverhalsband till henne?"
då svarar du "ja men du fick guld", "när?" frågade Lena då, du svarar" vinnaren brukar få
det samtidigt" Lena svarar " du sa inget, likadana? När fick hon sitt? Ska du köpa örhängen
också?" " RT" skriver du. Kommer du ihåg det här?
MT: Nej.
FL I: Det här är 2017-04-07 ungefär vid 22:42-tiden.
"

A 147 s. 796:

På tal om ringen som saknas:

"MT: Ah nå' örhängen.
FLI : Och vad är dom då för örhängen?
MT: Dom som eh ... kan kalla för G-formade.
FLl: Ah kan du beskriva?
MT: Det är en geocaching-logga.
"

A 147, sid 792

"FL 1: I förra förhöret så visa jag dig en ring .. bild på en ring. På Lenas finger..
MT: Ah just det, ja.
FLI: Ah ... och då berätta ju du att Lena hade ju i princip alltid ringar på sig, både på fingrar
och tår har ju du berättat, det stämmer?
FL 1: Och den här ringen kände ju inte du igen, du vet inte varifrån den kom.
"

A 147, s 760:

"FL I: Du Stefan du ska se .. få se en ring .. på Lenas vänstra pekfinger .. har du sett den förut?
MT: Näe jag känner inte igen bilden men det kanske ...
FL I: När nu prat.. inte bilden jag pratar om fingret.. ringen nu .. på fingret som sitter på
pekfingret.
760
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2019-12-13 13:10 diarienr: 5000-K574218-18
MT: Aeh jag kan nog inte säga att jag kan känna igen nån ring .. jag kan inte säga att den är
ny eller nånting sånt där det.jag kan inte ..
FL I: Du har aldrig sett den här ringen menar du?
MT: Det kan jag ha gjort den kan hon ha haft vmje dag men jag har verklige ... hon hade ju ..
alltid ringar både på .. tår och fingrar .. men ..
FL I: Mm men nu pratar vi bara om just den ringen.
MT: Ah nej jag .. ingen aning om jag sett den .. hon kan ha haft den va1je dag men jag kan
inte säga att. .. jag kan inte säga att jag har sett den förut.
FL I: Så du .. du har aldrig sett den förut?
MT: Jag kan ha sett den vmje dag vi har träffats men jag vet inte om det.. jag vet att hon i
princip alltid har ringar.. men om hon alltid har den där eller alltid har nått annat ingen aning.
FL I: Men om du tittar på den här ringen just nu ..
MT: Ja ..
FL I: Har du sett den ringen när du tittar på den nu?
MT: Ve ... vet inte.
FL I: Men vad du minns idag?
MT: Nej nej, nej det minns jag inte.
FLI: Mm.
MT: Men som sagt hon kan ha haft den vaije gång vi har setts.
FLI: Mm .. men du kommer inte ihåg att du har sett den ringen förut?
"
Citera
2020-09-14, 14:28
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
/../
Har för mig att han nämnde att han kunde cykla väldigt fort på denna "teststräcka", ca 40 km/tim?
Kan minnas fel. Dumt att jag inte kommer åt FUP för att källhänvisa eller för att friska upp mitt eget minne..
/../

Numera slipper han cykla så fort, han verkar ha skaffat sig en elmoppe

Enligt offentliga uppgifter.
Citera
2020-09-14, 14:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
I min värld är sånt där helt oförlåtligt. Borde straffas med fängelse..
Detta med tanke på alla stackars våldtäktsoffer som drar sig för att anmäla och som kanske inte ens får den hjälpen de skulle behöva. Allra minst i form av ett straff för GM.
Att sen bara slänga ut sig något sådant för att "vinna" eller "hämnas" är uteslutet. Och för en pastor är det naturligtvis extra graverande.

Sen är det också obegripligt att hon gav sig på HD. HD hade ju inte gjort henne något - förutom fortsatt sitt äktenskap i nöd och lust precis som hon hade lovat en gång i tiden - när pastorn själv frågade henne det.

Hade hon haft riktiga vänner omkring sig då hade de försökt banka lite vett i skallen på henne. Innan det blev för sent..

Om anklagelsen var falsk eller inte måste ju utredas o dömas innan man använder det som argument. Eller åtminstone underbyggas på ngt sätt. Brottet (falsk anklagelse) är otrevligt men ringa i jämförelse. Sen då poängterar ju även en sådan falsk anklagelse här att det finns ett problem dem emellan och att LW knappast är oproblematiskt förtjust i SD. Kommunikationen tycks halta. Det understryker ju bara tydligare var det finns motiv till mordet. Den hysteriska överreaktionen som mordet visar på på ett plan är ju också rätt typisk i just den kontexten.

Så, visst, LW var kanske inte trevlig, men då framstår GM vara i desto tydligare ljus. Det finns ju ingen annan som springer där heller på det sättet. Och andra individer med (vanligen) andra förutsättningar kommer ju akta sig för problem snarare än söka upp dem. De flesta, eller många, vill ju också helst va ihop med nån som de tycker är rätt trevlig. Det där brukar de flesta kunna hantera.

En faktor där är ju att man är eller inte är bunden till platsen genom familj och barn. Och inte har ngt val, tycks det.

Nu blev ju ingen polismans semester förstörd (inledningsvis), såvitt framkommit, men konsekvenserna av folks metoder för att handskas med och lösa privata mellanhavanden blir ju kvickt omfattande och förödande. Därför rekommenderas att man på eget initiativ söker annat sällskap på annan plats om man inte gillar den eller de som man umgås med precis hela j-a dagarna.
Citera
2020-09-14, 14:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Guld till vinnaren:

A 147, s. 799:

"FL I: Whats up-konversation mellan dig och Lena.
798
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2020-01-08 13:1 0 diarie nr: 5000-K574218-18
FLI: Där du säger såhär" blommor lykta, sonas, vattenkokare halsband etc" då svarar Lena"
sentimental" då svarar du "fast hennes är silver" och Lena svarar" tyr sig till dig vad är
si/ver?"då svarar du" halsbandet"då svarar Lena" du har köpt silverhalsband till henne?"
då svarar du "ja men du fick guld", "när?" frågade Lena då, du svarar" vinnaren brukar få
det samtidigt" Lena svarar " du sa inget, likadana? När fick hon sitt? Ska du köpa örhängen
också?" " RT" skriver du. Kommer du ihåg det här?
FL I: Det här är 2017-04-07 ungefär vid 22:42-tiden.
"

A 147 s. 796:

På tal om ringen som saknas:

"MT: Ah nå' örhängen.
FLI : Och vad är dom då för örhängen?
MT: Dom som eh ... kan kalla för G-formade.
FLl: Ah kan du beskriva?
MT: Det är en geocaching-logga.
"

A 147, sid 792

"FL 1: I förra förhöret så visa jag dig en ring .. bild på en ring. På Lenas finger..
MT: Ah just det, ja.
FLI: Ah ... och då berätta ju du att Lena hade ju i princip alltid ringar på sig, både på fingrar
och tår har ju du berättat, det stämmer?
FL 1: Och den här ringen kände ju inte du igen, du vet inte varifrån den kom.
"

A 147, s 760:

"FL I: Du Stefan du ska se .. få se en ring .. på Lenas vänstra pekfinger .. har du sett den förut?
MT: Näe jag känner inte igen bilden men det kanske ...
FL I: När nu prat.. inte bilden jag pratar om fingret.. ringen nu .. på fingret som sitter på
pekfingret.
760
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2019-12-13 13:10 diarienr: 5000-K574218-18
MT: Aeh jag kan nog inte säga att jag kan känna igen nån ring .. jag kan inte säga att den är
ny eller nånting sånt där det.jag kan inte ..
FL I: Du har aldrig sett den här ringen menar du?
MT: Det kan jag ha gjort den kan hon ha haft vmje dag men jag har verklige ... hon hade ju ..
alltid ringar både på .. tår och fingrar .. men ..
FL I: Mm men nu pratar vi bara om just den ringen.
MT: Ah nej jag .. ingen aning om jag sett den .. hon kan ha haft den va1je dag men jag kan
inte säga att. .. jag kan inte säga att jag har sett den förut.
FL I: Så du .. du har aldrig sett den förut?
MT: Jag kan ha sett den vmje dag vi har träffats men jag vet inte om det.. jag vet att hon i
princip alltid har ringar.. men om hon alltid har den där eller alltid har nått annat ingen aning.
FL I: Men om du tittar på den här ringen just nu ..
MT: Ja ..
FL I: Har du sett den ringen när du tittar på den nu?
MT: Ve ... vet inte.
FL I: Men vad du minns idag?
MT: Nej nej, nej det minns jag inte.
FLI: Mm.
MT: Men som sagt hon kan ha haft den vaije gång vi har setts.
FLI: Mm .. men du kommer inte ihåg att du har sett den ringen förut?
"

Inte konstigt om det behövdes sjutton slag för att känna sig färdig kanske...? :-|
Citera
2020-09-14, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Och det var LW mycket medveten om.
Hon ville inte att hennes skam skulle
exponeras. Hon ville inte bli kallad slampa.
Hon sa själv till polisen att hennes tillvaro
skulle krossas om affären med SD blev
känd. Att hon var pastor och att en pastor
inte ska ligga med den gifta grannen som hon
själv har vigt. Men hon ville inte ändra sitt sätt
att leva. Bara hålla det hemligt.

Om hon och SD varit ärliga och öppna, stått för
vad de gjort, varit beredda att ta ansvar och
konsekvenserna av sina val så hade de inte haft någonting att utpressa varandra med.
Det var lögnerna och att vilja dölja dem som
var anledningen till den makt de hade över
varandra. Och som LW även kan ha haft över
andra med hemligheter. T.ex. de två gifta män
som inte ens är utredda. @Bradgardsindianen
har skrivit att någon kan ha känt till LWs
trakasserier mot SD och HD och själv inte
velat hamna i samma sits om LW gav sig på
hen också.

Eftersom LW lyckades så bra med att få SD
och HD att dansa efter hennes pipa så
kanske hon förutsatte att det skulle gå lika
bra med någon annan. Någon som hon totalt
missbedömde?

Lena delade tydligen inte den åsikten att hon var fri att inleda en sexuell relation med vem hon ville eller att hon som singel kunde ha hur många sexpartners samtidigt som hon själv önskade.

Annars skulle hon ju inte ha varit rädd för att folk får reda på hennes relation med SD eller med de andra männen.

Så någon sorts insikt om moral och etik hade hon ju, men hon kunde inte leva enligt det regelverket. Därav skammen.

Sen var det också en konstig ”romantisk bild” hon hade om att få bli SD:s fru med tanke på att deras relation innefattade både hot och utpressning. I min värld finns det ingenting romantiskt i ett sådant förhållande. Möjligtvis hade de häftig sex – men det är ju en helt annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in