2020-09-13, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Men återigen, IT-forensikern har gett sken av att han på sin dator fått sådant löpande. Det har i tråden spekulerats om ryckiga rörelser och andra mer eller mindre fantasifulla alternativ, vi lägger ditt alternativ till listan som åtminstone teoretiskt möjlig. Dock långt mindre trolig än den förklaring som SD lämnat. Ett sådant "strömsparuppvaknande" händer i så fall bara en gång under 11 timmar, "hata slumpen" som GW lär bruka säga.

Jag brukar referera till den berömda rakkniven

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv

Ja alla har ju rätt att besluta själv vad som verkar mest troligt och skulle S öppnat PDF filen, som han själv förklara som jobbfil i brevet till TR, i relativt snabb anslutning till 23.34 händelsen så skulle jag tyckt att hans förklaring var mer trovärdig.
Citera
2020-09-13, 20:13
Medlem
Handlrs avatar
Intressant läsning i relevant till detta mord länk:
Misslyckande, missbruk och misogyni – Hur en destruktiv mansbild ledde till Finlands första yrkesmord

Men här gäller det Stefan Davidsson och hans relation till sin mamma, tråkigt nog.
Citera
2020-09-13, 20:23
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chica16
Ja alla har ju rätt att besluta själv vad som verkar mest troligt och skulle S öppnat PDF filen, som han själv förklara som jobbfil i brevet till TR, i relativt snabb anslutning till 23.34 händelsen så skulle jag tyckt att hans förklaring var mer trovärdig.
Det kan jag hålla med om men då ska man komma ihåg att han även höll på att packa inför USA-resan. Min spekulation är att han checkade av dokumentet i webbläsaren (packlista inför USA-resan) när han öppnat jobbdatorn och sedan efter ett tag öppnade PDF.dokumentet som säkert var anledningen till att han öppnade datorn.
Citera
2020-09-13, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Precis. Men sen blir hon då strax ihjälslagen... Då måste man ju fråga sig om det inte var så att LW sökte hjälp efter bästa förmåga? Eller sökte sig dit där hon trodde hon kunde få svar? Eller vägledning? Eller ett rakt besked som kunde vara upplysande? Man måste förstås kanske också fråga sig om det är nån baktanke eller nån form av försäkring eller trumfkort hon försöker skaffa, för att kunna skjuta ansvaret ifrån sig i en tvist om barnen/orosanmälan eller öppet bråk. Eller om det syftar till utpressning på MGM, så att han ska måla om badrummet åt henne eller vad som kan va aktuellt. Eller helt kallt intentionen att skrämma bort HD. Det är rubbat i så fall men kanske lite råttan på repet från en förvirrad själ som upplever sig på väg att gå under. Och lite bipolärt kanske då. Om det är termen.

Men, man kunde ju möjligen invända att polisen borde ana att det är mer till saken då än vad som kommer lösa sig på vanliga vägar. Och remittera till psykakuten. Eller nåt. Eller föreslå tretti minuter samtal med en jurist. Hon vänder sig nog ändå till polisen för att hon inte har någon att vända sig till. Det borde va värt nåt. Hon är ju liksom vuxen, juridiskt sett.

Med tanke på Lenas utbildning låter det otroligt att hon inte skulle ha vetat var hon borde ha sökt hjälp. Skulle hon själv ha hänvisat till polisen om någon sektmedlem till henne hade hamnat i en framtidslös relation?

Polisen får säkert höra ett och annat, men även för dem måste det kännas konstigt om en pastor vill ha ”vägledning” av dem..

De som skulle ha kunnat vägleda henne var hennes vänner. Och trorssystrar. En annan pastor. En psykolog. Osv.

Men problemet verkade ju vara att hon inte ville ha rådet hur hon skulle lyckas lämna, utan hur hon skulle gå som vinnare ur denna soppa. Sexet tycktes inte räcka som lockbete när det gällde framtiden, trots att det räckte för tillfälliga, korta besök.

Nycklarna till lösningen var hos SD - och han ville inte.

SD i paritet med många andra män kunde tänka sig att ha häftig sex med Lena, men inte binda sig med henne mer seriöst. Och det är inte ett dugg förvånande. SD måste ha insett vilket problem på halsen han skulle få om han äktade Lena.

Plus att de flesta män inte vill gifta sig med en kvinna som redan har blivit provkörd av halva stan. Helt oavsett vad feministerna vill göra gällandes angående kvinnors lika rättigheter.

Sen vet jag inte var du menar med att det borde vara värt något att en vuxen kvinna vänder sig till polisen med sina relationsbekymmer. Som om polisen hade några som helst möjligheter att ”luska vidare” med detta.

Juristen skulle inte heller ha kunnat hjälpa Lena. Eftersom det är frivilligt att gifta sig och man får själv välja partnern.

Den enda som skulle ha kunnat hjälpa Lena var Lena själv. Men hon var uppenbarligen i behov att någon sorts stöd för att begripa hur verkligheten såg ut.
Senast redigerad av sno 2020-09-13 kl. 20:57.
Citera
2020-09-13, 20:34
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är ju inte polisens sak att beblanda sig med olika relationskonflikter mellan älskarinnor och äkta män.

Lena var en medelålders, utbildad, flerabarnsmor och inte någon tonåring som polisen skulle ha kunnat hänvisa till en kurator.

Om polisen hade hänvisat Lena till en psykolog skulle hon (och säkert många här) blivit stött. Ändå var det det enda som de skulle ha kunnat göra för henne. För inte ens polisen kunde tvinga SD att gifta sig med Lena.

På direkta frågor (fritt från minnet) svarade hon ju alltid att hon inte ville att polisen skulle göra något. Exempelvis beskrev hon det som någon sorts lek när SD ”stalkade henne genom fönstret” och sen skickade bilderna till henne. Vad ska polisen göra åt det?

Samma sak med nyckeln.

Det verkar snarare som så att Lena vill berätta för någon som skulle lyssna. Alltså hur illa SD behandlade henne, men att hon fortfarande ville ha honom – men fick inte.

Allt det där borde hon ha berättat för någon med rätt utbildning.

Polisen ska ta fast brottslingar inte syssla med relationsrådgivning.
Det är ungefär 18 kvinnor per år som mördas, de flesta av män de har haft relationer med.
Många av dessa kvinnor har känt sig hotade och har gjort polisanmälan men inte tagits på allvar.
De blir inte seriöst bemötta eller litar inte på att polisen ska kunna skydda dem och tar därför tillbaka anmälan.
På vilket sätt tror du att en relationsexpert skulle ha kunnat förhindra det här mordet?

Om LW skulle ha pratat med en relationsexpert och lämnat SD tidigare så hade hon antagligen blivit mördad tidigare.
SD klarade inte av att hans "båda fruar" ville lämna honom ungefär samtidigt.
Citera
2020-09-13, 20:43
Medlem
[quote=MrBarnaby|72916656]Det kan jag hålla med om men då ska man komma ihåg att han även höll på att packa inför USA-resan. Min spekulation är att han checkade av dokumentet i webbläsaren (packlista inför USA-resan) när han öppnat jobbdatorn och sedan efter ett tag öppnade PDF.dokumentet som säkert var anledningen till att han öppnade datorn.[/QUOTE

Nu utgår jag bara från mig själv i det jag säger, men om jag stoppar upp i det jag gör för att kolla av något viktigt inkommande mail på dator, så checkar jag det direkt. Han var ju tvungen att vänta på att tröjan skulle tvätta klart iaf.
Citera
2020-09-13, 20:58
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, troligen är det den cyklebanan som du säger som det handlar om den 19:e.

När det gäller Fågelbärsgatan, tänker jag att den 12:e var det ju meningen att de skulle ses för att laga hennes cache (enligt SD). Nu är mitt minne dåligt, och jag minns inte längre vilken cache det var, men som jag minns det så låg den i brynet vid Vivallaskogen. Jag har tidigare skrivit om det har, men har glömt vad cachen hette. Därför tänker jag att det är därför hon står vi Fågelbärsgatan när hon skriver Hallå, Hallå, Hallå utan att får svar från SD.

Tvättstugan verkar vara en plats där de sågs ibland.
Natten till den 12 maj:
00:10:00 Står på F*gelbärsgatan
00:11:28 På väg tillbaka mot bostaden
00:15:52 Vid bostaden

Någonstans mellan de första klockslagen påbörjar LW promenaden hemåt. Beräknad tid: 4 min och 24 sek - 5 min och 52 sek: c:a 5 min.

Sträcka: B*alagsgatan 4 - F*gelbärsgatan 50 (se karta) = 500 m (c:a 5 min promenadtid)
Tillägg: se A 166, s 18.

- Någon som minns vilken cache som var i behov av lagning?

Och till tvättstugan som romantiskt tillhåll: samma natt kl 01:33:19 skickar LW över en bild på strumpor med strumphållare till SD, vilken han senare raderar. - Kan bilden ha varit en hint om att ses i tvättstugan?
Senast redigerad av Reviews 2020-09-13 kl. 21:25.
Citera
2020-09-13, 20:59
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Precis. Men sen blir hon då strax ihjälslagen... Då måste man ju fråga sig om det inte var så att LW sökte hjälp efter bästa förmåga? Eller sökte sig dit där hon trodde hon kunde få svar? Eller vägledning? Eller ett rakt besked som kunde vara upplysande? Man måste förstås kanske också fråga sig om det är nån baktanke eller nån form av försäkring eller trumfkort hon försöker skaffa, för att kunna skjuta ansvaret ifrån sig i en tvist om barnen/orosanmälan eller öppet bråk. Eller om det syftar till utpressning på MGM, så att han ska måla om badrummet åt henne eller vad som kan va aktuellt. Eller helt kallt intentionen att skrämma bort HD. Det är rubbat i så fall men kanske lite råttan på repet från en förvirrad själ som upplever sig på väg att gå under. Och lite bipolärt kanske då. Om det är termen.

Men, man kunde ju möjligen invända att polisen borde ana att det är mer till saken då än vad som kommer lösa sig på vanliga vägar. Och remittera till psykakuten. Eller nåt. Eller föreslå tretti minuter samtal med en jurist. Hon vänder sig nog ändå till polisen för att hon inte har någon att vända sig till. Det borde va värt nåt. Hon är ju liksom vuxen, juridiskt sett.

Citat:
Men sen blir hon då strax ihjälslagen

1 1/2 år senare.

Jag tror att hon anmälde när hon var arg på SD för att han vägrade lyda henne och lämna HD.
När hon lugnade ner sig så insåg hon att
anmälningarna skulle leda till att det skulle bli
allmänt känt vad hon gjort och att folk skulle
tycka att hon var en slampa. Och då ville hon
ta tillbaka anmälningarna.

Citat:
Målsäganden är orolig för att om deras relation avslöjas så kommer hon inte bara förlora Stefan, utan även deras gemensamma vänner. Hon vill inte lämna vännerna med svansen mellan benen, utan det tycker hon Stefan i så fall skall göra eftersom att det är han som är gift, men också på grund av hur han behandlat henne.

Hon vill att HD ska få veta och att hon ska
sparka ut SD. Samtidigt så vill hon inte att
någon ska få veta.
Psykakuten hade nog varit en bra idé.

Att påstå att LW var en typisk rädd
misshandlad kvinna är ett hån mot alla de
kvinnor som faktiskt är det.
Givetvis ser polisen och kvinnojouren skillnad
på LW och dem.
Är man rädd för en man så försöker man
undvika honom, inte springa efter honom
eller tvinga till sig umgänge och sex.

Om LW verkligen hade varit rädd för SD eller
alternativ GM så kanske hon fortfarande hade
levt. Om hon hade varit rädd och haft
konsekvenstänk så hade hon inte följt med
GM till planket. Då hade hon istället brutit
kontakten och försökt undvika hen.
Problemet var att hon inte var tillräckligt rädd.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-09-13 kl. 21:11.
Citera
2020-09-13, 21:01
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Jag vet inte om barnen blir lyckligare ifall detta nu fortsätter år ut och år in. Tror du inte att även de vill helst glömma och gå vidare?

Jag anser dessutom att HD:s barn har fått lida väldigt mycket under resans gång. Ingen av deras föräldrar har blivit mördad – men väl tagits ifrån dem för en lång tid. Barnen har fått betala ett mycket högt pris och till det är även LW delvis skyldig till.

Det är förresten inte säkert att mördaren tänkte på sig själv när hen släkte livet. Hen kanske tänkte på alla andra oskyldiga som hade lidit tillräckligt redan. Mördaren kanske ville helt enkelt att detta skulle får slut någon gång och i brist på att parterna själva hade sett till att det tog slut då tog man saken i egna händer?

Då har du alltså full förståelse om någon tar bort SD från detta jordelivet.
Citera
2020-09-13, 21:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Med tanke på Lenas utbildning låter det otroligt att hon inte skulle ha vetat var hon borde ha sökt hjälp. Skulle hon själv ha hänvisat till polisen om någon sektmedlem till henne hade hamnat i en framtidslös relation?

Polisen får säkert höra ett och annat, men även för dem måste det kännas konstigt om en pastor vill ha ”vägledning” av dem..

De som skulle ha kunnat vägleda henne var hennes vänner. Och trorssystrar. En annan pastor. En psykolog. Osv.

Men problemet verkade ju vara att hon inte ville ha rådet hur hon skulle lyckas lämna, utan hur hon skulle gå som vinnare ur denna soppa. Sexet tycktes inte räcka som lockbete när det gällde framtiden, trots att det räckte för tillfälliga, korta besök.

Nycklarna till lösningen var hos SD - och han ville inte.

SD i paritet med många andra män kunde tänka sig att ha häftig sex med Lena, men inte binda sig med henne mer seriöst.
Och det är inte ett dugg förvånande. SD måste ha insett vilket problem på halsen han skulle få om han äktade Lena.

Plus att de flesta män inte vill gifta sig med en kvinna som redan har blivit provkörd av halva stan. Helt oavsett vad feministerna vill göra gällandes angående kvinnors lika rättigheter.

Sen vet jag inte var du menar med att det borde vara värt något att en vuxen kvinna vänder sig till polisen med sina relationsbekymmer. Som om polisen hade några som helst möjligheter att ”luska vidare” med detta.

Juristin skulle inte heller ha kunnat hjälpa Lena. Eftersom det är frivilligt att gifta sig och man får själv välja partnern.

Den enda som skulle ha kunnat hjälpa Lena var Lena själv. Men hon var uppenbarligen i behov att någon sorts stöd för att begripa hur verkligheten såg ut.

Du har väl rätt i det mesta och en hel del poänger där. Ändå känns det inte hundra tillfredsställande för mig. Möjligen hade man då förväntat sig att LW åtminstone skulle ha vaknat upp till realiteterna när hon bort kunnat inse att hon nog var mycket bättre skickad än poliserna rörande vad som borde gälla för henne. Eller ska man vara oroad just där nånstans, att hon tappat det nästan helt? Att hon är körd i botten? Eller att hon helt enkelt hade otillräcklig bildning? Eller att hon liksom vägrar låta sig inse att hon skäller upp för ett träd som inte finns?

Det är väl en enda röra kanske. Helt enkelt.

Hon reagerar väl med nån form av arrogans eller förblindelse också kanske, delvis pga av sårbarhet o utslitning. Och förnekelse.

Ja usch ja.

Det är ju det också, att nån tycker om en är ingen garanti för att personen är intelligent...

Det kan va tvärt om också... :-)
Citera
2020-09-13, 21:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
1 1/2 år senare.

Jag tror att hon anmälde när hon var arg på SD för att han vägrade lyda henne och lämna HD.

någon ska få veta.

på LW och dem.

Jo jo. Jag kan hålla med. Det är lite corny att följa efter nån och söka upp nån så. Men hon ansåg sig väl lagom till finalen stå över honom på den gemensamma sociala, lokala spelplanen som hon inte ville eller kunde överge. Det är väl en inte onaturlig utveckling. Hon ansåg väl att hans löften var till henne. Och glömde få det in writing. Fel saker i fel ordning. Det är extra stolligt som de ändå nånstans måste ha trott på det själva båda två nån gång. Det är ju liksom läge att släppa taget och låta saker vara. Men men.

Nej det är mer konkurrens än stalking så sett men här är ju inte heller den fysiska misshandeln av det ”kärleksfulla” och evigt återkommande slaget, utan i form av en avrättning. Om än säkert också ”evig” på sitt sätt, i huvudet på GM.
Citera
2020-09-13, 22:27
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
1 1/2 år senare.

någon ska få veta.

på LW och dem.

Lägg till det att hon ljög om att SD våldtagit henne samt att hon riggade knognuggningen i bilen med egen inspelning vilken fick till följd att hon själv avslöjade sitt ränksmiderie.

Det snällaste som kan sägas om henne var att hon var övertygad om att värden fanns till för henne. Den enorma självupptagenheten och avsaknaden av empati är det som gjorde att hon blev mördad. Tyvärr hade hon precis som i tråden några som stod bredvid och applåderade hennes moras..
Lena var enligt henne själv en riktigt elak människa som njöt av att göra andra illa. Minns väl tralasserierna av HD för hennes underlivsbesvär. Eller när psykbitchen fotade en kollegas blodiga tampong och gick runt och visade på jobbet.

Det är ett jäkla hyckleri att påstå att faktum att hon blev mördad preskiberar hennes handlingar.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-09-13 kl. 22:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in