2020-09-14, 10:03
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Frågar Cui Boni, jag skriver på ett projekt modell större om Israel i svensk media; jag presenterar Cui Bono så härSå jag frågar innan jag går vidare, några kommentarer från Cui Bono om min beskrivning av dem?

Hej Torbjörn,

Du får naturligtvis sätta vilka etiketter på oss du vill, och typiskt i vår värld idag är att om man uppmärksammar den invandring/folkförflyttning/invasion som just nu pågår i Sverige och andra europeiska länder så får man epitetet "högerextrem" och "våldsbejakande". Om man vidare påtalar att det saknas evidens för vissa vetenskapliga påståenden och mediala/historiska händelser vinner man etiketterna "konspirationsteoretiker", "förnekare" och "plattjordare". Om man sedan anser att sionismen är ett verkligt problem och att palestinier har berövats sitt land och utsatts för folkmord då kallas man en "antisemit".

Jag bryr mig ärligt talat inte särskilt mycket. Men själv får jag nog betecknas som opolitisk då jag aldrig engagerat mig politiskt och inte förordar någon särskild ideologi/filosofi annat än att det är viktigt att söka sanningen.

Och som du kanske noterat så tog vi upp lite av de synpunkter du framfört om oss här och på din hemsida pilum.nu i senaste avsnittet men jag tycker naturligtvis det vore bättre och intressantare för lyssnarna om vi kunde ha med dig som gäst.
Senast redigerad av patrixx 2020-09-14 kl. 10:17.
Citera
2020-09-14, 10:42
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Hej NN
"Outing" är inte välsett bland Flashbacks moderatorer. Bäst du ändrar det snabbt. (stör inte mig, men bossarna på forum är noga)
Citera
2020-09-14, 11:00
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Hej XXX,

Du får naturligtvis sätta vilka etiketter på oss du vill, och typiskt i vår värld idag är att om man uppmärksammar den invandring/folkförflyttning/invasion som just nu pågår i Sverige och andra europeiska länder så får man epitetet "högerextrem" och "våldsbejakande". Om man vidare påtalar att det saknas evidens för vissa vetenskapliga påståenden och mediala/historiska händelser vinner man etiketterna "konspirationsteoretiker", "förnekare" och "plattjordare". Om man sedan anser att sionismen är ett verkligt problem och att palestinier har berövats sitt land och utsatts för folkmord då kallas man en "antisemit".

Har man kopplingar till NMR och sprider lögner om förintelsen i sin podd så får man dessvärre leva med att kallas högerextrem och antisemitisk.
Likväl får man finna sig i att bli avstängd när man inte följer forumets regler.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2020-09-14 kl. 11:18.
Citera
2020-09-14, 11:12
Medlem
AN68s avatar
Citat:
"Outing" är inte välsett bland Flashbacks moderatorer. Bäst du ändrar det snabbt. (stör inte mig, men bossarna på forum är noga)
Du har outat dig själv iom att du har länkat din blogg där du uppger ditt namn.
Citera
2020-09-14, 12:05
Medlem
patrixxs avatar
Citat:

Det var inte menat som någon "outning". Ditt användarnamn kopplat till din hemsida där du presenterar dig finns sedan tidigare på Flashback.

(FB) Torbjörn Holmgren, författare och förläggare.
Citera
2020-09-14, 14:17
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Och som du kanske noterat så tog vi upp lite av de synpunkter du framfört om oss här och på din hemsida pilum.nu i senaste avsnittet
Har lyssnat första timmen; ni "tar upp".... Visst. Tanken med kritik är att man skall kunna ta till sig, upplysa sig, eventuellt ändra sig.
Det enda ni gör är att nämna att kritik finns... och sen beskriva den. Tanken med att jag försöker upplysa er om att ni har fel är att ni skall ta till er, förstå hur koko ni är i er förvridna och felaktiga världsåskådning och sedan ändra er.
'Hur når man fram till er?
Citera
2020-09-15, 11:03
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Frågar Cui Boni, jag skriver på ett projekt modell större om Israel i svensk media; jag presenterar Cui Bono så härSå jag frågar innan jag går vidare, några kommentarer från Cui Bono om min beskrivning av dem?

Du får naturligtvis sätta vilka etiketter på oss du vill, och typiskt i vår värld idag är att om man uppmärksammar den invandring/folkförflyttning/invasion som just nu pågår i Sverige och andra europeiska länder så får man epitetet "högerextrem", "rasist" och "våldsbejakande". Om man vidare påtalar att det saknas evidens för vissa vetenskapliga påståenden och mediala/historiska händelser vinner man etiketterna "konspirationsteoretiker", "förnekare" och "plattjordare". Om man sedan anser att sionismen är ett verkligt problem och att palestinier har berövats sitt land och utsatts för folkmord då kallas man en "antisemit".

Jag bryr mig ärligt talat inte särskilt mycket. Men själv får jag nog betecknas som opolitisk då jag aldrig engagerat mig politiskt och inte förordar någon särskild ideologi/filosofi annat än att det är viktigt att söka sanningen.
Citera
2020-09-15, 16:48
Medlem
patrixxs avatar
(jag postade inlägget ovan igen eftersom det hade tagits bort men nu är det tillbaka)
Citera
2020-09-19, 12:13
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
(jag postade inlägget ovan igen eftersom det hade tagits bort men nu är det tillbaka)
Och kritiken? De sex misstagen tex. Ett mindre missförstånd: det jag skriver i excel-diagrammet är inte antal minuter per ämne utan hur många minuter in i programmet fenomenet nämns.
Citera
2020-09-19, 12:30
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
... det är viktigt att söka sanningen.
I podden berättade ni att ni inte förstod begreppet "falsifierbarhet". Ett uttryck från Karl Popper. länk https://sv.wikipedia.org/wiki/Falsifierbarhet

Exempel på ofalsifierbara teser är tex marxismen som menar att om riksbanken höjer räntan är det kapitalismen som suger ut folket, om de sänker räntan är det kapitalisterna som suger ut folket och om räntan ligger still är det kapitalismen som suger ut folket.
Ett annat är psykoanalysen. En kvinna som tror på Freud har fattat att hon lider av penisavund; en kvinna som inte håller med lider av , just det, penisavund.........
I vilket fall så är det Freud och Marx som har rätt. Under alla förhållanden kan läran inte vara fel.
Alltså är den ovetenskaplig.

Vad V&F beträffar, så är deras termer och begrepp, i stil med pseudovetenskap, korrekta vare sig de samtidigt används av Expo eller någon annan.
Citera
2020-10-01, 14:55
Medlem
patrixxs avatar
Nytt avsnitt ute nu: https://www.spreaker.com/user/10042798/65rcb-foerlaaten-faller-om-de-hemliga-pr

Citat:
I podden berättade ni att ni inte förstod begreppet "falsifierbarhet".

Får nog be dig lyssna lite bättre apelsinen. Fenemologi, och kanske framförallt din användning av uttrycket var vad vi hade svårt att förstå, men du behöver inte bemöda dig att förklara närmare eftersom jag antagligen inte kommer att förstå ändå. Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta som det heter.

Falsifierbarhet inom vetenskap förstår jag alldeles utmärkt tack. Det går exemplevis utmärkt att vetenskapligt falsifiera idén att raketer skulle kunna skapa framdrift i rymden. De fysiska lagrarna motbevisar/falsifierar denna hypotes och tur är väl det för annars hade inte våra kylskåp, värmepumpar, motorer och flygplan fungerat. :-)

I Australien har man nu implementerat en polissat fullt ut. Polischefer i svarta uniformer står och skryter om hur polisen krossar rutor på bilar och släpar ut medborgare som pratar emot eller vägrar legitimera sig. https://youtu.be/7mNajyDMZl0

Det går fort nu. Ha det gott allesammans. /Patrik
Senast redigerad av patrixx 2020-10-01 kl. 15:06.
Citera
2020-10-01, 15:45
Medlem
Citat:
Falsifierbarhet inom vetenskap förstår jag alldeles utmärkt tack. Det går exemplevis utmärkt att vetenskapligt falsifiera idén att raketer skulle kunna skapa framdrift i rymden. De fysiska lagrarna motbevisar/falsifierar denna hypotes och tur är väl det för annars hade inte våra kylskåp, värmepumpar, motorer och flygplan fungerat. :-)

Patrik, jag förstår inte det där med att raketer inte kan skapa framdrift i rymden och sambandet med kylskåp, värmepumpar, motorer och flygplan.

Vad jag vet så har många länder idag möjlighet att skjuta upp raketer varav många bär satelliter eller hamnar utanför jordens atmosfär. Kolla följande lista:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rocket_launch_sites

Kommentera gärna för vilket eller vilka länder den inte stämmer, helst tillsammans med någon källa som visar att så är fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in