2020-09-13, 23:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Innan epidemin hade fått fäste i Sverige, så hade det varit bra att stoppa varje möjlig väg för smittan att komma in i Sverige. Att be individer att stanna hemma några dagar efter hemkomst från resa i Italien eller Iran, hade varit ett sätt att stoppa epidemin från att komma in i Sverige. Detta borde även ha gällt barn, eftersom det var viktigt att stoppa varje möjlig smittväg. Men Anders Tegnell protesterade mot att skolor på eget initiativ försökte stoppa smittspridning.

Ja, "numera". Även Norge och Finland stängde skolorna under en period. Det var aldrig tänkt att skolorna skulla hålla stängt permanent.

Nej, inte alls. Eftersom smittspridningen numera är låg i Norge och Finland, så är det inga problem att ha skolorna öppna.

Däremot förtjänar makthavarna i Norge och Finland kritik för att dom inte ingrep mot smittspridningen ännu tidigare. Med ett tidigare ingripande, så hade Norge och Finland kanske kunnat bekämpa smittspridningen med lindrigare åtgärder.

Vad är det som är absurt? Att förespråka att elever stannar hemma några dagar efter hemkomst från Italien eller Iran? Är det rentav sinnessjukt att föreslå någonting sådant?

Man kan ju börja med att sluta upp att gräva fram avdödade virusrester ur barnens näsor.

Sedan är det fullt möjligt att den omfattande smittspridningen från början hade kunnat begränsas, dels genom att varna folk ifrån att resa utomlands i onödan, och sedan bett dem stanna hemma några dagar efter att de kommit hem/hit. Kanske, kanske hade det gjort smittspridningen i början mindre explosiv, speciellt i Stockholmsregionen. Men, det, i sig, hade inte fixat bristerna inom äldreomsorgen.
Citera
2020-09-13, 23:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tror också att det är just IVA-statistiken som man skall ha span på för att ha något så när koll på verkligheten. Det går inte att jämföra ett konstaterat fall i mars med ett dito i augusti. Mörkertalen ser helt annorlunda ut och det lär även gälla för övriga Europa.

PCR-testen menar jag nog kommer att visa vart vi är på väg, men övrig jämförelse med i våras kommer att vara mindre givande.

Instämmer
Citera
2020-09-13, 23:51
Medlem
yz44s avatar
Enligt Tegnell så är strategin inte orsaken till sveriges höga dödstal.
Det berodde i stället på att sverige tidigt fick in betydligt mer smitta än grannländerna och att de svenska äldreboenden hade en del svagheter.

Den så kallade strategin var väl att inte göra något alls om nu det kan kallas för strategi.
Hade väl inte skadat med karantän för de som anlände med flyg.

Dödstalen per miljon invånare talar ju för sig själv.
sverige: 566
Danmark: 110,9
Finland: 68,8
Norge: 52,5
Citera
2020-09-13, 23:54
Medlem
Jag tycker det är för mycket focus på dödlighet och korttidseffekter även om varje dödsfall och alla svåra sjukdomsfall naturligtvis är väldigt tragiska. Undrar i stället varför detta troligtvis konstgjorda virus vart till, eventuella långtidseffekter, effekter på imunförsvaret och effekter vid återinfektion (av framtida muterade varianter)? Kan vi vara säkra på att viruset helt försvinner ur kroppen? Det finns en uppskö studier på de mest konstiga effekter av detta virus - detta och det faktum att det hela startade i Wuhan med deras två laboratorier och Kinas agerande pekar på att det troligtvis är konstgjort och kan vara skadligare än vi tror? Är även lindriga och asymtomatiska fall förknippade med risk för framtida men för hälsan - vissa studier tyder på att så är fallet, tex att hjärtmuskulaturen påverkas.
Citera
2020-09-14, 00:01
Medlem
Hej alla experter!

Om man vill åka på en långweekend till en storstad i Europa. Vart är det säkrast att åka? Säkrast på det viset att det inte blir något strul med karantän och annat. Tänker inte på svenska städer då om det är någon som försöker göra sig lustig.
Citera
2020-09-14, 00:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Märkligt då Illinois har 2 procent av befolkningen som officiellt bekräftde covid-19 fall. Men detta är ju en klustersmitta, så slumpen avgör om man prickar in för många eller för få kluster. På min arbetsplats kanske det visar sig att vi har 100 procent immuniserade. Men på andra arbetsplatser kan det vara 0 procent immuniserade. Eftersom smittspridningen fungerar som den gör så uppstår säkert väldigt höga immunitetsnivåer lokal, liksom väldigt låga, knappast inte så vanligt med mitt i mellan resultat, såvida inte myndigheterna lyckades med att stoppa punkt-smittan.
Studien är gjord på sjukhuspersonal.🤦🏼‍♀️
Citera
2020-09-14, 00:14
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Jag tror också att det är just IVA-statistiken som man skall ha span på för att ha något så när koll på verkligheten. Det går inte att jämföra ett konstaterat fall i mars med ett dito i augusti. Mörkertalen ser helt annorlunda ut och det lär även gälla för övriga Europa.

PCR-testen menar jag nog kommer att visa vart vi är på väg, men övrig jämförelse med i våras kommer att vara mindre givande.

Den 3 mars (första datapunkten) hade Italien 166 personer på IVA.
Den siffran steg med cirka 60 per dag därefter.

Det är cirka 10 ggr mer än nuvarande ökningstakt i Italien.
Så visst är det så att förloppet går betydligt långsammare (än så länge iaf).
Citera
2020-09-14, 00:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
För att hålla det kort och koncist, Spanien och Italien har lyckats med konststycket att trots ordentliga reaktioner och inskränkningar i folks privatliv ändå ha fler dödsfall per capita än Sverige.
Dessutom upplever båda just nu en ökad mängd smittade. Spanien rejält för den delen...
Iran har även de trots restriktioner och begränsningar fått en intressant uppgång, här har till skillnad från de andra två även skett en markant ökning av dödsfall.

Men det visste du redan så vad är du ute efter?

Spanjorer och italienare, speciellt italienare är ökända för att inte göra som staten säger åt dem. Jag klandrar dem inte för det, om staten är en maffia, ja då blir man ju inte så sugen att göra som de säger. Kineserna var ju i Italien när det var som värst och de hade infört lockdown, de skulle hjälpa dem. När kineserna kom till hotellet så var där full fest, kineserna sa - vad fan håller ni på med? och åkte hem igen.
Citera
2020-09-14, 00:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det jävliga är ju att nästa virussäsong med Covid blir så mycket längre än den vi hade i våras. Har vi inte byggt en hittills oidentifierad immunitet så kommer Sverige förmodligen vara helt eller delvis nedsläckt redan i mitten av februari.

Jag hoppas innerligt att du har fel.
Citera
2020-09-14, 00:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Dumt bara att PCR testerna också detekterar virusrester ifrån avdöda virus. Det är väl det som de hittat i barns näsor, iof helt i linje med min hypotes om varför barn inte smittar vuxna. Nu tillkommer det alltså att det inte bara är barn som testats "covid-19 positivt".

Nej det är inte dumt, det är så det fungerar. Och om man går efter försiktighetsprincipen så isolerar man alla som uppvisar ett positivt covid-test. Det är så man kväser viruset. Tyvärr kan det innebära att en och annan som inte var smittad blir smittad, men så är det, om denne isoleras med andra covid-sjuka. Isolerar man i hemmet är det ju ingen fara. Barn kan smitta vuxna, var har du fått din tes ifrån?
Citera
2020-09-14, 01:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Diagram och kurvor som visar förträffligheten med munskydd lyser ännu med sin frånvaro.

Jag tycker nog du ska blicka lite åt asiaterna för att få ett svar på din sarkastiska råga. Sen att de ofta är lydiga robotar är en annan aspekt som man kanske ska lägga till, förutom för dem som inte är det. De tas ofta om hand ganska snabbt. Dödligheten i de länderna är ganska låg i jämförelse med oss i väst.

Editerad.
Citera
2020-09-14, 01:05
Medlem
Det kan vara bra att äta vitamin C och D - det boostar inte immunförsvaret, men brist är inte bra.
Info från Dr John Campbell & Dr Fauci
https://youtu.be/TZ7vPxWC-3Y?t=1189
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in